Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Patologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: LE.LE.JN.2o0928
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Patologia
Jednostka: Wydział Lekarski
Grupy: Przedmioty II rok, kierunek lekarski, studia niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 14.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 108 godzin więcej informacji
Ćwiczenia praktyczne, 8 godzin więcej informacji
Seminarium, 76 godzin więcej informacji
Wykład w formie kształcenia na odległość, 29 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Adamek, Jacek Czopek, Krzysztof Gil
Prowadzący grup: Dariusz Adamek, Bernadeta Chyrchel, Jacek Czopek, Grzegorz Dyduch, Krystyna Gałązka, Krzysztof Gil, Tomasz Grodzicki, Beata Kieć-Wilk, Sandra Mrozińska, Krzysztof Okoń, Piotr Sadowski, Anna Skalska, Andrzej Surdacki, Joanna Szpor, Magdalena Ulatowska-Białas, Kacper Wcisło, Agata Ziomber-Lisiak
Strona przedmiotu: https://sylabus.cm-uj.krakow.pl/pl/document/a2bc5bc1-aa3a-421c-8c22-51f9e1fc7bcd.pdf
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dodatkowe strony WWW:

Katedra Patofizjologii: http://patofizjologia.cm-uj.krakow.pl

Katedra Patomorfologii http://www.patomorfologia-cmuj.pl

Ocena wliczana do średniej:

tak

Cele kształcenia:

C1

Student osiąga minimum dostateczne efekty kształcenia w zakresie wiedzy:

- zna nazewnictwo patomorfologiczne

- zna podstawowe mechanizmy uszkodzenia komórek i tkanek

- określa przebieg kliniczny zapaleń swoistych i nieswoistych oraz opisuje procesy regeneracji tkanek i narządów

- zna definicję i patofizjologię wstrząsu ze szczególnym uwzględnieniem ciężkiej sepsy i wstrząsu septycznego oraz niewydolności wielonarządowej

- zna etiologię zaburzeń hemodynamicznych, zmian wstecznych i zmian postępowych

- rozpoznaje obrazy patomorfologiczne chorób układu odpornościowego, chorób uwarunkowanych genetycznie, chorób środowiskowych i zakaźnych

- rozpoznaje obrazy patomorfologiczne chorób wieku dziecięcego

- zna zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych narządach

- wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne

- wymienia postaci kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej

C2

Student osiąga minimum dostateczne efekty kształcenia w zakresie następujących umiejętności:

- potrafi powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych oraz opisać konsekwencje rozwijających się zmian patologicznych dla sąsiadujących topograficznie narządów

- analizuje zjawiska odczynowe, obronne i przystosowawcze oraz zaburzenia regulacji wywoływane przez czynnik etiologiczny

- potrafi umiejscowić badanie histopatologiczne w łańcuchu diagnostycznym, poprawnie sformułować skierowanie do badania histopatologicznego oraz zinterpretować jego wynik w kontekście pozostałych informacji klinicznych

Efekty kształcenia:

Wiedzy – Student zna i rozumie:

- nazewnictwo patomorfologiczne

- podstawowe mechanizmy uszkodzenia komórek i tkanek

- przebieg kliniczny zapaleń swoistych i nieswoistych oraz procesy regeneracji tkanek i narządów

- definicję i patofizjologię wstrząsu, ze szczególnym uwzględnieniem różnicowania przyczyn wstrząsu oraz niewydolności wielonarządowej

- etiologię zaburzeń hemodynamicznych, zmian wstecznych i zmian postępowych

- zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych narządach

- konsekwencje rozwijających się zmian patologicznych dla sąsiadujących topograficznie narządów

- czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne

- postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, hormonalnej i kwasowo- zasadowej

- konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków i stosowania niezbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia

- konsekwencje niedoboru witamin lub minerałów i ich nadmiaru w organizmie

- wpływ stresu oksydacyjnego na komórki i jego znaczenie w patogenezie chorób oraz w procesach starzenia

