Patologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LE.LE.JN.2o0928 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0912) Medycyna
|
Nazwa przedmiotu: | Patologia |
Jednostka: | Wydział Lekarski |
Grupy: |
Przedmioty II rok, kierunek lekarski, studia niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
14.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 108 godzin
Ćwiczenia praktyczne, 8 godzin
Seminarium, 76 godzin
Wykład w formie kształcenia na odległość, 29 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Adamek, Jacek Czopek, Krzysztof Gil | |
Prowadzący grup: | Dariusz Adamek, Bernadeta Chyrchel, Jacek Czopek, Grzegorz Dyduch, Krystyna Gałązka, Krzysztof Gil, Tomasz Grodzicki, Beata Kieć-Wilk, Sandra Mrozińska, Krzysztof Okoń, Piotr Sadowski, Anna Skalska, Andrzej Surdacki, Joanna Szpor, Magdalena Ulatowska-Białas, Kacper Wcisło, Agata Ziomber-Lisiak | |
Strona przedmiotu: | https://sylabus.cm-uj.krakow.pl/pl/document/a2bc5bc1-aa3a-421c-8c22-51f9e1fc7bcd.pdf | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Dodatkowe strony WWW: | Katedra Patofizjologii: http://patofizjologia.cm-uj.krakow.pl Katedra Patomorfologii http://www.patomorfologia-cmuj.pl |
|
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | C1 Student osiąga minimum dostateczne efekty kształcenia w zakresie wiedzy: - zna nazewnictwo patomorfologiczne - zna podstawowe mechanizmy uszkodzenia komórek i tkanek - określa przebieg kliniczny zapaleń swoistych i nieswoistych oraz opisuje procesy regeneracji tkanek i narządów - zna definicję i patofizjologię wstrząsu ze szczególnym uwzględnieniem ciężkiej sepsy i wstrząsu septycznego oraz niewydolności wielonarządowej - zna etiologię zaburzeń hemodynamicznych, zmian wstecznych i zmian postępowych - rozpoznaje obrazy patomorfologiczne chorób układu odpornościowego, chorób uwarunkowanych genetycznie, chorób środowiskowych i zakaźnych - rozpoznaje obrazy patomorfologiczne chorób wieku dziecięcego - zna zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych narządach - wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne - wymienia postaci kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej C2 Student osiąga minimum dostateczne efekty kształcenia w zakresie następujących umiejętności: - potrafi powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych oraz opisać konsekwencje rozwijających się zmian patologicznych dla sąsiadujących topograficznie narządów - analizuje zjawiska odczynowe, obronne i przystosowawcze oraz zaburzenia regulacji wywoływane przez czynnik etiologiczny - potrafi umiejscowić badanie histopatologiczne w łańcuchu diagnostycznym, poprawnie sformułować skierowanie do badania histopatologicznego oraz zinterpretować jego wynik w kontekście pozostałych informacji klinicznych |
|
Efekty kształcenia: | Wiedzy – Student zna i rozumie: - nazewnictwo patomorfologiczne - podstawowe mechanizmy uszkodzenia komórek i tkanek - przebieg kliniczny zapaleń swoistych i nieswoistych oraz procesy regeneracji tkanek i narządów - definicję i patofizjologię wstrząsu, ze szczególnym uwzględnieniem różnicowania przyczyn wstrząsu oraz niewydolności wielonarządowej - etiologię zaburzeń hemodynamicznych, zmian wstecznych i zmian postępowych - zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych narządach - konsekwencje rozwijających się zmian patologicznych dla sąsiadujących topograficznie narządów - czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne - postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, hormonalnej i kwasowo- zasadowej - konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków i stosowania niezbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia - konsekwencje niedoboru witamin lub minerałów i ich nadmiaru w organizmie - wpływ stresu oksydacyjnego na komórki i jego znaczenie w patogenezie chorób oraz w procesach starzenia - enzymy biorące udział w trawieniu, mechanizm wytwarzania kwasu solnego w żołądku, rolę żółci, przebieg wchłaniania produktów trawienia - mechanizm działania hormonów - stany przednowotworowe i związane z podwyższonym ryzykiem zachorowania na nowotwór, procesy transformacji nowotworowej z ich wykładnikami morfologicznymi, zasady klasyfikacji nowotworów wg WHO, najważniejsze czynniki ryzyka, rokownicze i predykcyjne, oraz metody badania hist-pat i cytologicznego i wspomagających badań molekularnych stosowane w diagnostyce nowotworów i w wykrywaniu i monitorowaniu stanów przednowotworowych a także rozumie znaczenie właściwego rozpoznania hist-pat nowotworu dla prawidłowego leczenia - patogenezę i zmiany morfologiczne schorzeń związanych z zaawansowanym wiekiem, w tym szczególnie istotnych w starzejącym się społeczeństwie, najczęstszych schorzeń neurodegeneracyjne (np. Ch. Alzheimera) - zmiany morfologiczne i rozumie patogenezę krytycznych stanów patologicznych mózgu takich jak obrzęk, niedokrwienie, krwotoki, skutki działania substancji egzogennych (np. alkohol, CO) i urazu mechanicznego - znaczenie badania pośmiertnego jako badania weryfikującego rozpoznanie i istotnego dla podnoszenia jakości pracy szpitala oraz dla samokształcenia lekarza, a wiedza ta wsparta jest bezpośrednim, tj osobistym aktywnym uczestnictwem w sekcji zwłok - temat podstawowych (w tym histochemia i immunohistochemia) technik stosowanych w diagnostyce