Problemy filmu nowofalowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ISA-MO2-107.3/61 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy filmu nowofalowego |
Jednostka: | Instytut Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Obowiązkowe na III r. studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach (dwusemestralne) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Miłosz Stelmach | |
Prowadzący grup: | Miłosz Stelmach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Zdobycie wiedzy w zakresie kina nowofalowego; Zdobycie wiedzy dotyczącej nowego typu narracji filmowej, nowego typu aktorstwa filmowego, zindywidualizowanych stylów autorskich i dominujących konwencji gatunkowych |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy: Student zna nurty i tendencje w historii kina nowofalowego; Student zna najważniejsze dzieła kina epoki nowofalowej, style i poetyki autorskie twórców tego kina oraz konwencje gatunkowe, do jakich filmy nawiązywały i dominujące w tym okresie; Student zna problematykę podejmowaną przez twórców epoki nowofalowej i wpisuje ją w logikę procesu historycznofilmowego (1 w kontekst epok wcześniejszych w historii kina); W zakresie umiejętności: Student potrafi ulokować twórczość wybranego reżysera w danym nurcie filmowym i określić typ poetyki autorskiej oraz jego indywidualny styl; Student potrafi analizować i interpretować najważniejsze filmy epoki nowofalowej oraz zjawiska z zakresu kultury filmowej tej epoki; Student potrafi opisać wzajemne związki między kinem nowofalowym a całością kultury oraz umieścić analizowane zjawiska we właściwych kontekstach społecznych, politycznych, historycznych i w relacji z innymi sztukami; W zakresie kompetencji społecznych: Student jest gotów do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu historii kina; Student jest gotów do aplikowania wiedzy na temat kina nowofalowego do analizy innych zjawisk kultury audiowizualnej |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie I-ego semestru, tj. kursu z Historii filmu nowofalowego |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Czynny udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji multimedialnej, zdanie egzaminu końcowego |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, ćwiczenia przedmiotowe |
|
Bilans punktów ECTS: | 4 |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3 |
|
Skrócony opis: |
Bloki tematyczne: Nowe fale w kinie europejskim i ich konteksty narodowe; Przedstawiciele nowych fal - odrębność stylów i poetyk twórczych; Narracja nowofalowa - eksperymenty narracyjne; Zjawiska nowofalowe w kinie amerykańskim i azjatyckim |
|
Pełny opis: |
TEMATY, które zostaną omówione w ramach Problemów filmu nowofalowego: Nowy typ narracji nowofalowej Nowe fale w kinie europejskim i ich konteksty narodowe Odpowiedniki formuły nowofalowej w kinie amerykańskim - zjawisko kontrkultury i kino kontestacji (oraz fenomeny je poprzedzające); Odpowiedniki w kinie azjatyckim. Główne zagadnienia stanowić będą: Nurty nowofalowe w kinie Europy Zachodniej: Francuska Nowa Fala/ Nouvelle Vague (prekursorzy, przełom nowofalowy, postulaty nowofalowców, "polityka autorska", Nowa Fala a Nowa Powieść, cechy specyficzne francuskiej Nowej Fali, narodowy kontekst, nowy typ aktorstwa filmowego - w wydaniu męskim i kobiecym itp.; Indywidualności twórcze francuskiej Nowej Fali - odrębność stylów (Louis Malle - prowokacja, Jean-Luc Godard- nowatorstwo formy, Alain Resnais - eksperymenty narracyjne (z czasem i przestrzenią), François Truffaut - odrodzony klasycyzm, Eric Rohmer - moralista, Claude Chabrol- ironiczny moralista); Nowe kino brytyjskie - Free cinema i Angielscy Młodzi Gniewni (źródła, programy, tematy i nurty, rodzimy kontekst, społeczny realizm, twórcy i ich filmy, odrębność stylów wizualnych, formy eskapizmu); Oblicza kontestacji w kinie włoskim, strategie mistrzów - Antonioni, Fellini, Visconti, Pasolini i inni, „złota epoka" w latach 60. i "choroba na śmierć" w latach 70.; Kino melancholii M. Antonioniego, Kino obsesji F. Felliniego, Kino zmierzchu L. Viscontiego, Kino prowokacji P.P. Pasoliniego; Nowe kino niemieckie (pojęcie, korzenie nurtu, specyfika, kontekst narodowy i rozrachunek z przeszłością, początki i ewolucja; Wybitne osobowości twórcze - Volker Schlöndorff, Alexander Kluge, Reiner Werner Fassbinder, Werner Herzog, Wim Wenders I ich indywidualne style autorskie; Nowe kino skandynawskie: Ingmar Bergman; Nowe kino hiszpańskie fazy odradzania się kina hiszpańskiego i początki hiszpańskiej Nowej fali (Bardem, Berlanga, Saura, Buñuel, Almodóvar- okres Movidy); W cieniu dyktatury Franco (Bardem, Berlanga) Mistrz Ezopowego języka: C. Saura, Mistrz wyzwolonej wyobraźni: L. Buñuel, Kino bez tabu: P. Almodovar i okres Movida madrileña, Nurty nowofalowe w kinie Europy Środkowej: Nowe kino czeskie (jego mistrzowie i filmy); Nowe kino węgierskie (jego mistrzowie i filmy). Zjawiska w kinie amerykańskim lat 60.i 70. - Kino niezależne -Underground cinema, Szkoła nowojorska, kino kwestionujące, -Kontrkultura i kino kontestacji; -Twórcy spod znaku buntu i rewizji amerykańskich mitów; Generacja Movie Brats: Martin Scorsese, Brian De Palma, Francis Ford Coppola Brazylijskie cinema nóvo I inne kinematografie Ameryki Łacińskiej Zjawiska w kinie azjatyckim: -Japońska Nowa fala. +FILMY OBOWIĄZKOWE: Francuska Nowa Fala: Zwiastuny: I Bóg… stworzył kobietę, Roger Vadim 1956; Windą na szafot, Louis Malle, 1957; Kochankowie, Louis Malle, 1959; Reżyserzy: Jean-Luc Godard: Do utraty tchu, 1959; Żołnierzyk, 1960; Kobieta jest kobietą, 1961; Żyć własnym życiem, 1962; Pogarda, 1963; Alphaville, 1965; Szalony Piotruś, 1965; Made in USA, 1966 Alain Resnais: Hiroszima, moja miłość, 1959; Zeszłego roku w Marienbadzie, 1961; Muriel, 1963, Wojna się skończyła, 1966; Kocham cię, kocham cię, 1968; Opatrzność, 1977; Życie jest powieścią, 1983; François Truffaut: Czterysta batów, 1959; Strzelajcie do pianisty, 1960; Jules i Jim, 1962; Antoine et Colette, 1962 (Miłość dwudziestolatków); Gładka skóra, 1964; Fahrenheit 451, 1966; Skradzione pocałunki, 1968; Małżeństwo, 1970; + François Truffaut Autobiografia; Claude Chabrol: Piękny Sergiusz, 1958, Kuzyni, 1959, Landru, 1962, Łanie, 1968; Eric Rohmer, Znak Lwa, 1959, prem. 1962; Moja noc u Maud, 1969, Kolano Klary, 1970; Free Cinema i Angielscy Młodzi Gniewni: Free Cinema: Kraina marzeń (O Dreamland, 1953) Lindsej Anderson, Mama nie pozwala (Momma Don`t Allow, 1956) Karel Reisz i Tony Richardson; Razem (Together, 1956 Lorenza Mazzetti; Czas rozrywki (Nice Time, 1957) Claude Goretta i Alain Tanner; Wszystkie dni z wyjątkiem Bożego Narodzenia (Every Day except Christmas, 1957 Lindsay Anderson; My chłopcy z Lambeth (We are the Lambeth Boys, 1959) Karel Reisz; Młodzi Gniewni: Miłość i gniew, 1958 Tony Richardson; Miejsce na górze, 1959 John Clayton; Z soboty na niedzielę, 1960 Karel Reisz, Smak miodu, 1961 Tony Richardson; Rodzaj miłości, 1962 John Schlessinger; Samotność długodystansowca, 1962 Tony Richardson; Sportowe życie, 1963 Lindsay Anderson; Billy kłamca, 1963 John Schlessinger; Darling, 1965 John Schlessinger; Nowe kino niemieckie: Pożegnanie z dniem wczorajszym, 1965/66 Aleksander Kluge; Niepokoje wychowanka Törlessa, 1965/66 Volker Schlöndorff; Blaszany bębenek, 1978/79, jw. Niemcy jesienią, 1977/78 (kolektywny) Werner Herzog: Dokumenty: Herakles 1962, Środki przeciw