Podstawy dydaktyki akademickiej - warsztaty Ars Docendi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AD-PD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki akademickiej - warsztaty Ars Docendi |
Jednostka: | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.arsdocendi.uj.edu.pl/warsztaty |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
• Komunikacja interpersonalna • Praca grupowa • Zdalne nauczanie na UJ – możliwości i projektowanie aktywności • Student Centered Learning • Motywowanie studentów • Dylematy etyczne w pracy nauczyciela akademickiego • Relacje mistrz-uczeń: mentoring-coaching-tutoring • Efekty uczenia się, projektowanie kursu • Metody kształcenia (w tym metody aktywizujące) • Problem Based Learning • Ocenianie/ewaluacja wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta • Osoba z niepełnosprawnością w grupie studenckiej - zadania dla nauczyciela • Nowe technologie w aktywizowaniu studentów • Ewaluacja nauczyciela akademickiego • Ścieżki rozwoju nauczyciela akademickiego |
Literatura: |
Aktywne metody nauczania w szkole wyższej, red. M. Jaroszewska, D. Ekiert-Oldroyd, Wyd. Nakom, Poznań 2002. A. Sajdak, Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. impuls, Kraków 2013. H.Fry, S.Ketteridge, S.Marshall, A Handbook for Teaching & Learning in Higher Education. Enhancing Academic Practice, 2nd edtion, Kogan Page, London and Sterling VA, 1999 i kolejne wydania W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej, red. D. Skulicz, Wydawnictwo UJ, Kraków 2004 Jak kształcić studentów chemii i kierunków pokrewnych? Podręcznik nauczyciela akademickiego. red. I.Maciejowska, Wydział Chemii UJ, Kraków 2008 Teaching for Quality Learning at University, J. Biggs, C. Tang, Open University Press, Maidenhead 2011 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - uczestnik potrafi: • scharakteryzować formy nauczania i oceniania stosowane w kształceniu uniwersyteckim, • opisać specyfikę edukacji osób dorosłych, • przedstawić możliwości platform zdalnego nauczania dostępnych na UJ. Umiejętności - uczestnik potrafi: • motywować studentów do pracy, • wykorzystywać zasady komunikacji interpersonalnej w pracy dydaktycznej, • zaplanować efekty uczenia się na poziomie kursu, dopasować do nich metody pracy (w tym aktywności w nauczaniu zdalnym) i środki dydaktyczne oraz metody oceny, • organizować pracę grupową (zwłaszcza w odniesieniu do pracy metodą projektów i PBL), • uwzględnić zróżnicowanie studentów w swoich działaniach dydaktycznych. Kompetencje społeczne - uczestnik potrafi: • poradzić sobie z dylematami etycznymi w pracy dydaktycznej, • współpracować w zespole nauczycieli akademickich, • skutecznie i celowo wykorzystywać współczesne technologie i narzędzia internetowe w procesie dydaktycznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalna nieobecność na 3 pojedynczych zajęciach) - zaliczenie pracy pisemnej (lista tematów zostanie podana na platformie Pegaz pod koniec kursu) - aktywność na platformie Pegaz związana z realizacją zadanych przez Prowadzących zadań - rozmowa zaliczeniowa z Prowadzącym zajęcia, u którego pisana była praca |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.