Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filmu nowofalowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.ISA-MO2-107.3/5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia filmu nowofalowego
Jednostka: Instytut Sztuk Audiowizualnych
Grupy: Obowiązkowe na III r. studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach (dwusemestralne)
Punkty ECTS i inne: 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Kolasińska-Pasterczyk
Prowadzący grup: Iwona Kolasińska-Pasterczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Cele kształcenia:

Zdobycie wiedzy w zakresie kina nowofalowego: poznanie nurtów nowofalowych w kinie europejskim, amerykańskim i azjatyckim

Efekty kształcenia:

W zakresie wiedzy:

Student zna nurty i tendencje w historii kina nowofalowego;

Student zna najważniejsze dzieła kina epoki nowofalowej, style i poetyki autorskie twórców tego kina oraz konwencje gatunkowe, do jakich filmy nawiązywały i dominujące w tym okresie;

Student zna i wykorzystuje konwencje kina wcześniejszego do analizy zjawisk w kinie nowofalowym, konfrontując stare i nowe poetyki;

W zakresie umiejętności:

Student potrafi opisać wzajemne związki między światem filmu a innymi dziedzinami sztuki oraz znajduje dla interpretacji różnych zjawisk odpowiednie konteksty polityczne, społeczne, kulturowe;

Student potrafi analizować i interpretować najważniejsze filmy epoki nowofalowej oraz zjawiska w zakresie kultury filmowej tej epoki;

Student potrafi ulokować twórczość wybranego reżysera w danym nurcie filmowym epoki i określić typ poetyki autorskiej;

W zakresie kompetencji społecznych:

Student jest gotów do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu historii kina;

Student jest gotów do aplikowania wiedzy na temat historii kina nowofalowego do analizy innych zjawisk kultury audiowizualnej


Wymagania wstępne:

Zaliczenie kursów wcześniejszych - z kina niemego i klasycznego

Forma i warunki zaliczenia:

Kurs całoroczny jest dwuczęściowy/dwusemestralny - w I-ym semestrze: Historia filmu nowofalowego, w II-im: Problemy filmu nowofalowego. Historia filmu nowofalowego kończy się zaliczeniem na ocenę (na podstawie uczestnictwa w zajęciach, wykonanych zadań ) i kolokwium (ustnego); Problemy filmu nowofalowego kończą się egzaminem (ustnym) na ocenę.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Ocena zleconych prac; w II-im semestrze - egzamin końcowy

Terminy egzaminów i zaliczeń:

Zaliczenie na ocenę w sesji zimowej - kolokwium ustne. 29.01. i 30.01. 2024 r.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - pogadanka
Metody podające - prelekcja
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Metody praktyczne - pokaz
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Metody problemowe - wykład problemowy

Metody dydaktyczne:

konwersatorium; wykład konwersatoryjny


Bilans punktów ECTS:

8

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Skrócony opis:

Treści programowe:

Wybrane zagadnienia z kina epoki nowofalowej - główne nurty nowofalowe w kinie Europy Zachodniej; Kino francuskie lat 1959-1968; Nowe kino brytyjskie, Nowe kino niemieckie (po 1962 r.), oblicza kontestacji w kinie włoskim

Pełny opis:

Wybrane zagadnienia z kina epoki nowofalowej:

Nurty nowofalowe w kinie Europy Zachodniej. Tematy zajęć według harmonogramu (15 zajęć)

KINO FRANCUSKIE lat 1959-1968

2.10.2023. Temat 1. Prekursorzy Francuskiej Nowej Fali. Zwiastun 1. I Bóg stworzył kobietę (Roger Vadim, 1956). Nowy typ bohaterki (Brigitte Bardot)

9.10.2023. Temat 2.Torowanie drogi Nowej Fali: Louis Malle. Zwiastuny filmowe: Windą na szafot, 1957, Kochankowie, 1959. Nowy typ bohaterki (Jeanne Moreau)

16.10.2023. Temat 3. Francuska Nowa Fala. Wprowadzenie i Przełom. Pierwsze filmy

23.10.2023. Temat 4. Mistrzowie Nowej Fali: François Truffaut – odrodzony klasycyzm

30.10.2023. Temat 5. Mistrzowie Nowej Fali: Jean-Luc Godard – nowatorstwo formy

6.11.2023. Temat 6. Mistrzowie Nowej Fali: Alain Resnais – unikatowy styl;

NOWE KINO BRYTYJSKIE

13.11.2023. Temat 7. Free Cinema 1956-1959 i kontynuacje do 1966

20.11.2023. Temat 8. Brytyjscy Młodzi Gniewni (nurt); Twórcy filmu brytyjskiego i reprezentatywne dzieła

NOWE KINO NIEMIECKIE (po 1962 r.)