- enzymy biorące udział w trawieniu, mechanizm wytwarzania kwasu solnego w żołądku, rolę żółci, przebieg wchłaniania produktów trawienia

- mechanizm działania hormonów

- stany przednowotworowe i związane z podwyższonym ryzykiem zachorowania na nowotwór, procesy transformacji nowotworowej z ich wykładnikami morfologicznymi, zasady klasyfikacji nowotworów wg WHO, najważniejsze czynniki ryzyka, rokownicze i predykcyjne, oraz metody badania hist-pat i cytologicznego i wspomagających badań molekularnych stosowane w diagnostyce nowotworów i w wykrywaniu i monitorowaniu stanów przednowotworowych a także rozumie znaczenie właściwego rozpoznania hist-pat nowotworu dla prawidłowego leczenia

- patogenezę i zmiany morfologiczne schorzeń związanych z zaawansowanym wiekiem, w tym

szczególnie istotnych w starzejącym się społeczeństwie, najczęstszych schorzeń neurodegeneracyjne (np. Ch. Alzheimera)

- zmiany morfologiczne i rozumie patogenezę krytycznych stanów patologicznych mózgu takich jak obrzęk, niedokrwienie, krwotoki, skutki działania substancji egzogennych (np. alkohol, CO) i urazu mechanicznego

- znaczenie badania pośmiertnego jako badania weryfikującego rozpoznanie i istotnego dla podnoszenia jakości pracy szpitala oraz dla samokształcenia lekarza, a wiedza ta wsparta jest

bezpośrednim, tj osobistym aktywnym uczestnictwem w sekcji zwłok

- temat podstawowych (w tym histochemia i immunohistochemia) technik stosowanych w diagnostyce patomorfologicznej oraz wybranych technik molekularnych (FISH, itp) i rozumie ich uwarunkowania związane z zabezpieczeniem materiału, oraz zna zasady oceny i interpretacji makro i mikroskopowej materiału przeznaczonego do badania

- morfologiczne zmiany najważniejszych chorób nienowotworowych dotyczących całego organizmu (np. takich jak: miażdżyca, choroba nadciśnieniowa, cukrzyca, niewydolność krążeniowo-oddechowa, ogólnoustrojowe schorzenia infekcyjne i immunologiczne, najczęstsze zaburzenia hormonalne, najczęstsze schorzenia genetyczne) i potrafi powiązać je z już nabytą wiedzą z zakresu anatomii, biochemii, fizjologii patologicznych w celu wydedukowania objawów klinicznych

- zmiany morfologiczne najczęstszych patologii okresu dziecięcego, w tym w szczególności

okołoporodowego oraz chorób genetycznych i zaburzeń (wad) rozwojowych u dzieci i potrafi powiązać je z czynnikami teratogennymi, genetycznymi i urazem okołoporodowym

Umiejętności – Student potrafi:

- powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych

- analizować zjawiska odczynowe, obronne i przystosowawcze oraz zaburzenia regulacji wywoływane przez czynnik etiologiczny

- posługiwać się reakcją antygen – przeciwciało w aktualnych modyfikacjach i technikach dla diagnostyki chorób zakaźnych, alergicznych, autoimmunizacyjnych i nowotworowych oraz chorób krwi

- rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego

- rozpoznać stany zagrażające życiu i wymagające natychmiastowej interwencji lekarskiej

- zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki

- wdrożyć właściwe i bezpieczne postępowanie terapeutyczne oraz przewidzieć jego skutki

- planować własną aktywność edukacyjną i stale dokształcać się w celu aktualizacji wiedzy

- inspirować proces uczenia się innych osób

- krytycznie oceniać wyniki badań naukowych i odpowiednio uzasadniać stanowisko

Kompetencji społecznych – Student jest gotów do:

- dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

- korzystania z obiektywnych źródeł informacji

- propagowania zachowań prozdrowotnych

- formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji

Wymagania wstępne:

