Historia filmu nowofalowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ISA-MO2-107.3/5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia filmu nowofalowego |
Jednostka: | Instytut Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Obowiązkowe na III r. studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach (dwusemestralne) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kolasińska-Pasterczyk | |
Prowadzący grup: | Iwona Kolasińska-Pasterczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Zdobycie wiedzy w zakresie kina nowofalowego: poznanie nurtów nowofalowych w kinie europejskim, amerykańskim i azjatyckim |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy: Student zna nurty i tendencje w historii kina nowofalowego; Student zna najważniejsze dzieła kina epoki nowofalowej, style i poetyki autorskie twórców tego kina oraz konwencje gatunkowe, do jakich filmy nawiązywały i dominujące w tym okresie; Student zna i wykorzystuje konwencje kina wcześniejszego do analizy zjawisk w kinie nowofalowym, konfrontując stare i nowe poetyki; W zakresie umiejętności: Student potrafi opisać wzajemne związki między światem filmu a innymi dziedzinami sztuki oraz znajduje dla interpretacji różnych zjawisk odpowiednie konteksty polityczne, społeczne, kulturowe; Student potrafi analizować i interpretować najważniejsze filmy epoki nowofalowej oraz zjawiska w zakresie kultury filmowej tej epoki; Student potrafi ulokować twórczość wybranego reżysera w danym nurcie filmowym epoki i określić typ poetyki autorskiej; W zakresie kompetencji społecznych: Student jest gotów do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu historii kina; Student jest gotów do aplikowania wiedzy na temat historii kina nowofalowego do analizy innych zjawisk kultury audiowizualnej |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie kursów wcześniejszych - z kina niemego i klasycznego |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Kurs całoroczny jest dwuczęściowy/dwusemestralny - w I-ym semestrze: Historia filmu nowofalowego, w II-im: Problemy filmu nowofalowego. Historia filmu nowofalowego kończy się zaliczeniem na ocenę (na podstawie uczestnictwa w zajęciach, wykonanych zadań ) i kolokwium (ustnego); Problemy filmu nowofalowego kończą się egzaminem (ustnym) na ocenę. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Ocena zleconych prac; w II-im semestrze - egzamin końcowy |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | Zaliczenie na ocenę w sesji zimowej - kolokwium ustne. 29.01. i 30.01. 2024 r. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Metody dydaktyczne: | konwersatorium; wykład konwersatoryjny |
|
Bilans punktów ECTS: | 8 |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3 |
|
Skrócony opis: |
Treści programowe: Wybrane zagadnienia z kina epoki nowofalowej - główne nurty nowofalowe w kinie Europy Zachodniej; Kino francuskie lat 1959-1968; Nowe kino brytyjskie, Nowe kino niemieckie (po 1962 r.), oblicza kontestacji w kinie włoskim |
|
Pełny opis: |
Wybrane zagadnienia z kina epoki nowofalowej: Nurty nowofalowe w kinie Europy Zachodniej. Tematy zajęć według harmonogramu (15 zajęć) KINO FRANCUSKIE lat 1959-1968 2.10.2023. Temat 1. Prekursorzy Francuskiej Nowej Fali. Zwiastun 1. I Bóg stworzył kobietę (Roger Vadim, 1956). Nowy typ bohaterki (Brigitte Bardot) 9.10.2023. Temat 2.Torowanie drogi Nowej Fali: Louis Malle. Zwiastuny filmowe: Windą na szafot, 1957, Kochankowie, 1959. Nowy typ bohaterki (Jeanne Moreau) 16.10.2023. Temat 3. Francuska Nowa Fala. Wprowadzenie i Przełom. Pierwsze filmy 23.10.2023. Temat 4. Mistrzowie Nowej Fali: François Truffaut – odrodzony klasycyzm 30.10.2023. Temat 5. Mistrzowie Nowej Fali: