Antropologia audiowizualności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ISA-MO3-S104.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia audiowizualności |
Jednostka: | Instytut Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Obowiązkowe na II roku studiów stac. II stopnia w I sem.-Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Radkiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Radkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Zapoznanie z koncepcjami i pojęciami antropologicznymi, które mogą zostać wykorzystane w analizie materiałów audiowizualnych. Wprowadzenie refleksji teoretycznej i jej zastosowanie w analizie konkretnych materiałów audiowizualnych z obszaru kina, sztuki oraz fotografii. |
|
Efekty kształcenia: | W_01 ma zaawansowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia, wiedzę z zakresu współczesnej teorii oraz antropologii filmu, którą jest w stanie rozwijać w odniesieniu do teorii antropologiczno-kulturowych oraz komunikacyjnych i medialnych i twórczo stosować w działalności badawczej W_02 ma zaawansowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia w zakresie nauk o kulturze i o sztuce, wiedzę interdyscyplinarną, będącą wynikiem oryginalnego integrowania perspektyw właściwych dla antropologii oraz badania kultury wizualnej, kina i mediów W_03 dysponuje zaawansowanym i rozbudowanym aparatem terminologicznym w zakresie antropologii i teorii filmu, mediów i wybranych teorii komunikacji wizualnej W_04 ma zaawansowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia, prowadzącą do specjalizacji, związanej z antropologią filmu, ale także teorią kina bądź teorią mediów, W_05 posiada wiedzę o najnowszych światowych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą wybrane zakresy współczesnej antropologii i teorii filmu oraz mediów, pozwalającą na samodzielne formułowanie problemów badawczych oraz ich rozwiązywanie W_06 zna na poziomie zaawansowanym i rozumie metody, techniki, szkoły badawcze właściwe dla współczesnej antropologii filmu i teorii kina oraz mediów UMIEJĘTNOŚCI U_01 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie antropologii i teorii kina oraz mediów, w języku rodzimym i języku obcym U_02 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych z niespecjalistami w języku rodzimym i języku obcym w celu promowania roli nauki w rozwoju nowoczesnego społeczeństwa wiedzy U_03 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację oraz materiały wizualne i przykłady komunikacji z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy U_04 posiada zaawansowane umiejętności badawcze pozwalające na rozwiązywanie złożonych problemów naukowych oraz wniesienie oryginalnego wkładu w rozwój wiedzy i metodologii z zakresu badań nad kulturą audiowizualną, kinem oraz mediami przez zaplanowanie i przeprowadzenie badań, opracowanie i interpretację wyników oraz ich publikację w wydawnictwach recenzowanych U_05 posiada rozwinięte umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i poszerzania własnych kompetencji oraz podejmowania autonomicznych działań zmierzających do rozwoju intelektualnego i kierowania własnym rozwojem naukowym U_8 posiada umiejętność argumentowania, formułowania własnych oryginalnych poglądów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntez problemowych KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_01 ma świadomość poziomu własnych koncepcji badawczych, ich oryginalności, możliwości realizacji projektu badawczego, poziomu twórczości i istotności wkładu w rozwój studiów nad kulturą audiowizualną, kinem i mediami oraz ich kreatorami/ producentami i użytkownikami K_02 wykazuje kreatywność w poszukiwaniu nowych obszarów badań i kierowaniu ich przebiegiem oraz aktywnie uczestniczy w komunikacji naukowej K_03 ma świadomość przynależności do wspólnoty naukowej, konieczności kierowania się wyznaczonymi przez nią zasadami etycznymi oraz odpowiedzialności za jej rozwój i znaczenie dla kształtowania się nowoczesnego społeczeństwa wiedzy |
|
Wymagania wstępne: | Wiedza ogólna oraz zainteresowania z zakresu antropologii i kultury audiowizualnej – teorii oraz praktyki komunikacyjnej |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Aktywny udział w zajęciach; egzamin pisemny sprawdzająca wiedzę wyniesioną z zajęć oraz znajomość lektur omówionych na zajęciach. