Fizjoprofilaktyka uroginekologiczna dla każdego - czyli jak nawyki i codzienność zbliżają nas do nietrzymania moczu i innych problemów dna miednicy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AL-FUDK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0912) Medycyna
|
Nazwa przedmiotu: | Fizjoprofilaktyka uroginekologiczna dla każdego - czyli jak nawyki i codzienność zbliżają nas do nietrzymania moczu i innych problemów dna miednicy |
Jednostka: | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie |
Grupy: |
Przedmioty z cyklu Artes Liberales |
Strona przedmiotu: | https://studiuje.uj.edu.pl/artes-liberales |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie znaczenia fizjoprofilaktyki w zapobieganiu dysfunkcji dna miednicy, zwrócenie uwagi na błędne nawyki i czynności codzienne/zawodowe, które mogą prowadzić do zaburzeń funkcjonalnych tego obszaru (w tym do nietrzymania moczu). Celem jest również zapoznanie uczestników z najczęstszymi dysfunkcjami obszaru dna miednicy oraz ich wpływem na psychofizyczne i społeczne funkcjonowanie organizmu. |
Pełny opis: |
1. Struktura dna miednicy – czym jest oraz jakie pełni funkcje. 2. Jak dbać o dno miednicy – co mu szkodzi, a co pomaga. 3. Błędne nawyki i czynności codzienne/zawodowe a funkcjonowanie dna miednicy. 4. Główne dysfunkcje dna miednicy i ich konsekwencje dla psychofizycznego i społecznego funkcjonowania (ze szczególnym naciskiem na problem nietrzymania moczu). 5. Fizjoprofilaktyka – czym jest i jak ją stosować w odniesieniu do dna miednicy. 6. Holistyczne podejście do profilaktyki zaburzeń dna miednicy i nietrzymania moczu. 7. Główne metody leczenia zaburzeń dna miednicy, w tym nietrzymania moczu. |
Literatura: |
Literatura będzie przekazywana podczas wykładów adekwatnie do analizowanych treści. Obowiązkowa: Tim, S., & Mazur-Bialy, A. I. (2021). The Most Common Functional Disorders and Factors Affecting Female Pelvic Floor. Life, 11(12), 1397. Dodatkowa: Portal dotyczący nietrzymania moczu www.ntm.pl |
Efekty uczenia się: |
Wiedza – student zna i rozumie: • budowę i funkcje dna miednicy oraz jego znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, • przykłady zaburzeń dna miednicy, • wpływ błędnych nawyków oraz czynności codziennych i zawodowych na występowanie zaburzeń w obszarze dna miednicy, • zasady profilaktyki zaburzeń dna miednicy. Umiejętności – student potrafi: • zastosować działania ukierunkowane na edukację zdrowotną, promocję zdrowia, a także pierwotną i wtórną profilaktykę zaburzeń dna miednicy. Kompetencje społeczne – student jest gotów do: • prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia i promocji zdrowia w zakresie profilaktyki dysfunkcji dna miednicy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy wykład kończy się egzaminem, z którego uzyskanie pozytywnej oceny warunkuje otrzymanie 3 punktów ECTS. W przypadku realizacji wykładu w ramach programu studiów punkty oraz ocena z wykładu są uwzględniane w procesie rozliczenia studiów oraz w średniej ocen. Zakres materiału obowiązującego na egzaminie: treści przedstawiane przez prowadzącego podczas wykładów oraz ze wskazanych materiałów. Forma egzaminu i kryteria oceniania: egzamin pisemny w formie testu. Kryteria oceniania: • 60-67% dst, • 68-74% plus dst, • 75-82% db, • 83-89% plus db, • 90-100% bdb. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 134 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Mazur-Biały | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Mazur-Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.