Jean-Luc Godard – nowatorstwo formy 6.11.2023. Temat 6. Mistrzowie Nowej Fali: Alain Resnais – unikatowy styl; NOWE KINO BRYTYJSKIE 13.11.2023. Temat 7. Free Cinema 1956-1959 i kontynuacje do 1966 20.11.2023. Temat 8. Brytyjscy Młodzi Gniewni (nurt); Twórcy filmu brytyjskiego i reprezentatywne dzieła NOWE KINO NIEMIECKIE (po 1962 r.) 27.11.2023. Temat 9. Nowe kino niemieckie – wprowadzenie (korzenie nurtu, kontekst narodowy, początki i ewolucja, twórcy nurtu); 4.12.2023. Temat 10. Nowe kino niemieckie – mistrzowie: Werner Herzog 11.12.2023. Temat 11. Nowe kino niemieckie – mistrzowie: Rainer Werner Fassbinder 18.12.2023. Temat 12. Nowe kino niemieckie – mistrzowie: Wim Wenders KINO WŁOSKIE. Oblicza kontestacji, strategie mistrzów 8.01.2024. Temat 13. Kino melancholii Michelangelo Antonioniego 15.01.2024. Temat 14. Kino obsesji Federico Felliniego 22.01.2024. Temat 15. Kino zmierzchu Luchino Viscontiego FILMY: o – obowiązkowe, f - fakultatywne Kino francuskie Zwiastuny: I Bóg… stworzył kobietę, Roger Vadim 1956; (o) Windą na szafot, Louis Malle, 1957; (o) Kochankowie, Louis Malle, 1959; (o) Pierwsze filmy Claude Chabrol: Piękny Sergiusz, 1958 (f), Kuzyni, 1959 (o) Reżyserzy Nowej Fali: François Truffaut: Czterysta batów, 1959 (o); Strzelajcie do pianisty, 1960 (o); Jules i Jim, 1962 (f); Antoine et Colette, 1962 (Miłość dwudziestolatków) (o); Gładka skóra, 1964 (f); Fahrenheit 451, 1966 (f); Skradzione pocałunki, 1968 (o); Małżeństwo, 1970 (o); + François Truffaut Autobiografia (f); Jean-Luc Godard: Do utraty tchu, 1959 (o); Żołnierzyk, 1960 (o); Kobieta jest kobietą, 1961 (o); Żyć własnym życiem, 1962 (o); Pogarda, 1963 (o); Alphaville, 1965 (f); Szalony Piotruś, 1965 (f); Made in USA, 1966 (f) Alain Resnais: Hiroszima, moja miłość, 1959 (o); Zeszłego roku w Marienbadzie, 1961 (o); Muriel, 1963 (f), Wojna się skończyła, 1966 (f); Kocham cię, kocham cię, 1968 (f); Opatrzność, 1977 (f); Życie jest powieścią, 1983 (f); Free Cinema i Angielscy Młodzi Gniewni: Free Cinema: Kraina marzeń (O Dreamland, 1953) Lindsej Anderson (o), Mama nie pozwala (Momma Don`t Allow, 1956) Karel Reisz i Tony Richardson (o); Razem (Together, 1956 Lorenza Mazzetti (o); Czas rozrywki (Nice Time, 1957) Claude Goretta i Alain Tanner (f); Wszystkie dni z wyjątkiem Bożego Narodzenia (Every Day except Christmas, 1957 Lindsay Anderson (f); My chłopcy z Lambeth (We are the Lambeth Boys, 1959) Karel Reisz (f); Młodzi Gniewni: Miłość i gniew, 1958 Tony Richardson (o); Miejsce na górze, 1959 John Clayton (o); Z soboty na niedzielę, 1960 Karel Reisz (f), Smak miodu, 1961 Tony Richardson (o); Rodzaj miłości, 1962 John Schlessinger (f); Samotność długodystansowca, 1962 Tony Richardson (o); Sportowe życie, 1963 Lindsay Anderson (o); Billy kłamca, 1963 John Schlessinger (o); Darling, 1965 John Schlessinger (f); Nowe kino niemieckie: Niepokoje wychowanka Törlessa, 1965/66 Volker Schlöndorff (f); Niemcy jesienią, 1977/78 (kolektywny) (o) Werner Herzog: Dokumenty: Herakles 1962 (o), Fatamorgana, 1971 (o), Kraina ciszy i ciemności, 1971 (f), Wielka ekstaza snycerza Steinera, 1973/74 (f); Filmy fabularne: Znaki życia, 1968 (o); Nawet karły były kiedyś małe, 1970 (o); Aguirre, gniew Boży, 1972 (o), Zagadka Kaspara Hausera, 1974 (o); Szklane serce 1976 (o); Stroszek, 1977 (o); Nosferatu wampir 1979 (o), Woyzeck, 1979 (f), Rainer Werner Fassbinder: Miłość jest zimniejsza niż śmierć, 1969 (f); Handlarz czterech pór roku, 1971 (o); Gorzkie łzy Petry von Kant, 1972 (o), Strach zżerać duszę, 1973 (o), Martha 1973(o); Chińska ruletka 1976 (f-polecany); Małżeństwo Marii Braun, 1978 (f), Podróż w światło, 1978 (f), Lili Marleen 1980 (o); Querelle 1982 (o); Wim Wenders: Alicja w miastach 1974 9o0; Amerykański