Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizjoprofilaktyka uroginekologiczna dla każdego - czyli jak nawyki i codzienność zbliżają nas do nietrzymania moczu i innych problemów dna miednicy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: AL-FUDK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fizjoprofilaktyka uroginekologiczna dla każdego - czyli jak nawyki i codzienność zbliżają nas do nietrzymania moczu i innych problemów dna miednicy
Jednostka: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Grupy: Przedmioty z cyklu Artes Liberales
Strona przedmiotu: https://studiuje.uj.edu.pl/artes-liberales
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem wykładu jest przedstawienie znaczenia fizjoprofilaktyki w zapobieganiu dysfunkcji dna miednicy, zwrócenie uwagi na błędne nawyki i czynności codzienne/zawodowe, które mogą prowadzić do zaburzeń funkcjonalnych tego obszaru (w tym do nietrzymania moczu).

Celem jest również zapoznanie uczestników z najczęstszymi dysfunkcjami obszaru dna miednicy oraz ich wpływem na psychofizyczne i społeczne funkcjonowanie organizmu.

Pełny opis:

1. Struktura dna miednicy – czym jest oraz jakie pełni funkcje.

2. Jak dbać o dno miednicy – co mu szkodzi, a co pomaga.

3. Błędne nawyki i czynności codzienne/zawodowe a funkcjonowanie dna miednicy.

4. Główne dysfunkcje dna miednicy i ich konsekwencje dla psychofizycznego i społecznego funkcjonowania (ze szczególnym naciskiem na problem nietrzymania moczu).

5. Fizjoprofilaktyka – czym jest i jak ją stosować w odniesieniu do dna miednicy.

6. Holistyczne podejście do profilaktyki zaburzeń dna miednicy i nietrzymania moczu.

7. Główne metody leczenia zaburzeń dna miednicy, w tym nietrzymania moczu.

Literatura:

Literatura będzie przekazywana podczas wykładów adekwatnie do analizowanych treści.

Obowiązkowa:

Tim, S., & Mazur-Bialy, A. I. (2021). The Most Common Functional Disorders and Factors Affecting Female Pelvic Floor. Life, 11(12), 1397.

Dodatkowa:

Portal dotyczący nietrzymania moczu www.ntm.pl

Efekty uczenia się:

Wiedza – student zna i rozumie:

• budowę i funkcje dna miednicy oraz jego znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu,

• przykłady zaburzeń dna miednicy,

• wpływ błędnych nawyków oraz czynności codziennych i zawodowych na występowanie zaburzeń w obszarze dna miednicy,

• zasady profilaktyki zaburzeń dna miednicy.

Umiejętności – student potrafi:

• zastosować działania ukierunkowane na edukację zdrowotną, promocję zdrowia, a także pierwotną i wtórną profilaktykę zaburzeń dna miednicy.

Kompetencje społeczne – student jest gotów do:

• prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia i promocji zdrowia w zakresie profilaktyki dysfunkcji dna miednicy.

Metody i kryteria oceniania:

Każdy wykład kończy się egzaminem, z którego uzyskanie pozytywnej oceny warunkuje otrzymanie 3 punktów ECTS. W przypadku realizacji wykładu w ramach programu studiów punkty oraz ocena z wykładu są uwzględniane w procesie rozliczenia studiów oraz w średniej ocen.

Zakres materiału obowiązującego na egzaminie: treści przedstawiane przez prowadzącego podczas wykładów oraz ze wskazanych materiałów.

Forma egzaminu i kryteria oceniania: egzamin pisemny w formie testu.

Kryteria oceniania:

• 60-67% dst,

• 68-74% plus dst,

• 75-82% db,

• 83-89% plus db,

• 90-100% bdb.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 134 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Mazur-Biały
Prowadzący grup: Agnieszka Mazur-Biały
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b