Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Punkt LogowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Kierunki filmu współczesnego 1 M

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.ISA-MO2-S102.1M Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kierunki filmu współczesnego 1 M
Jednostka: Instytut Sztuk Audiowizualnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 8.00 LUB 3.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (w trakcie)

Okres: 2021-10-01 - 2022-06-15
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 60 godzin, 45 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Loska
Prowadzący grup: Krzysztof Loska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z najnowszymi tendencjami i kierunkami w światowej kinematografii po 1980 roku.

Efekty kształcenia:

Student zna najważniejsze filmy, kierunki i tendencje w kinie najnowszym oraz

rozumie logikę procesu historyczno-filmowego, w ramach którego zaistniały

omawiane zjawiska.

Student potrafi umieścić analizowane zjawiska we właściwych im kontekstach

społecznych i politycznych.

Student potrafi analizować, interpretować i oceniać najważniejsze filmy powstałe

po 1980 roku

Student jest gotów do uczestnictwa w bieżącym życiu filmowym, w przeglądach

i retrospektywach światowej kinematografii, śledzi prasę filmową i aktualne

piśmiennictwo.

Wymagania wstępne:

Brak

Forma i warunki zaliczenia:

Egzamin ustny

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Metody podające - prezentacja multimedialna

Metody podające - wykład informacyjny

Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna

Bilans punktów ECTS:

wykład 60 godz.

przygotowanie do egzaminu 50 godz.

samodzielna nauka dotycząca treści poruszanych na zajęciach 50 godz.

uczestnictwo w egzaminie 1 godz.

przygotowanie do zajęć 30 godz.

studiowanie literatury wskazanej przez prowadzącego zajęcia 30 godz.

Skrócony opis:

Nowe kino europejskie

Postkolonializm w kinie światowym

Kinematografie azjatyckie

Pełny opis:

1. Michael Haneke – etyka, przemoc i przedstawianie

2. Dwa oblicza kina skandynawskiego – Lucas Moodysson i Ruben Östlund

3. Humanizm i krytyka społeczna – Jean-Pierre i Luc Dardenne

4. Postkolonializm w kinie światowym

5. Brytyjskie kino mniejszości etnicznych

6. Obraz współczesnych ruchów migracyjnych w kinie francuskim i włoskim

7. Dziedzictwo kolonialnej przeszłości (Claire Denis, Tony Gatlif)

8. Kino niemiecko-tureckie (Tefvik Başer, Fatih Akin, Thomas Arslan)

9. Melancholia w kinie tureckim - przypadek Nuri Bilge Ceylana

10. Film jako wyznanie (Zeki Demirkubuz)

11. Trylogia Semih Kaplanoğlu jako przykład narracji autobiograficznej

12. Film i rzeczywistość – Abbas Kiarostami

13. Kobieta jako bohaterka w filmie irańskim (Jafar Panahi, Abbas Kiarostami)

14. Irańskie kino kobiece (Tahmineh Milani, Marziyeh Meshikini, Samira Makhmalbaf)

15. Perspektywa dziecka w kinie irańskim (Majid Majidi, Hana Makhmalbaf)

16. Kino chińskie Piątej Generacji

17. Estetyka filmów Zhanga Yimou

18. Obraz przeszłości w filmach Chena Kaige

19. Nowe kino tajwańskie – ogólna charakterystyka (tematyka i styl)

20. Hou Hsiao-hsiena rozrachunki z przeszłością

21. Styl i narracja w filmach Edwarda Yanga

22. Samotność w wielkim mieście – Tsai Ming-liang

23. Hongkońska nowa fala (Wong Kar-wai)

24. Tematyka buddyjska w kinie koreańskim (Im Kwon-taek, Kim Ki-duk)

25. Estetyka przemocy – trylogia zemsty Park Chan-wooka

26. Hipnotyczne kino Apichatponga Weerasethakula

27. Tożsamość traumatyczna w kinie japońskim (Hirokazu Koreeda, Shinji Aoyama)

28. Japońskie kino gatunkowe (j-horror, yakuza eiga)

29. Człowiek wśród ekranów - twórczość Atoma Egoyana

Literatura:

Tadeusz Lubelski, Rafał Syska, Iwona Sowińska (red.), Kino końca wieku, Kraków 2019.

Konrad Wojnowski, Estetyka zakłócenia: kino Michaela Hanekego, Kraków 2012.

Krzysztof Loska, Tożsamość i media. O filach Atoma Egoyana, Kraków 2006.

Artur Majer, Lukas Moodysson. Zbuntowany, (w:) Autorzy kina europejskiego, t. 3, red. A. Helman, A. Pitrus, Kraków 2007.

Jakub Konefał, Opowieści smartfonowe: strategie autorskie w filmach Rubena Östlunda, „Kwartalnik Filmowy” 2018, nr 101/102.

Krzysztof Loska, W co gra Ruben Östlund? Neorasizm i krytyka wielokulturowości w filmie Gra (Play), „Kwartalnik Filmowy” 2018, nr 101/102

Izabela Łopuch, Luc i Jean-Pierre Dardenne. Fikcja prawdziwsza niż życia, (w:) Autorzy kina europejskiego, t. 4, red. A. Helman, A. Pitrus, Kraków 2008.

Krzysztof Loska, Postkolonialna Europa: Etnoobrazy współczesnego kina, Kraków 2016.

Jan Topolski (red.), Nowe kino Turcji, Warszawa 2010.

Ewa Fiuk, Słodycz milczenia, gorycz oczekiwania – o elokwencji obrazów w filmie Miód Semiha Kaplanoğlu, (w:) W stronę kina filozoficznego, red. Urszula Tes, Kraków 2011.

Elżbieta Wiącek, Filmowe podróże Abbasa Kiarostamiego, Kraków 2004.

Elżbieta Wiącek, Samira Machmalbaf – między rzeczywistością a fikcją, (w:) Reżyserki kina: tradycja i współczesność, red. M. Radkiewicz, Kraków 2005.

Agnieszka Kamrowska, Alicja Helman (red.), Autorzy kina azjatyckiego, Kraków 2010 (artykuły na temat twórczości Zhanga Yimou, Wong Kar-waia, Hirokazu Koreedy, Apichatponga Weerasethakula, Tsai Ming-lianga, Edwarda Yanga).

Agnieszka Kamrowska (red.), Autorzy kina azjatyckiego, tom 2, Kraków 2015 (artykuły na temat twórczości Park Chan-wooka,, Kim Ki-duka, Hou Hsiao-hsiena, Anga Lee, Chena Kaige).

Alicja Helman, Odcienie czerwieni. O filmowej twórczości Zhanga Yimou, Gdańsk 2010.

Paulina Kwiatkowska, Kuba Mikurda (red.), Nie chcę spać sam. Kino Tsai Ming-lianga, Kraków 2009.

Jagoda Murczyńska (red.), Cicha eksplozja. Nowe Kino Azji Wschodniej, Warszawa 2016.

Joanna Aleksandrowicz, Pomiędzy obrazem a wskazówkami zegarów: o estetyce nietrwałości w filmach Wong Kar-waia, Kraków 2008.

Krzysztof Loska, Buddyzm i kino (prolegomena), „Kwartalnik Filmowy” 2016, nr 96.

Krzysztof Loska, Nowy film japoński, Kraków 2015.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.