Organizacyjne ramy psychologii transportu w Polsce, Europie i na świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.PT-6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacyjne ramy psychologii transportu w Polsce, Europie i na świecie |
Jednostka: | Instytut Psychologii Stosowanej |
Grupy: |
przedmioty obowiązkowe dla studiów podyplomowych z Psychologii Transportu |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Antoni Wontorczyk | |
Prowadzący grup: | Antoni Wontorczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | A) Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z aktualną polityką europejskich i światowych stowarzyszeń oraz organizacji naukowych zajmujących się problematyką bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Ważnym jest, aby słuchacze poznali jakie programy oraz konkretne rozwiązania organizacyjne i prawne są proponowane i będą wprowadzane w życie w najbliższych latach w Europie oraz wybranych krajach na świecie. B) W dalszej kolejności nabyli umiejętności poruszania się w obrębie tych treści i wykorzystania ich do przygotowania, opracowania i wdrażania własnych programów autorskich w zakresie kształtowania bezpiecznych postaw w ruchu drogowym. C) Wreszcie ważną kwestią jest również wypracowanie postawy wobec problematyki bezpieczeństwa w ruchu drogowym, dostrzeganie jej znaczenia zarówno z punktu widzenia bezpieczeństwa zbiorowego jak i jednostkowego, dostrzeganie interakcyjności tego procesu |
|
Wymagania wstępne: | dyplom ukończenia studiów magisterskich na kierunku "Psychologia" |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Obowiązkowa obecność na zajęciach jest warunkiem koniecznym, aby zostać dopuszczonym do egzaminu. Pozytywne zdanie egzaminu. Egzamin testowy z pytaniami zamkniętymi: cztery propozycje odpowiedzi + plus 10% pytań otwartych. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Cykliczna ocena przygotowywanych do zaliczeń i egzaminu pytań oraz schematów oceny wiedzy, umiejętności i kompetencji |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład interaktywny z wykorzystaniem środków audiowizualnych Metody podające - wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
|
Bilans punktów ECTS: | 5 godzin zajęcia wykładowe 10 zapoznanie się z literaturą 10 godzin przygotowanie się do egzaminu pisemnego |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | brak |
|
Pełny opis: |
1. Polityka Unii Europejskiej na temat kształtowania bezpiecznych postaw w ruchu drogowym oraz powszechnych badań psychologicznych kierowców. Komisje programowe przygotowujące i wdrażające standardy badań oraz regulacje prawne odnoszące się do zachowań kierowców i innych użytkowników dróg obowiązujące w krajach Unii. Komisje DRIVE i CARS 21. 2. Europejskie programy naukowo – badawcze poświęcone problematyce zachowania się kierowców: SATRE, RANCOLI, PROCOM, GAMBIT. Wyniki ich prac. 3. Placówki naukowo badawcze opracowujące oraz wdrażające programy szkoleń i doszkalania kierowców oraz recydywistów. Kontrola i weryfikacja badań psychologicznych. Rozwiązania w krajach skandynawskich, Niemczech, Francji, Austrii, Szwajcarii oraz Anglii. 4. Polityka Unii Europejskiej w zakresie planowanych rozwiązań problemu bezpieczeństwa w ruchu drogowym na najbliższe lata. Dyrektywy unijne. 5. Polityka społeczna w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym w USA, Kandzie i Australii. 6. Psychologia transportu jako akademicka dziedzina badań naukowych versus profilaktyka oddziaływań społecznych. |
|
Literatura: |
Wontorczyk A. (2011). Niebezpieczne zachowania kierowców. Psychologiczny model regulacji zachowań w ruchu drogowym, Wydawnictwo UJ, Kraków, rozdział IV. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.