Uczelnia bez dyskryminacji i molestowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AD-DYSKR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Uczelnia bez dyskryminacji i molestowania |
Jednostka: | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://arsdocendi.uj.edu.pl/warsztaty/kursy-doktoranci |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie uczestników ze zjawiskiem dyskryminacji w szkolnictwie wyższym. Uczestnicy zapoznają się z ramami prawnymi zjawiska i narzędziami (w tym prawnymi) umożliwiającymi skuteczne przeciwdziałanie jego występowaniu. Zaprezentowane zostaną dobre praktyki we wdrażaniu rozwiązań dotyczących równego traktowania oraz przeciwdziałania dyskryminacji w pracy dydaktycznej. Uczestnicy dowiedzą się, jak reagować w trudnych sytuacjach wynikających z uprzedzeń i dyskryminacji na zajęciach, a także jak wspierać osoby, które dotknęła dyskryminacja na uczelni. |
Pełny opis: |
Zakres merytoryczny kursu: 1. Podstawowe pojęcia z zakresu zjawiska dyskryminacji wraz z przykładami ilustrującymi te pojęcia, odnoszącymi się do szkolnictwa wyższego. 2. Ramy prawne zjawiska dyskryminacji oraz możliwości reakcji na nie w środowisku uczelni. 3. Przykłady dobrych praktyk we wdrażaniu rozwiązań dotyczących równego traktowania oraz przeciwdziałania dyskryminacji w pracy dydaktycznej. Program kursu skoncentrowany będzie wokół odpowiedzi na następujące kwestie problemowe: • Czym jest dyskryminacja i w jaki sposób może przejawiać się na uczelni? Jakie są jej konsekwencje dla całej społeczności akademickiej? • Dlaczego zapobieganie dyskryminacji i reagowanie na nią jest istotne z punktu widzenia misji Uniwersytetu Jagiellońskiego, Strategii Rozwoju i podstawowych funkcji? • W jaki sposób w swojej pracy dydaktycznej mogę skutecznie promować równość i różnorodność? • Jak reagować w trudnych sytuacjach wynikających z uprzedzeń i dyskryminacji na zajęciach? • Jak wspierać osoby, które dotknęła dyskryminacja na uczelni? |
Literatura: |
Opracowanie merytoryczne na temat przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami dla studentów, studentek, doktorantów, doktorantek, nauczycieli i nauczycielek szkół wyższych, w tym opracowania zamieszczone na stronie: https://bezpieczny-student.uj.edu.pl/poradniki (kluczowe pojęcia, kazusy, ramy prawne) Dodatkowa literatura zostanie podana podczas zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Uczestnik/ uczestniczka zajęć zdobędzie/ zwiększy swoją wiedzę na temat: • przejawów dyskryminacji i molestowania seksualnego na uczelni oraz konsekwencji tych zjawisk dla całej społeczności akademickiej • misji Uniwersytetu Jagiellońskiego, planów zawartych w Strategii Rozwoju UJ oraz innych istotnych dokumentów odnoszących się zapobiegania dyskryminacji i molestowaniu seksualnemu na uczelni oraz reagowania na nie • narzędzi ochrony przed dyskryminacją, ze szczególnym uwzględnieniem dyskryminacji ze względu na płeć • dobrych praktyk stosowanych na innych uczelniach zdobędzie/ zwiększy umiejętności: • prawidłowego identyfikowania dyskryminacji w środowisku akademickim i reagowania na nie • uwzględniania perspektywy antydyskryminacyjnej w pracy dydaktycznej oraz promowania równości i różnorodności w pracy dydaktycznej zdobędzie/ zwiększy podstawowe umiejętności w zakresie: • reagowania na trudne sytuacje na zajęciach wynikające z uprzedzeń i dyskryminacji • wspierania osób, które dotknęła dyskryminacja na uczelni Po zakończeniu kursu uczestnik/ uczestniczka nabędzie kompetencje społeczne, które sprzyjają zapewnieniu jakości kształcenia i ułatwiają tworzenie środowiska dydaktycznego wolnego od dyskryminacji – np. otwartość, gotowość do reagowania na sytuacje trudne, doskonalenie warsztatu nauczyciela akademickiego poprzez możliwość rozpoznawania i reagowania na przejawy nierównego traktowania, współdziałanie z innymi w celu eliminacji niepożądanych zjawisk w środowisku akademickim. |
Metody i kryteria oceniania: |
W toku zajęć prowadzona będzie bieżąca ewaluacja służąca udzielaniu informacji zwrotnych na temat poziomu poprawności wykonywanych zadań: rozwiązywania kazusów – prezentacji odpowiedzi na zajęciach, pracy w grupie i aktywności podczas zajęć. Osoby uczestniczące w zajęciach będą miały do wykonania zadania domowe (w formie pisemnej – np. esej, opis zastosowania na swoim wydziale albo ustnej – np. prezentacja, referat) – indywidualnie albo w grupach. Prace zostaną zaprezentowane, omówione i ocenione podczas zajęć. Tematy zadań domowych do wyboru zostaną podane podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.