Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dyplomacja mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZID-D-KP/02
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0414) Marketing i reklama Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dyplomacja mediów
Jednostka: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
Grupy: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, I stopnia, 3 rok, sem. letni, moduły
Przedmioty dla programu WZKS-0016-1SP
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Szymańska
Prowadzący grup: Agnieszka Szymańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Pełny opis:

1. Prezentacja tematyki zajęć, harmonogramu spotkań i zakresu obowiązującej literatury.

2. Znaczenie mediów w komunikacji międzynarodowej – wprowadzenie.

3. Strategiczna komunikacja zewnętrzna – wprowadzenie (terminy Nation Branding, Public Diplomacy, COO-Effect, Soft Power, Hard Power, Smart Power, i in.). Konstrukcja SKZ / instrumentarium SKZ. Podział na 8 grup projektowych. ZADANIE I – analiza zawartości przekazu mediów dotyczących określonych wydarzeń politycznych.

4. Prezentacja wyników badań empirycznych dotyczących wizerunku Polski i Polaków w mediach zagranicznych i Niemiec/Niemców w mediach polskich.

5. PREZENTACJE STUDENTÓW – wyniki ZADANIA I.

6. Wzajemne relacje mediów i polityki (zjawisko dyplomacji mediów) w świetle wypowiedzi niemieckich dziennikarzy i polityków. Metodologia badań.

7. Wzajemne relacje mediów i polityki (zjawisko dyplomacji mediów) w świetle wypowiedzi niemieckich dziennikarzy i polityków. Prezentacja wybranych wyników badań.

8. Opracowanie listy pytań wyjściowych do zindywidualizowanych wywiadów pogłębionych z dziennikarzami / politykami. ZADANIE II – przeprowadzenie zindywidualizowanego wywiadu pogłębionego z wybranym dziennikarzem / politykiem.

9. PREZENTACJE STUDENTÓW – wyniki zadania II.

Literatura:

Ammon R., Global television and the shaping of world politics: CNN, telediplomacy, and foreign policy. Jefferson, NC: McFarland 2001.

Graber A., Mass media and America Politics, Washington DC 2010.

Hess A., Szymańska A., Pomost medialny. Międzynarodowa komunikacja polityczna na przykładzie relacji polsko-niemieckich, WUJ, Kraków 2009, (współautorka: A. Hess).

Kopper G., Gross P., Understanding Foreign Correspondence, Peter Lang Publishing 2010.

Nye J., 2007, Soft Power Jak osiągnąć sukces w polityce światowej, Warszawa.

Ociepka B., 2013, Miękka siła i dyplomacja publiczna Polski, Warszawa.

Seib P., The Al Jazeera Effect: How the New Global Media are Reshaping World Politics, Dulles, VA 2008.

Szymańska A., Dyplomacja mediów – wizerunek problematyki wypędzonych na przykładzie wybranych publikacji prasowych ostatniej dekady (dzienniki Rzeczpospolita i Frankfurter Allgemeine Zeitung), ss. 50-58, Zeszyty Prasoznawcze nr 1-2/2009.

Szymańska A., Dziennikarstwo w epoce nowych mediów - przykład Niemiec, ss. 201-213, Zeszyty Prasoznawcze nr 1/2017.

Szymańska A., Europa dziennikarzy. Dyplomacja mediów i (post)narodowa Europa w świetle wypowiedzi niemieckich dziennikarzy prasowych, WUJ, Kraków 2016

Szymańska A., Information, Meinung, Macht, Manipulation. Die Rolle der Medien in den deutsch-polnischen Beziehungen, ss.409-424, [w:] D. Bingen, P.O. Loew, K. Ruchniewicz, M. Zybura (Hrsg), Erwachsene Nachbarschaft. Die deutsch-polnischen Beziehungen 1991 bis 2011, Harrassowitz Verlag, Wiesbaden 2011.

Szymańska A., Polityka mniej groźna niż ekonomia? Relacje mediów i polityki w świetle wypowiedzi niemieckich dziennikarzy i polityków, ss. 51-64, Political Preferences No 16/2017.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c