Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia audiowizualności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.ISA-MO3-S104.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia audiowizualności
Jednostka: Instytut Sztuk Audiowizualnych
Grupy: Obowiązkowe na II roku studiów stac. II stopnia w I sem.-Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Radkiewicz
Prowadzący grup: Małgorzata Radkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ocena wliczana do średniej:

tak

Cele kształcenia:

Zapoznanie z koncepcjami i pojęciami antropologicznymi, które mogą zostać wykorzystane w analizie materiałów audiowizualnych.

Wprowadzenie refleksji teoretycznej i jej zastosowanie w analizie konkretnych materiałów audiowizualnych z obszaru kina, sztuki oraz fotografii.

Efekty kształcenia:

W_01 ma zaawansowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia, wiedzę z zakresu współczesnej teorii oraz antropologii filmu, którą jest w stanie rozwijać w odniesieniu do teorii antropologiczno-kulturowych oraz komunikacyjnych i medialnych i twórczo stosować w działalności badawczej

W_02 ma zaawansowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia w zakresie nauk o kulturze i o sztuce, wiedzę interdyscyplinarną, będącą wynikiem oryginalnego integrowania perspektyw właściwych dla antropologii oraz badania kultury wizualnej, kina i mediów

W_03 dysponuje zaawansowanym i rozbudowanym aparatem terminologicznym w zakresie antropologii i teorii filmu, mediów i wybranych teorii komunikacji wizualnej

W_04 ma zaawansowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia, prowadzącą do specjalizacji, związanej z antropologią filmu, ale także teorią kina bądź teorią mediów,

W_05 posiada wiedzę o najnowszych światowych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą wybrane zakresy współczesnej antropologii i teorii filmu oraz mediów, pozwalającą na samodzielne formułowanie problemów badawczych oraz ich rozwiązywanie

W_06 zna na poziomie zaawansowanym i rozumie metody, techniki, szkoły badawcze właściwe dla współczesnej antropologii filmu i teorii kina oraz mediów

UMIEJĘTNOŚCI

U_01 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie antropologii i teorii kina oraz mediów, w języku rodzimym i języku obcym

U_02 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych z niespecjalistami w języku rodzimym i języku obcym w celu promowania roli nauki w rozwoju nowoczesnego społeczeństwa wiedzy

U_03 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację oraz materiały wizualne i przykłady komunikacji z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy

U_04 posiada zaawansowane umiejętności badawcze pozwalające na rozwiązywanie złożonych problemów naukowych oraz wniesienie oryginalnego wkładu w rozwój wiedzy i metodologii z zakresu badań nad kulturą audiowizualną, kinem oraz mediami przez zaplanowanie i przeprowadzenie badań, opracowanie i interpretację wyników oraz ich publikację w wydawnictwach recenzowanych

U_05 posiada rozwinięte umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i poszerzania własnych kompetencji oraz podejmowania autonomicznych działań zmierzających do rozwoju intelektualnego i kierowania własnym rozwojem naukowym

U_8 posiada umiejętność argumentowania, formułowania własnych oryginalnych poglądów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntez problemowych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_01 ma świadomość poziomu własnych koncepcji badawczych, ich oryginalności, możliwości realizacji projektu badawczego, poziomu twórczości i istotności wkładu w rozwój studiów nad kulturą audiowizualną, kinem i mediami oraz ich kreatorami/ producentami i użytkownikami

K_02 wykazuje kreatywność w poszukiwaniu nowych obszarów badań i kierowaniu ich przebiegiem oraz aktywnie uczestniczy w komunikacji naukowej

K_03 ma świadomość przynależności do wspólnoty naukowej, konieczności kierowania się wyznaczonymi przez nią zasadami etycznymi oraz odpowiedzialności za jej rozwój i znaczenie dla kształtowania się nowoczesnego społeczeństwa wiedzy



Wymagania wstępne:

Wiedza ogólna oraz zainteresowania z zakresu antropologii i kultury audiowizualnej – teorii oraz praktyki komunikacyjnej

Forma i warunki zaliczenia:

Aktywny udział w zajęciach; egzamin pisemny sprawdzająca wiedzę wyniesioną z zajęć oraz znajomość lektur omówionych na zajęciach.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Udział w dyskusjach oraz ćwiczeniach analitycznych na zajęciach; prezentacja przeczytanych materiałów teoretycznych w formie wypowiedzi ustnej wraz z samodzielnie przygotowanymi przykładami;

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków

Metody dydaktyczne:

Seminarium – elementy wykładu połączone z dyskusją w oparciu o lektury; analiza przykładów wizualnych za pomocą narzędzi teoretycznych.

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2

Skrócony opis:

Przedmiot łączy dorobek antropologii oraz studiów nad kulturą wizualną. Omówione metodologie dostarczają narzędzi do analizy zjawisk filmowych, telewizyjnych i artystycznych.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu wyrobienie umiejętności wprowadzania dyskursu antropologii w obszar kultury audiowizualnej. Studenci zdobywają wiedzę na temat tradycji i założeń badawczych antropologii filozoficznej i antropologii kultury - ukierunkowanych w stronę audiowizualności. W trakcie zajęć w szczególności podejmowane będą zatem m.in. następujące tematy:

Literatura podstawowa:

Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012

(wszystkie teksty z listy poniżej oznaczone gwiazdką pochodzą z tego tomu).

