Zarządzanie ludźmi w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ISP.ZPO.P.4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie ludźmi w szkole |
Jednostka: | Instytut Spraw Publicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kołodziejczyk | |
Prowadzący grup: | Alicja Kapcia, Marzena Siejewicz, Ryszard Sikora, Roksana Ulatowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Efekty kształcenia: | ma wiedzę na temat specyfiki procesów zarządzania i przywództwa w organizacjach edukacyjnych, potrafi wskazać problemy związane z ich realizacją oraz zaproponować rozwiązania zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem personelem w instytucji edukacyjnej stosowania w praktyce zasad przywództwa edukacyjnego zarządzania projektami zmiany edukacyjnej modelowania procesów doskonalenia i rozwoju zawodowego podległych sobie członków zespołu wywierania motywującego wpływu na członków zespołu instytucji edukacyjnej oraz współpracujących z nią członków innych organizacji organizowania i kierowania pracą różnorodnych zespołów funkcjonujących w instytucji edukacyjnej radzenia sobie z oporem i trudnościami w toku wprowadzania zmian organizacyjnych podejmowania samodzielnych, odpowiedzialnych decyzji w sytuacjach trudnych, w tym kryzysowych |
|
Wymagania wstępne: | |
|
Forma i warunki zaliczenia: | 1. Planowanie rozwiązań realnych problemów organizacyjnych metodą studium przypadku (case study) 2. Test wielokrotnego wyboru 3. Esej zaliczeniowy |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Warunkiem zaliczenia modułu jest uzyskanie minumum 70% punktów za każde z następujących zadań zaliczeniowych: 1. Opracowanie rozwiązania realnego problemu metodą studium przypadku (case study) 2. Zdanie testu wielokrotnego wyboru 3. Napisanie eseju zaliczeniowego |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - pogadanka |
|
Bilans punktów ECTS: | 1 pkt – udział w zajęciach 1 pkt – 30 godzin: praca własna pomiędzy zjazdami (systematyczne przygotowanie do zajęć, lektura literatury przedmiotu) 1 pkt – 30 godzin przygotowanie zadań zaliczeniowych przygotowanie projektu rozwiązań wskazanych problemów wraz z prognozowaną ich skutecznością) Warsztat, wykład, praca metodą analizy przypadku (case study), zadania realizowane zdalnie poprzez online learning |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | |
|
Skrócony opis: |
Moduł 1. Polityka kadrowa dyrektora. • Polityka kadrowa a koncepcja pracy szkoły • Znajomość polityki kadrowej oraz procedur prawnych. • Procedura rekrutacji i selekcji • Kazusy prawne. • Opracowanie profilu wymagań niezbędnych na stanowisku nauczyciela. • Organizacja procedury rekrutacyjno-selekcyjnej. Wprowadzenie do pracy nowo- przyjętego nauczyciela. • Prowadzenie trudnych rozmów • Zwalnianie pracownika Moduł 2. Wzmacnianie pracy zespołowej jako podstawy działania społeczności szkolnej. • Standardy pracy zespołu nauczycielskiego i wychowawczego. • Rozwiązywanie problemów szkoły z wykorzystaniem grup zadaniowych. • Włączenie członków społeczności szkolnej w działania szkoły. Moduł 3. Motywowanie. • Jak motywować pracowników? • Ocena dla uczenia się. Moduł 4. Doskonalenie i rozwój zawodowy. • Rozwój kariery zawodowej nauczyciela. • Rola dyrektora w procesie doskonalenia nauczycieli • Wybrane metody doskonalenia zawodowego nauczycieli • Elementy treningu komunikacyjnego. |
|
Pełny opis: |
Moduł 1. Polityka kadrowa dyrektora. • Polityka kadrowa a koncepcja pracy szkoły • Znajomość polityki kadrowej oraz procedur prawnych. • Procedura rekrutacji i selekcji • Kazusy prawne. • Opracowanie profilu wymagań niezbędnych na stanowisku nauczyciela. • Organizacja procedury rekrutacyjno-selekcyjnej. Wprowadzenie do pracy nowo- przyjętego nauczyciela. • Prowadzenie trudnych rozmów • Zwalnianie pracownika Moduł 2. Wzmacnianie pracy zespołowej jako podstawy działania społeczności szkolnej. • Standardy pracy zespołu nauczycielskiego i wychowawczego. • Rozwiązywanie problemów szkoły z wykorzystaniem grup zadaniowych. • Włączenie członków społeczności szkolnej w działania szkoły. Moduł 3. Motywowanie. • Jak motywować pracowników? • Ocena dla uczenia się. Moduł 4. Doskonalenie i rozwój zawodowy. • Rozwój kariery zawodowej nauczyciela. • Rola dyrektora w procesie doskonalenia nauczycieli • Wybrane metody doskonalenia zawodowego nauczycieli • Elementy treningu komunikacyjnego. |
|
Literatura: |
Mazurkiewicz, G. (2015). Model kształcenia kandydatów na dyrektorów szkół i placówek: Program kursu i materiały szkoleniowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków. http://www.ore.edu.pl/projekty-ue/projekty-systemowe/przywodztwo/6560-model-ksztalcenia-kandydatow-na-dyrektorow-szkol-i-placowek-program-kursu-i-materialy-szkoleniowe Łuczyński J. (2011). Zarządzanie edukacyjne a wychowanie uczniów w szkole. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków s.154-158 Czarnecka M., Gruca Bielenda E., Piątek P. Profil animatora. Opracowany przez Stowarzyszenia B4 w Rzeszowie w ramach projektu EQUAL „Partnerstwo na Rzecz Aktywizacji Zawodowej ANIMATOR” Madalińska-Michalak, J. „Przywództwo edukacyjne: rola dyrektora w kreowaniu kultury organizacyjnej szkoły”. W: Grzegorz Mazurkiewicz (red.), „Przywództwo i zmiana w edukacji. Ewaluacja jako mechanizm doskonalenia” (s. 23-45). Kraków: 2012 Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Madalińska-Michalak J., Dzielenie się przywództwem – wartość współpracy. "Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej" 2013, nr 5(233), s. 37-43.) Materiały filmowe Marek Grondas Standardy pracy zespołu nauczycielskiego https://www.youtube.com/watch?v=dNT9iWTySpY Jakub Kołodziejczyk Rozwiązywanie problemów szkoły w oparciu o pracę grup zadaniowych https://www.youtube.com/watch?v=8fYHybmOvao Dan Pink Zagadka motywacji https://www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation?language=pl Wallace Foundation Historia Dyrektora (A Principal Story) http://www.wallacefoundation.org/principal-story/Pages/ordering-info.aspx) |
|
Uwagi: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.