Pedagogika dla nauczycieli – II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-ped/II |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika dla nauczycieli – II |
Jednostka: | Studium Pedagogiczne |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
LUB
3.00
LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kempny, Jerzy Lackowski, Mariusz Noga | |
Prowadzący grup: | Julia Łosiak-Pilch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | Student zna i rozumie: a) wychowanie w kontekście rozwoju wychowanka (ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania); b) istotę i funkcje wychowania; c) strukturę, właściwości i dynamikę procesu wychowania; d) znaczenie i zasady współpracy szkoły z rodziną ucznia, jak również ze środowiskiem lokalnym; e) zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela, ze szczególnym uwzględnieniem zadań nauczyciela wychowawcy klasy; f) zasady tworzenia i realizowania programu wychowawczego; g) problematykę funkcjonowania klasy szkolnej; h) problemy i sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej; i) problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki, jak również dzieci znajdujących się w sytuacji kryzysowej i traumatycznej; j) problematykę zagrożeń i uzależnień uczniów; k) zagadnienia dotyczące grup nieformalnych, podkultur młodzieżowych i sekt. Student potrafi: a) przygotować we współpracy z rodzicami program pracy wychowawczo-profilaktycznej; b) formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem nauczycielskiej profesji; c) efektywnie współpracować z rodzicami uczniów i ze środowiskiem lokalnym; d) efektywnie współpracować z innymi nauczycielami; e) rozpoznawać zagrożenia i uzależnienia uczniowskie i podejmować skuteczne działania zapobiegawcze; f) diagnozować potencjał ucznia oraz jego potrzeby edukacyjne oraz projektować dla niego odpowiednie wsparcie i ścieżkę rozwoju; g) skutecznie rozwiązywać konflikty w klasie szkolnej (grupie wychowawczej); h) kształtować i rozwijać u uczniów kompetencje komunikacyjne; i) skutecznie zarządzać klasą (grupą uczniowską). |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie "Pedagogiki dla nauczycieli - I". |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Pozytywny wynik pisemnego kolokwium zaliczeniowego. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Problemy i pytania na kolokwium będą sprawdzały poziom uzyskanych przez studentów efektów uczenia się. Wymagania podstawowe (zaliczeniowe): a) rozumienie i znajomość istoty, struktury, dynamiki oddziaływań wychowawczych; b) umiejętność budowania programu pracy wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej odpowiedniego dla określonej grupy uczniowskiej; c) umiejętność projektowania współpracy z rodzicami uczniów; d) umiejętność zarządzania klasą (grupą uczniowską); e) znajomość podstawowych zasad wsparcia uczniów z problemami edukacyjnymi; f) umiejętność rozpoznawania i przeciwdziałania zagrożeniom, na jakie narażeni są uczniowie. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | 1,5 (30 godz. kontaktowych + 30 godz. bezkontaktowych) |
|
Skrócony opis: |
Druga (z trzech) część przedmiotu "Pedagogika dla nauczycieli" w ramach, której podejmowane będą kwestie dotyczące problematyki pracy wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej nauczyciela. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Problematyka wychowania (wychowanie w kontekście rozwoju ucznia, proces wychowania, jego istota i funkcje). 2. Współpraca nauczycieli z rodzicami. 3. Współpraca nauczycieli z lokalnym środowiskiem pozaszkolnym. 4. Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela. 5. Nauczyciel jako wychowawca klasy. 6. Program pracy wychowawczo-profilaktycznej nauczyciela. 7. Zarządzanie klasą szkolną (grupą uczniowską) przez nauczyciela. 8. Struktura i dynamika grupy uczniowskiej. 9. Wspieranie uczniowskiej aktywności i samorządnosci przez nauczyciela. 10. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych uczniów. 11. Uczeń z niepełnosprawnościami w szkole ogólnodostępnej. 12. Uczeń z trudnościami edukacyjnymi. 13. Zagrożenia dzieci i młodzieży. 14. Zjawiska agresji i przemocy w środowisku szkolnym. 15. Początkujący nauczyciel w szkolnej rzeczywistości. