Jagiellonian University in Kraków - Central Authentication System
Strona główna

Pathology

General data

Course ID: LE.LE.JN.2o0928
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0912) Medicine The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Pathology
Name in Polish: Patologia
Organizational unit: Faculty of Medicine
Course groups: (in Polish) Przedmioty II rok, kierunek lekarski, studia niestacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 14.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish

Classes in period "2023/2024 academic year" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 108 hours more information
E-learning (lecture), 29 hours more information
Practical exercises, 8 hours more information
Seminar, 76 hours more information
Coordinators: Dariusz Adamek, Jacek Czopek, Krzysztof Gil
Group instructors: Dariusz Adamek, Bernadeta Chyrchel, Jacek Czopek, Grzegorz Dyduch, Krystyna Gałązka, Krzysztof Gil, Tomasz Grodzicki, Beata Kieć-Wilk, Sandra Mrozińska, Krzysztof Okoń, Piotr Sadowski, Anna Skalska, Andrzej Surdacki, Joanna Szpor, Magdalena Ulatowska-Białas, Kacper Wcisło, Agata Ziomber-Lisiak
Course homepage: https://sylabus.cm-uj.krakow.pl/pl/document/a2bc5bc1-aa3a-421c-8c22-51f9e1fc7bcd.pdf
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Additional websites:

(in Polish) Katedra Patofizjologii: http://patofizjologia.cm-uj.krakow.pl

Katedra Patomorfologii http://www.patomorfologia-cmuj.pl

Included in the average rate:

yes

Goals of education:

(in Polish) C1

Student osiąga minimum dostateczne efekty kształcenia w zakresie wiedzy:

- zna nazewnictwo patomorfologiczne

- zna podstawowe mechanizmy uszkodzenia komórek i tkanek

- określa przebieg kliniczny zapaleń swoistych i nieswoistych oraz opisuje procesy regeneracji tkanek i narządów

- zna definicję i patofizjologię wstrząsu ze szczególnym uwzględnieniem ciężkiej sepsy i wstrząsu septycznego oraz niewydolności wielonarządowej

- zna etiologię zaburzeń hemodynamicznych, zmian wstecznych i zmian postępowych

- rozpoznaje obrazy patomorfologiczne chorób układu odpornościowego, chorób uwarunkowanych genetycznie, chorób środowiskowych i zakaźnych

- rozpoznaje obrazy patomorfologiczne chorób wieku dziecięcego

- zna zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych narządach

- wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne

- wymienia postaci kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej

C2

Student osiąga minimum dostateczne efekty kształcenia w zakresie następujących umiejętności:

- potrafi powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych oraz opisać konsekwencje rozwijających się zmian patologicznych dla sąsiadujących topograficznie narządów

- analizuje zjawiska odczynowe, obronne i przystosowawcze oraz zaburzenia regulacji wywoływane przez czynnik etiologiczny

- potrafi umiejscowić badanie histopatologiczne w łańcuchu diagnostycznym, poprawnie sformułować skierowanie do badania histopatologicznego oraz zinterpretować jego wynik w kontekście pozostałych informacji klinicznych

Learning outcomes of a component:

(in Polish) Wiedzy – Student zna i rozumie:

- nazewnictwo patomorfologiczne

- podstawowe mechanizmy uszkodzenia komórek i tkanek

- przebieg kliniczny zapaleń swoistych i nieswoistych oraz procesy regeneracji tkanek i narządów

- definicję i patofizjologię wstrząsu, ze szczególnym uwzględnieniem różnicowania przyczyn wstrząsu oraz niewydolności wielonarządowej

- etiologię zaburzeń hemodynamicznych, zmian wstecznych i zmian postępowych

- zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych narządach

- konsekwencje rozwijających się zmian patologicznych dla sąsiadujących topograficznie narządów

- czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne

- postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, hormonalnej i kwasowo- zasadowej

- konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków i stosowania niezbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia

- konsekwencje niedoboru witamin lub minerałów i ich nadmiaru w organizmie

- wpływ stresu oksydacyjnego na komórki i jego znaczenie w patogenezie chorób oraz w procesach starzenia

