Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Jednostki pomocnicze gminy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PSAP25
Kod Erasmus / ISCED: 10.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Jednostki pomocnicze gminy
Jednostka: Katedra Prawa Samorządu Terytorialnego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Program konwersatorium obejmuje problematykę związaną z trybem powoływania jednostek pomocniczych i ich funkcjonowaniem. Jednostki pomocnicze gminy stanowią najbliższą strukturę organizacją w stosunku do mieszkańców gminy i tym samym wykorzystanie jednostek pomocniczych uzasadniane jest realizowaniem zasady pomocniczości. W ramach przedmiotu omawiane są zagadnienia korzystania z mienia gminnego przez jednostkę pomocniczą, kompetencji organów jednostki pomocniczej i sprawowania kontroli i nadzoru nad działalnością jednostki pomocniczej gminy. Analiza wykładu pozwoli na uwypuklenie pewnego niedoceniania potencjału jednostek pomocniczych w strukturze samorządu terytorialnego. Bez wątpienia jednostki te, jako realizujące bezpośredniość demokracji, winny zostać wzmocnione. Ich pozycja nie powinna być przy tym jednolita. Jednostki pomocnicze w aglomeracjach i większych miastach powinny mieć większe kompetencje niż jednostki pomocnicze w pozostałych gminach. Tematyka ta obejmuje również analizę pozycji jednostek pomocniczych w Warszawie, jako szczególnego przykładu ustawowego wyjątku w tym zakresie.

Literatura:

1. Agopszowicz A, Gilowska Z, Ustawa o samorządzie terytorialnym. Komentarz, Warszawa 1997

2. Bandarzewski K, Chmielnicki P., Dobosz P., Kisiel W., Kryczko P., Mączyński M., Płażek S., Komentarz do ustawy o samorządzie gminnym, Warszawa 2004

3. Bandarzewski K., Chmielnicki P., Kisiel W., Prawo samorządu terytorialnego w Polsce, Warszawa 2006

4. Bandarzewski K., Chmielnicki P., Mączyński M., Płażek S., Jednostki pomocnicze gminy Kraków 2002

5. Chmielnicki P. Statuty jednostek pomocniczych gminy. Wzory z komentarzem, Municypium 2004

6. Dolnicki B., Samorząd terytorialny, Kraków 2004

7. Kisiel W., Ustrój samorządu terytorialnego w Polsce, LexisNexis Warszawa 2003

8. Leoński Z., Samorząd terytorialny w RP, Warszawa 1999

Efekty uczenia się:

W ramach tego konwersatorium omówiona zostanie instytucja jednostki pomocniczej gminy jako struktury realizującej zasadę subsydiarności.

Oczekiwanym efektem kształcenia będzie zapoznanie słuchaczy z zasadami i procedurą tworzenia takich jednostek, zaletami i wadami ich funkcjonowania oraz zakresem powierzanych im zadań.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 3 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Bandarzewski
Prowadzący grup: Kazimierz Bandarzewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Efekty kształcenia:

1: zna i rozumie podstawowe pojęcia funkcjonowania organów administracji rządowej i samorządowej, zasady wykonywania przez nie zadań publicznych i gospodarowania zasobami finansowymi oraz zarządzania w administracji publicznej K_W02 (2)

2: ma podstawową wiedzę o normach prawnych regulujących instytucje, sposób ich powoływania oraz ich kompetencje K_W10 (3)

3: wykazuje gotowość prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania zagadnień dotyczących funkcjonowania administracji publicznej zgodnie z zasadami prawa: K_K04 (2)

4: potrafi prawidłowo zebrać i dokonać analizy materiałów niezbędnych do rozstrzygnięcia zagadnienia, problemu lub oceny danej instytucji: K_U08 (1)


Wymagania wstępne:

brak

Forma i warunki zaliczenia:

Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo studenta w zajęciach

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Nie dotyczy

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - prelekcja
Metody problemowe - wykład problemowy

Metody dydaktyczne:

metoda podająca, prelekcja, wykład problemowy

Bilans punktów ECTS:

1 pkt ECTS

Konwersatorium: 4 godziny,

Konsultacje wykładowcy: 1 godzina


Łącznie 5 godzin tzw. kontaktowych


1 pkt ECTS x 25 godzin = 25 godzin

w tym:

5 godzin kontaktowych i 20 godzin niekontaktowych (praca własna studenta)


Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

brak

Skrócony opis:

Program konwersatorium obejmuje problematykę związaną z trybem powoływania jednostek pomocniczych i ich funkcjonowaniem. W ramach przedmiotu omawiane są zagadnienia korzystania z mienia gminnego przez jednostkę pomocniczą, kompetencji organów jednostki pomocniczej i sprawowania kontroli i nadzoru nad działalnością jednostki pomocniczej gminy. Tematyka ta obejmuje również analizę pozycji jednostek pomocniczych w Warszawie, jako szczególnego przykładu ustawowego wyjątku w tym zakresie.

Pełny opis:

Program konwersatorium obejmuje problematykę związaną z trybem powoływania jednostek pomocniczych i ich funkcjonowaniem. Jednostki pomocnicze gminy stanowią najbliższą strukturę organizacją w stosunku do mieszkańców gminy i tym samym wykorzystanie jednostek pomocniczych uzasadniane jest realizowaniem zasady pomocniczości. W ramach przedmiotu omawiane są zagadnienia korzystania z mienia gminnego przez jednostkę pomocniczą, kompetencji organów jednostki pomocniczej i sprawowania kontroli i nadzoru nad działalnością jednostki pomocniczej gminy. Analiza wykładu pozwoli na uwypuklenie pewnego niedoceniania potencjału jednostek pomocniczych w strukturze samorządu terytorialnego. Bez wątpienia jednostki te, jako realizujące bezpośredniość demokracji, winny zostać wzmocnione. Ich pozycja nie powinna być przy tym jednolita. Jednostki pomocnicze w aglomeracjach i większych miastach powinny mieć większe kompetencje niż jednostki pomocnicze w pozostałych gminach. Tematyka ta obejmuje również analizę pozycji jednostek pomocniczych w Warszawie, jako szczególnego przykładu ustawowego wyjątku w tym zakresie.

Literatura:

1. Agopszowicz A, Gilowska Z, Ustawa o samorządzie terytorialnym. Komentarz, Warszawa 1997

2. Bandarzewski K, Chmielnicki P., Dobosz P., Kisiel W., Kryczko P., Mączyński M., Płażek S., Komentarz do ustawy o samorządzie gminnym, Warszawa 2004

3. Bandarzewski K., Chmielnicki P., Kisiel W., Prawo samorządu terytorialnego w Polsce, Warszawa 2006

4. Bandarzewski K., Chmielnicki P., Mączyński M., Płażek S., Jednostki pomocnicze gminy Kraków 2002

5. Chmielnicki P. Statuty jednostek pomocniczych gminy. Wzory z komentarzem, Municypium 2004

6. Dolnicki B., Samorząd terytorialny, Kraków 2004

7. Kisiel W., Ustrój samorządu terytorialnego w Polsce, LexisNexis Warszawa 2003

8. Leoński Z., Samorząd terytorialny w RP, Warszawa 1999

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c