Psychologia w zarządzaniu [moduł: Ludzie w organizacji]
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ISP.ZP.1.2.PZ | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia w zarządzaniu [moduł: Ludzie w organizacji] | ||
Jednostka: | Instytut Spraw Publicznych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-06-14 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jakub Kołodziejczyk | |
Prowadzący grup: | Jakub Kołodziejczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Dostarczenie podstawowej wiedzy z zakresu wybranych aspektów psychologii zarządzania: miejscu psychologii w naukach o zarządzaniu, związku koncepcji natury człowieka z modelami zarządzania, klasycznej i współczesnej wiedzy o motywacji, podejmowania decyzji i myślenia strategicznego, procesów grupowych, stres i wypalenie zawodowe, rozwiązywania konfliktów, patologii w organizacjach. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza • zna znaczenie fundamentalnych doktryn gospodarczych i koncepcji organizacji, posługując się terminologią nauk ekonomicznych i społecznych na rozszerzonym poziomie • zna wybrane skutki ekonomiczne, społeczne, środowiskowe i zarządcze zjawisk kulturowych w skali organizacji i instytucji (w kontekście wiodących ujęć teoretycznych właściwych dla dyscypliny zarządzanie) • zna częściowo współczesny dorobek psychologii biznesu oraz socjologii organizacji i możliwości jego odniesienia do realnych problemów zarządzania • zna podstawowe strategie zmieniania i rozwoju systemów społecznych (w szczególności na poziomie organizacji) Umiejętności • posiada umiejętność stosowania w pracy lub nauce zaawansowanej wyspecjalizowanej wiedzy z określonego obszaru nauk o zarządzaniu (w powiązaniu ze specjalnością) • posiada umiejętności projektowania wybranych zmian w organizacji • posiada umiejętność doboru i zarządzania zasobami ludzkimi, materialnymi, finansowymi i informacyjnymi w celu skutecznego i efektywnego wykonania zadań menedżerskich Kompetencje społeczne • jest przygotowany do tworzenia i uczestniczenia w pracy zespołów interdyscyplinarnych w środowisku organizacji i poza nim oraz rozumie znaczenie aspektów ekonomicznych, społecznych, politycznych, środowiskowych i zarządczych podejmowanych działań • jest świadomy potrzeby przestrzegania i propagowania etycznej postawy i wrażliwości społecznej, również w ramach pełnionych ról organizacyjnych i społecznych |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie na ocenę. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia na ocenę (wykład) jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział w zajęciach i przygotowanie opracowania wskazanego problemu. Zaliczenie części wykładowej zajęć odbędzie się na podstawie testu. Obowiązuje następująca skala ocen (1-30 pkt.): • 0-15 pkt. – ocena ndst • 16-17 pkt. – ocena dst • 18-19 pkt. – ocena + dst • 20-21 pkt. – ocena db • 22-23 pkt. – ocena + db • 24-25 pkt. – ocena bdb Na ocenę końcową składa się wynik z testu i udział w ćwiczeniach. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach oraz realizacji opracowania na wybrany temat. Dodatkowymi kryteriami oceny są: terminowość wykonania zadań oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia. Metody kształtujące dla oceny ciągłej to: - bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń - dyskusja oceniająca po wykonaniu wszystkich zadań przez studentów |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Metody dydaktyczne: | • metody eksponujące o film • metody podające: o prezentacja multimedialna o wykład informacyjny o anegdota • metody problemowe: o wykład konwersatoryjny o wykład problemowy o gry dydaktyczne o metody aktywizujące: • metoda przypadków, • dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem) • metody praktyczne: o metoda przewodniego tekstu |
|
Bilans punktów ECTS: | 4 30 godz. zajęć oraz 90 godz. pracy własnej studentów (realizacja zadań, przygotowanie opracowania na wybranego tematu oraz zapoznanie się z lekturami) |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | brak |
|
Skrócony opis: |
1. Miejsce wiedzy psychologicznej w naukach o zarządzaniu 2. Kontrowersje wokół humanistycznej vs. ekonomicznej natury zarządzania 3. Wpływ koncepcji (natury) człowieka na modele zarządzania 4. Psychologia motywacji i systemy motywacyjne w organizacji 5. Patologie w organizacjach 6. Psychologia stresu i wypalenia zawodowego 7. Modele podejmowania decyzji i myślenia strategicznego 8. Rozwój organizacji w perspektywie psychologicznej 9. Psychologia w rekrutacji i doskonaleniu zawodowym 10. Psychologia konfliktu w organizacji 11. Psychologia grypy i zespołów pracowniczych 12. Doradztwo psychologiczne w organizacji | |
Pełny opis: |
1. Miejsce wiedzy psychologicznej w naukach o zarządzaniu 2. Kontrowersje wokół humanistycznej vs. ekonomicznej natury zarządzania 3. Wpływ koncepcji (natury) człowieka na modele zarządzania 4. Psychologia motywacji i systemy motywacyjne w organizacji 5. Patologie w organizacjach 6. Psychologia stresu i wypalenia zawodowego 7. Modele podejmowania decyzji i myślenia strategicznego 8. Rozwój organizacji w perspektywie psychologicznej 9. Psychologia w rekrutacji i doskonaleniu zawodowym 10. Psychologia konfliktu w organizacji 11. Psychologia grypy i zespołów pracowniczych 12. Doradztwo psychologiczne w organizacji | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bartkowiak, G., (2010) Psychologia w zarządzaniu, WUEwP. 2. Nosal, Cz., (2001) Psychologia myślenia i działania menedżera, Wyd. Akade: Wrocław. 3. Chmiel, N., (2007) Psychologia pracy i organizacji, GWP. 4. Terelak, J., (2005) Psychologia organizacji i zarządzania, Wyd. Difin. 5. Brown R., (2006) Procesy grupowe, GWP: Gdańsk. 6. Stocki R., (2005) Patologie organizacyjne – diagnoza i interwencja, Wyd. Oficyna Ekonomiczna: Kraków. Literatura uzupełniająca: 1. Dubrin, A., (1979) Praktyczna psychologia zarządzania. PWN. | |
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.