Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika dla nauczycieli – I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-ped/I
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika dla nauczycieli – I
Jednostka: Studium Pedagogiczne
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.50 LUB 3.00 LUB 0.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kempny, Jerzy Lackowski, Mariusz Noga
Prowadzący grup: Dorota Kowalczyk, Jerzy Lackowski, Julia Łosiak-Pilch, Mariusz Noga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia:

Student zna i rozumie:

a) organizację i funkcjonowanie systemu oświaty;

b) podstawy prawa oświatowego oraz zagadnienia prawa wewnątrzszkolnego;

c) znaczenie szkoły jako instytucji edukacyjnej;

d) funkcje i cele edukacji szkolnej;

e) modele współczesnej szkoły;

f) rolę i znaczenie krajowych standardów edukacyjnych;

g) problematykę oceny jakości pracy szkoły;

h) zadania i obowiązki nauczyciela

i) nauczycielską pragmatykę zawodową, w tym zasady odpowiedzialności prawnej nauczyciela;

j) problematykę oceny jakości pracy nauczyciela;

k) znaczenie etyki zawodowej nauczycieli;

l) problematykę zagrożeń zdrowotnych związanych z pracą nauczyciela.


Student potrafi:

a) zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego;

b) budować swoją pozycję w zespole nauczycieli;

c) działać zgodnie z zasadami etyki zawodowej nauczycieli;

d) korzystać z nauczycielskiej autonomii;

e) nawiązywać współpracę z nauczycielami, rodzicami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym.

Wymagania wstępne:

Brak

Forma i warunki zaliczenia:

Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej sfinalizowane pozytywnym wynikiem.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Problemy i pytania na kolokwium będą sprawdzały poziom uzyskanych przez studentów efektów uczenia się.


Wymagania podstawowe (zaliczeniowe):

a) znajomość zasad działania i organizacji polskiego systemu oświatowego;

b) znajomość wraz z rozumieniem podstaw krajowego prawa oświatowego;

c) rozumienie zasad organizacji i działania szkoły;

d) rozumienie roli i znaczenie prawa wewnątrzszkolnego;

e) znajomość zasad etyki zawodowej nauczycieli;

f) znajomość zasad warunkujących bezpieczeństwo uczniów;

g) znajomość zasad na podstawie, których kreowane są dobre relacje z rodzicami;

h) rozumienie wpływu nauczyciela na jakość pracy szkoły.

Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - opis
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Metody problemowe - wykład problemowy

Bilans punktów ECTS:

1,5 (30 godz. kontaktowych + 30 godz. bezkontaktowych)

Skrócony opis:

Pierwsza (z trzech) część przedmiotu "Pedagogika dla nauczycieli" w ramach, której podejmowane są kwestie organizacji systemu oświatowego, jego podstaw prawnych, zasad działania szkoły jako instytucji oświatowej oraz zagadnienia roli i znaczenia nauczyciela, jak również podstaw prawnych jego działań.

Pełny opis:

Treści:

1. Podstawy działania systemu edukacyjnego.

2. Funkcje i cele edukacji szkolnej.

3. Zmiany w polskim systemie oświatowym po roku 1989.

4. Organizacja i struktura polskiego systemu oświatowego.

5. Podstawy prawne działania polskiej oświaty.

6. Szkoła jako instytucja edukacyjna.

7. Modele współczesnej szkoły.

8. Zasady organizacji i pracy polskiej szkoły.

9. Rola i znaczenie prawa wewnątrzszkolnego dla prawidłowego działania szkoły.

9. Autonomia szkoły i nauczyciela w Polsce.

10. Rola i zadania nauczyciela.

11. Nauczycielska pragmatyka zawodowa.

12. Uwarunkowania skuteczności nauczycielskiej pracy.

13. Nauczycielska odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów.

14. Budowanie przez nauczyciela dobrych relacji z rodzicami.

15. Etyka zawodowa nauczycieli.

16. Zagrożenia zdrowotne związane z pracą nauczyciela.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Pedagogika. t. 1 i 2, red. nauk. B. Śliwerski, Gdańsk 2006

Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Z. Kwieciński i B. Śliwerski, Warszawa 2003

Ch. Day, Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004

A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002

J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa 2013

Dobra szkoła. Szkoła w życiu – życie w szkole, A. Radziwiłł, J. Jakubowski, M. Sawicki w rozmowie z K. Romanowską, Warszawa 2004

K. Robinson, L. Aronica, Kreatywne szkoły, oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Kraków 2015

A. Breaux, T. Whitaker, Jak to robią najlepsi nauczyciele. 7 prostych sekretów, Warszawa 2011

A. Ripley, Najbystrzejsze dzieciaki na świecie, Warszawa 2015

A. Paszkiewicz, Trudne sytuacje w klasie szkolnej - identyfikacje, propozycje rozwiązań, Warszawa 2019

B. Śliwerski, Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji, Kraków 2015

M. Budajczak, Edukacja domowa, Gdańsk 2004.

Literatura uzupełniająca:

T. D. Walker, Fińskie dzieci uczą się najlepiej, Kraków 2017

R. Miller, Jak przeżyć w szkole, Kraków 2012

E. Lisowska, Kondycja zawodowa nauczycieli. W poszukiwaniu skutecznej profilaktyki wypalenia zawodowego, Kraków 2018

B. Caplan, Edukacja pod lupą, Wrocław 2020

T. Nhat Hanh, K. Weare, Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat, Warszawa 2018

A. Wojciuk, Imperia wiedzy. Edukacja i nauka jako czynniki siły państw na arenie międzynarodowej, Warszawa 2016

S. R. Covey, 3. Rozwiązanie, Poznań 2012

M. Dutka-Mucha, M. B. Zaborniak, K. Gawroński (red. naukowa), 57 problemów zarządzania oświatą, Warszawa 2018.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kempny, Jerzy Lackowski, Mariusz Noga
Prowadzący grup: Mariusz Noga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia:

