Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika dla nauczycieli - III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-ped/III
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika dla nauczycieli - III
Jednostka: Studium Pedagogiczne
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.50 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kempny, Jerzy Lackowski, Mariusz Noga
Prowadzący grup: Dorota Kowalczyk, Jerzy Lackowski, Mariusz Noga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia:

Student zna i rozumie:

a) podstawowe zasady i organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

b) sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

c) konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów;

d) zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się;

e) przejawy i przyczyny trudności w uczeniu się;

f) zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie;

g) specyficzne trudności w uczeniu się;

e) problematykę doradztwa edukacyjno-zawodowego.

Student potrafi:

a) wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów;

b) rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów;

c) zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie;

d) określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu właściwą dla niego ścieżkę rozwoju.

Wymagania wstępne:

Zaliczenie "Pedagogiki dla nauczycieli - I" oraz "Pedagogiki dla nauczycieli - II".

Forma i warunki zaliczenia:

Pozytywny wynik pisemnego kolokwium zaliczeniowego.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Problemy i pytania na kolokwium będą sprawdzały poziom uzyskanych przez studentów efektów uczenia się.

Wymagania podstawowe (zaliczeniowe):

a) rozumienie problematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań;

b) umiejętność dostosowania procesu nauczania do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów;

c) rozumienie przyczyn i umiejętność dostrzegania przejawów trudności w uczeniu się;

d) rozumienie specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii oraz trudności w uczeniu się wynikających z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności);

e) znajomość podstaw organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole;

f) umiejętność wspomagania uczniów w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - opis
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody praktyczne - symulacja
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Metody problemowe - wykład problemowy

Bilans punktów ECTS:

1,5 (30 godz. kontaktowych + 30 godz. bezkontaktowych)

Skrócony opis:

Trzecia (ostatnia) część przedmiotu "Pedagogika dla nauczyciel"i, w ramach niej podejmowane są problemy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zagadnienia dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego.

Pełny opis:

Treści:

1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole.

2. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej.

3. Specjalne potrzeby uczniów i ich uwarunkowania.

4. Uczeń zdolny jako uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

5. Diagnoza funkcjonalna.

6. Dostosowywanie procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych.

7. Konstruowanie zindywidualizowanych programów nauczania.

8. Ocena skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

9. Zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się.

10. Specyficzne trudności w uczeniu się i sposoby ich przezwyciężania.

11. Zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne.

12. Metody i techniki określania potencjału ucznia.

13. Wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej.

14. Problematyka uczenia się przez całe życie.

15. Korzystanie z otwartych zasobów edukacyjnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Pedagogika. t. 1 i 2, red. nauk. B. Śliwerski, Gdańsk 2006

A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002

A. Olechowska, Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016

D. Hudson, Specyficzne trudności w uczeniu się, Gdańsk 2019

R. Davis, E. M. Braun, Dar dysleksji, Poznań 2001, 2010

G. Hunther, U. Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty, Słupsk 2014

R. W. Greene, Zagubieni w szkole. Jak odkryć źródło szkolnych trudności dziecka i pomóc mu je przezwyciężyć, Warszawa 2019

M. Chojak, Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole, Warszawa 2021

P. Polk Lillard, Montessori. Nowoczesne podejście, Gdańsk 2019

J. R. Harris, Każdy inny. O naturze ludzi i niepowtarzalności człowieka, Sopot 2010

P. Bloom, To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła, Sopot 2015

T. Sobierajski, Doradztwo zawodowe. Uniwersalizm i konceptualizacja, Warszawa 2013.

Literatura uzupełniająca:

J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa 2013

Ch. Day, Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004

B. Niemierko, Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot 2018

A. Breaux, T. Whitaker, Jak to robią najlepsi nauczyciele. 7 prostych sekretów, Warszawa 2011

T. Nhat Hanh, K. Weare, Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat, Warszawa 2018

D. Hunziker, Kompetencje bez tajemnic, Słupsk/Warszawa 2018

K. Asbury, R. Plomin, Geny i edukacja, Warszawa 2015

R. Miller, Jak przeżyć w szkole, Kraków 2012

J. D. Holmes, Edukacja i uczenie się, Warszawa 2019

M. Spitzer, Epidemia smartfonów. Czy jest zagrożeniem dla zdrowia, edukacji i społeczeństwa?, Słupsk/Warszawa 2021

S. Sławiński, Możesz wychowywać - dla tych, którym nie jest wszystko jedno, Poznań 2019

D. Goleman, Inteligencja społeczna, Poznań 2007, 2014, 2019.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kempny, Jerzy Lackowski
Prowadzący grup: Mariusz Noga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

Student zna i rozumie:

a) podstawowe zasady i organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

b) sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

c) konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów;

d) zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się;

e) przejawy i przyczyny trudności w uczeniu się;

f) zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie;

g) specyficzne trudności w uczeniu się;

e) problematykę doradztwa edukacyjno-zawodowego.