Anatomia, Fizjologia, Biochemia i Biofizyka

Forma i warunki zaliczenia:

REGULAMIN KURSU PATOLOGII dla studentów Wydziału Lekarskiego


Aktualne regulaminy zajęć i warunki zaliczenia, harmonogramy, szczegółowe informacje o zajęciach, wiadomości dotyczące sprawdzianów wiadomości, wyniki kolokwiów lub repetytoriów, uzyskanych zaliczeń i egzaminów, zalecana literatura oraz terminy konsultacji asystentów prowadzących zajęcia znajdują się na witrynach internetowych odpowiednio:

(a) Katedry Patofizjologii: http://patofizjologia.cm-uj.krakow.pl oraz

(b) Katedry Patomorfologii http://www.patomorfologia-cmuj.pl


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

patofizjologia i patomorfologia:

- ocena w trakcie ćwiczeń na podstawie dyskusji i/lub form pisemnych sprawdzających

- kolokwia - testowe

- egzamin - test


patomorfologia - kryteria oceny - regulamin zajęć:

Katedra Patomorfologii http://www.patomorfologia-cmuj.pl

Terminy egzaminów i zaliczeń:

patomorfologia: uzgodnione ze studentami, publikowane na:

Katedra Patomorfologii http://www.patomorfologia-cmuj.pl

Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody eksponujące - film
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - opis
Metody podające - pogadanka
Metody podające - prelekcja
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Metody praktyczne - pokaz
Metody praktyczne - seminarium
Metody praktyczne - symulacja
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - metody aktywizujące - seminarium
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Metody problemowe - wykład problemowy

Metody dydaktyczne:

patomorfologia:

- wykład

- ćwiczenia (dyskusja problemowa z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej, praca w grupach (rozwój umiejętności komunikacji), analiza przypadków klinicznych (elementy myślenia klinicznego)

- demonstracje w zakresie anatomopatologii (sekcje zwłok) i patologii chirurgicznej (sposoby laboratoryjnego opracowania materiałów tkankowych, makroskopowe i mikroskopowe cechy schorzeń)

- e-learning

Bilans punktów ECTS:

Katedra Patofizjologii 75 godzin 5 punktów ECTS

W planie studiów dla modułu kształcenia zaplanowano zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów:

Wykład - 10 godz.

Ćwiczenia - 65 godz.

Moduł kończy się egzaminem


Nakład pracy studenta obejmuje:

Udział w wykładzie - 10 godz.

Udział w ćwiczeniach - 65 godz.


Przygotowanie do ćwiczeń - 65 godz.

Przygotowanie do egzaminu - 10 godz.


Katedra Patomorfologii 145 godzin 10 punktów ECTS

W planie studiów dla modułu kształcenia zaplanowano zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów:

Wykład - 28 godz.

e-learning - 1 godz.

Ćwiczenia - 108 godz.

Zaj. lab/sekcje zwłok - 8 godz.

Moduł kończy się egzaminem

Grupa treści kształcenia:

Grupa treści podstawowych

Skrócony opis:

Patologia:

- patofizjologia

- patomorfologia

Pełny opis:

Przedmiot Patologia obejmuje podstawy wiedzy medycznej dotyczącej zaburzeń fizjologicznych i morfologicznych schorzeń człowieka.

Literatura:

Obowiązkowa

Robbins Patologia (tłumaczenie: Robbins Basic Pathology, Elsevier wyd. 10, 2017), red. tłum. polskiego W. Olszewski, wyd. Urban & Partner 2019 (lub nowsze, jeśli dostępne)

Patologia – znaczy słowo o chorobie, red. W. Domagała, PAU 2018 (lub nowsze, jeśli dostępne)

Dodatkowa

Rubin's Pathology: Clinicopathologic Foundations of Medicine, Wolters-Kluwer wyd. 7, 2014 (lub nowsze, jeśli dostępne)

Robbins Pathology, Elsevier wyd. 9, 2014 (lub nowsze, jeśli dostępne)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c