Zagadnienia cyfryzacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-098 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia cyfryzacji | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-134-0-ZD-6 (zarządzanie informacją - 1 st.) Zarządzanie informacją, I stopnia, stacjonarne, III rok (sem. zimowy, OR) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jaskowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Jaskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z obszaru cyfryzacji ze wskazaniem na ich złożoność i wieloaspektowość, dynamikę rozwoju oraz szanse i zagrożenia |
|
Efekty kształcenia: | po zakończeniu zajęć student : (1) ma podstawową wiedzę o aktualnie stosowanej metodyce wykonywania zadań, normach, procedurach, narzędziach, technologiach i dobrych praktykach stosowanych w zakresie cyfryzacji (2) poprawnie posługuje się podstawową terminologią naukową i profesjonalną z zakresu zarządzania informacją w odniesieniu do zagadnień z obszaru cyfryzacji (3) zna dorobek zarządzania informacją oraz dyscyplin pokrewnych w zakresie istotnym dla planowania i realizacji działań poznawczych i praktycznych w obszarze cyfryzacji; zna aktualne trendy, dylematy i kierunki rozwoju cyfryzacji; przedstawia w podstawowym zakresie cele, organizację i funkcjonowanie instytucji i organizacji działających w sferze cyfryzacji. w zakresie umiejętności student: (1) porównuje i analizuje różne rozwiązania wybranych problemów zawodowych w zakresie cyfryzacji, aby skutecznie ocenić ich przydatność w realizacji konkretnych zadań i rozwiązywaniu problemów profesjonalnych; (2) wymienia, wskazuje i ilustruje ideę cyfryzacji przykładami udanych przedsięwzięć w zakresie praktyki społecznej, edukacyjnej, naukowej, kulturalnej, gospodarczej; ocenia przedsięwzięcia, wyraża własne opinie; efektywnie korzysta ze źródeł informacji − analizuje dokumenty strategiczne; interpretuje wyniki badań; (3) opracowuje samodzielnie typowe prace pisemne na temat różnych aspektów cyfryzacji, a także jeden dłuższy projekt naukowy lub profesjonalny z tego zakresu, który realizuje odwołując się do samodzielnie sformułowanych problemów i metod ich naukowego rozwiązywania, a także do najważniejszych ujęć teoretycznych i wyników badań naukowych pozyskiwanych z adekwatnych źródeł; (4) przygotowuje i wygłasza krótkie prezentacje na wybrany temat naukowy bądź profesjonalny, właściwie udokumentowane i osadzone w dorobku naukowym lub profesjonalnym. w zakresie kompetencji społecznych student: (1) ma świadomość znaczenia i popiera szeroko rozumianą działalność informacyjną dla realizacji założeń cyfryzacji, w tym wyrównywania szans, przeciwdziałania wykluczeniu i zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy; (2) uczestniczy i współpracuje w grupie w różnych rolach biorąc odpowiedzialność za terminowe i rzetelne wykonanie powierzonych zadań; (3) jest świadomy konieczności systematycznego uzupełniania i uaktualniania wiedzy dotyczącej cyfryzacji |
|
Forma i warunki zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Zaliczenie modułu wymaga spełnienia następujących warunków: (1) obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności); (2) aktywny udział w dyskusjach; (3) wykonanie zadań indywidualnych i zespołowych; (4) zaliczenie znajomości zagadnień teoretycznych przedmiotu |
|
Bilans punktów ECTS: | Łączny nakład pracy studenta: 50 godz. Liczba godzin kontaktowych: 30 |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z obszaru cyfryzacji ze wskazaniem na ich złożoność i wieloaspektowość, dynamikę rozwoju oraz szanse i zagrożenia | |