patomorfologicznej oraz wybranych technik molekularnych (FISH, itp) i rozumie ich uwarunkowania związane z zabezpieczeniem materiału, oraz zna zasady oceny i interpretacji makro i mikroskopowej materiału przeznaczonego do badania - morfologiczne zmiany najważniejszych chorób nienowotworowych dotyczących całego organizmu (np. takich jak: miażdżyca, choroba nadciśnieniowa, cukrzyca, niewydolność krążeniowo-oddechowa, ogólnoustrojowe schorzenia infekcyjne i immunologiczne, najczęstsze zaburzenia hormonalne, najczęstsze schorzenia genetyczne) i potrafi powiązać je z już nabytą wiedzą z zakresu anatomii, biochemii, fizjologii patologicznych w celu wydedukowania objawów klinicznych - zmiany morfologiczne najczęstszych patologii okresu dziecięcego, w tym w szczególności okołoporodowego oraz chorób genetycznych i zaburzeń (wad) rozwojowych u dzieci i potrafi powiązać je z czynnikami teratogennymi, genetycznymi i urazem okołoporodowym Umiejętności – Student potrafi: - powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych - analizować zjawiska odczynowe, obronne i przystosowawcze oraz zaburzenia regulacji wywoływane przez czynnik etiologiczny - posługiwać się reakcją antygen – przeciwciało w aktualnych modyfikacjach i technikach dla diagnostyki chorób zakaźnych, alergicznych, autoimmunizacyjnych i nowotworowych oraz chorób krwi - rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego - rozpoznać stany zagrażające życiu i wymagające natychmiastowej interwencji lekarskiej - zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki - wdrożyć właściwe i bezpieczne postępowanie terapeutyczne oraz przewidzieć jego skutki - planować własną aktywność edukacyjną i stale dokształcać się w celu aktualizacji wiedzy - inspirować proces uczenia się innych osób - krytycznie oceniać wyniki badań naukowych i odpowiednio uzasadniać stanowisko Kompetencji społecznych – Student jest gotów do: - dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych - korzystania z obiektywnych źródeł informacji - propagowania zachowań prozdrowotnych - formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji |
|
Wymagania wstępne: | Anatomia, Fizjologia, Biochemia i Biofizyka |
|
Forma i warunki zaliczenia: | REGULAMIN KURSU PATOLOGII dla studentów Wydziału Lekarskiego Aktualne regulaminy zajęć i warunki zaliczenia, harmonogramy, szczegółowe informacje o zajęciach, wiadomości dotyczące sprawdzianów wiadomości, wyniki kolokwiów lub repetytoriów, uzyskanych zaliczeń i egzaminów, zalecana literatura oraz terminy konsultacji asystentów prowadzących zajęcia znajdują się na witrynach internetowych odpowiednio: (a) Katedry Patofizjologii: http://patofizjologia.cm-uj.krakow.pl oraz (b) Katedry Patomorfologii http://www.patomorfologia-cmuj.pl |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | patofizjologia i patomorfologia: - ocena w trakcie ćwiczeń na podstawie dyskusji i/lub form pisemnych sprawdzających - kolokwia - testowe - egzamin - test patomorfologia - kryteria oceny - regulamin zajęć: Katedra Patomorfologii http://www.patomorfologia-cmuj.pl |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | patomorfologia: uzgodnione ze studentami, publikowane na: Katedra Patomorfologii http://www.patomorfologia-cmuj.pl |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | patomorfologia: - wykład - ćwiczenia (dyskusja problemowa z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej, praca w grupach (rozwój umiejętności komunikacji), analiza przypadków klinicznych (elementy myślenia klinicznego) - demonstracje w zakresie anatomopatologii (sekcje zwłok) i patologii chirurgicznej (sposoby laboratoryjnego opracowania materiałów tkankowych, makroskopowe i mikroskopowe cechy schorzeń) - e-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | Katedra Patofizjologii 75 godzin 5 punktów ECTS W planie studiów dla modułu kształcenia zaplanowano zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: Wykład - 10 godz. Ćwiczenia - 65 godz. Moduł kończy się egzaminem Nakład pracy studenta obejmuje: Udział w wykładzie - 10 godz. Udział w ćwiczeniach - 65 godz. Przygotowanie do ćwiczeń - 65 godz. Przygotowanie do egzaminu - 10 godz. Katedra Patomorfologii 145 godzin 10 punktów ECTS W planie studiów dla modułu kształcenia zaplanowano zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: Wykład - 28 godz. e-learning - 1 godz. Ćwiczenia - 108 godz. Zaj. lab/sekcje zwłok - 8 godz. Moduł kończy się egzaminem |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści podstawowych |
|
Skrócony opis: |
Patologia: - patofizjologia - patomorfologia |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Patologia obejmuje podstawy wiedzy medycznej dotyczącej zaburzeń fizjologicznych i morfologicznych schorzeń człowieka. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa Robbins Patologia (tłumaczenie: Robbins Basic Pathology, Elsevier wyd. 10, 2017), red. tłum. polskiego W. Olszewski, wyd. Urban & Partner 2019 (lub nowsze, jeśli dostępne) Patologia – znaczy słowo o chorobie, red. W. Domagała, PAU 2018 (lub nowsze, jeśli dostępne) Dodatkowa Rubin's Pathology: Clinicopathologic Foundations of Medicine, Wolters-Kluwer wyd. 7, 2014 (lub nowsze, jeśli dostępne) Robbins Pathology, Elsevier wyd. 9, 2014 (lub nowsze, jeśli dostępne) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.