Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody diagnozy psychologicznej kierowców

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.PT-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody diagnozy psychologicznej kierowców
Jednostka: Instytut Psychologii Stosowanej
Grupy: przedmioty obowiązkowe dla studiów podyplomowych z Psychologii Transportu
Punkty ECTS i inne: 17.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 70 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Konwersatorium, 50 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Duniec, Czesław Noworol, Antoni Wontorczyk
Prowadzący grup: Karolina Duniec, Piotr Majchrzak, Czesław Noworol
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ocena wliczana do średniej:

tak

Efekty kształcenia:

Teoretyczna i praktyczna wiedza i umiejętności niezbędne w prowadzeniu badań kierowców

Forma i warunki zaliczenia:

Seminarium: warunkiem zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach (50 godz.) oraz uzyskanie pozytywnej oceny z testu sprawdzającego nabytą wiedzę.

Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach (60 godz.) oraz samodzielne przeprowadzenie i opracowanie 10 badań

z włączeniem badań przy wykorzystaniu aparatury stosowanej w przypadku badan kierowców, podstawą zaliczenia jest podpisany przez prowadzącego po egzaminie praktycznym „dziennik praktyk”


Egzamin praktyczny – po zakończeniu ćwiczeń (zaliczenie).

Egzamin pisemny z części teoretycznej

i praktycznej po zakończeniu zajęć (ocena).


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Egzamin praktyczny – po zakończeniu ćwiczeń (zaliczenie).

Egzamin pisemny z części teoretycznej i praktycznej po zakończeniu zajęć (ocena).


Bilans punktów ECTS:

50 godzin zajęcia konwersatoryjne

60 godzin zajęcia ćwiczeniowe

100 godzin zapoznanie się z literaturą

120 godzin przygotowanie się do egzaminu pisemnego z części teoretycznej

70 godzin przygotowanie się do egzaminu praktycznego


Grupa treści kształcenia:

Grupa treści podstawowych

Pełny opis:

Program kursu podzielony został na bloki tematyczne.

Tematy konwersatorium:

1. Podstawy prawne badań kierowców – omówienie aktualnie obowiązujących przepisów oraz ich interpretacji

2. Metody badania osobowości – główne nurty oraz interpretacja uzyskanych wyników. Omówienie metod dostępnych na rynku i ich przydatności w procesie badania kierowców. Korelacje pomiędzy poszczególnymi metodami, stawianie i weryfikacja hipotez badawczych

3. Metody badania funkcji poznawczych. Ocena ogólnego funkcjonowania badanego oraz funkcji szczególnie ważnych z punktu widzenia badań kierowców. Omówienie metod dostępnych na rynku i ich przydatności w procesie badania kierowców.

Korelacje pomiędzy poszczególnymi metodami, stawianie i weryfikacja hipotez badawczych.

4. Metody oceny ryzyka uzależnienia badanego od alkoholu lub innych środków. Omówienie działania alkoholu i narkotyków na poszczególne funkcje. Objawy i metody diagnozy.

5. Problematyka agresji i zachowań agresywnych na drodze. Metody psychologicznej oceny tendencji do zachowań agresywnych oraz ryzykownych.

6. Problematyka wypadków – konsekwencje udziału

w wypadkach.

a) ocena konsekwencji emocjonalych – wpływ wypadku na funkcjonowanie społeczne i emocjonalne badanego, ocena zagrożenia rozwoju zaburzeń ASD lub PTSD.

Metody badania, diagnoza i postępowanie w przypadku rozwoju zaburzeń potraumatycznych u osoby biorącej udział w wypadku

b) ocena konsekwencji poznawczych – wpływ wypadku na funkcjonowanie poznawcze, ocena funkcji poznawczych w kontekście udziału w wypadku – podstawy neuropsychologii, podstawy badania neuropsychologicznego i ocena ryzyka wystąpienia uszkodzeń CUN, przegląd dostępnych metod, korelacje pomiędzy poszczególnymi metodami, stawianie

i weryfikacja hipotez badawczych

7. Podstawy psychometrii –pomiar zmiennych w psychologii

8. Metody określania rzetelności i trafności pomiaru

9. Normalizacja testów psychologicznych

10. Zasady tworzenia norm i posługiwania się normami utworzonymi przez innych autorów

11. Rozwiązywanie praktycznych problemów przy badaniu kierowców z wykorzystaniem rozkładu normalnego

12. Zastosowanie komputerów w placówkach wykonujących badania kierowców

13. Możliwości wykorzystania pakietu STATISTICA przy tworzeniu norm

Zajęcia praktyczne (ćwiczenia):

Celem zajęć jest zapoznanie psychologów – uczestników kursu z funkcjonowaniem pracowni psychologicznej do badań kierowców oraz nauczenie praktycznego stosowania nabytej wiedzy podczas prowadzonych badań.

Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń.

Tematyka zajęć:

1. Organizacja i funkcjonowanie pracowni do badań kierowców

2. Tryb i prowadzenie badań psychologicznych

w pracowni

3. Dokumentacja badań – wzory dokumentów, prowadzenie dokumentacji, zakres kontroli uprawnionych instytucji,

4. Wyposażenie pracowni, w tym aparatura do badań psychologicznych – omówienie sposobu badania na poszczególnych aparatach, analiza i interpretacja wyników.

Literatura:

Literatura podstawowa (obowiązkowa):

- Opracowania i podręczniki do omawianych metod

- Akty prawne regulujące badania kierowców:

Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym

Ustawa o Transporcie Drogowym

Ustawa o kierujących pojazdami

Rozporządzenia do ww. ustaw

- Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 1999

Literatura uzupełniająca:

- Metodyka psychologicznych badań kierowców,

ITS W-wa, 2003

- G. Ferguson, Y. Takane Analiza statystyczna

w psychologii i pedagogice, PWN, W-wa 2003

- J. Brzeziński Metodologia badań psychologicznych,

PWN, W-wa 2004

- W. Paluchowski Diagnoza psychologiczna,

Wyd. Akademickie i Profesjonalne, W-wa 2007

- C. Hall, G. Lindzey, J. Campbell Teorie osobowości,

PWN, W-wa 2004

- L. Pervin Psychologia osobowości, GWP, Gdańsk 2005

- red. J. Strelau Osobowość a ekstremalny stres,

GWP, Gdańsk 2004

- B. Kraje Agresja, GWP, Gdańsk 2005

- J. Greenstone, S. Leviton Interwencja kryzysowa,

GWP, Gdańsk 2005

- A. Hetherington Wsparcie psychologiczne w służbach

ratowniczych, GWP, Gdańsk 2004

- R. James, B. Gilliland Strategie interwencji kryzysowej,

PARPA, W-wa 2005

- K. Walsh Neuropsychologia kliniczna, PWN, W-wA 2000;

- K. Walsh Jak rozumieć uszkodzenia mózgu,

Instytut Psychiatrii i Neurologii, W-wa 2001

- red. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka

Mózg a zachowanie, PWN, W-wa 2006

- K. Chmielewska, H. Baran Zaburzenia psychiczne

i zaburzenia zachowania spowodowane przyjmowaniem substancji psychoaktywnych, Centrum P.Rodz. W-wa 1995

Uwagi:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c