27.11.2023. Temat 9. Nowe kino niemieckie – wprowadzenie (korzenie nurtu, kontekst narodowy, początki i ewolucja, twórcy nurtu);

4.12.2023. Temat 10. Nowe kino niemieckie – mistrzowie: Werner Herzog

11.12.2023. Temat 11. Nowe kino niemieckie – mistrzowie: Rainer Werner Fassbinder

18.12.2023. Temat 12. Nowe kino niemieckie – mistrzowie: Wim Wenders

KINO WŁOSKIE. Oblicza kontestacji, strategie mistrzów

8.01.2024. Temat 13. Kino melancholii Michelangelo Antonioniego

15.01.2024. Temat 14. Kino obsesji Federico Felliniego

22.01.2024. Temat 15. Kino zmierzchu Luchino Viscontiego

FILMY: o – obowiązkowe, f - fakultatywne

Kino francuskie

Zwiastuny:

I Bóg… stworzył kobietę, Roger Vadim 1956; (o)

Windą na szafot, Louis Malle, 1957; (o)

Kochankowie, Louis Malle, 1959; (o)

Pierwsze filmy

Claude Chabrol: Piękny Sergiusz, 1958 (f), Kuzyni, 1959 (o)

Reżyserzy Nowej Fali:

François Truffaut: Czterysta batów, 1959 (o); Strzelajcie do pianisty, 1960 (o); Jules i Jim, 1962 (f); Antoine et Colette, 1962 (Miłość dwudziestolatków) (o); Gładka skóra, 1964 (f); Fahrenheit 451, 1966 (f); Skradzione pocałunki, 1968 (o); Małżeństwo, 1970 (o); + François Truffaut Autobiografia (f);

Jean-Luc Godard: Do utraty tchu, 1959 (o); Żołnierzyk, 1960 (o); Kobieta jest kobietą, 1961 (o); Żyć własnym życiem, 1962 (o); Pogarda, 1963 (o); Alphaville, 1965 (f); Szalony Piotruś, 1965 (f); Made in USA, 1966 (f)

Alain Resnais: Hiroszima, moja miłość, 1959 (o); Zeszłego roku w Marienbadzie, 1961 (o); Muriel, 1963 (f), Wojna się skończyła, 1966 (f); Kocham cię, kocham cię, 1968 (f); Opatrzność, 1977 (f); Życie jest powieścią, 1983 (f);

Free Cinema i Angielscy Młodzi Gniewni:

Free Cinema: Kraina marzeń (O Dreamland, 1953) Lindsej Anderson (o), Mama nie pozwala (Momma Don`t Allow, 1956) Karel Reisz i Tony Richardson (o); Razem (Together, 1956 Lorenza Mazzetti (o); Czas rozrywki (Nice Time, 1957) Claude Goretta i Alain Tanner (f); Wszystkie dni z wyjątkiem Bożego Narodzenia (Every Day except Christmas, 1957 Lindsay Anderson (f); My chłopcy z Lambeth (We are the Lambeth Boys, 1959) Karel Reisz (f);

Młodzi Gniewni: Miłość i gniew, 1958 Tony Richardson (o); Miejsce na górze, 1959 John Clayton (o); Z soboty na niedzielę, 1960 Karel Reisz (f), Smak miodu, 1961 Tony Richardson (o); Rodzaj miłości, 1962 John Schlessinger (f); Samotność długodystansowca, 1962 Tony Richardson (o); Sportowe życie, 1963 Lindsay Anderson (o); Billy kłamca, 1963 John Schlessinger (o); Darling, 1965 John Schlessinger (f);

Nowe kino niemieckie:

Niepokoje wychowanka Törlessa, 1965/66 Volker Schlöndorff (f);

Niemcy jesienią, 1977/78 (kolektywny) (o)

Werner Herzog:

Dokumenty: Herakles 1962 (o), Fatamorgana, 1971 (o), Kraina ciszy i ciemności, 1971 (f), Wielka ekstaza snycerza Steinera, 1973/74 (f);

Filmy fabularne:

Znaki życia, 1968 (o); Nawet karły były kiedyś małe, 1970 (o); Aguirre, gniew Boży, 1972 (o), Zagadka Kaspara Hausera, 1974 (o); Szklane serce 1976 (o); Stroszek, 1977 (o); Nosferatu wampir 1979 (o), Woyzeck, 1979 (f),

Rainer Werner Fassbinder:

Miłość jest zimniejsza niż śmierć, 1969 (f); Handlarz czterech pór roku, 1971 (o); Gorzkie łzy Petry von Kant, 1972 (o), Strach zżerać duszę, 1973 (o), Martha 1973(o); Chińska ruletka 1976 (f-polecany); Małżeństwo Marii Braun, 1978 (f), Podróż w światło, 1978 (f), Lili Marleen 1980 (o); Querelle 1982 (o);

Wim Wenders:

Alicja w miastach 1974 9o0; Amerykański przyjaciel 1977 (o); Paris, Texas 1984 (o),

