Indywidualne i grupowe zarządzanie informacją
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-104 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Indywidualne i grupowe zarządzanie informacją | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-2SO Zarządzanie Informacją, II stopnia, stacjonarne, I rok (sem. zimowy, OR) |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Remigiusz Sapa | |
Prowadzący grup: | Remigiusz Sapa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Celem jest kształcenie kompetencji pozwalających na ocenę i projektowanie rozwiązań w zakresie indywidualnego i grupowego zarządzania informacją w różnych kontekstach zawodowych oraz zapoznanie studentów z problematyką indywidualnego i grupowego zarządzania informacją jako przedmiotem badań naukowych i działań profesjonalnych. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza Student zna i rozumie: - istotę, najważniejsze aspekty i konteksty oraz terminologię indywidualnego i grupowego zarządzania informacją - cele, przedmiot i składowe indywidualnego i grupowego zarządzania informacją: informacja, narzędzia, przestrzenie, procesy i działania - problemy praktyki indywidualnego i grupowego zarządzania informacją oraz wybrane narzędzia wspomagające - obszary i metody badań problematyki indywidualnego i grupowego zarządzania informacją oraz wybrane publikacje naukowe i profesjonalne z tego zakresu. Umiejętności Student potrafi: - samodzielnie zdobywać nową wiedzę służącą usprawnianiu procesów indywidulanego i grupowego zarządzania informacją, podejmując przy tym autonomiczne działania zmierzające do świadomego rozwijania własnego warsztatu informacyjnego i kształcenia tej umiejętności u innych osób -analizować i oceniać różne modele i rozwiązania praktyczne w zakresie indywidualnego i grupowego zarządzania informacją w różnych kontekstach - rozpoznać różne komponenty rzeczywistych warsztatów informacyjnych wykorzystywanych przez jednostki lub zespoły, dokonać ich interpretacji i wskazać możliwości ich usprawniania - pracując w zespole, przygotować i wygłosić prezentacje przedstawiające oryginalne rozwiązania w zakresie indywidualnego i grupowego zarządzania informacją Kompetencje społeczne Student jest gotów do: - udziału w pracach zespołów zmierzających do identyfikowania i rozwiązywania problemów w zakresie indywidualnego i grupowego zarządzania informacją, odwołujących się do dorobku nauki i najlepszych praktyk profesjonalnych |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uczestnictwo i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności) oraz wykonanie i zaliczenie dwóch projektów grupowych. Oceną końcowa jest średnia arytmetyczna ocen za oba projekty. Ocenie podlega wartość merytoryczna projektów oraz terminowość wykonania i dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania określonych przez prowadzącego zajęcia. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Sprawdzanie stopnia osiągania założonych efektów kształcenia będzie realizowane w ramach ocen kształtujących: - dyskusja w trakcie zajęć pozwalająca między innymi na zdiagnozowanie stopnia zrozumienia i przyswojenia przekazywanych treści oraz na bieżącą kontrolę poprawności terminologicznej wypowiedzi studentów, - konsultacje projektów zespołowych (modele indywidualnego i grupowego warsztatu informacyjnego) w trakcie ich realizacji oraz w ramach oceny podsumowującej: - końcowa ocena realizowanych projektów |
|
Metody dydaktyczne: | metoda projektów, wykład konwersatoryjny, dyskusja, analiza przypadków |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w zajęciach konwersatoryjnych: 30 godzin Samodzielne zapoznanie się z piśmiennictwem: 10 godzin Przygotowanie projektów: 50 godzin Przygotowanie prezentacji multimedialnej: 10 Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
1. Koncepcja, różne sposoby rozumienia i cele indywidualnego zarządzania informacją. Jednostka jako podmiot indywidualnego zarządzania informacją. Terminologia. 2. Przedmiot i składowe indywidualnego zarządzania informacją: informacja, narzędzia, przestrzenie, procesy i działania. 3. Problemy praktyki indywidualnego zarządzania informacją. Wybrane narzędzia. 4. Obszary oraz metody i techniki badań indywidualnego zarządzania informacją. Podstawowe piśmiennictwo. 5. Ocena i projektowanie rozwiązań w zakresie indywidualnego zarządzania informacją. 6. Koncepcja i różne sposoby rozumienia zespołowego (grupowego) zarządzania informacją. Grupa jako podmiot procesów informacyjnych. Terminologia. 7. Przedmiot, komponenty, narzędzia i problemy praktyczne grupowego zarządzania informacją. 8. Grupowe zarządzania informacją w świetle informatologicznego dorobku nauk o komunikacji społecznej i mediach. Obszary i perspektywy badań. Metody. Podstawowe piśmiennictwo. 9. Ocena i projektowanie rozwiązań w zakresie grupowego zarządzania informacją. | |
Literatura: |
Obowiązkowa 1. Personal information management, eds. W. P. Jones, J. Teevan (dowolne wydanie). 2. Remigiusz Sapa, Indywidualne zarządzanie informacją. W: Zarządzanie informacją, red. W. Babik, Warszawa: Wydaw. SBP, 2019, (w druku). 3. Remigiusz Sapa, Grupowe zarządzanie informacją z perspektywy informatologicznej. W: Kultura książki i informacji. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Elżbiecie Gondek, red. A. Pulikowski, Katowice: Wydawnictwo UŚ, s. 367-382. Dodatkowa 1. Harry W. Bruce et al., Seeking an ideal solution to the management of personal information collections, “Information Research”, 2011, 16 (1), http://www.informationr.net/ir/16-1/paper462.html 2. William P. Jones, The future of personal information management. Part I: Our information, always and forever. [San Rafael, Calif.]: Morgan & Claypool Publishers, 2012. 3. Arvind Karunakaran, Madhu C. Reddy, Patricia R. Spence, Toward a model of collaborative information behavior in organizations. “Journal of the American Society for Information Science and Technology”, 2013, 64 (12), pp. 2437–2451. 4. Remigiusz Sapa, Metodologia badań indywidualnego zarządzania informacją: wybrane aspekty. „Zagadnienia Informacji Naukowej”, 2016, t. 54, nr 1 (107), s. 7-20. 5. Remigiusz Sapa, Projektowanie badań indywidualnego zarządzania informacją z zastosowaniem techniki oprowadzania (guided tour). W: Inspiracje i innowacje: zarządzanie informacją w perspektywie bibliologii i informatologii, red. S. Cisek. Kraków: Biblioteka Jagiellońska, 2016, s. 95-108. 6. Marzena Świgoń, Dzielenie się wiedzą i informacją. Specyfika nieformalnej komunikacji w polskim środowisku akademickim, Olsztyn: Wydaw. UWM, 2015, rozdz. 1 i 2. 7. Marzena Świgoń, Zarządzanie wiedzą i informacją: podstawy teoretyczne, badania w wymiarze indywidualnym. Olsztyn: Wydaw. UW-M, 2012, rozdz.5. 8. Remigiusz Sapa, What is an information agent? Looking for a new approach to the subject of information processes. "Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne", 58 (1), s. 7-23. 9. Remigiusz Sapa, Subject structure of the research area on collaborative information behaviour. "ASLIB Journal of Information Management" (dostępny jako tzw. early bird; w druku). https://doi.org/10.1108/AJIM-02-2020-0033 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.