Pedagogika dla nauczycieli – I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-ped/I |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika dla nauczycieli – I |
Jednostka: | Studium Pedagogiczne |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
LUB
3.00
LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT KON
KON
ŚR KON
KON
CZ KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kempny, Jerzy Lackowski, Mariusz Noga | |
Prowadzący grup: | Dorota Kowalczyk, Jerzy Lackowski, Julia Łosiak-Pilch, Mariusz Noga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | Student zna i rozumie: a) organizację i funkcjonowanie systemu oświaty; b) podstawy prawa oświatowego oraz zagadnienia prawa wewnątrzszkolnego; c) znaczenie szkoły jako instytucji edukacyjnej; d) funkcje i cele edukacji szkolnej; e) modele współczesnej szkoły; f) rolę i znaczenie krajowych standardów edukacyjnych; g) problematykę oceny jakości pracy szkoły; h) zadania i obowiązki nauczyciela i) nauczycielską pragmatykę zawodową, w tym zasady odpowiedzialności prawnej nauczyciela; j) problematykę oceny jakości pracy nauczyciela; k) znaczenie etyki zawodowej nauczycieli; l) problematykę zagrożeń zdrowotnych związanych z pracą nauczyciela. Student potrafi: a) zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego; b) budować swoją pozycję w zespole nauczycieli; c) działać zgodnie z zasadami etyki zawodowej nauczycieli; d) korzystać z nauczycielskiej autonomii; e) nawiązywać współpracę z nauczycielami, rodzicami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym. |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej sfinalizowane pozytywnym wynikiem. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Problemy i pytania na kolokwium będą sprawdzały poziom uzyskanych przez studentów efektów uczenia się. Wymagania podstawowe (zaliczeniowe): a) znajomość zasad działania i organizacji polskiego systemu oświatowego; b) znajomość wraz z rozumieniem podstaw krajowego prawa oświatowego; c) rozumienie zasad organizacji i działania szkoły; d) rozumienie roli i znaczenie prawa wewnątrzszkolnego; e) znajomość zasad etyki zawodowej nauczycieli; f) znajomość zasad warunkujących bezpieczeństwo uczniów; g) znajomość zasad na podstawie, których kreowane są dobre relacje z rodzicami; h) rozumienie wpływu nauczyciela na jakość pracy szkoły. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | 1,5 (30 godz. kontaktowych + 30 godz. bezkontaktowych) |
|
Skrócony opis: |
Pierwsza (z trzech) część przedmiotu "Pedagogika dla nauczycieli" w ramach, której podejmowane są kwestie organizacji systemu oświatowego, jego podstaw prawnych, zasad działania szkoły jako instytucji oświatowej oraz zagadnienia roli i znaczenia nauczyciela, jak również podstaw prawnych jego działań. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Podstawy działania systemu edukacyjnego. 2. Funkcje i cele edukacji szkolnej. 3. Zmiany w polskim systemie oświatowym po roku 1989. 4. Organizacja i struktura polskiego systemu oświatowego. 5. Podstawy prawne działania polskiej oświaty. 6. Szkoła jako instytucja edukacyjna. 7. Modele współczesnej szkoły. 8. Zasady organizacji i pracy polskiej szkoły. 9. Rola i znaczenie prawa wewnątrzszkolnego dla prawidłowego działania szkoły. 9. Autonomia szkoły i nauczyciela w Polsce. 10. Rola i zadania nauczyciela. 11. Nauczycielska pragmatyka zawodowa. 12. Uwarunkowania skuteczności nauczycielskiej pracy. 13. Nauczycielska odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów. 14. Budowanie przez nauczyciela dobrych relacji z rodzicami. 15. Etyka zawodowa nauczycieli. 16. Zagrożenia zdrowotne związane z pracą nauczyciela. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Pedagogika. t. 1 i 2, red. nauk. B. Śliwerski, Gdańsk 2006 Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Z. Kwieciński i B. Śliwerski, Warszawa 2003 Ch. Day, Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004 A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002 J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa 2013 Dobra szkoła. Szkoła w życiu – życie w szkole, A. Radziwiłł, J. Jakubowski, M. Sawicki w rozmowie z K. Romanowską, Warszawa 2004 K. Robinson, L. Aronica, Kreatywne szkoły, oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Kraków 2015 A. Breaux, T. Whitaker, Jak to robią najlepsi nauczyciele. 7 prostych sekretów, Warszawa 2011 A. Ripley, Najbystrzejsze dzieciaki na świecie, Warszawa 2015 A. Paszkiewicz, Trudne sytuacje w klasie szkolnej - identyfikacje, propozycje rozwiązań, Warszawa 2019 B. Śliwerski, Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji, Kraków 2015 M. Budajczak, Edukacja domowa, Gdańsk 2004. Literatura uzupełniająca: T. D. Walker, Fińskie dzieci uczą się najlepiej, Kraków 2017 R. Miller, Jak przeżyć w szkole, Kraków 2012 E. Lisowska, Kondycja zawodowa nauczycieli. W poszukiwaniu skutecznej profilaktyki wypalenia zawodowego, Kraków 2018 B. Caplan, Edukacja pod lupą, Wrocław 2020 T. Nhat Hanh, K. Weare, Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat, Warszawa 2018 A. Wojciuk, Imperia wiedzy. Edukacja i nauka jako czynniki siły państw na arenie międzynarodowej, Warszawa 2016 S. R. Covey, 3. Rozwiązanie, Poznań 2012 M. Dutka-Mucha, M. B. Zaborniak, K. Gawroński (red. naukowa), 57 problemów zarządzania oświatą, Warszawa 2018. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kempny, Jerzy Lackowski, Mariusz Noga | |