fanatykom 1969, Fatamorgana, 1971, Kraina ciszy i ciemności, 1971, Wielka ekstaza snycerza Steinera, 1973/74; Filmy fabularne: Znaki życia, 1968; Nawet karły były kiedyś małe, 1970; Aguirre, gniew Boży, 1972, Zagadka Kaspara Hausera, 1974; Szklane serce 1976; Stroszek, 1977; Nosferatu wampir 1979, Woyzeck, 1979, Fitzcarraldo, 1982; Rainer Werner Fassbinder: Miłość jest zimniejsza niż śmierć, 1969; Handlarz czterech pór roku, 1971; Martha 1973; Chińska ruletka 1976; W roku 13 pełni 1978; Lili Marleen 1980; Querelle 1982; Wim Wenders: Alicja w miastach 1974; Amerykański przyjaciel 1977; Paris, Texas 1984, Niebo nad Berlinem 1987; Oblicza kontestacji w kinie włoskim: Michelangelo Antonioni: Kronika pewnej miłości 1950; Przyjaciółki 1955; Krzyk 1957, Przygoda 1960, Noc 1961; Zaćmienie 1962; Czerwona pustynia1964, Powiększenie 1966; Zawód reporter 1975; Federico Fellini: La strada 1954, Noce Cabirii 1957, Słodkie życie 1960; Kuszenie doktora Antoniego 1962; Osiem i pół 1963; Giulietta i duchy 1965; Fellini Satyricon 1969, Rzym 1972, Amarcord 1974, Casanova 1976; Luchino Visconti: Rocco i jego bracia 1960; Lampart 1963; Błędne gwiazdy Wielkiej Niedźwiedzicy 1965; Zmierzch bogów 1969; Śmierć w Wenecji 1971; Portret rodzinny we wnętrzu 1974; Pier Paolo Pasolini: Twaróg 1962; Ewangelia według św. Mateusza 1964; Ptaki i ptaszyska 1966; Król Edyp 1967; Medea 1969; Dekameron 1971; Opowieści kanterberyjskie 1972; Kwiat 1001 nocy 1973; Saló albo 120 dni Sodomy 1975; Ingmar Bergman i nowe kino skandynawskie: Siódma pieczęć 1956; Tam, gdzie rosną poziomki 1957; Goście Wieczerzy Pańskiej 1961/62; Milczenie 1962; Persona 1965; Szepty i krzyki 1971; Sceny z życia małżeńskiego 1972; Nowe kino czeskie: Miloš Forman: Czarny Piotruś 1964; Miłość Blondynki 1965; Jiři Menzel: Pociągi pod specjalnym nadzorem 1966; Skowronki na uwięzi 1969 (prem. 1990), Postrzyżyny 1981; Nowe kino węgierskie: István Szabó, Ja twój syn 1967; Miklós Jancsó, Desperaci 1965 i Gwiazdy na czapkach 1967 Nowe kino hiszpańskie: (Bardem, Berlanga, Saura, Buñuel, Almodovar) Prekursorzy: Juan Antonio Bardem: Śmierć rowerzysty 1955; Główna ulica 1956; O piątej po popłudniu 1960; Luis Garcia Berlanga: Witaj nam Mr Marshall 1952; Uczta wigilijna 1961; Carlos Saura: Polowanie 1966; Mrożony Peppermint 1967; Anna i wilki 1973; Nakarmić kruki 1975; Victor Erice: Duch roju 1973 Luis Buñuel: Viridiana 1961; Tristana 1969-70; Pedro Almodovar: Pepi, Luci, Bom i inne dziewczyny z dzielnicy 1980, Labirynt namiętności 1982; Pośród ciemności 1983; Kontrkultura i kino kontestacji w USA: Absolwent 1967 Mike Nichols; Bonnie i Clyde 1967 Arthur Penn; Chłodnym okiem 1969 Haskell Wexler; Easy Rider, 1969 Dennis Hopper i Peter Fonda; Nocny kowboj 1969 John Schlessinger; Restauracja Alicji 1969 Arthur Penn; Pięć łatwych utworów 1970 Bob Rafelson; Cześć Mamo! 1970 Brian De Palma; Odlot 1971 Miloš Forman; Porozmawiajmy o kobietach 1971 Mike Nichols; |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: HISTORIA KINA TOM 3. KINO EPOKI NOWOFALOWEJ, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2015; DODATKOWA: T. Lubelski, NOWA FALA 60 lat później. O pewnej przygodzie kina francuskiego, Universitas, Kraków 2017; T. Miczka, Kino włoskie, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009; Mistrzowie kina amerykańskiego. Bunt i nostalgia, red. Ł. Plesnar, R. Syska, Rabid, Kraków 2007; Literaturę szczegółową podam na zajęciach |
|
Uwagi: |
Zajęcia stanowią kontynuację kursu z I-ego semestru tj, Historii filmu nowofalowego. Obowiązuje ten sam program szczegółowy - w II-im semestrze będą omawiane te zagadnienia, którymi nie zdążymy się zająć w I-ym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.