Formy paraartystyczne w mediach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZID-D-Dz/07 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0321) Dziennikarstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Formy paraartystyczne w mediach |
Jednostka: | Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, I stopnia, 3 rok, sem. letni, moduły Przedmioty dla programu WZKS-0016-1SP |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR KON
CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Dąbała | |
Prowadzący grup: | Jacek Dąbała, Edyta Żyrek-Horodyska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3 |
|
Pełny opis: |
Student pozna szczegółowo genetyczne i morfologiczne związki gatunków literackich (artystycznych) i dziennikarskich. Nauczy się rozpoznawać, oceniać wyznaczniki prasowości i literackości. Będzie dyskutował na tematy: normatywizm a artyzm, prawda i misja dziennikarska a oryginalność i talent indywidualny - w kontekście własnych doświadczeń, lektury, preferencji pisarskich. Pozna sylwetki i wybrany dorobek mistrzów eseju, felietonu. Będzie szukał tematów, odpowiadających poetyce tych gatunków, a jednocześnie będących wyrazem własnych, indywidualnych pasji, refleksji, obserwacji, ocen, którymi chciałby się podzielić z innymi. Będzie sprawdzał swe pomysły, rozwijał je, modyfikował poprzez dyskusje warsztatowe w grupie. Będzie ćwiczył budowanie oryginalnych, a przy tym funkcjonalnych dla swego tematu środków wyrazu i point. Pozna teoretycznie i na przykładach recenzję jako gatunek krytyczno-artystyczny oraz dziennikarski, rządzący się bardzo silnymi rygorami i wymogami, mający w mediach bardzo ważne i konkretne zadania do spełnienia oraz rozmaite miejsce. Będzie dążył do opanowania warsztatu recenzenta w wybranej przez siebie dziedzinie (obszarze) literatury, muzyki, teatru, kina, sztuk plastycznych, na potrzeby mediów, na poziomie dziennikarskim-profesjonalnym. Skonfrontuje swe dokonania z ocenami wykładowcy oraz innych uczestników warsztatów. |
|
Literatura: |
A. Kaliszewski, E. Żyrek-Horodyska, Fakty i artefakty. Formy paraartystyczne w mediach, Kraków 2018. Dziennikarstwo a literatura w XX i XXI wieku, pod red. K. Wolny-Zmorzyńskiego, W. Furmana, J. Snopka, Warszawa 2011; K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2010; E. Bańkowska, J. Jagodzińska, E. Kozłowska, A. Mikołajczuk, E. Wolańska, A. Wolański, H. Wszeborowska, Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2003 (Rozdz. 8: Esej, 10: Felieton, 11: Recenzja jako forma podwójnego dialogu); W. Miłkowski, Recenzja jako rodzaj twórczości dziennikarskiej, Zeszyty Szkoleniowe 1988 nr 9 M. Zaśko-Zielińska, Recenzja i jej norma językowa, Poradnik Językowy 1999 nr 8/9; M. Montaigne, Próby, tłum. T. Żeleński-Boy, Warszawa 1985; W. Głowala, Próba teorii eseju literackiego, w: Genologia polska. Wy bór tekstów, Warszawa 1983; K. Wyka, Porozmawiajmy o essayu, w: tegoż, Szkice literackie i artystyczne, Kraków 1956; Polski esej. Studia, red. M. Wyka Kraków 1991; P. Wroczyński, Esej – zarys teorii gatunku, Przegląd Humanistyczny 1986 nr 5/6; P. Kaszubski, Esej – prostota angielskiej prozy w pigułce, Polonistyka 1994 nr 2; M. Loba, Francuska szkoła pisania eseju, Polonistyka 1994 nr 2; P. Sliwiński, Esej – forma wolności, Polonistyka 1994 nr 2; P. Stasiński, Poetyka felietonu, Warszawa 1982; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.