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Udział w dyskusjach oraz ćwiczeniach analitycznych na zajęciach; prezentacja przeczytanych materiałów teoretycznych w formie wypowiedzi ustnej wraz z samodzielnie przygotowanymi przykładami; |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Metody dydaktyczne: | Seminarium – elementy wykładu połączone z dyskusją w oparciu o lektury; analiza przykładów wizualnych za pomocą narzędzi teoretycznych. |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2 |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot łączy dorobek antropologii oraz studiów nad kulturą wizualną. Omówione metodologie dostarczają narzędzi do analizy zjawisk filmowych, telewizyjnych i artystycznych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu wyrobienie umiejętności wprowadzania dyskursu antropologii w obszar kultury audiowizualnej. Studenci zdobywają wiedzę na temat tradycji i założeń badawczych antropologii filozoficznej i antropologii kultury - ukierunkowanych w stronę audiowizualności. W trakcie zajęć w szczególności podejmowane będą zatem m.in. następujące tematy: Literatura podstawowa: Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012 (wszystkie teksty z listy poniżej oznaczone gwiazdką pochodzą z tego tomu). Do egzaminu obowiązuje znajomość lektur oraz materiału z zajęć. 1. Kwestia reprezentacji i jej medialnych, technicznych i społeczno-kulturowych uwarunkowań 2. Zagadnienia związane z dziedzictwem, archiwizacją i sposobami kształtowania pamięci w kulturze audiowizualnej (filmie i fotografii) 3. Problematyka spektaklu, relacji obrazów wobec rzeczywistości z perspektywy społeczno-kulturowej, feministycznej i postkolonialnej 4. Posthumanizm i refleksja nad antropocenem w analizie ludzkich i nie-ludzkich obrazów |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012 (wszystkie teksty z listy poniżej oznaczone gwiazdką pochodzą z tego tomu). Do egzaminu obowiązuje znajomość lektur oraz materiału z zajęć. WIZERUNKI Nicholas Mirzoeff, Jak zobaczyć świat? Rozdz.: Jak widzimy siebie, Kraków-Warszawa 2016, s. 44-83. Jose van Dick, Zmediatyzowane wspomnienia w epoce cyfrowej, Przekład Michał Szota, w: Fotospołeczeństwo: antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Kraków, 2012, s. 488-515. FOTOGRAFIA, ARCHIWUM, DZIEDZICTWO Roland Barthes, Camera lucida, w:*, tłum. W. Michera, s. 230-246. Allan Sekula, Ciało i archiwum* Ann Laura Stoler, „Rozkład pozostaje”. Od ruin do rujnacji, tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska. „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” 2013, nr 4, https://doi.org/10.36854/widok/2013.4.1223 SPEKTAKL, HISTORIA, RZECZYWISTOŚĆ Guy Debord, Kulminacja oddzielenia * Georges Didi-Huberman, Lud statystów, „Krytyka Polityczna" nr 35/36 Olga Stanisławska, „Stojąc, wyeksponowani w ten sposób…”. , „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” 2014, nr 7, https://doi.org/10.36854/widok/2014.7.1091 LUDZKIE/NIE-LUDZKIE OBRAZY Susan Sontag, Widok cudzego cierpienia, tłum. S. Magala, Kraków 2010, s. 26-50. Joanna Żylińska, Fotografia po człowieku, „teksty drugie” nr 1, 2017, s. 349–372. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Radkiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Radkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Zapoznanie z koncepcjami i pojęciami antropologicznymi, które mogą zostać wykorzystane w analizie materiałów audiowizualnych. Wprowadzenie refleksji teoretycznej i jej zastosowanie w analizie konkretnych materiałów audiowizualnych z obszaru kina, sztuki oraz fotografii. |
|
Efekty kształcenia: | W_01 ma zaawansowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia, wiedzę z zakresu współczesnej teorii oraz antropologii filmu, którą jest w stanie rozwijać w odniesieniu do teorii antropologiczno-kulturowych oraz komunikacyjnych i medialnych i twórczo stosować w działalności badawczej W_02 ma zaawansowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia w zakresie nauk o kulturze i o sztuce, wiedzę interdyscyplinarną, będącą wynikiem oryginalnego integrowania perspektyw właściwych dla antropologii oraz badania kultury wizualnej, kina i mediów W_03 dysponuje zaawansowanym i rozbudowanym aparatem terminologicznym w zakresie antropologii i teorii filmu, mediów i wybranych teorii komunikacji wizualnej W_04 ma zaawansowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia, prowadzącą do specjalizacji, związanej z antropologią filmu, ale także teorią kina bądź teorią mediów, W_05 posiada wiedzę o najnowszych światowych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą wybrane zakresy współczesnej antropologii i teorii filmu oraz mediów, pozwalającą na samodzielne formułowanie problemów badawczych oraz ich rozwiązywanie W_06 zna na poziomie zaawansowanym i rozumie metody, techniki, szkoły badawcze właściwe dla współczesnej antropologii filmu i teorii kina oraz mediów UMIEJĘTNOŚCI U_01 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie antropologii i teorii kina oraz mediów, w języku rodzimym i języku obcym U_02 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych z niespecjalistami w języku rodzimym i języku obcym w celu promowania roli nauki w rozwoju nowoczesnego społeczeństwa wiedzy U_03 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację oraz materiały wizualne i przykłady komunikacji z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy U_04 posiada zaawansowane umiejętności