- enzymy biorące udział w trawieniu, mechanizm wytwarzania kwasu solnego w żołądku, rolę żółci, przebieg wchłaniania produktów trawienia

- mechanizm działania hormonów

- stany przednowotworowe i związane z podwyższonym ryzykiem zachorowania na nowotwór, procesy transformacji nowotworowej z ich wykładnikami morfologicznymi, zasady klasyfikacji nowotworów wg WHO, najważniejsze czynniki ryzyka, rokownicze i predykcyjne, oraz metody badania hist-pat i cytologicznego i wspomagających badań molekularnych stosowane w diagnostyce nowotworów i w wykrywaniu i monitorowaniu stanów przednowotworowych a także rozumie znaczenie właściwego rozpoznania hist-pat nowotworu dla prawidłowego leczenia

- patogenezę i zmiany morfologiczne schorzeń związanych z zaawansowanym wiekiem, w tym

szczególnie istotnych w starzejącym się społeczeństwie, najczęstszych schorzeń neurodegeneracyjne (np. Ch. Alzheimera)

- zmiany morfologiczne i rozumie patogenezę krytycznych stanów patologicznych mózgu takich jak obrzęk, niedokrwienie, krwotoki, skutki działania substancji egzogennych (np. alkohol, CO) i urazu mechanicznego

- znaczenie badania pośmiertnego jako badania weryfikującego rozpoznanie i istotnego dla podnoszenia jakości pracy szpitala oraz dla samokształcenia lekarza, a wiedza ta wsparta jest

bezpośrednim, tj osobistym aktywnym uczestnictwem w sekcji zwłok

- temat podstawowych (w tym histochemia i immunohistochemia) technik stosowanych w diagnostyce patomorfologicznej oraz wybranych technik molekularnych (FISH, itp) i rozumie ich uwarunkowania związane z zabezpieczeniem materiału, oraz zna zasady oceny i interpretacji makro i mikroskopowej materiału przeznaczonego do badania

- morfologiczne zmiany najważniejszych chorób nienowotworowych dotyczących całego organizmu (np. takich jak: miażdżyca, choroba nadciśnieniowa, cukrzyca, niewydolność krążeniowo-oddechowa, ogólnoustrojowe schorzenia infekcyjne i immunologiczne, najczęstsze zaburzenia hormonalne, najczęstsze schorzenia genetyczne) i potrafi powiązać je z już nabytą wiedzą z zakresu anatomii, biochemii, fizjologii patologicznych w celu wydedukowania objawów klinicznych

- zmiany morfologiczne najczęstszych patologii okresu dziecięcego, w tym w szczególności

okołoporodowego oraz chorób genetycznych i zaburzeń (wad) rozwojowych u dzieci i potrafi powiązać je z czynnikami teratogennymi, genetycznymi i urazem okołoporodowym

Umiejętności – Student potrafi:

- powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych

- analizować zjawiska odczynowe, obronne i przystosowawcze oraz zaburzenia regulacji wywoływane przez czynnik etiologiczny

- posługiwać się reakcją antygen – przeciwciało w aktualnych modyfikacjach i technikach dla diagnostyki chorób zakaźnych, alergicznych, autoimmunizacyjnych i nowotworowych oraz chorób krwi

- rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego

- rozpoznać stany zagrażające życiu i wymagające natychmiastowej interwencji lekarskiej

- zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki

- wdrożyć właściwe i bezpieczne postępowanie terapeutyczne oraz przewidzieć jego skutki

- planować własną aktywność edukacyjną i stale dokształcać się w celu aktualizacji wiedzy

- inspirować proces uczenia się innych osób

- krytycznie oceniać wyniki badań naukowych i odpowiednio uzasadniać stanowisko

Kompetencji społecznych – Student jest gotów do:

- dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

- korzystania z obiektywnych źródeł informacji

- propagowania zachowań prozdrowotnych

- formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji

Requirements:

(in Polish) Anatomia, Fizjologia, Biochemia i Biofizyka

Conditions of gaining credit:

(in Polish) REGULAMIN KURSU PATOLOGII dla studentów Wydziału Lekarskiego


Aktualne regulaminy zajęć i warunki zaliczenia, harmonogramy, szczegółowe informacje o zajęciach, wiadomości dotyczące sprawdzianów wiadomości, wyniki kolokwiów lub repetytoriów, uzyskanych zaliczeń i egzaminów, zalecana literatura oraz terminy konsultacji asystentów prowadzących zajęcia znajdują się na witrynach internetowych odpowiednio:

(a) Katedry Patofizjologii: http://patofizjologia.cm-uj.krakow.pl oraz

(b) Katedry Patomorfologii http://www.patomorfologia-cmuj.pl


Assessment methods and criteria for this course:

(in Polish) patofizjologia i patomorfologia:

- ocena w trakcie ćwiczeń na podstawie dyskusji i/lub form pisemnych sprawdzających

- kolokwia - testowe

- egzamin - test


patomorfologia - kryteria oceny - regulamin zajęć:

Katedra Patomorfologii http://www.patomorfologia-cmuj.pl

Exam date:

(in Polish) patomorfologia: uzgodnione ze studentami, publikowane na:

Katedra Patomorfologii http://www.patomorfologia-cmuj.pl

Learning activities and teaching methods - thesaurus:

Demonstrating methods - film
e-learning
Expository methods - talk
Expository methods – description
Expository methods – explanation or clarification
Expository methods – formal lecture
Expository methods – multimedia presentation
Expository methods – pep talk
Practical methods - laboratories
Practical methods - seminar
Practical methods - simulation
Practical methods – demonstration
Problem-solving methods – classic problem-solving method
Problem-solving methods – discussion
Problem-solving methods – participatory methods - discussion
Problem-solving methods – participatory methods - seminar
Problem-solving methods – participatory methods – case study
Problem-solving methods – problem-focused lecture

Learning activities and teaching methods:

(in Polish) patomorfologia:

- wykład

- ćwiczenia (dyskusja problemowa z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej, praca w grupach (rozwój umiejętności komunikacji), analiza przypadków klinicznych (elementy myślenia klinicznego)

- demonstracje w zakresie anatomopatologii (sekcje zwłok) i patologii chirurgicznej (sposoby laboratoryjnego opracowania materiałów tkankowych, makroskopowe i mikroskopowe cechy schorzeń)

- e-learning

ECTS estimate:

(in Polish) Katedra Patofizjologii 75 godzin 5 punktów ECTS

W planie studiów dla modułu kształcenia zaplanowano zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów:

Wykład - 10 godz.

Ćwiczenia - 65 godz.

Moduł kończy się egzaminem


Nakład pracy studenta obejmuje:

Udział w wykładzie - 10 godz.

Udział w ćwiczeniach - 65 godz.


Przygotowanie do ćwiczeń - 65 godz.

Przygotowanie do egzaminu - 10 godz.


Katedra Patomorfologii 145 godzin 10 punktów ECTS

W planie studiów dla modułu kształcenia zaplanowano zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów:

Wykład - 28 godz.

e-learning - 1 godz.

Ćwiczenia - 108 godz.

Zaj. lab/sekcje zwłok - 8 godz.

Moduł kończy się egzaminem

Group of learning contents:

(in Polish) Grupa treści podstawowych

Short description: (in Polish)

Patologia:

- patofizjologia

- patomorfologia

Full description: (in Polish)

Przedmiot Patologia obejmuje podstawy wiedzy medycznej dotyczącej zaburzeń fizjologicznych i morfologicznych schorzeń człowieka.

Bibliography: (in Polish)

Obowiązkowa

Robbins Patologia (tłumaczenie: Robbins Basic Pathology, Elsevier wyd. 10, 2017), red. tłum. polskiego W. Olszewski, wyd. Urban & Partner 2019 (lub nowsze, jeśli dostępne)

Patologia – znaczy słowo o chorobie, red. W. Domagała, PAU 2018 (lub nowsze, jeśli dostępne)

Dodatkowa

Rubin's Pathology: Clinicopathologic Foundations of Medicine, Wolters-Kluwer wyd. 7, 2014 (lub nowsze, jeśli dostępne)

Robbins Pathology, Elsevier wyd. 9, 2014 (lub nowsze, jeśli dostępne)

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Jagiellonian University in Kraków.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b