Do egzaminu obowiązuje znajomość lektur oraz materiału z zajęć.

1. Kwestia reprezentacji i jej medialnych, technicznych i społeczno-kulturowych uwarunkowań

2. Zagadnienia związane z dziedzictwem, archiwizacją i sposobami kształtowania pamięci w kulturze audiowizualnej (filmie i fotografii)

3. Problematyka spektaklu, relacji obrazów wobec rzeczywistości z perspektywy społeczno-kulturowej, feministycznej i postkolonialnej

4. Posthumanizm i refleksja nad antropocenem w analizie ludzkich i nie-ludzkich obrazów

Literatura:

Literatura podstawowa:

Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012

(wszystkie teksty z listy poniżej oznaczone gwiazdką pochodzą z tego tomu).

Do egzaminu obowiązuje znajomość lektur oraz materiału z zajęć.

WIZERUNKI

Nicholas Mirzoeff, Jak zobaczyć świat? Rozdz.: Jak widzimy siebie, Kraków-Warszawa 2016, s. 44-83.

Jose van Dick, Zmediatyzowane wspomnienia w epoce cyfrowej, Przekład Michał Szota, w: Fotospołeczeństwo: antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Kraków, 2012, s. 488-515.

FOTOGRAFIA, ARCHIWUM, DZIEDZICTWO

Roland Barthes, Camera lucida, w:*, tłum. W. Michera, s. 230-246.

Allan Sekula, Ciało i archiwum*

Ann Laura Stoler, „Rozkład pozostaje”. Od ruin do rujnacji, tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska. „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” 2013, nr 4, https://doi.org/10.36854/widok/2013.4.1223

SPEKTAKL, HISTORIA, RZECZYWISTOŚĆ

Guy Debord, Kulminacja oddzielenia *

Georges Didi-Huberman, Lud statystów, „Krytyka Polityczna" nr 35/36

Olga Stanisławska, „Stojąc, wyeksponowani w ten sposób…”. , „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” 2014, nr 7, https://doi.org/10.36854/widok/2014.7.1091

LUDZKIE/NIE-LUDZKIE OBRAZY

Susan Sontag, Widok cudzego cierpienia, tłum. S. Magala, Kraków 2010, s. 26-50.

Joanna Żylińska, Fotografia po człowieku, „teksty drugie” nr 1, 2017, s. 349–372.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Radkiewicz
Prowadzący grup: Małgorzata Radkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ocena wliczana do średniej:

tak

Cele kształcenia:

Zapoznanie z koncepcjami i pojęciami antropologicznymi, które mogą zostać wykorzystane w analizie materiałów audiowizualnych.

Wprowadzenie refleksji teoretycznej i jej zastosowanie w analizie konkretnych materiałów audiowizualnych z obszaru kina, sztuki oraz fotografii.

Efekty kształcenia:

W_01 ma zaawansowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia, wiedzę z zakresu współczesnej teorii oraz antropologii filmu, którą jest w stanie rozwijać w odniesieniu do teorii antropologiczno-kulturowych oraz komunikacyjnych i medialnych i twórczo stosować w działalności badawczej

W_02 ma zaawansowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia w zakresie nauk o kulturze i o sztuce, wiedzę interdyscyplinarną, będącą wynikiem oryginalnego integrowania perspektyw właściwych dla antropologii oraz badania kultury wizualnej, kina i mediów

W_03 dysponuje zaawansowanym i rozbudowanym aparatem terminologicznym w zakresie antropologii i teorii filmu, mediów i wybranych teorii komunikacji wizualnej

W_04 ma zaawansowaną, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia, prowadzącą do specjalizacji, związanej z antropologią filmu, ale także teorią kina bądź teorią mediów,

W_05 posiada wiedzę o najnowszych światowych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą wybrane zakresy współczesnej antropologii i teorii filmu oraz mediów, pozwalającą na samodzielne formułowanie problemów badawczych oraz ich rozwiązywanie

W_06 zna na poziomie zaawansowanym i rozumie metody, techniki, szkoły badawcze właściwe dla współczesnej antropologii filmu i teorii kina oraz mediów

UMIEJĘTNOŚCI

U_01 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie antropologii i teorii kina oraz mediów, w języku rodzimym i języku obcym

U_02 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych z niespecjalistami w języku rodzimym i języku obcym w celu promowania roli nauki w rozwoju nowoczesnego społeczeństwa wiedzy

U_03 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację oraz materiały wizualne i przykłady komunikacji z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy

U_04 posiada zaawansowane umiejętności badawcze pozwalające na rozwiązywanie złożonych problemów naukowych oraz wniesienie oryginalnego wkładu w rozwój wiedzy i metodologii z zakresu badań nad kulturą audiowizualną, kinem oraz mediami przez zaplanowanie i przeprowadzenie badań, opracowanie i interpretację wyników oraz ich publikację w wydawnictwach recenzowanych

