Dyplomacja mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZID-D-KP/02 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0414) Marketing i reklama
|
Nazwa przedmiotu: | Dyplomacja mediów |
Jednostka: | Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, I stopnia, 3 rok, sem. letni, moduły Przedmioty dla programu WZKS-0016-1SP |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Szymańska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3 |
|
Pełny opis: |
1. Prezentacja tematyki zajęć, harmonogramu spotkań i zakresu obowiązującej literatury. 2. Znaczenie mediów w komunikacji międzynarodowej – wprowadzenie. 3. Strategiczna komunikacja zewnętrzna – wprowadzenie (terminy Nation Branding, Public Diplomacy, COO-Effect, Soft Power, Hard Power, Smart Power, i in.). Konstrukcja SKZ / instrumentarium SKZ. Podział na 8 grup projektowych. ZADANIE I – analiza zawartości przekazu mediów dotyczących określonych wydarzeń politycznych. 4. Prezentacja wyników badań empirycznych dotyczących wizerunku Polski i Polaków w mediach zagranicznych i Niemiec/Niemców w mediach polskich. 5. PREZENTACJE STUDENTÓW – wyniki ZADANIA I. 6. Wzajemne relacje mediów i polityki (zjawisko dyplomacji mediów) w świetle wypowiedzi niemieckich dziennikarzy i polityków. Metodologia badań. 7. Wzajemne relacje mediów i polityki (zjawisko dyplomacji mediów) w świetle wypowiedzi niemieckich dziennikarzy i polityków. Prezentacja wybranych wyników badań. 8. Opracowanie listy pytań wyjściowych do zindywidualizowanych wywiadów pogłębionych z dziennikarzami / politykami. ZADANIE II – przeprowadzenie zindywidualizowanego wywiadu pogłębionego z wybranym dziennikarzem / politykiem. 9. PREZENTACJE STUDENTÓW – wyniki zadania II. |
|
Literatura: |
Ammon R., Global television and the shaping of world politics: CNN, telediplomacy, and foreign policy. Jefferson, NC: McFarland 2001. Graber A., Mass media and America Politics, Washington DC 2010. Hess A., Szymańska A., Pomost medialny. Międzynarodowa komunikacja polityczna na przykładzie relacji polsko-niemieckich, WUJ, Kraków 2009, (współautorka: A. Hess). Kopper G., Gross P., Understanding Foreign Correspondence, Peter Lang Publishing 2010. Nye J., 2007, Soft Power Jak osiągnąć sukces w polityce światowej, Warszawa. Ociepka B., 2013, Miękka siła i dyplomacja publiczna Polski, Warszawa. Seib P., The Al Jazeera Effect: How the New Global Media are Reshaping World Politics, Dulles, VA 2008. Szymańska A., Dyplomacja mediów – wizerunek problematyki wypędzonych na przykładzie wybranych publikacji prasowych ostatniej dekady (dzienniki Rzeczpospolita i Frankfurter Allgemeine Zeitung), ss. 50-58, Zeszyty Prasoznawcze nr 1-2/2009. Szymańska A., Dziennikarstwo w epoce nowych mediów - przykład Niemiec, ss. 201-213, Zeszyty Prasoznawcze nr 1/2017. Szymańska A., Europa dziennikarzy. Dyplomacja mediów i (post)narodowa Europa w świetle wypowiedzi niemieckich dziennikarzy prasowych, WUJ, Kraków 2016 Szymańska A., Information, Meinung, Macht, Manipulation. Die Rolle der Medien in den deutsch-polnischen Beziehungen, ss.409-424, [w:] D. Bingen, P.O. Loew, K. Ruchniewicz, M. Zybura (Hrsg), Erwachsene Nachbarschaft. Die deutsch-polnischen Beziehungen 1991 bis 2011, Harrassowitz Verlag, Wiesbaden 2011. Szymańska A., Polityka mniej groźna niż ekonomia? Relacje mediów i polityki w świetle wypowiedzi niemieckich dziennikarzy i polityków, ss. 51-64, Political Preferences No 16/2017. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.