Student zna i rozumie:

a) organizację i funkcjonowanie systemu oświaty;

b) podstawy prawa oświatowego oraz zagadnienia prawa wewnątrzszkolnego;

c) znaczenie szkoły jako instytucji edukacyjnej;

d) funkcje i cele edukacji szkolnej;

e) modele współczesnej szkoły;

f) rolę i znaczenie krajowych standardów edukacyjnych;

g) problematykę oceny jakości pracy szkoły;

h) zadania i obowiązki nauczyciela

i) nauczycielską pragmatykę zawodową, w tym zasady odpowiedzialności prawnej nauczyciela;

j) problematykę oceny jakości pracy nauczyciela;

k) znaczenie etyki zawodowej nauczycieli;

l) problematykę zagrożeń zdrowotnych związanych z pracą nauczyciela.


Student potrafi:

a) zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego;

b) budować swoją pozycję w zespole nauczycieli;

c) działać zgodnie z zasadami etyki zawodowej nauczycieli;

d) korzystać z nauczycielskiej autonomii;

e) nawiązywać współpracę z nauczycielami, rodzicami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym.

Wymagania wstępne:

Brak

Forma i warunki zaliczenia:

Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej sfinalizowane pozytywnym wynikiem.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Problemy i pytania na kolokwium będą sprawdzały poziom uzyskanych przez studentów efektów uczenia się.


Wymagania podstawowe (zaliczeniowe):

a) znajomość zasad działania i organizacji polskiego systemu oświatowego;

b) znajomość wraz z rozumieniem podstaw krajowego prawa oświatowego;

c) rozumienie zasad organizacji i działania szkoły;

d) rozumienie roli i znaczenie prawa wewnątrzszkolnego;

e) znajomość zasad etyki zawodowej nauczycieli;

f) znajomość zasad warunkujących bezpieczeństwo uczniów;

g) znajomość zasad na podstawie, których kreowane są dobre relacje z rodzicami;

h) rozumienie wpływu nauczyciela na jakość pracy szkoły.

Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - opis
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Metody problemowe - wykład problemowy

Bilans punktów ECTS:

1,5 (30 godz. kontaktowych + 30 godz. bezkontaktowych)

Skrócony opis:

Pierwsza (z trzech) część przedmiotu "Pedagogika dla nauczycieli" w ramach, której podejmowane są kwestie organizacji systemu oświatowego, jego podstaw prawnych, zasad działania szkoły jako instytucji oświatowej oraz zagadnienia roli i znaczenia nauczyciela, jak również podstaw prawnych jego działań.

Pełny opis:

Treści:

1. Podstawy działania systemu edukacyjnego.

2. Funkcje i cele edukacji szkolnej.

3. Zmiany w polskim systemie oświatowym po roku 1989.

4. Organizacja i struktura polskiego systemu oświatowego.

5. Podstawy prawne działania polskiej oświaty.

6. Szkoła jako instytucja edukacyjna.

7. Modele współczesnej szkoły.

8. Zasady organizacji i pracy polskiej szkoły.

9. Rola i znaczenie prawa wewnątrzszkolnego dla prawidłowego działania szkoły.

9. Autonomia szkoły i nauczyciela w Polsce.

10. Rola i zadania nauczyciela.

11. Nauczycielska pragmatyka zawodowa.

12. Uwarunkowania skuteczności nauczycielskiej pracy.

13. Nauczycielska odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów.

14. Budowanie przez nauczyciela dobrych relacji z rodzicami.

15. Etyka zawodowa nauczycieli.

16. Zagrożenia zdrowotne związane z pracą nauczyciela.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Pedagogika. t. 1 i 2, red. nauk. B. Śliwerski, Gdańsk 2006

Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Z. Kwieciński i B. Śliwerski, Warszawa 2003

Ch. Day, Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004

A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002

J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa 2013

Dobra szkoła. Szkoła w życiu – życie w szkole, A. Radziwiłł, J. Jakubowski, M. Sawicki w rozmowie z K. Romanowską, Warszawa 2004

K. Robinson, L. Aronica, Kreatywne szkoły, oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Kraków 2015

A. Breaux, T. Whitaker, Jak to robią najlepsi nauczyciele. 7 prostych sekretów, Warszawa 2011

A. Ripley, Najbystrzejsze dzieciaki na świecie, Warszawa 2015

A. Paszkiewicz, Trudne sytuacje w klasie szkolnej - identyfikacje, propozycje rozwiązań, Warszawa 2019

B. Śliwerski, Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji, Kraków 2015

M. Budajczak, Edukacja domowa, Gdańsk 2004.

Literatura uzupełniająca:

T. D. Walker, Fińskie dzieci uczą się najlepiej, Kraków 2017

R. Miller, Jak przeżyć w szkole, Kraków 2012

E. Lisowska, Kondycja zawodowa nauczycieli. W poszukiwaniu skutecznej profilaktyki wypalenia zawodowego, Kraków 2018

B. Caplan, Edukacja pod lupą, Wrocław 2020

T. Nhat Hanh, K. Weare, Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat, Warszawa 2018

A. Wojciuk, Imperia wiedzy. Edukacja i nauka jako czynniki siły państw na arenie międzynarodowej, Warszawa 2016

S. R. Covey, 3. Rozwiązanie, Poznań 2012

M. Dutka-Mucha, M. B. Zaborniak, K. Gawroński (red. naukowa), 57 problemów zarządzania oświatą, Warszawa 2018.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12a