Prowadzący grup: | Mariusz Noga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | Student zna i rozumie: a) organizację i funkcjonowanie systemu oświaty; b) podstawy prawa oświatowego oraz zagadnienia prawa wewnątrzszkolnego; c) znaczenie szkoły jako instytucji edukacyjnej; d) funkcje i cele edukacji szkolnej; e) modele współczesnej szkoły; f) rolę i znaczenie krajowych standardów edukacyjnych; g) problematykę oceny jakości pracy szkoły; h) zadania i obowiązki nauczyciela i) nauczycielską pragmatykę zawodową, w tym zasady odpowiedzialności prawnej nauczyciela; j) problematykę oceny jakości pracy nauczyciela; k) znaczenie etyki zawodowej nauczycieli; l) problematykę zagrożeń zdrowotnych związanych z pracą nauczyciela. Student potrafi: a) zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego; b) budować swoją pozycję w zespole nauczycieli; c) działać zgodnie z zasadami etyki zawodowej nauczycieli; d) korzystać z nauczycielskiej autonomii; e) nawiązywać współpracę z nauczycielami, rodzicami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym. |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej sfinalizowane pozytywnym wynikiem. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Problemy i pytania na kolokwium będą sprawdzały poziom uzyskanych przez studentów efektów uczenia się. Wymagania podstawowe (zaliczeniowe): a) znajomość zasad działania i organizacji polskiego systemu oświatowego; b) znajomość wraz z rozumieniem podstaw krajowego prawa oświatowego; c) rozumienie zasad organizacji i działania szkoły; d) rozumienie roli i znaczenie prawa wewnątrzszkolnego; e) znajomość zasad etyki zawodowej nauczycieli; f) znajomość zasad warunkujących bezpieczeństwo uczniów; g) znajomość zasad na podstawie, których kreowane są dobre relacje z rodzicami; h) rozumienie wpływu nauczyciela na jakość pracy szkoły. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | 1,5 (30 godz. kontaktowych + 30 godz. bezkontaktowych) |
|
Skrócony opis: |
Pierwsza (z trzech) część przedmiotu "Pedagogika dla nauczycieli" w ramach, której podejmowane są kwestie organizacji systemu oświatowego, jego podstaw prawnych, zasad działania szkoły jako instytucji oświatowej oraz zagadnienia roli i znaczenia nauczyciela, jak również podstaw prawnych jego działań. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Podstawy działania systemu edukacyjnego. 2. Funkcje i cele edukacji szkolnej. 3. Zmiany w polskim systemie oświatowym po roku 1989. 4. Organizacja i struktura polskiego systemu oświatowego. 5. Podstawy prawne działania polskiej oświaty. 6. Szkoła jako instytucja edukacyjna. 7. Modele współczesnej szkoły. 8. Zasady organizacji i pracy polskiej szkoły. 9. Rola i znaczenie prawa wewnątrzszkolnego dla prawidłowego działania szkoły. 9. Autonomia szkoły i nauczyciela w Polsce. 10. Rola i zadania nauczyciela. 11. Nauczycielska pragmatyka zawodowa. 12. Uwarunkowania skuteczności nauczycielskiej pracy. 13. Nauczycielska odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów. 14. Budowanie przez nauczyciela dobrych relacji z rodzicami. 15. Etyka zawodowa nauczycieli. 16. Zagrożenia zdrowotne związane z pracą nauczyciela. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Pedagogika. t. 1 i 2, red. nauk. B. Śliwerski, Gdańsk 2006 Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Z. Kwieciński i B. Śliwerski, Warszawa 2003 Ch. Day, Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004 A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002 J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa 2013 Dobra szkoła. Szkoła w życiu – życie w szkole, A. Radziwiłł, J. Jakubowski, M. Sawicki w rozmowie z K. Romanowską, Warszawa 2004 K. Robinson, L. Aronica, Kreatywne szkoły, oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Kraków 2015 A. Breaux, T. Whitaker, Jak to robią najlepsi nauczyciele. 7 prostych sekretów, Warszawa 2011 A. Ripley, Najbystrzejsze dzieciaki na świecie, Warszawa 2015 A. Paszkiewicz, Trudne sytuacje w klasie szkolnej - identyfikacje, propozycje rozwiązań, Warszawa 2019 B. Śliwerski, Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji, Kraków 2015 M. Budajczak, Edukacja domowa, Gdańsk 2004. Literatura uzupełniająca: T. D. Walker, Fińskie dzieci uczą się najlepiej, Kraków 2017 R. Miller, Jak przeżyć w szkole, Kraków 2012 E. Lisowska, Kondycja zawodowa nauczycieli. W poszukiwaniu skutecznej profilaktyki wypalenia zawodowego, Kraków 2018 B. Caplan, Edukacja pod lupą, Wrocław 2020 T. Nhat Hanh, K. Weare, Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat, Warszawa 2018 A. Wojciuk, Imperia wiedzy. Edukacja i nauka jako czynniki siły państw na arenie międzynarodowej, Warszawa 2016 S. R. Covey, 3. Rozwiązanie, Poznań 2012 M. Dutka-Mucha, M. B. Zaborniak, K. Gawroński (red. naukowa), 57 problemów zarządzania oświatą, Warszawa 2018. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.