Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy filmu nowofalowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.ISA-MO2-107.3/61
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy filmu nowofalowego
Jednostka: Instytut Sztuk Audiowizualnych
Grupy: Obowiązkowe na III r. studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach (dwusemestralne)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Miłosz Stelmach
Prowadzący grup: Miłosz Stelmach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

Zdobycie wiedzy w zakresie kina nowofalowego;

Zdobycie wiedzy dotyczącej nowego typu narracji filmowej, nowego typu aktorstwa filmowego, zindywidualizowanych stylów autorskich i dominujących konwencji gatunkowych

Efekty kształcenia:

W zakresie wiedzy:

Student zna nurty i tendencje w historii kina nowofalowego;

Student zna najważniejsze dzieła kina epoki nowofalowej, style i poetyki autorskie twórców tego kina oraz konwencje gatunkowe, do jakich filmy nawiązywały i dominujące w tym okresie;

Student zna problematykę podejmowaną przez twórców epoki nowofalowej i wpisuje ją w logikę procesu historycznofilmowego (1 w kontekst epok wcześniejszych w historii kina);

W zakresie umiejętności:

Student potrafi ulokować twórczość wybranego reżysera w danym nurcie filmowym i określić typ poetyki autorskiej oraz jego indywidualny styl;

Student potrafi analizować i interpretować najważniejsze filmy epoki nowofalowej oraz zjawiska z zakresu kultury filmowej tej epoki;

Student potrafi opisać wzajemne związki między kinem nowofalowym a całością kultury oraz umieścić analizowane zjawiska we właściwych kontekstach społecznych, politycznych, historycznych i w relacji z innymi sztukami;

W zakresie kompetencji społecznych:

Student jest gotów do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu historii kina;

Student jest gotów do aplikowania wiedzy na temat kina nowofalowego do analizy innych zjawisk kultury audiowizualnej

Wymagania wstępne:

Zaliczenie I-ego semestru, tj. kursu z Historii filmu nowofalowego

Forma i warunki zaliczenia:

Czynny udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji multimedialnej, zdanie egzaminu końcowego

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - pogadanka
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Metody problemowe - wykład problemowy

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, ćwiczenia przedmiotowe

Bilans punktów ECTS:

4

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Skrócony opis:

Bloki tematyczne:

Nowe fale w kinie europejskim i ich konteksty narodowe;

Przedstawiciele nowych fal - odrębność stylów i poetyk twórczych;

Narracja nowofalowa - eksperymenty narracyjne;

Zjawiska nowofalowe w kinie amerykańskim i azjatyckim

Pełny opis:

TEMATY, które zostaną omówione w ramach Problemów filmu nowofalowego:

Nowy typ narracji nowofalowej

Nowe fale w kinie europejskim i ich konteksty narodowe

Odpowiedniki formuły nowofalowej w kinie amerykańskim - zjawisko kontrkultury i kino kontestacji (oraz fenomeny je poprzedzające);

Odpowiedniki w kinie azjatyckim.

Główne zagadnienia stanowić będą:

Nurty nowofalowe w kinie Europy Zachodniej:

Francuska Nowa Fala/ Nouvelle Vague (prekursorzy, przełom nowofalowy, postulaty nowofalowców, "polityka autorska", Nowa Fala a Nowa Powieść, cechy specyficzne francuskiej Nowej Fali, narodowy kontekst, nowy typ aktorstwa filmowego - w wydaniu męskim i kobiecym itp.;

Indywidualności twórcze francuskiej Nowej Fali - odrębność stylów (Louis Malle - prowokacja, Jean-Luc Godard- nowatorstwo formy, Alain Resnais - eksperymenty narracyjne (z czasem i przestrzenią), François Truffaut - odrodzony klasycyzm, Eric Rohmer - moralista, Claude Chabrol- ironiczny moralista);

Nowe kino brytyjskie - Free cinema i Angielscy Młodzi Gniewni (źródła, programy, tematy i nurty, rodzimy kontekst, społeczny realizm, twórcy i ich filmy, odrębność stylów wizualnych, formy eskapizmu);

Oblicza kontestacji w kinie włoskim, strategie mistrzów - Antonioni, Fellini, Visconti, Pasolini i inni, „złota epoka" w latach 60. i "choroba na śmierć" w latach 70.;

Kino melancholii M. Antonioniego,

Kino obsesji F. Felliniego,

Kino zmierzchu L. Viscontiego,

Kino prowokacji P.P. Pasoliniego;

Nowe kino niemieckie (pojęcie, korzenie nurtu, specyfika, kontekst narodowy i rozrachunek z przeszłością, początki i ewolucja;

Wybitne osobowości twórcze - Volker Schlöndorff, Alexander Kluge, Reiner Werner Fassbinder, Werner Herzog, Wim Wenders I ich indywidualne style autorskie;