Pełny opis: |
1. Cyfrowe państwo (e-administracja) - zagadnienie to zostanie omówione przez pryzmat: uwarunkowań prawnych i politycznych, analizy i oceny funkcjonujących rozwiązań oraz wpływu na tworzenie się specjalizacji w obrębie zawodów związanych z informacją 2. Cyfrowa gospodarka - zagadnienie zostanie omówione przez pryzmat: uwarunkowań prawnych i politycznych, analizy i oceny funkcjonujących rozwiązań oraz wpływu na tworzenie się specjalizacji w obrębie zawodów związanych z informacją 3. Cyfrowa kultura (open GLAM) - zagadnienie zostanie omówione przez pryzmat: uwarunkowań prawnych i politycznych, analizy i oceny funkcjonujących rozwiązań oraz wpływu na tworzenie się specjalizacji w obrębie zawodów związanych z informacją 4. Społeczeństwo cyfrowe (kompetencje cyfrowe, zapobieganie wykluczeniu cyfrowemu, postawy społeczne wobec cyfryzacji) - zagadnienia te zostaną omówione przez pryzmat: uwarunkowań prawnych i politycznych, analizy i oceny funkcjonujących rozwiązań oraz wpływu na tworzenie się specjalizacji w obrębie zawodów związanych z informacją | |
Literatura: |
Obowiązkowa 1. zagadnienia cyfryzacji wymagają aktualizacji polecanych studentom publikacji, dlatego literatura obowiązkowa zostanie podana na pierwszych zajęciach 2. Uchwała nr 97 Rady Ministrów z dnia 11 września 2019 r. W sprawie Inicjatywy „Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa”. (2019). http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20190000862 Gospodarka cyfrowa—Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii—Portal gov.pl. (b.d.). Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. https://www.gov.pl/web/przedsiebiorczosc-technologia/gospodarka-cyfrowa 3. Szafrański, B., Weydmann, R., & Zaskórski, P. (2019). Infrastruktura informacyjna nowoczesnego państwa. Wojskowa Akademia Techniczna. 4. Bosomtwe, O., Buchner, A., Janus, A., Wierzbicka, M., & Wilkowski, M. (2018). Dobro wspólne. Pasja i praktyka. Cyfrowe zasoby kultury w Polsce. Centrum Cyfrowe. https://ngoteka.pl/bitstream/handle/item/363/raport_DobroWsp%c3%b3lnePasjaiPraktyka.pdf?sequence=1&utm_source= Lista+kontaktowa+Centrum+Cyfrowego+Projekt%3A+Polska&utm_campaign=6df5211fd3- EMAIL_CAMPAIGN_2018_02_01_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_75fef07d40-6df5211fd3-130977725 5. New Skills Agenda for Europe—Employment, Social Affairs & Inclusion—European Commission. https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1223&langId=en Dodatkowa 1. “Digital Agenda for Europe,” (2016) https://ec.europa.eu/digital-agenda/en; “Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa,”( 2014) https://mc.gov.pl/projekty/program-zintegrowanej-informatyzacji-panstwa-do-2020-r ; “Polska Cyfrowa Program Operacyjny 2014-2020,” (2014) https://mac.gov.pl/projekty/polska-cyfrowa-po-pc-2014-2020/dokumenty ; “Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa,” (2014) https://mc.gov.pl/projekty/program-zintegrowanej-informatyzacji-panstwa-do-2020-r 2. Batorski, (2012) Cyfrowa gospodarka kluczowe trendy rewolucji cyfrowej: diagnoza, prognozy, strategie reakcji http://www.euroreg.uw.edu.pl/dane/web_euroreg_publications_files/1335/cyfrowa_gospodarka_kluczowe_trendy_rewolucji _cyfrowej.pdf 3. Arak & Bobiński, (2016) Cyfryzacja gospodarki Polski http://thinktankcyfrowy.pl/assets/pdf/czas_na_przyspieszenie_drukarnia.pdf Buchner & Zaniewska, (2016) Katalog kompetencji cyfrowych małych firm http://centrumcyfrowe.pl/czytelnia/katalog-kompetencji-cyfrowych-malych-firm/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.