Graffiti, street art i hip hop jako źródła danych o mieście i świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AL-GSAiHH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Graffiti, street art i hip hop jako źródła danych o mieście i świecie |
Jednostka: | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie |
Grupy: |
Przedmioty z cyklu Artes Liberales |
Strona przedmiotu: | https://studiuje.uj.edu.pl/artes-liberales |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z potencjałem treści graffiti, street artu oraz tekstów utworów hiphopowych jako źródła informacji i danych o przestrzeni społeczno-ekonomicznej miasta. |
Pełny opis: |
I. Blok wprowadzający (1) Od jaskiń i rzymskich kolumn po galerie sztuki i przestrzeń cyfrową - historia relacji graffiti z miejscem (2) Miasto jako tekst (3) Graffiti, street art i teksty utworów hip-hopowych jako źródło danych przestrzennych - metody pozyskiwania II. Blok "Graffiti i street art" (4) Subkultura grafficiarzy i streetartystów (5) Banksy i street art walczący (6) Polskie graffiti i street art w walce o wolności (7) Miasta wobec graffiti - przegląd postaw III. Blok "Futbolowe graffiti" (8) Subkultura szalikowców (9) Futbolowe inskrypcje jako przykład graffiti (10) Futbolowe graffiti a zachowania terytorialne subkultur IV. Blok "Hip-hop" (11) Nowy Jork - ojczyzna hip-hopu i graffiti (12) Utwory hip-hopowe jako źródło informacji o kryzysie miasta (13) Polskie miasto w polskim hip-hopie V. Blok podsumowujący (14) Graffiti, street art i hip-hop w dyskusji o prawie do miasta (15) Graffiti, street art i hip-hop w nauce i dydaktyce |
Literatura: |
Obowiązkowa: Ley D., Cybriwsky R., 1974, Urban graffiti as territorial markers, Annals of the Association of American Geographers, 64, 4, 491–505. Sztompka P., 2005, Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Dodatkowa: Bloch S., 2019, Broken Windows Ideology and the (Mis)Reading of Graffiti, Critical Criminology, 28(4), 703–720. Bloch S., Phillips S.A., 2022, Mapping and Making Gangland: a Legacy of Redlining and Enjoining Gang Neighbourhoods in Los Angeles, Urban Studies, 59(4), 750–770. Docuyanan F., 2000, Governing Graffiti in Contested Urban Spaces,Political and Legal Anthropology Review, 23 (1), 103–121. Kossakowski R., 2022, Kibice piłkarscy. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. McAuliffe C., Iveson K., 2011, Art and Crime (and Other Things Besides…): Conceptualising Graffiti in the City, Geography Compass, 5/3, 128–143. Miszczyński M. (red.), 2014, Hip-hop w Polsce. Od blokowisk do kultury popularnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. Phillips S.A., 2021, Gang Graffiti as Totemism, American Anthropologist, 123(2), 263–277. Shobe H., Banis D., 2014, Zero Graffiti for a Beautiful City: the Cultural Politics of Urban Space in San Francisco, Urban Geography, 35(4), 586–607. Siber M., 2005, Visual Literacy in the Public Space, Visual Communication, 4(1), 5–20. Wacławek A., 2011, Graffiti and Street Art, Thames & Hudson, London. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza – student zna i rozumie: • społeczno-kulturowe znaczenie graffiti i street artu na świecie, • społeczno-ekonomiczne źródła kultury hiphopowej, • przestrzenne cechy dystrybucji graffiti i street artu w miastach. Umiejętności – student potrafi: • pozyskać dane przestrzenne dzięki fotografii mobilnej graffiti i street artu, • wskazać rolę graffiti i street artu w kształtowaniu przestrzeni miasta, • określić możliwości badania przestrzeni miasta przy użyciu metody text mining. Kompetencje społeczne – student jest gotów do: • krytycznej oceny graffiti i street artu jako zjawisk społecznokulturowych i ich wymiaru przestrzennego, • uznania utworów hiphopowych za wartościowe źródło informacji o przestrzeni społeczno-ekonomicznej miasta, • samodzielnego pogłębiania wiedzy i studiowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy wykład kończy się egzaminem, z którego uzyskanie pozytywnej oceny warunkuje otrzymanie 3 punktów ECTS. W przypadku realizacji wykładu w ramach programu studiów punkty oraz ocena z wykładu są uwzględniane w procesie rozliczenia studiów oraz w średniej ocen. Zakres materiału obowiązującego na egzaminie odpowiada treściom i zagadnieniom omówionym na wykładzie. Forma egzaminu i kryteria oceniania: egzamin pisemny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 134 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Trzepacz | |
Prowadzący grup: | Piotr Trzepacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.