U_05 posiada rozwinięte umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i poszerzania własnych kompetencji oraz podejmowania autonomicznych działań zmierzających do rozwoju intelektualnego i kierowania własnym rozwojem naukowym

U_8 posiada umiejętność argumentowania, formułowania własnych oryginalnych poglądów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntez problemowych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_01 ma świadomość poziomu własnych koncepcji badawczych, ich oryginalności, możliwości realizacji projektu badawczego, poziomu twórczości i istotności wkładu w rozwój studiów nad kulturą audiowizualną, kinem i mediami oraz ich kreatorami/ producentami i użytkownikami

K_02 wykazuje kreatywność w poszukiwaniu nowych obszarów badań i kierowaniu ich przebiegiem oraz aktywnie uczestniczy w komunikacji naukowej

K_03 ma świadomość przynależności do wspólnoty naukowej, konieczności kierowania się wyznaczonymi przez nią zasadami etycznymi oraz odpowiedzialności za jej rozwój i znaczenie dla kształtowania się nowoczesnego społeczeństwa wiedzy



Wymagania wstępne:

Wiedza ogólna oraz zainteresowania z zakresu antropologii i kultury audiowizualnej – teorii oraz praktyki komunikacyjnej

Forma i warunki zaliczenia:

Aktywny udział w zajęciach; egzamin pisemny sprawdzająca wiedzę wyniesioną z zajęć oraz znajomość lektur omówionych na zajęciach.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Udział w dyskusjach oraz ćwiczeniach analitycznych na zajęciach; prezentacja przeczytanych materiałów teoretycznych w formie wypowiedzi ustnej wraz z samodzielnie przygotowanymi przykładami;

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków

Metody dydaktyczne:

Seminarium – elementy wykładu połączone z dyskusją w oparciu o lektury; analiza przykładów wizualnych za pomocą narzędzi teoretycznych.

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, rok 2

Skrócony opis:

Przedmiot łączy dorobek antropologii oraz studiów nad kulturą wizualną. Omówione metodologie dostarczają narzędzi do analizy zjawisk filmowych, telewizyjnych i artystycznych.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu wyrobienie umiejętności wprowadzania dyskursu antropologii w obszar kultury audiowizualnej. Studenci zdobywają wiedzę na temat tradycji i założeń badawczych antropologii filozoficznej i antropologii kultury - ukierunkowanych w stronę audiowizualności. W trakcie zajęć w szczególności podejmowane będą zatem m.in. następujące tematy:

Literatura podstawowa:

Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012

(wszystkie teksty z listy poniżej oznaczone gwiazdką pochodzą z tego tomu).

Do egzaminu obowiązuje znajomość lektur oraz materiału z zajęć.

1. Kwestia reprezentacji i jej medialnych, technicznych i społeczno-kulturowych uwarunkowań

2. Zagadnienia związane z dziedzictwem, archiwizacją i sposobami kształtowania pamięci w kulturze audiowizualnej (filmie i fotografii)

3. Problematyka spektaklu, relacji obrazów wobec rzeczywistości z perspektywy społeczno-kulturowej, feministycznej i postkolonialnej

4. Posthumanizm i refleksja nad antropocenem w analizie ludzkich i nie-ludzkich obrazów

Literatura:

Literatura podstawowa:

Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012

(wszystkie teksty z listy poniżej oznaczone gwiazdką pochodzą z tego tomu).

Do egzaminu obowiązuje znajomość lektur oraz materiału z zajęć.

WIZERUNKI

Nicholas Mirzoeff, Jak zobaczyć świat? Rozdz.: Jak widzimy siebie, Kraków-Warszawa 2016, s. 44-83.

Jose van Dick, Zmediatyzowane wspomnienia w epoce cyfrowej, Przekład Michał Szota, w: Fotospołeczeństwo: antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Kraków, 2012, s. 488-515.

FOTOGRAFIA, ARCHIWUM, DZIEDZICTWO

Roland Barthes, Camera lucida, w:*, tłum. W. Michera, s. 230-246.

Allan Sekula, Ciało i archiwum*

Ann Laura Stoler, „Rozkład pozostaje”. Od ruin do rujnacji, tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska. „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” 2013, nr 4, https://doi.org/10.36854/widok/2013.4.1223

SPEKTAKL, HISTORIA, RZECZYWISTOŚĆ

Guy Debord, Kulminacja oddzielenia *

Georges Didi-Huberman, Lud statystów, „Krytyka Polityczna" nr 35/36

Olga Stanisławska, „Stojąc, wyeksponowani w ten sposób…”. , „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” 2014, nr 7, https://doi.org/10.36854/widok/2014.7.1091

LUDZKIE/NIE-LUDZKIE OBRAZY

Susan Sontag, Widok cudzego cierpienia, tłum. S. Magala, Kraków 2010, s. 26-50.

Joanna Żylińska, Fotografia po człowieku, „teksty drugie” nr 1, 2017, s. 349–372.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12a