Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Formy paraartystyczne w mediach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZID-D-Dz/07
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Formy paraartystyczne w mediach
Jednostka: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
Grupy: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, I stopnia, 3 rok, sem. letni, moduły
Przedmioty dla programu WZKS-0016-1SP
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Dąbała
Prowadzący grup: Jacek Dąbała, Edyta Żyrek-Horodyska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Pełny opis:

Student pozna szczegółowo genetyczne i morfologiczne związki gatunków literackich (artystycznych) i dziennikarskich. Nauczy się rozpoznawać, oceniać wyznaczniki prasowości i literackości. Będzie dyskutował na tematy: normatywizm a artyzm, prawda i misja dziennikarska a oryginalność i talent indywidualny - w kontekście własnych doświadczeń, lektury, preferencji pisarskich.

Pozna sylwetki i wybrany dorobek mistrzów eseju, felietonu. Będzie szukał tematów, odpowiadających poetyce tych gatunków, a jednocześnie będących wyrazem własnych, indywidualnych pasji, refleksji, obserwacji, ocen, którymi chciałby się podzielić z innymi. Będzie sprawdzał swe pomysły, rozwijał je, modyfikował poprzez dyskusje warsztatowe w grupie. Będzie ćwiczył budowanie oryginalnych, a przy tym funkcjonalnych dla swego tematu środków wyrazu i point.

Pozna teoretycznie i na przykładach recenzję jako gatunek krytyczno-artystyczny oraz dziennikarski, rządzący się bardzo silnymi rygorami i wymogami, mający w mediach bardzo ważne i konkretne zadania do spełnienia oraz rozmaite miejsce. Będzie dążył do opanowania warsztatu recenzenta w wybranej przez siebie dziedzinie (obszarze) literatury, muzyki, teatru, kina, sztuk plastycznych, na potrzeby mediów, na poziomie dziennikarskim-profesjonalnym. Skonfrontuje swe dokonania z ocenami wykładowcy oraz innych uczestników warsztatów.

Literatura:

A. Kaliszewski, E. Żyrek-Horodyska, Fakty i artefakty. Formy paraartystyczne w mediach, Kraków 2018.

Dziennikarstwo a literatura w XX i XXI wieku, pod red. K. Wolny-Zmorzyńskiego, W. Furmana, J. Snopka, Warszawa 2011;

K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2010;

E. Bańkowska, J. Jagodzińska, E. Kozłowska, A. Mikołajczuk, E. Wolańska, A. Wolański, H. Wszeborowska, Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2003 (Rozdz. 8: Esej, 10: Felieton, 11: Recenzja jako forma podwójnego dialogu);

W. Miłkowski, Recenzja jako rodzaj twórczości dziennikarskiej, Zeszyty Szkoleniowe 1988 nr 9

M. Zaśko-Zielińska, Recenzja i jej norma językowa, Poradnik Językowy 1999 nr 8/9;

M. Montaigne, Próby, tłum. T. Żeleński-Boy, Warszawa 1985;

W. Głowala, Próba teorii eseju literackiego, w: Genologia polska. Wy bór tekstów, Warszawa 1983;

K. Wyka, Porozmawiajmy o essayu, w: tegoż, Szkice literackie i artystyczne, Kraków 1956;

Polski esej. Studia, red. M. Wyka Kraków 1991;

P. Wroczyński, Esej – zarys teorii gatunku, Przegląd Humanistyczny 1986 nr 5/6;

P. Kaszubski, Esej – prostota angielskiej prozy w pigułce, Polonistyka 1994 nr 2;

M. Loba, Francuska szkoła pisania eseju, Polonistyka 1994 nr 2;

P. Sliwiński, Esej – forma wolności, Polonistyka 1994 nr 2;

P. Stasiński, Poetyka felietonu, Warszawa 1982;

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b