Oblicza kontestacji w kinie włoskim:

Michelangelo Antonioni:

Krzyk 1957 (o), Przygoda 1960 (o), Noc 1961 (o); Zaćmienie 1962 (o); Czerwona pustynia 1964 (o), Powiększenie 1966 (o); Zawód reporter 1975 (f);

Federico Fellini:

Słodkie życie 1960 (o); Kuszenie doktora Antoniego 1962 (o); Osiem i pół 1963 (o); Fellini Satyricon 1969 (f), Rzym 1972 (o), Amarcord 1974 (f), Casanova 1976 (f);

Luchino Visconti:

Rocco i jego bracia 1960 (o); Lampart 1963 (o); Zmierzch bogów 1969 (o); Śmierć w Wenecji 1971 (o); Portret rodzinny we wnętrzu 1974 (o);

Literatura:

LITERATURA:

HISTORIA KINA TOM 3. KINO EPOKI NOWOFALOWEJ, RED. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2015 (obowiązkowa);

Lektury uzupełniające:

A. Werner, Dekada filmu, IBL, W-wa 1997 (tu:, Fellini, Antonioni, Visconti, Herzog, Jancsó);

K. Sobotka (red.), Mistrzowie kina europejskiego. Łódź 1996 (tu: Antonioni, Fellini, , Herzog, Visconti);

Kino francuskie:

T. Lubelski, Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego. Universitas, Kraków 2000;

Jerzy Płażewski, Historia filmu francuskiego 1895-2003, WAiF, Oficyna Wydawnicza AURIGA, Warszawa 2005;

Konrad Eberhardt, Jean-Luc Godard, Warszawa 1970;

Ewa Mazierska, PASJA. Filmy Jean-Luca Godarda, Korporacja ha!art, Kraków-Warszawa 2010;

P. Mościcki, Godard. Pasaże, Warszawa 2010;

G. Królikiewicz, Godard-sejmograf, Warszawa 2012;

David Sterritt, The films of Jean-Luc Godard. Seeing the Invisible, Cambridge Film Classics, Cambridge University Press 2004;

A. Werner, Dekada filmu, IBL, Warszawa 1997 (tu: Godard),

K. Sobotka (red.), Mistrzowie kina europejskiego. Łódź 1996 (tu:, Godard,);

A. Helman, A. Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego IV, Kraków 2008 (tu: Truffaut);

Annie Goldmann, Cinéma et societe moderne. Le cinéma de 1958-1968 (Godard,, Resnais, Robbe Grillet), Denoel/Gonthiers 1974;

Tadeusz Lubelski, Alain Resnais: co zrobić ze swoją przeszłością w: A. Helman, A. Pitrus (red.) Autorzy kina europejskiego VI, Kino RABID, Warszawa 2011;

J. Monaco. Alain Resnais: the Role of Imagination, London 1978;

E. Wilson, Alain Resnais, Manchester 2006;

Kino brytyjskie:

R. Marszałek, Nowy film angielski, Warszawa 1968, "Kultura Filmowa" 1970/2;

Kino niemieckie:

A. Helman, A. Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego II, Rabid, Kraków2005, (tu: Schloendorff, Wenders)

Wim Wenders. Wydawcy Peter C. Seel, Bogusław Zmudziński, Kraków 1993; Rainer Werner Fassbinder, jw., Werner Herzog, jw., Kraków 1994; "Film na świecie" 1986/331-332 (Wenders, Herzog), "Film na świecie" 1983/1 (Fassbinder);

I. Kolasińska, Kobieta, mężczyzna, trzecia płeć w kinie R.W. Fassbindera, "Kwartalnik Filmowy" 2002/37-38;

Kino włoskie:

T. Miczka, Dziesięć tysięcy kilometrów od Hollywood, Kraków 1992 (rozdz. VII-X);

T. Miczka, Cinecitta i okolice. Kraków 1993;

T. Miczka, Kino włoskie, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009;

H. Książek-Konicka, M. Antonioni, W-wa 1970;

B. Zmudziński, M. Antonioni, Kraków 2004, "Film na świecie" 1975/6;

M. Kornatowska, Fellini, Gdańsk 2003; "Kultura Filmowa" 1972/7-8, "Film na świecie" 1974/7;

A. Helman, Urok zmierzchu. Filmy L. Viscontiego, Gdańsk 2001;

J. Wojnicka, Świat umierający. O późnej twórczości L. Viscontiego, Kraków 2001;

Uwagi:

Dotychczas obowiązujący kurs roczny: Historia filmu epoki nowofalowej został rozbity na dwa semestry: Historia filmu nowofalowego (zakończony zaliczeniem na ocenę) i Problemy filmu nowofalowego (zakończony egzaminem - ustnym). Podany program szczegółowy dotyczy kursu z pierwszego (zimowego semestru), pozostałe nurty zostaną omówione w II-im semestrze.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c