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Pedagogika. t. 1 i 2, red. nauk. B. Śliwerski, Gdańsk 2006 Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Z. Kwieciński i B. Śliwerski, Warszawa 2003 Ch. Day, Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004 A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002 J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa 2013 B. Kiereś, U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie, Lublin 2015 T. Gordon, Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 1995, 2012 Dobra szkoła. Szkoła w życiu –życie w szkole, A. Radziwiłł, J. Jakubowski, M. Sawicki w rozmowie z K. Romanowską, Warszawa 2004 S. Sławiński, Możesz wychowywać - dla tych, którym nie jest wszystko jedno, Poznań 2019 G. Hornby, E. Hall, C. Hall, Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005 A. Breaux, T. Whitaker, Jak to robią najlepsi nauczyciele. 7 prostych sekretów, Warszawa 2011 J. Tischner, Myślenie w żywiole piękna, Kraków 2013 /cz. II/ B. Niemierko, Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot 2018 D. Hudson, Specyficzne trudności w uczeniu się, Gdańsk 2019 R. Davis, E. M. Braun, Dar dysleksji, Poznań 2001, 2010 A. Olechowska, Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016. Literatura uzupełniająca: Wychowanie osobowe, [red. F. Adamski], Kraków 2011 J. R. Harris, Każdy inny. O naturze ludzi i niepowtarzalności człowieka, Sopot 2010. K. Asbury, R. Plomin, Geny i edukacja, Warszawa 2015 P. Bloom, To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła, Sopot 2015 D. Goleman, Inteligencja społeczna, Poznań, 2007, 2014, 2020 P. Polk Lillard, Montessori. Nowoczesne podejście, Gdańsk 2019 J. Tischner, Filozofia dramatu, Kraków 2012 T. Gadacz, O umiejętności życia, Kraków 2009 T. Gadacz, O ulotności życia, Warszawa 2008 H. Bergson, Wykłady o wychowaniu, Warszawa 2004 K. Robinson, L. Aronica, Kreatywne szkoły, oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Kraków 2015 T. Nhat Hanh, K. Weare, Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat, Warszawa 2018 R. Miller, Jak przeżyć w szkole, Kraków 2012 R. W. Greene, Zagubieni w szkole. Jak odkryć źródła szkolnych trudności dziecka i pomóc mu je przezwyciężyć, Warszawa 2019 S. R. Covey, 3. Rozwiązanie, Poznań 2012. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT KON
KON
ŚR KON
KON
CZ KON
PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kempny, Jerzy Lackowski, Julia Łosiak-Pilch, Mariusz Noga | |
Prowadzący grup: | Dorota Kowalczyk, Jerzy Lackowski, Julia Łosiak-Pilch, Mariusz Noga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | Student zna i rozumie: a) wychowanie w kontekście rozwoju wychowanka (ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania); b) istotę i funkcje wychowania; c) strukturę, właściwości i dynamikę procesu wychowania; d) znaczenie i zasady współpracy szkoły z rodziną ucznia, jak również ze środowiskiem lokalnym; e) zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela, ze szczególnym uwzględnieniem zadań nauczyciela wychowawcy klasy; f) zasady tworzenia i realizowania programu wychowawczego; g) problematykę funkcjonowania klasy szkolnej; h) problemy i sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej; i) problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki, jak również dzieci znajdujących się w sytuacji kryzysowej i traumatycznej; j) problematykę zagrożeń i uzależnień uczniów; k) zagadnienia dotyczące grup nieformalnych, podkultur młodzieżowych i sekt. Student potrafi: a) przygotować we współpracy z rodzicami program pracy wychowawczo-profilaktycznej; b) formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem nauczycielskiej profesji; c) efektywnie współpracować z rodzicami uczniów i ze środowiskiem lokalnym; d) efektywnie współpracować z innymi nauczycielami; e) rozpoznawać zagrożenia i uzależnienia uczniowskie i podejmować skuteczne działania zapobiegawcze; f) diagnozować potencjał ucznia oraz jego potrzeby edukacyjne oraz projektować dla niego odpowiednie wsparcie i ścieżkę rozwoju; g) skutecznie rozwiązywać konflikty w klasie szkolnej (grupie wychowawczej); h) kształtować i rozwijać u uczniów kompetencje komunikacyjne; i) skutecznie zarządzać klasą (grupą uczniowską). |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie "Pedagogiki dla nauczycieli - I". |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Pozytywny wynik pisemnego kolokwium zaliczeniowego. