Drogi sukcesu, przetrwania i porażki organizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AL-DSPPO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0413) Zarządzanie i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Drogi sukcesu, przetrwania i porażki organizacji |
Jednostka: | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie |
Grupy: |
Przedmioty z cyklu Artes Liberales |
Strona przedmiotu: | https://studiuje.uj.edu.pl/artes-liberales |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zrozumienie charakterystyki problemów strategicznych, zasad oraz prawidłowości procesu zarządzania strategicznego. Student potrafi ocenić kierunek działań strategicznych ze względu na kryteria osiągania celów organizacji oraz jej przetrwania. Rozwija umiejętność dopasowania typowych i nietypowych opcji strategicznych do zdiagnozowanej sytuacji strategicznej. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie (czym jest organizacja, jej rozwój i upadek; czym jest strategia i odpowiedzialność strategów; zagrożenia krótkowzroczności). 2. Jak zbudować strategię (proces zarządzania strategicznego, model biznesu, epizody strategizowania, misja-wizja-wartości). 3. Wpływ otoczenia ogólnego (regularności długoterminowe, cykliczne, sezonowe; niespodzianki, scenariusze). 4. Interesariusze organizacji (wpływ, rodzaje interakcji, wybór gry względem interesariuszy rynkowych, analiza atrakcyjności sektora, analiza konkurenta). 5. Dopasowanie organizacji do otoczenia (zasoby i kompetencje, kompetencje dynamiczne, erozja dopasowania, zmiana strategiczna, SWOT). 6. Bazowe drogi konkurowania (bazowe strategie konkurencji). 7. Alternatywne drogi konkurowania (alternatywne 3, liderzy rynkowi). 8. Dynamika konkurencji (model AMC, detronizacja, hiperkonkurencja, odpuszczanie). 9. Drogi współpracy (alianse strategiczne, sieci, ekosystemy, koopetycja). 10. Drogi rozwoju organizacji (myślenie koporacyjne a myślenie biznesowe; portfele; formy - wzrost organiczny, fuzje i przejęcia, partnerstwo; modele- wzrostu Greinera, model internacjonalizacji Uppsala, born globals i jednorożce). 11. Znaleźć drogę a przebyć drogę – wdrażania strategii (zrównoważona karta wyników, zmiana kultury, zmiana rutyn, zmiana modelu biznesu). 12. Przywództwo strategiczne (rola lidera, pięć działań lidera). 13. Nadzór korporacyjny czyli jak uniknąć katastrofy. 14. Znad przepaści czyli odnowa strategiczna. |
Literatura: |
Obowiązkowa: Czakon, W. (2020), Krótkowzroczność strategiczna menedżerów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. Gierszewska, G., & Romanowska, M. (2016). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne. Urbanowska-Sojkin, E. (2021). Sprawność przedsiębiorstw w warunkach niepewności. Teoria i praktyka. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. Obłój, K. (2014). Strategia organizacji, PWE Warszawa. Dodatkowa: Czakon, W. (2009). Koopetycja-splot tworzenia i zawłaszczania wartości. Przegląd organizacji, (12), 11-14. Kaleta, A. (2016). Między tradycyjną a nowoczesną analizą strategiczną. Przegląd Organizacji, (3), 4-9. Urbanowska-Sojkin, E. (2017). Wybory strategiczne–u podstaw „bezwładności” przedsiębiorstw w warunkach niepewności. Organizacja i Kierowanie, 176(2), 53-64. Stańczyk-Hugiet, E. (2015). Być albo nie być? Odnowa strategiczna z perspektywy ewolucyjnej. In Management Forum (Vol. 3, No. 1). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza – student zna i rozumie: • Student uzyskuje pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania strategicznego. • Student rozumie znaczenie analizy otoczenia w procesie wyboru i wdrażania strategii organizacji. • Student zna typowe strategie i ich ograniczenia. Umiejętności – student potrafi: • Student potrafi zdiagnozować sytuację organizacji i ocenić opcji strategiczne. • Student poprawnie konstruuje opcje strategiczne dostosowane do charakterystyki sytuacji problemowych. • Student potrafi ocenić ryzyka wdrożenia strategii. Kompetencje społeczne – student jest gotów do: • Student wykorzystuje analizę i syntezę. • Student aktywnie uczestniczy w dyskusji, wyraża i argumentuje swoje wnioski. • Student sprawnie realizuje powierzone zadania w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy wykład kończy się egzaminem, z którego uzyskanie pozytywnej oceny warunkuje otrzymanie 3 punktów ECTS. W przypadku realizacji wykładu w ramach programu studiów punkty oraz ocena z wykładu są uwzględniane w procesie rozliczenia studiów oraz w średniej ocen. Zakres materiału obowiązującego na egzaminie: według treści przedmiotu. Forma egzaminu i kryteria oceniania: egzamin pisemny. Ocena opiera się o trzy równoważne kryteria tj. prawidłowe zdefiniowanie kluczowych pojęć, wyjaśnienie istoty problemu strategicznego, omówienie przykładu ilustrującego odpowiedź. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 134 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Czakon | |
Prowadzący grup: | Wojciech Czakon | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.