Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Uczelnia bez dyskryminacji i molestowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: AD-DYSKR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Uczelnia bez dyskryminacji i molestowania
Jednostka: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Grupy:
Strona przedmiotu: https://arsdocendi.uj.edu.pl/warsztaty/kursy-doktoranci
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Kurs ma na celu zapoznanie uczestników ze zjawiskiem dyskryminacji w szkolnictwie wyższym. Uczestnicy zapoznają się z ramami prawnymi zjawiska i narzędziami (w tym prawnymi) umożliwiającymi skuteczne przeciwdziałanie jego występowaniu. Zaprezentowane zostaną dobre praktyki we wdrażaniu rozwiązań dotyczących równego traktowania oraz przeciwdziałania dyskryminacji w pracy dydaktycznej. Uczestnicy dowiedzą się, jak reagować w trudnych sytuacjach wynikających z uprzedzeń i dyskryminacji na zajęciach, a także jak wspierać osoby, które dotknęła dyskryminacja na uczelni.

Pełny opis:

Zakres merytoryczny kursu:

1. Podstawowe pojęcia z zakresu zjawiska dyskryminacji

wraz z przykładami ilustrującymi te pojęcia, odnoszącymi się do szkolnictwa wyższego.

2. Ramy prawne zjawiska dyskryminacji oraz możliwości reakcji na nie w środowisku uczelni.

3. Przykłady dobrych praktyk we wdrażaniu rozwiązań dotyczących równego traktowania oraz przeciwdziałania dyskryminacji w pracy dydaktycznej.

Program kursu skoncentrowany będzie wokół odpowiedzi na następujące kwestie problemowe:

• Czym jest dyskryminacja i w jaki sposób może przejawiać się na uczelni? Jakie są jej konsekwencje dla całej społeczności akademickiej?

• Dlaczego zapobieganie dyskryminacji i reagowanie na nią jest istotne z punktu widzenia misji

Uniwersytetu Jagiellońskiego, Strategii Rozwoju i podstawowych funkcji?

• W jaki sposób w swojej pracy dydaktycznej mogę skutecznie promować równość i różnorodność?

• Jak reagować w trudnych sytuacjach wynikających z uprzedzeń i dyskryminacji na zajęciach?

• Jak wspierać osoby, które dotknęła dyskryminacja na uczelni?

Literatura:

Opracowanie merytoryczne na temat przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami dla studentów, studentek, doktorantów, doktorantek, nauczycieli i nauczycielek szkół wyższych, w tym opracowania zamieszczone na stronie: https://bezpieczny-student.uj.edu.pl/poradniki (kluczowe pojęcia, kazusy, ramy prawne)

Dodatkowa literatura zostanie podana podczas zajęć.

Efekty uczenia się:

Uczestnik/ uczestniczka zajęć zdobędzie/ zwiększy swoją wiedzę na temat:

• przejawów dyskryminacji i molestowania seksualnego na uczelni oraz konsekwencji tych zjawisk dla całej społeczności akademickiej

• misji Uniwersytetu Jagiellońskiego, planów zawartych w Strategii Rozwoju UJ oraz innych istotnych dokumentów odnoszących się zapobiegania dyskryminacji i molestowaniu seksualnemu na uczelni oraz reagowania na nie

• narzędzi ochrony przed dyskryminacją, ze szczególnym uwzględnieniem dyskryminacji ze względu na płeć

• dobrych praktyk stosowanych na innych uczelniach

zdobędzie/ zwiększy umiejętności:

• prawidłowego identyfikowania dyskryminacji w środowisku akademickim i reagowania na nie

• uwzględniania perspektywy antydyskryminacyjnej

w pracy dydaktycznej oraz promowania równości i różnorodności w pracy dydaktycznej

zdobędzie/ zwiększy podstawowe umiejętności w zakresie:

• reagowania na trudne sytuacje na zajęciach wynikające z uprzedzeń i dyskryminacji

• wspierania osób, które dotknęła dyskryminacja na uczelni

Po zakończeniu kursu uczestnik/ uczestniczka nabędzie kompetencje społeczne, które sprzyjają zapewnieniu jakości kształcenia i ułatwiają tworzenie środowiska dydaktycznego wolnego od dyskryminacji – np. otwartość, gotowość do reagowania na sytuacje trudne, doskonalenie warsztatu nauczyciela akademickiego poprzez możliwość rozpoznawania i reagowania na przejawy nierównego traktowania, współdziałanie z innymi w celu eliminacji niepożądanych zjawisk w środowisku akademickim.

Metody i kryteria oceniania:

W toku zajęć prowadzona będzie bieżąca ewaluacja służąca udzielaniu informacji zwrotnych na temat poziomu poprawności wykonywanych zadań: rozwiązywania kazusów – prezentacji odpowiedzi na zajęciach, pracy w grupie i aktywności podczas zajęć.

Osoby uczestniczące w zajęciach będą miały do wykonania zadania domowe (w formie pisemnej – np. esej, opis zastosowania na swoim wydziale albo ustnej – np. prezentacja, referat) – indywidualnie albo w grupach. Prace zostaną zaprezentowane, omówione i ocenione podczas zajęć. Tematy zadań domowych do wyboru zostaną podane podczas zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12a