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Problemy i pytania na kolokwium będą sprawdzały poziom uzyskanych przez studentów efektów uczenia się. Wymagania podstawowe (zaliczeniowe): a) rozumienie i znajomość istoty, struktury, dynamiki oddziaływań wychowawczych; b) umiejętność budowania programu pracy wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej odpowiedniego dla określonej grupy uczniowskiej; c) umiejętność projektowania współpracy z rodzicami uczniów; d) umiejętność zarządzania klasą (grupą uczniowską); e) znajomość podstawowych zasad wsparcia uczniów z problemami edukacyjnymi; f) umiejętność rozpoznawania i przeciwdziałania zagrożeniom, na jakie narażeni są uczniowie. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | 1,5 (30 godz. kontaktowych + 30 godz. bezkontaktowych) |
|
Skrócony opis: |
Druga (z trzech) część przedmiotu "Pedagogika dla nauczycieli" w ramach, której podejmowane będą kwestie dotyczące problematyki pracy wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej nauczyciela. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Problematyka wychowania (wychowanie w kontekście rozwoju ucznia, proces wychowania, jego istota i funkcje). 2. Współpraca nauczycieli z rodzicami. 3. Współpraca nauczycieli z lokalnym środowiskiem pozaszkolnym. 4. Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela. 5. Nauczyciel jako wychowawca klasy. 6. Program pracy wychowawczo-profilaktycznej nauczyciela. 7. Zarządzanie klasą szkolną (grupą uczniowską) przez nauczyciela. 8. Struktura i dynamika grupy uczniowskiej. 9. Wspieranie uczniowskiej aktywności i samorządności przez nauczyciela. 10. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych uczniów. 11. Uczeń z niepełnosprawnościami w szkole ogólnodostępnej. 12. Uczeń z trudnościami edukacyjnymi. 13. Zagrożenia dzieci i młodzieży. 14. Zjawiska agresji i przemocy w środowisku szkolnym. 15. Początkujący nauczyciel w szkolnej rzeczywistości. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Pedagogika. t. 1 i 2, red. nauk. B. Śliwerski, Gdańsk 2006 Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Z. Kwieciński i B. Śliwerski, Warszawa 2003 Ch. Day, Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004 A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002 J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa 2013 B. Kiereś, U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie, Lublin 2015 T. Gordon, Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 1995, 2012 Dobra szkoła. Szkoła w życiu –życie w szkole, A. Radziwiłł, J. Jakubowski, M. Sawicki w rozmowie z K. Romanowską, Warszawa 2004 S. Sławiński, Możesz wychowywać - dla tych, którym nie jest wszystko jedno, Poznań 2019 G. Hornby, E. Hall, C. Hall, Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005 A. Breaux, T. Whitaker, Jak to robią najlepsi nauczyciele. 7 prostych sekretów, Warszawa 2011 J. Tischner, Myślenie w żywiole piękna, Kraków 2013 /cz. II/ B. Niemierko, Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot 2018 D. Hudson, Specyficzne trudności w uczeniu się, Gdańsk 2019 R. Davis, E. M. Braun, Dar dysleksji, Poznań 2001, 2010 A. Olechowska, Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016 K.Stępień, Filozoficzne źródła sporu o rozumienie praw dziecka. Studium z filozofii prawa i praw człowieka, Lublin 2016. Literatura uzupełniająca: M. Buber, Wychowanie, miesięcznik Znak nr 4 z 1968 r., http://mbc.malopolska.pl/dlibra/docmetadata?id=62528&from=publication Wychowanie osobowe, [red. F. Adamski], Kraków 2011 J. R. Harris, Każdy inny. O naturze ludzi i niepowtarzalności człowieka, Sopot 2010. K. Asbury, R. Plomin, Geny i edukacja, Warszawa 2015 P. Bloom, To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła, Sopot 2015 D. Goleman, Inteligencja społeczna, Poznań, 2007, 2014, 2020 P. Polk Lillard, Montessori. Nowoczesne podejście, Gdańsk 2019 J. Tischner, Filozofia dramatu, Kraków 2012 T. Gadacz, O umiejętności życia, Kraków 2009 T. Gadacz, O ulotności życia, Warszawa 2008 H. Bergson, Wykłady o wychowaniu, Warszawa 2004 K. Robinson, L. Aronica, Kreatywne szkoły, oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Kraków 2015 T. Nhat Hanh, K. Weare, Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat, Warszawa 2018 R. Miller, Jak przeżyć w szkole, Kraków 2012 R. W. Greene, Zagubieni w szkole. Jak odkryć źródła szkolnych trudności dziecka i pomóc mu je przezwyciężyć, Warszawa 2019 S. R. Covey, 3. Rozwiązanie, Poznań 2012. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.