Dostępność i inkluzja społeczna – osoba, wspólnota, organizacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ZO-108-P |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0923) Praca socjalna i doradztwo
|
Nazwa przedmiotu: | Dostępność i inkluzja społeczna – osoba, wspólnota, organizacja |
Jednostka: | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://studiuje.uj.edu.pl/studenci/rozwoj-i-nauka/zajecia-ogolnouczelniane |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kurs w formie asynchronicznej: Sylabus: https://sylabus.uj.edu.pl/pl/document/0d9d44cc-44c8-46fa-a6c5-99c7f81ca314.pdf Ten kurs omawia filozoficzne, socjologiczne i prawne aspekty niepełnosprawności, dostępności i inkluzji. Rozpoczyna się od filozoficznych nurtów dotyczących niepełnosprawności, analizując procesy wykluczenia i włączenia. Następnie, skupia się na społecznym modelu niepełnosprawności, podkreślając znaczenie eliminacji barier społecznych. Kurs obejmuje podstawy prawa dostępnościowego, w tym międzynarodowe i krajowe regulacje. Omawia także sieć podmiotów zaangażowanych w realizację prawa dostępnościowego, wprowadza do podstawowych pojęć prawoznawstwa i analizuje ochronę praw człowieka z perspektywy dostępności. Dodatkowo, kurs zagłębia się w prawo pracy, ubezpieczenia społeczne, prawo karne, prawo prywatne i publiczne, podkreślając ich znaczenie dla dostępności i inkluzji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 200 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Firlus | |
Prowadzący grup: | Agata Cebera, Wojciech Ciszewski, Piotr Dobosz, Katarzyna Eliasz, Jakub Firlus, Hubert Kaszyński, Anna Mazur | |
Strona przedmiotu: | https://studiuje.uj.edu.pl/studenci/rozwoj-i-nauka/zajecia-ogolnouczelniane | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Skrócony opis: |
Forma: asynchroniczna Termin: od 18 marca na platformie Pegaz przez 6-7 tygodni Kurs ma na celu uświadomienie studentom znaczenia języka w kształtowaniu dostępności i inkluzji społecznej. Oferuje wgląd w główne nurty filozoficzne dotyczące niepełnosprawności, prawo dostępnościowe na poziomie krajowym i międzynarodowym, a także podejścia komparatystyczne do tworzenia inkluzji społecznej. Zajęcia skupiają się na aspektach aplikacyjnych, wyzwaniach i rozwiązaniach związanych z dostępnością architektoniczną, w tym dostępem do dziedzictwa kulturowego, oraz omawiają aspekty socjologiczne i psychologiczne związane z inkluzją. Kurs porusza również problematykę dyskryminacji, zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym, wskazując rolę sądownictwa w stosowaniu prawa. Link do sylabusa: https://sylabus.uj.edu.pl/pl/document/0d9d44cc-44c8-46fa-a6c5-99c7f81ca314.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.