Nowe kino skandynawskie: Ingmar Bergman;

Nowe kino hiszpańskie fazy odradzania się kina hiszpańskiego i początki hiszpańskiej Nowej fali (Bardem, Berlanga, Saura, Buñuel, Almodóvar- okres Movidy);

W cieniu dyktatury Franco (Bardem, Berlanga)

Mistrz Ezopowego języka: C. Saura,

Mistrz wyzwolonej wyobraźni: L. Buñuel,

Kino bez tabu: P. Almodovar i okres Movida madrileña,

Nurty nowofalowe w kinie Europy Środkowej:

Nowe kino czeskie (jego mistrzowie i filmy);

Nowe kino węgierskie (jego mistrzowie i filmy).

Zjawiska w kinie amerykańskim lat 60.i 70.

- Kino niezależne

-Underground cinema, Szkoła nowojorska, kino kwestionujące,

-Kontrkultura i kino kontestacji;

-Twórcy spod znaku buntu i rewizji amerykańskich mitów;

Generacja Movie Brats: Martin Scorsese, Brian De Palma, Francis Ford Coppola

Brazylijskie cinema nóvo I inne kinematografie Ameryki Łacińskiej

Zjawiska w kinie azjatyckim:

-Japońska Nowa fala.

+FILMY OBOWIĄZKOWE:

Francuska Nowa Fala:

Zwiastuny:

I Bóg… stworzył kobietę, Roger Vadim 1956;

Windą na szafot, Louis Malle, 1957;

Kochankowie, Louis Malle, 1959;

Reżyserzy:

Jean-Luc Godard: Do utraty tchu, 1959; Żołnierzyk, 1960; Kobieta jest kobietą, 1961; Żyć własnym życiem, 1962; Pogarda, 1963; Alphaville, 1965; Szalony Piotruś, 1965; Made in USA, 1966

Alain Resnais: Hiroszima, moja miłość, 1959; Zeszłego roku w Marienbadzie, 1961; Muriel, 1963, Wojna się skończyła, 1966; Kocham cię, kocham cię, 1968; Opatrzność, 1977; Życie jest powieścią, 1983;

François Truffaut: Czterysta batów, 1959; Strzelajcie do pianisty, 1960; Jules i Jim, 1962; Antoine et Colette, 1962 (Miłość dwudziestolatków); Gładka skóra, 1964; Fahrenheit 451, 1966; Skradzione pocałunki, 1968; Małżeństwo, 1970; + François Truffaut Autobiografia;

Claude Chabrol: Piękny Sergiusz, 1958, Kuzyni, 1959, Landru, 1962, Łanie, 1968;

Eric Rohmer, Znak Lwa, 1959, prem. 1962; Moja noc u Maud, 1969, Kolano Klary, 1970;

Free Cinema i Angielscy Młodzi Gniewni:

Free Cinema: Kraina marzeń (O Dreamland, 1953) Lindsej Anderson, Mama nie pozwala (Momma Don`t Allow, 1956) Karel Reisz i Tony Richardson; Razem (Together, 1956 Lorenza Mazzetti; Czas rozrywki (Nice Time, 1957) Claude Goretta i Alain Tanner; Wszystkie dni z wyjątkiem Bożego Narodzenia (Every Day except Christmas, 1957 Lindsay Anderson; My chłopcy z Lambeth (We are the Lambeth Boys, 1959) Karel Reisz;

Młodzi Gniewni: Miłość i gniew, 1958 Tony Richardson; Miejsce na górze, 1959 John Clayton; Z soboty na niedzielę, 1960 Karel Reisz, Smak miodu, 1961 Tony Richardson; Rodzaj miłości, 1962 John Schlessinger; Samotność długodystansowca, 1962 Tony Richardson; Sportowe życie, 1963 Lindsay Anderson; Billy kłamca, 1963 John Schlessinger; Darling, 1965 John Schlessinger;

Nowe kino niemieckie:

Pożegnanie z dniem wczorajszym, 1965/66 Aleksander Kluge;

Niepokoje wychowanka Törlessa, 1965/66 Volker Schlöndorff;

Blaszany bębenek, 1978/79, jw.

