Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia dla nauczycieli – I (filologia)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-psy/I-fil
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia dla nauczycieli – I (filologia)
Jednostka: Studium Pedagogiczne
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.50 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Adamiec-Zgraja, Ewa Kempny, Agata Krasucka, Jerzy Lackowski, Mariusz Noga
Prowadzący grup: Agata Krasucka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia:

Absolwent posiada wiedzę psychologiczną umożliwiającą zrozumienie procesów rozwoju, wychowania i nauczania oraz uczenia się.


Szczegółowe efekty uczenia się:

w zakresie wiedzy:

- klasycznych i współczesnych teorii dotyczących rozwoju człowieka, wychowania, nauczania-uczenia się oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów; potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać;

- procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, a także ich prawidłowości i zakłóceń


w zakresie umiejętności:

obserwację sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, ich analizowanie na podstawie wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponowanie rozwiązań problemów;

- tworzenie sytuacji motywujących do nauki, analizowanie ich skuteczności oraz modyfikowanie działań dydaktycznych w celu uzyskania pożądanych efektów uczenia się;

- rozwijanie kreatywności i umiejętności samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów;


w zakresie kompetencji społecznych:

- posługiwanie się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej działalności; kierowanie się szacunkiem dla każdego człowieka

- budowanie relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi uczestnikami procesu kształcenia, w tym rodzicami (opiekunami) ucznia, włączanie ich w działania sprzyjające efektywnemu nauczaniu

- porozumiewanie się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywanie konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią


Wymagania wstępne:

brak

Forma i warunki zaliczenia:

Egzamin pisemny.

Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu jest spełnienie kryteriów ustalonych przez osobę prowadzącą zajęcia.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

w zakresie wiedzy - egzamin pisemny

w zakresie umiejętności - prace wykonywane w trakcie zajęć

w zakresie kompetencji społecznych - prace wykonywane w trakcie zajęć

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Bilans punktów ECTS:

1,5

Skrócony opis:

Psychologia poznawcza - podstawowe pojęcia.

Procesy emocjonalne i motywacyjne.

Różnice indywidualne.

Komunikacja

Pełny opis:

1. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia w sytuacjach szkolnych (B1.W1)

2. Uczenie się. klasyczne koncepcje (B1.W1)

3. Spostrzeganie i uwaga (B1.W1)

4. Pamięć i przetwarzanie informacji (B1.W1)

5. Myślenie i rozwiązywanie problemów (B1.W1)

6. Mowa i język jako narzędzia poznania (B1.W1)

7. Emocje (B1.W1)

8. Motywacja (B1.W1)

9. Osobowość (B1.W1)

10. twórczość i inteligencja (B1.W1)

11. Zdolności i uzdolnienia (B1.W1, B1.W4)

12. Uczenie się - przegląd współczesnych koncepcji (B1.W4)

13. Trudności w uczeniu się i ich przyczyny. Metody wspierania procesu uczenia się (B1.W4)

14. Komunikacja w relacji nauczyciel - uczeń (B1.W4)

15. Bariery i trudności w procesie komunikacji i sposoby ich przezwyciężania (B1.W4)

Literatura:

Zimbardo,P.G., Johnson,R.L. i McCann,V. (2010).Psychologia. Kluczowe koncepcje. Warszawa:PWN. Tomy 1,2,3,4

McKay,M., Davis,M. i Fanning,P.(2006). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk:GWP.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Adamiec-Zgraja, Ewa Kempny, Agata Krasucka, Jerzy Lackowski, Mariusz Noga
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia:

Absolwent posiada wiedzę psychologiczną umożliwiającą zrozumienie procesów rozwoju, wychowania i nauczania oraz uczenia się.


Szczegółowe efekty uczenia się:

w zakresie wiedzy:

- klasycznych i współczesnych teorii dotyczących rozwoju człowieka, wychowania, nauczania-uczenia się oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów; potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać;

- procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, a także ich prawidłowości i zakłóceń


w zakresie umiejętności:

obserwację sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, ich analizowanie na podstawie wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponowanie rozwiązań problemów;

- tworzenie sytuacji motywujących do nauki, analizowanie ich skuteczności oraz modyfikowanie działań dydaktycznych w celu uzyskania pożądanych efektów uczenia się;

- rozwijanie kreatywności i umiejętności samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów;


w zakresie kompetencji społecznych:

- posługiwanie się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej działalności; kierowanie się szacunkiem dla każdego człowieka

- budowanie relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi uczestnikami procesu kształcenia, w tym rodzicami (opiekunami) ucznia, włączanie ich w działania sprzyjające efektywnemu nauczaniu

- porozumiewanie się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywanie konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią


Wymagania wstępne:

brak

Forma i warunki zaliczenia:

Egzamin pisemny.

Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu jest spełnienie kryteriów ustalonych przez osobę prowadzącą zajęcia.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

w zakresie wiedzy - egzamin pisemny

w zakresie umiejętności - prace wykonywane w trakcie zajęć

w zakresie kompetencji społecznych - prace wykonywane w trakcie zajęć

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Bilans punktów ECTS:

1,5

Skrócony opis:

Psychologia poznawcza - podstawowe pojęcia.

Procesy emocjonalne i motywacyjne.

Różnice indywidualne.

Komunikacja

Pełny opis:

1. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia w sytuacjach szkolnych (B1.W1)

2. Uczenie się. klasyczne koncepcje (B1.W1)

3. Spostrzeganie i uwaga (B1.W1)

4. Pamięć i przetwarzanie informacji (B1.W1)

5. Myślenie i rozwiązywanie problemów (B1.W1)

6. Mowa i język jako narzędzia poznania (B1.W1)

7. Emocje (B1.W1)

8. Motywacja (B1.W1)

9. Osobowość (B1.W1)

10. twórczość i inteligencja (B1.W1)

11. Zdolności i uzdolnienia (B1.W1, B1.W4)

12. Uczenie się - przegląd współczesnych koncepcji (B1.W4)

13. Trudności w uczeniu się i ich przyczyny. Metody wspierania procesu uczenia się (B1.W4)

14. Komunikacja w relacji nauczyciel - uczeń (B1.W4)

15. Bariery i trudności w procesie komunikacji i sposoby ich przezwyciężania (B1.W4)

Literatura:

Zimbardo,P.G., Johnson,R.L. i McCann,V. (2010).Psychologia. Kluczowe koncepcje. Warszawa:PWN. Tomy 1,2,3,4

McKay,M., Davis,M. i Fanning,P.(2006). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk:GWP.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b