Student potrafi:

a) wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów;

b) rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów;

c) zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie;

d) określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu właściwą dla niego ścieżkę rozwoju.

Wymagania wstępne:

Zaliczenie "Pedagogiki dla nauczycieli - I" oraz "Pedagogiki dla nauczycieli - II".

Forma i warunki zaliczenia:

Pozytywny wynik pisemnego kolokwium zaliczeniowego.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Problemy i pytania na kolokwium będą sprawdzały poziom uzyskanych przez studentów efektów uczenia się.

Wymagania podstawowe (zaliczeniowe):

a) rozumienie problematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań;

b) umiejętność dostosowania procesu nauczania do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów;

c) rozumienie przyczyn i umiejętność dostrzegania przejawów trudności w uczeniu się;

d) rozumienie specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii oraz trudności w uczeniu się wynikających z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności);

e) znajomość podstaw organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole;

f) umiejętność wspomagania uczniów w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - opis
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody praktyczne - symulacja
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Metody problemowe - wykład problemowy

Bilans punktów ECTS:

1,5 (30 godz. kontaktowych + 30 godz. bezkontaktowych)

Skrócony opis:

Trzecia (ostatnia) część przedmiotu "Pedagogika dla nauczyciel"i, w ramach niej podejmowane są problemy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz zagadnienia doradztwa edukacyjno-zawodowego.

Pełny opis:

Treści:

1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole.

2. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej.

3. Specjalne potrzeby uczniów i ich uwarunkowania.

4. Uczeń zdolny jako uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

5. Diagnoza funkcjonalna.

6. Dostosowywanie procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych.

7. Konstruowanie zindywidualizowanych programów nauczania.

8. Ocena skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

9. Zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się.

10. Specyficzne trudności w uczeniu się i sposoby ich przezwyciężania.

11. Zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne.

12. Metody i techniki określania potencjału ucznia.

13. Wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej.

14. Problematyka uczenia się przez całe życie.

15. Korzystanie z otwartych zasobów edukacyjnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Pedagogika. t. 1 i 2, red. nauk. B. Śliwerski, Gdańsk 2006

A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002

A. Olechowska, Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016

D. Hudson, Specyficzne trudności w uczeniu się, Gdańsk 2019

R. Davis, E. M. Braun, Dar dysleksji, Poznań 2001, 2010

A. Paszkiewicz, Trudne sytuacje w klasie szkolnej - identyfikacja, propozycje rozwiązań, Warszawa 2019

R. W. Greene, Zagubieni w szkole. Jak odkryć źródło szkolnych trudności dziecka i pomóc mu je przezwyciężyć, Warszawa 2019

P. Polk Lillard, Montessori. Nowoczesne podejście, Gdańsk 2019

J. R. Harris, Każdy inny. O naturze ludzi i niepowtarzalności człowieka, Sopot 2010

P. Bloom, To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła, Sopot 2015

T. Sobierajski, Doradztwo zawodowe. Uniwersalizm i konceptualizacja, Warszawa 2013.

Literatura uzupełniająca:

J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa 2013

Ch. Day, Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004

A. Breaux, T. Whitaker, Jak to robią najlepsi nauczyciele. 7 prostych sekretów, Warszawa 2011

T. Nhat Hanh, K. Weare, Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat, Warszawa 2018

D. Hunziker, Kompetencje bez tajemnic, Słupsk/Warszawa 2018

G. Hunther, U. Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty, Słupsk 2014

K. Asbury, R. Plomin, Geny i edukacja, Warszawa 2015

R. Miller, Jak przeżyć w szkole, Kraków 2012

J. D. Holmes, Edukacja i uczenie się, Warszawa 2019

B. Niemierko, Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot 2018

S. Sławiński, Możesz wychowywać - dla tych, którym nie jest wszystko jedno, Poznań 2019

D. Goleman, Inteligencja społeczna, Poznań 2007, 2014, 2019.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c