Niemcy jesienią, 1977/78 (kolektywny)

Werner Herzog:

Dokumenty: Herakles 1962, Środki przeciw fanatykom 1969, Fatamorgana, 1971, Kraina ciszy i ciemności, 1971, Wielka ekstaza snycerza Steinera, 1973/74;

Filmy fabularne:

Znaki życia, 1968; Nawet karły były kiedyś małe, 1970; Aguirre, gniew Boży, 1972, Zagadka Kaspara Hausera, 1974; Szklane serce 1976; Stroszek, 1977; Nosferatu wampir 1979, Woyzeck, 1979, Fitzcarraldo, 1982;

Rainer Werner Fassbinder:

Miłość jest zimniejsza niż śmierć, 1969; Handlarz czterech pór roku, 1971; Martha 1973; Chińska ruletka 1976; W roku 13 pełni 1978; Lili Marleen 1980; Querelle 1982;

Wim Wenders:

Alicja w miastach 1974; Amerykański przyjaciel 1977; Paris, Texas 1984, Niebo nad Berlinem 1987;

Oblicza kontestacji w kinie włoskim:

Michelangelo Antonioni:

Kronika pewnej miłości 1950; Przyjaciółki 1955; Krzyk 1957, Przygoda 1960, Noc 1961; Zaćmienie 1962; Czerwona pustynia1964, Powiększenie 1966; Zawód reporter 1975;

Federico Fellini:

La strada 1954, Noce Cabirii 1957, Słodkie życie 1960; Kuszenie doktora Antoniego 1962; Osiem i pół 1963; Giulietta i duchy 1965; Fellini Satyricon 1969, Rzym 1972, Amarcord 1974, Casanova 1976;

Luchino Visconti:

Rocco i jego bracia 1960; Lampart 1963; Błędne gwiazdy Wielkiej Niedźwiedzicy 1965; Zmierzch bogów 1969; Śmierć w Wenecji 1971; Portret rodzinny we wnętrzu 1974;

Pier Paolo Pasolini:

Twaróg 1962; Ewangelia według św. Mateusza 1964; Ptaki i ptaszyska 1966;

Król Edyp 1967; Medea 1969;

Dekameron 1971; Opowieści kanterberyjskie 1972; Kwiat 1001 nocy 1973; Saló albo 120 dni Sodomy 1975;

Ingmar Bergman i nowe kino skandynawskie:

Siódma pieczęć 1956; Tam, gdzie rosną poziomki 1957; Goście Wieczerzy Pańskiej 1961/62; Milczenie 1962; Persona 1965; Szepty i krzyki 1971; Sceny z życia małżeńskiego 1972;

Nowe kino czeskie:

Miloš Forman: Czarny Piotruś 1964; Miłość Blondynki 1965; Jiři Menzel: Pociągi pod specjalnym nadzorem 1966; Skowronki na uwięzi 1969 (prem. 1990), Postrzyżyny 1981;

Nowe kino węgierskie:

István Szabó, Ja twój syn 1967; Miklós Jancsó, Desperaci 1965 i Gwiazdy na czapkach 1967

Nowe kino hiszpańskie: (Bardem, Berlanga, Saura, Buñuel, Almodovar)

Prekursorzy:

Juan Antonio Bardem: Śmierć rowerzysty 1955; Główna ulica 1956; O piątej po popłudniu 1960;

Luis Garcia Berlanga: Witaj nam Mr Marshall 1952; Uczta wigilijna 1961;

Carlos Saura: Polowanie 1966; Mrożony Peppermint 1967; Anna i wilki 1973; Nakarmić kruki 1975;

Victor Erice: Duch roju 1973

Luis Buñuel: Viridiana 1961; Tristana 1969-70;

Pedro Almodovar: Pepi, Luci, Bom i inne dziewczyny z dzielnicy 1980, Labirynt namiętności 1982; Pośród ciemności 1983;

Kontrkultura i kino kontestacji w USA:

Absolwent 1967 Mike Nichols; Bonnie i Clyde 1967 Arthur Penn; Chłodnym okiem 1969 Haskell Wexler; Easy Rider, 1969 Dennis Hopper i Peter Fonda; Nocny kowboj 1969 John Schlessinger; Restauracja Alicji 1969 Arthur Penn; Pięć łatwych utworów 1970 Bob Rafelson; Cześć Mamo! 1970 Brian De Palma; Odlot 1971 Miloš Forman; Porozmawiajmy o kobietach 1971 Mike Nichols;

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

HISTORIA KINA TOM 3. KINO EPOKI NOWOFALOWEJ, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2015;

DODATKOWA:

T. Lubelski, NOWA FALA 60 lat później. O pewnej przygodzie kina francuskiego, Universitas, Kraków 2017;

T. Miczka, Kino włoskie, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009;

Mistrzowie kina amerykańskiego. Bunt i nostalgia, red. Ł. Plesnar, R. Syska, Rabid, Kraków 2007;

Literaturę szczegółową podam na zajęciach

Uwagi:

Zajęcia stanowią kontynuację kursu z I-ego semestru tj, Historii filmu nowofalowego.

Obowiązuje ten sam program szczegółowy - w II-im semestrze będą omawiane te zagadnienia, którymi nie zdążymy się zająć w I-ym.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c