badawcze pozwalające na rozwiązywanie złożonych problemów naukowych oraz wniesienie oryginalnego wkładu w rozwój wiedzy i metodologii z zakresu badań nad kulturą audiowizualną, kinem oraz mediami przez zaplanowanie i przeprowadzenie badań, opracowanie i interpretację wyników oraz ich publikację w wydawnictwach recenzowanych U_05 posiada rozwinięte umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i poszerzania własnych kompetencji oraz podejmowania autonomicznych działań zmierzających do rozwoju intelektualnego i kierowania własnym rozwojem naukowym U_8 posiada umiejętność argumentowania, formułowania własnych oryginalnych poglądów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntez problemowych KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_01 ma świadomość poziomu własnych koncepcji badawczych, ich oryginalności, możliwości realizacji projektu badawczego, poziomu twórczości i istotności wkładu w rozwój studiów nad kulturą audiowizualną, kinem i mediami oraz ich kreatorami/ producentami i użytkownikami K_02 wykazuje kreatywność w poszukiwaniu nowych obszarów badań i kierowaniu ich przebiegiem oraz aktywnie uczestniczy w komunikacji naukowej K_03 ma świadomość przynależności do wspólnoty naukowej, konieczności kierowania się wyznaczonymi przez nią zasadami etycznymi oraz odpowiedzialności za jej rozwój i znaczenie dla kształtowania się nowoczesnego społeczeństwa wiedzy |
|
Wymagania wstępne: | Wiedza ogólna oraz zainteresowania z zakresu antropologii i kultury audiowizualnej – teorii oraz praktyki komunikacyjnej |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Aktywny udział w zajęciach; egzamin pisemny sprawdzająca wiedzę wyniesioną z zajęć oraz znajomość lektur omówionych na zajęciach. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Udział w dyskusjach oraz ćwiczeniach analitycznych na zajęciach; prezentacja przeczytanych materiałów teoretycznych w formie wypowiedzi ustnej wraz z samodzielnie przygotowanymi przykładami; |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Metody dydaktyczne: | Seminarium – elementy wykładu połączone z dyskusją w oparciu o lektury; analiza przykładów wizualnych za pomocą narzędzi teoretycznych. |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Przedmiot łączy dorobek antropologii oraz studiów nad kulturą wizualną. Omówione metodologie dostarczają narzędzi do analizy zjawisk filmowych, telewizyjnych i artystycznych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu wyrobienie umiejętności wprowadzania dyskursu antropologii w obszar kultury audiowizualnej. Studenci zdobywają wiedzę na temat tradycji i założeń badawczych antropologii filozoficznej i antropologii kultury - ukierunkowanych w stronę audiowizualności. W trakcie zajęć w szczególności podejmowane będą zatem m.in. następujące tematy: Literatura podstawowa: Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012 (wszystkie teksty z listy poniżej oznaczone gwiazdką pochodzą z tego tomu). Do egzaminu obowiązuje znajomość lektur oraz materiału z zajęć. 1. Kwestia reprezentacji i jej medialnych, technicznych i społeczno-kulturowych uwarunkowań 2. Zagadnienia związane z dziedzictwem, archiwizacją i sposobami kształtowania pamięci w kulturze audiowizualnej (filmie i fotografii) 3. Problematyka spektaklu, relacji obrazów wobec rzeczywistości z perspektywy społeczno-kulturowej, feministycznej i postkolonialnej 4. Posthumanizm i refleksja nad antropocenem w analizie ludzkich i nie-ludzkich obrazów |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012 (wszystkie teksty z listy poniżej oznaczone gwiazdką pochodzą z tego tomu). Do egzaminu obowiązuje znajomość lektur oraz materiału z zajęć. WIZERUNKI Nicholas Mirzoeff, Jak zobaczyć świat? Rozdz.: Jak widzimy siebie, Kraków-Warszawa 2016, s. 44-83. Jose van Dick, Zmediatyzowane wspomnienia w epoce cyfrowej, Przekład Michał Szota, w: Fotospołeczeństwo: antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Kraków, 2012, s. 488-515. FOTOGRAFIA, ARCHIWUM, DZIEDZICTWO Roland Barthes, Camera lucida, w:*, tłum. W. Michera, s. 230-246. Allan Sekula, Ciało i archiwum* Ann Laura Stoler, „Rozkład pozostaje”. Od ruin do rujnacji, tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska. „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” 2013, nr 4, https://doi.org/10.36854/widok/2013.4.1223 SPEKTAKL, HISTORIA, RZECZYWISTOŚĆ Guy Debord, Kulminacja oddzielenia * Georges Didi-Huberman, Lud statystów, „Krytyka Polityczna" nr 35/36 Olga Stanisławska, „Stojąc, wyeksponowani w ten sposób…”. , „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” 2014, nr 7, https://doi.org/10.36854/widok/2014.7.1091 LUDZKIE/NIE-LUDZKIE OBRAZY Susan Sontag, Widok cudzego cierpienia, tłum. S. Magala, Kraków 2010, s. 26-50. Joanna Żylińska, Fotografia po człowieku, „teksty drugie” nr 1, 2017, s. 349–372. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.