przyjaciel 1977 (o); Paris, Texas 1984 (o), Oblicza kontestacji w kinie włoskim: Michelangelo Antonioni: Krzyk 1957 (o), Przygoda 1960 (o), Noc 1961 (o); Zaćmienie 1962 (o); Czerwona pustynia 1964 (o), Powiększenie 1966 (o); Zawód reporter 1975 (f); Federico Fellini: Słodkie życie 1960 (o); Kuszenie doktora Antoniego 1962 (o); Osiem i pół 1963 (o); Fellini Satyricon 1969 (f), Rzym 1972 (o), Amarcord 1974 (f), Casanova 1976 (f); Luchino Visconti: Rocco i jego bracia 1960 (o); Lampart 1963 (o); Zmierzch bogów 1969 (o); Śmierć w Wenecji 1971 (o); Portret rodzinny we wnętrzu 1974 (o); |
|
Literatura: |
LITERATURA: HISTORIA KINA TOM 3. KINO EPOKI NOWOFALOWEJ, RED. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2015 (obowiązkowa); Lektury uzupełniające: A. Werner, Dekada filmu, IBL, W-wa 1997 (tu:, Fellini, Antonioni, Visconti, Herzog, Jancsó); K. Sobotka (red.), Mistrzowie kina europejskiego. Łódź 1996 (tu: Antonioni, Fellini, , Herzog, Visconti); Kino francuskie: T. Lubelski, Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego. Universitas, Kraków 2000; Jerzy Płażewski, Historia filmu francuskiego 1895-2003, WAiF, Oficyna Wydawnicza AURIGA, Warszawa 2005; Konrad Eberhardt, Jean-Luc Godard, Warszawa 1970; Ewa Mazierska, PASJA. Filmy Jean-Luca Godarda, Korporacja ha!art, Kraków-Warszawa 2010; P. Mościcki, Godard. Pasaże, Warszawa 2010; G. Królikiewicz, Godard-sejmograf, Warszawa 2012; David Sterritt, The films of Jean-Luc Godard. Seeing the Invisible, Cambridge Film Classics, Cambridge University Press 2004; A. Werner, Dekada filmu, IBL, Warszawa 1997 (tu: Godard), K. Sobotka (red.), Mistrzowie kina europejskiego. Łódź 1996 (tu:, Godard,); A. Helman, A. Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego IV, Kraków 2008 (tu: Truffaut); Annie Goldmann, Cinéma et societe moderne. Le cinéma de 1958-1968 (Godard,, Resnais, Robbe Grillet), Denoel/Gonthiers 1974; Tadeusz Lubelski, Alain Resnais: co zrobić ze swoją przeszłością w: A. Helman, A. Pitrus (red.) Autorzy kina europejskiego VI, Kino RABID, Warszawa 2011; J. Monaco. Alain Resnais: the Role of Imagination, London 1978; E. Wilson, Alain Resnais, Manchester 2006; Kino brytyjskie: R. Marszałek, Nowy film angielski, Warszawa 1968, "Kultura Filmowa" 1970/2; Kino niemieckie: A. Helman, A. Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego II, Rabid, Kraków2005, (tu: Schloendorff, Wenders) Wim Wenders. Wydawcy Peter C. Seel, Bogusław Zmudziński, Kraków 1993; Rainer Werner Fassbinder, jw., Werner Herzog, jw., Kraków 1994; "Film na świecie" 1986/331-332 (Wenders, Herzog), "Film na świecie" 1983/1 (Fassbinder); I. Kolasińska, Kobieta, mężczyzna, trzecia płeć w kinie R.W. Fassbindera, "Kwartalnik Filmowy" 2002/37-38; Kino włoskie: T. Miczka, Dziesięć tysięcy kilometrów od Hollywood, Kraków 1992 (rozdz. VII-X); T. Miczka, Cinecitta i okolice. Kraków 1993; T. Miczka, Kino włoskie, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009; H. Książek-Konicka, M. Antonioni, W-wa 1970; B. Zmudziński, M. Antonioni, Kraków 2004, "Film na świecie" 1975/6; M. Kornatowska, Fellini, Gdańsk 2003; "Kultura Filmowa" 1972/7-8, "Film na świecie" 1974/7; A. Helman, Urok zmierzchu. Filmy L. Viscontiego, Gdańsk 2001; J. Wojnicka, Świat umierający. O późnej twórczości L. Viscontiego, Kraków 2001; |
|
Uwagi: |
Dotychczas obowiązujący kurs roczny: Historia filmu epoki nowofalowej został rozbity na dwa semestry: Historia filmu nowofalowego (zakończony zaliczeniem na ocenę) i Problemy filmu nowofalowego (zakończony egzaminem - ustnym). Podany program szczegółowy dotyczy kursu z pierwszego (zimowego semestru), pozostałe nurty zostaną omówione w II-im semestrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.