Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

The Holocaust and Its Cultural Meaning I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MISH/iphss/H/1
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: The Holocaust and Its Cultural Meaning I
Jednostka: Ośrodek Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych
Grupy: Kursy do wyboru programu Study Abroad API
Program interdyscyplinarny w humanistyce i naukach społecznych w j. angielskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Pełny opis: (tylko po angielsku)

Prerequisites: Intermediate or higher level of English fluency

There is no question that the Holocaust is the definitive event of the twentieth century for the West. Yet only after over half a century do we find that all the world can finally and freely speak of the Holocaust and the effect it has had on European and Western culture. The Shoah needs to be understood as something more than a historical or political event.

The introductory classes will build a foundation based on analysis of the changing terminology and definitions, as well as situate the Holocaust against the historical backdrop and social context of modern Europe. Presented and analyzed next will be the fundamental questions provoked by the Holocaust (e.g., how did it happen, what did political leaders do or not do, how did ordinary people react,, etc.). The perpetrator, victim, and bystander roles will be discussed in detail; means of resistance and rescue will also be examined. As the course is being taught in Central Europe, attention will be paid to pre- and postcommunist memory of the Holocaust.

Each meeting will center on a specific theme and questions. The primary aim is to enable the student to examine the many facets of Holocaust history and memory. Another goal is to arrive at a more critical, analytical, and nuanced understanding of the Shoah. Students will be able to demythologize the Holocaust and critique the presentations and representations (or lack thereof), in private and public discourse, in their own and other nation-states, under totalitarian and democratic systems.

Topics:

• Defining the Holocaust & genocide (who, what, to whom, when, different perspectives, UN genocide convention, etc.)

• European anti-Semitism in the 19th and 20th centuries

• Perspectives and approaches in researching the Holocaust

• Ghettos

• Focusing on Perpetrators

• Focusing on Victims

• Focusing on Bystanders/Rescuers

• Resistance

• War crimes trials

• Outing or denying horrible history

• Remembering the Holocaust: monuments and memorials

• Films:

Fotoamator (dir. Dariusz Jabłoński)

Conspiracy (dir. Frank Pierson)

Shoah (dir. Claude Lanzmann)

• Tracing the remains of ghettos and camps: Walking Lecture of Podgorze & Plaszow

Literatura: (tylko po angielsku)

• Websites, especially:

http://www.ushmm.org/

http://www.auschwitz.org/

http://www.yadvashem.org/

http://www.ess.uwe.ac.uk/genocide/

http://www.hdot.org/

• Books and articles in languages known by student and available in Poland or online

• Materials prepared by instructor and handed out in class

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

• Class attendance

• Participation in class discussions

• Original research paper on topic pre-approved by the instructor (on the basis of outline submitted by student)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b