Metody diagnozy psychologicznej kierowców
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.PT-1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody diagnozy psychologicznej kierowców |
Jednostka: | Instytut Psychologii Stosowanej |
Grupy: |
przedmioty obowiązkowe dla studiów podyplomowych z Psychologii Transportu |
Punkty ECTS i inne: |
17.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
CW
CW
N CW
KON
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 70 godzin, 33 miejsc
Konwersatorium, 50 godzin, 33 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Duniec, Czesław Noworol, Antoni Wontorczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Duniec, Piotr Majchrzak, Czesław Noworol | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | Teoretyczna i praktyczna wiedza i umiejętności niezbędne w prowadzeniu badań kierowców |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Seminarium: warunkiem zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach (50 godz.) oraz uzyskanie pozytywnej oceny z testu sprawdzającego nabytą wiedzę. Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach (60 godz.) oraz samodzielne przeprowadzenie i opracowanie 10 badań z włączeniem badań przy wykorzystaniu aparatury stosowanej w przypadku badan kierowców, podstawą zaliczenia jest podpisany przez prowadzącego po egzaminie praktycznym „dziennik praktyk” Egzamin praktyczny – po zakończeniu ćwiczeń (zaliczenie). Egzamin pisemny z części teoretycznej i praktycznej po zakończeniu zajęć (ocena). |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Egzamin praktyczny – po zakończeniu ćwiczeń (zaliczenie). Egzamin pisemny z części teoretycznej i praktycznej po zakończeniu zajęć (ocena). |
|
Bilans punktów ECTS: | 50 godzin zajęcia konwersatoryjne 60 godzin zajęcia ćwiczeniowe 100 godzin zapoznanie się z literaturą 120 godzin przygotowanie się do egzaminu pisemnego z części teoretycznej 70 godzin przygotowanie się do egzaminu praktycznego |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści podstawowych |
|
Pełny opis: |
Program kursu podzielony został na bloki tematyczne. Tematy konwersatorium: 1. Podstawy prawne badań kierowców – omówienie aktualnie obowiązujących przepisów oraz ich interpretacji 2. Metody badania osobowości – główne nurty oraz interpretacja uzyskanych wyników. Omówienie metod dostępnych na rynku i ich przydatności w procesie badania kierowców. Korelacje pomiędzy poszczególnymi metodami, stawianie i weryfikacja hipotez badawczych 3. Metody badania funkcji poznawczych. Ocena ogólnego funkcjonowania badanego oraz funkcji szczególnie ważnych z punktu widzenia badań kierowców. Omówienie metod dostępnych na rynku i ich przydatności w procesie badania kierowców. Korelacje pomiędzy poszczególnymi metodami, stawianie i weryfikacja hipotez badawczych. 4. Metody oceny ryzyka uzależnienia badanego od alkoholu lub innych środków. Omówienie działania alkoholu i narkotyków na poszczególne funkcje. Objawy i metody diagnozy. 5. Problematyka agresji i zachowań agresywnych na drodze. Metody psychologicznej oceny tendencji do zachowań agresywnych oraz ryzykownych. 6. Problematyka wypadków – konsekwencje udziału w wypadkach. a) ocena konsekwencji emocjonalych – wpływ wypadku na funkcjonowanie społeczne i emocjonalne badanego, ocena zagrożenia rozwoju zaburzeń ASD lub PTSD. Metody badania, diagnoza i postępowanie w przypadku rozwoju zaburzeń potraumatycznych u osoby biorącej udział w wypadku b) ocena konsekwencji poznawczych – wpływ wypadku na funkcjonowanie poznawcze, ocena funkcji poznawczych w kontekście udziału w wypadku – podstawy neuropsychologii, podstawy badania neuropsychologicznego i ocena ryzyka wystąpienia uszkodzeń CUN, przegląd dostępnych metod, korelacje pomiędzy poszczególnymi metodami, stawianie i weryfikacja hipotez badawczych 7. Podstawy psychometrii –pomiar zmiennych w psychologii 8. Metody określania rzetelności i trafności pomiaru 9. Normalizacja testów psychologicznych 10. Zasady tworzenia norm i posługiwania się normami utworzonymi przez innych autorów 11. Rozwiązywanie praktycznych problemów przy badaniu kierowców z wykorzystaniem rozkładu normalnego 12. Zastosowanie komputerów w placówkach wykonujących badania kierowców 13. Możliwości wykorzystania pakietu STATISTICA przy tworzeniu norm Zajęcia praktyczne (ćwiczenia): Celem zajęć jest zapoznanie psychologów – uczestników kursu z funkcjonowaniem pracowni psychologicznej do badań kierowców oraz nauczenie praktycznego stosowania nabytej wiedzy podczas prowadzonych badań. Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń. Tematyka zajęć: 1. Organizacja i funkcjonowanie pracowni do badań kierowców 2. Tryb i prowadzenie badań psychologicznych w pracowni 3. Dokumentacja badań – wzory dokumentów, prowadzenie dokumentacji, zakres kontroli uprawnionych instytucji, 4. Wyposażenie pracowni, w tym aparatura do badań psychologicznych – omówienie sposobu badania na poszczególnych aparatach, analiza i interpretacja wyników. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa (obowiązkowa): - Opracowania i podręczniki do omawianych metod - Akty prawne regulujące badania kierowców: Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym Ustawa o Transporcie Drogowym Ustawa o kierujących pojazdami Rozporządzenia do ww. ustaw - Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 1999 Literatura uzupełniająca: - Metodyka psychologicznych badań kierowców, ITS W-wa, 2003 - G. Ferguson, Y. Takane Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN, W-wa 2003 - J. Brzeziński Metodologia badań psychologicznych, PWN, W-wa 2004 - W. Paluchowski Diagnoza psychologiczna, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, W-wa 2007 - C. Hall, G. Lindzey, J. Campbell Teorie osobowości, PWN, W-wa 2004 - L. Pervin Psychologia osobowości, GWP, Gdańsk 2005 - red. J. Strelau Osobowość a ekstremalny stres, GWP, Gdańsk 2004 - B. Kraje Agresja, GWP, Gdańsk 2005 - J. Greenstone, S. Leviton Interwencja kryzysowa, GWP, Gdańsk 2005 - A. Hetherington Wsparcie psychologiczne w służbach ratowniczych, GWP, Gdańsk 2004 - R. James, B. Gilliland Strategie interwencji kryzysowej, PARPA, W-wa 2005 - K. Walsh Neuropsychologia kliniczna, PWN, W-wA 2000; - K. Walsh Jak rozumieć uszkodzenia mózgu, Instytut Psychiatrii i Neurologii, W-wa 2001 - red. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka Mózg a zachowanie, PWN, W-wa 2006 - K. Chmielewska, H. Baran Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane przyjmowaniem substancji psychoaktywnych, Centrum P.Rodz. W-wa 1995 |
|
Uwagi: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.