Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Graffiti, street art i hip hop jako źródła danych o mieście i świecie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: AL-GSAiHH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Graffiti, street art i hip hop jako źródła danych o mieście i świecie
Jednostka: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Grupy: Przedmioty z cyklu Artes Liberales
Strona przedmiotu: https://studiuje.uj.edu.pl/artes-liberales
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zapoznanie z potencjałem treści graffiti, street artu oraz tekstów utworów hiphopowych jako źródła informacji i danych o przestrzeni społeczno-ekonomicznej miasta.

Pełny opis:

I. Blok wprowadzający

(1) Od jaskiń i rzymskich kolumn po galerie sztuki i przestrzeń cyfrową - historia relacji graffiti z miejscem

(2) Miasto jako tekst

(3) Graffiti, street art i teksty utworów hip-hopowych jako źródło danych przestrzennych - metody pozyskiwania

II. Blok "Graffiti i street art"

(4) Subkultura grafficiarzy i streetartystów

(5) Banksy i street art walczący

(6) Polskie graffiti i street art w walce o wolności

(7) Miasta wobec graffiti - przegląd postaw

III. Blok "Futbolowe graffiti"

(8) Subkultura szalikowców

(9) Futbolowe inskrypcje jako przykład graffiti

(10) Futbolowe graffiti a zachowania terytorialne subkultur

IV. Blok "Hip-hop"

(11) Nowy Jork - ojczyzna hip-hopu i graffiti

(12) Utwory hip-hopowe jako źródło informacji o kryzysie miasta

(13) Polskie miasto w polskim hip-hopie

V. Blok podsumowujący

(14) Graffiti, street art i hip-hop w dyskusji o prawie do miasta

(15) Graffiti, street art i hip-hop w nauce i dydaktyce

Literatura:

Obowiązkowa:

Ley D., Cybriwsky R., 1974, Urban graffiti as territorial markers, Annals of the Association of American Geographers, 64, 4, 491–505.

Sztompka P., 2005, Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Dodatkowa:

Bloch S., 2019, Broken Windows Ideology and the (Mis)Reading of Graffiti, Critical Criminology, 28(4), 703–720.

Bloch S., Phillips S.A., 2022, Mapping and Making Gangland: a Legacy of Redlining and Enjoining Gang Neighbourhoods in Los Angeles, Urban Studies, 59(4), 750–770.

Docuyanan F., 2000, Governing Graffiti in Contested Urban Spaces,Political and Legal Anthropology Review, 23 (1), 103–121.

Kossakowski R., 2022, Kibice piłkarscy. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

McAuliffe C., Iveson K., 2011, Art and Crime (and Other Things Besides…): Conceptualising Graffiti in the City, Geography Compass, 5/3, 128–143.

Miszczyński M. (red.), 2014, Hip-hop w Polsce. Od blokowisk do kultury popularnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Phillips S.A., 2021, Gang Graffiti as Totemism, American Anthropologist, 123(2), 263–277.

Shobe H., Banis D., 2014, Zero Graffiti for a Beautiful City: the Cultural Politics of Urban Space in San Francisco, Urban Geography, 35(4), 586–607.

Siber M., 2005, Visual Literacy in the Public Space, Visual Communication, 4(1), 5–20.

Wacławek A., 2011, Graffiti and Street Art, Thames & Hudson, London.

Efekty uczenia się:

Wiedza – student zna i rozumie:

• społeczno-kulturowe znaczenie graffiti i street artu na świecie,

• społeczno-ekonomiczne źródła kultury hiphopowej,

• przestrzenne cechy dystrybucji graffiti i street artu w miastach.

Umiejętności – student potrafi:

• pozyskać dane przestrzenne dzięki fotografii mobilnej graffiti i street artu,

• wskazać rolę graffiti i street artu w kształtowaniu przestrzeni miasta,

• określić możliwości badania przestrzeni miasta przy użyciu metody text mining.

Kompetencje społeczne – student jest gotów do:

• krytycznej oceny graffiti i street artu jako zjawisk społecznokulturowych i ich wymiaru przestrzennego,

• uznania utworów hiphopowych za wartościowe źródło informacji o przestrzeni społeczno-ekonomicznej miasta,

• samodzielnego pogłębiania wiedzy i studiowania.

Metody i kryteria oceniania:

Każdy wykład kończy się egzaminem, z którego uzyskanie pozytywnej oceny warunkuje otrzymanie 3 punktów ECTS. W przypadku realizacji wykładu w ramach programu studiów punkty oraz ocena z wykładu są uwzględniane w procesie rozliczenia studiów oraz w średniej ocen.

Zakres materiału obowiązującego na egzaminie odpowiada treściom i zagadnieniom omówionym na wykładzie.

Forma egzaminu i kryteria oceniania: egzamin pisemny.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 134 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Trzepacz
Prowadzący grup: Piotr Trzepacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b