Podstawy psychologii transportu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.PT-7 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii transportu |
Jednostka: | Instytut Psychologii Stosowanej |
Grupy: |
przedmioty obowiązkowe dla studiów podyplomowych z Psychologii Transportu |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Antoni Wontorczyk | |
Prowadzący grup: | Antoni Wontorczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | A) Celem zajęć jest, zapoznanie słuchaczy z historią psychologii transportu jako gałęzi wyodrębniającej się między innymi z takich działów psychologii: jak psychologii pracy, zarządzania, psychologii społecznej oraz klinicznej. Słuchacze powinni zapoznać się z poszczególnymi etapami rozwoju badań w psychologii transportu oraz poznać teoretyczne i metodologiczne determinanty ich wyodrębniania się na przestrzeni kilkudziesięciu lat. B) W efekcie zajęć słuchacze powinny nabyć umiejętność odnoszenia i porównywania zdobytej wiedzy do treści pochodzących z innych gałęzi psychologii pracy i organizacji. Wypracować wobec nich własne stanowisko i krytyczne podejście do określonych treści. C) Ważnym aspektem jest również ukształtowanie właściwych postaw wobec oceny różnych doniesień naukowych w psychologii transportu, zwłaszcza dotyczących zagadnień bezpieczeństwa w ruchu drogowym w wydaniu najprzeróżniejszych modeli i koncepcji mających charakter quasi naukowy. |
|
Wymagania wstępne: | Dyplom mgr ukończenia studiów na kierunku Psychologia |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Pozytywne zdanie egzaminu pisemnego |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Cykliczna ocena przygotowywanych do zaliczeń i egzaminu pytań oraz schematów oceny wiedzy, umiejętności i kompetencji |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - wykład informacyjny |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podejące - wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści podstawowych |
|
Pełny opis: |
1. Psychologia transportu na tle innych działów psychologii. Wzajemne wpływy i uwarunkowania. 2. Fizykalizm w podejściu do problematyki bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Hedonizm i Evansizm w rozumieniu i badaniu zagadnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. 3. Analiza zachowań człowieka w różnych ujęciach i rozumieniach systemu ruchu drogowego. 4. Wpływ nauk o zdrowiu i informatyki na definiowanie i badanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. 5. Społeczeństwo a system ruchu drogowego. Progres i regres w badaniach nad niebezpiecznym zachowaniem kierowców. 6. Paradygmaty badań nad niebezpiecznymi zachowaniami kierowców oraz poszczególnymi ogniwami systemu ruchu drogowego. 7. Ergonomia bezpiecznego kierowania pojazdem w ujęciu poszczególnych ogniw systemu ruchu drogowego. 8. Elementy przestrzeni fizycznej pojazdu wyznacznikami komfortowej i bezpiecznej jazdy. 9. Pole widzenia i temperatura otoczenia jako czynniki mające wpływ na zachowanie kierowcy. 10. Negatywny wpływ na samopoczucie oraz zdrowie kierowcy czynników wibracji, hałasu w wyniku długotrwałego narażania się na ich ekspozycję. Chorobowy zespół wibracyjny. Objawy i leczenie. 11. Zagrożenia toksyczne w ruchu drogowym (klimatyzacja, inne pojazdy, metale ciężkie). 12. Inteligentne systemy w transporcie jako rozwiązania ergonomiczne podnoszące poziom bezpieczeństwa kierowcy i innych użytkowników dróg. 13. Współczesne badania nad ergonomią pojazdu i rozwiązania odnoszące się do systemu ruchu drogowego podnoszące poziom bezpieczeństwa użytkowników dróg. 14. Społeczny nurt badań w psychologii transportu. 15. Kierunki i działy psychologii transportu. 16. Współczesne kierunki badań w psychologii transportu. |
|
Literatura: |
Wontorczyk A. (2011). Niebezpieczne zachowania kierowców. Psychologiczny model regulacji zachowań w ruchu drogowym, Wydawnictwo UJ, Kraków, rozdziały I i II |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.