Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zdrowie psychiczne - odwieczny problem interdyscyplinarny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: AL-ZPOPI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zdrowie psychiczne - odwieczny problem interdyscyplinarny
Jednostka: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Grupy: Przedmioty z cyklu Artes Liberales
Strona przedmiotu: https://studiuje.uj.edu.pl/artes-liberales
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej zagadnień psychiatrycznych

Pełny opis:

Zdrowie psychiczne i psychopatologia, norma i patologia.

Szaleństwo w dziejach. Elementy historii psychiatrii.

Mózg i psychika.

Dlaczego psychiatria interesuje się złem. Skutki zła – trauma i zaburzenia posttraumatyczne.

Smutek, depresja, samobójstwo.

Zaburzenia psychiczne jako choroby mózgu.

Kamienie milowe psychofarmakoterapii.

Więź, mentalizacja, odzwierciedlenie jako fundamenty rozwoju psychicznego człowieka.

Kryzys adolescencyjny i psychopatologia tego okresu.

Zdrowie seksualne człowieka.

Transpłciowość i różnorodność płciowa. Niezgodność i dysforia płciowa.

Czym jest psychoterapia.

Współczesny model holistycznej opieki psychomedycznej na podstawie psychodiabetologii.

Jak wykorzystuje się psychologię we współczesnym świecie?

Literatura:

Obowiązkowa:

Antoni Kępiński. Poznanie chorego. Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002,

Bogdan de Barbaro (red.) Konteksty Psychiatrii. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014,

Bartosz Grabski. Podstawy badania psychiatrycznego. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.

Dodatkowa:

Jeffrey A. Lieberman. Czarna Owca Medycyny. Wydawnictwo Poznańskie, 2020.

Dominika Dudek, Maria Mazurek. Nie tylko mózg. Opowieść psychiatry o ludzkim umyśle. Wydawnictwo Mando, 2020.

Bartosz Grabski, Magdalena Mijas, Marta Dora, Grzegorz Iniewicz. Dysforia i niezgodność płciowa. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2020.

David L. Rosenhan, Martin. E. P. Seligman. Psychopatologia Tom 1 i 2. Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1994.

Efekty uczenia się:

Wiedza – student zna i rozumie:

• w podstawowym zakresie – zagadnienia związane z psychopatologią ogólną i szczegółową,

• zagadnienia związane z rozwojem psychicznym człowieka,

• zagadnienia związane z normą i patologią życia seksualnego człowieka,

• związek psychiatrii z psychologią,

• biologiczne i farmakologiczne podstawy leczenia w psychiatrii,

• zagadnienia związane z historią psychiatrii i rozumieniem zaburzeń psychicznych na przestrzeni wieków,

• wielowymiarowość i wiele konkretów i uwarunkowań zdrowia psychicznego.

Umiejętności – student potrafi:

• zdefiniować podstawowe pojęcie psychopatologiczne,

• przeciwdziałać stygmatyzacji osób z zaburzeniami psychicznymi,

• odróżnić normę i patologię w zakresie zdrowia psychicznego.

Kompetencje społeczne – student jest gotów do:

• działań na rzecz destygmatyzacji osób z zaburzeniami psychicznymi,

• dostrzeganie problemów emocjonalnych u siebie i osób z otoczenia a adekwatnej reakcji na nie,

• w razie potrzeby zwrócenie się o pomoc do psychologa, psychoterapeuty lub lekarza psychiatry,

• nawiązanie i utrzymanie pełnego szacunku kontaktu z osobą z problemami emocjonalnymi, a także okazywanie zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych,

• zwiększenie tolerancji i zrozumienia dla Innego.

Metody i kryteria oceniania:

Każdy wykład kończy się egzaminem, z którego uzyskanie pozytywnej oceny warunkuje otrzymanie 3 punktów ECTS. W przypadku realizacji wykładu w ramach programu studiów punkty oraz ocena z wykładu są uwzględniane w procesie rozliczenia studiów oraz w średniej ocen.

Zakres materiału obowiązującego na egzaminie: informacje zawarte w wykładach.

Forma egzaminu i kryteria oceniania: egzamin pisemny – pytania otwarte i zamknięte.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 134 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Dudek
Prowadzący grup: Adrian Chrobak, Katarzyna Cyranka, Dominika Dudek, Bartosz Grabski, Maciej Pilecki, Marcin Siwek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b