Psychologia dla nauczycieli – I (filologia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-psy/I-fil |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia dla nauczycieli – I (filologia) |
Jednostka: | Studium Pedagogiczne |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Adamiec-Zgraja, Ewa Kempny, Agata Krasucka, Jerzy Lackowski, Mariusz Noga | |
Prowadzący grup: | Agata Krasucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | Absolwent posiada wiedzę psychologiczną umożliwiającą zrozumienie procesów rozwoju, wychowania i nauczania oraz uczenia się. Szczegółowe efekty uczenia się: w zakresie wiedzy: - klasycznych i współczesnych teorii dotyczących rozwoju człowieka, wychowania, nauczania-uczenia się oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów; potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać; - procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, a także ich prawidłowości i zakłóceń w zakresie umiejętności: obserwację sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, ich analizowanie na podstawie wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponowanie rozwiązań problemów; - tworzenie sytuacji motywujących do nauki, analizowanie ich skuteczności oraz modyfikowanie działań dydaktycznych w celu uzyskania pożądanych efektów uczenia się; - rozwijanie kreatywności i umiejętności samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów; w zakresie kompetencji społecznych: - posługiwanie się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej działalności; kierowanie się szacunkiem dla każdego człowieka - budowanie relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi uczestnikami procesu kształcenia, w tym rodzicami (opiekunami) ucznia, włączanie ich w działania sprzyjające efektywnemu nauczaniu - porozumiewanie się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywanie konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin pisemny. Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu jest spełnienie kryteriów ustalonych przez osobę prowadzącą zajęcia. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | w zakresie wiedzy - egzamin pisemny w zakresie umiejętności - prace wykonywane w trakcie zajęć w zakresie kompetencji społecznych - prace wykonywane w trakcie zajęć |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Bilans punktów ECTS: | 1,5 |
|
Skrócony opis: |
Psychologia poznawcza - podstawowe pojęcia. Procesy emocjonalne i motywacyjne. Różnice indywidualne. Komunikacja |
|
Pełny opis: |
1. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia w sytuacjach szkolnych (B1.W1) 2. Uczenie się. klasyczne koncepcje (B1.W1) 3. Spostrzeganie i uwaga (B1.W1) 4. Pamięć i przetwarzanie informacji (B1.W1) 5. Myślenie i rozwiązywanie problemów (B1.W1) 6. Mowa i język jako narzędzia poznania (B1.W1) 7. Emocje (B1.W1) 8. Motywacja (B1.W1) 9. Osobowość (B1.W1) 10. twórczość i inteligencja (B1.W1) 11. Zdolności i uzdolnienia (B1.W1, B1.W4) 12. Uczenie się - przegląd współczesnych koncepcji (B1.W4) 13. Trudności w uczeniu się i ich przyczyny. Metody wspierania procesu uczenia się (B1.W4) 14. Komunikacja w relacji nauczyciel - uczeń (B1.W4) 15. Bariery i trudności w procesie komunikacji i sposoby ich przezwyciężania (B1.W4) |
|
Literatura: |
Zimbardo,P.G., Johnson,R.L. i McCann,V. (2010).Psychologia. Kluczowe koncepcje. Warszawa:PWN. Tomy 1,2,3,4 McKay,M., Davis,M. i Fanning,P.(2006). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk:GWP. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Adamiec-Zgraja, Ewa Kempny, Agata Krasucka, Jerzy Lackowski, Mariusz Noga | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | Absolwent posiada wiedzę psychologiczną umożliwiającą zrozumienie procesów rozwoju, wychowania i nauczania oraz uczenia się. Szczegółowe efekty uczenia się: w zakresie wiedzy: - klasycznych i współczesnych teorii dotyczących rozwoju człowieka, wychowania, nauczania-uczenia się oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów; potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać; - procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, a także ich prawidłowości i zakłóceń w zakresie umiejętności: obserwację sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, ich analizowanie na podstawie wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponowanie rozwiązań problemów; - tworzenie sytuacji motywujących do nauki, analizowanie ich skuteczności oraz modyfikowanie działań dydaktycznych w celu uzyskania pożądanych efektów uczenia się; - rozwijanie kreatywności i umiejętności samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów; w zakresie kompetencji społecznych: - posługiwanie się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej działalności; kierowanie się szacunkiem dla każdego człowieka - budowanie relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi uczestnikami procesu kształcenia, w tym rodzicami (opiekunami) ucznia, włączanie ich w działania sprzyjające efektywnemu nauczaniu - porozumiewanie się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywanie konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin pisemny. Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu jest spełnienie kryteriów ustalonych przez osobę prowadzącą zajęcia. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | w zakresie wiedzy - egzamin pisemny w zakresie umiejętności - prace wykonywane w trakcie zajęć w zakresie kompetencji społecznych - prace wykonywane w trakcie zajęć |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Bilans punktów ECTS: | 1,5 |
|
Skrócony opis: |
Psychologia poznawcza - podstawowe pojęcia. Procesy emocjonalne i motywacyjne. Różnice indywidualne. Komunikacja |
|
Pełny opis: |
1. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia w sytuacjach szkolnych (B1.W1) 2. Uczenie się. klasyczne koncepcje (B1.W1) 3. Spostrzeganie i uwaga (B1.W1) 4. Pamięć i przetwarzanie informacji (B1.W1) 5. Myślenie i rozwiązywanie problemów (B1.W1) 6. Mowa i język jako narzędzia poznania (B1.W1) 7. Emocje (B1.W1) 8. Motywacja (B1.W1) 9. Osobowość (B1.W1) 10. twórczość i inteligencja (B1.W1) 11. Zdolności i uzdolnienia (B1.W1, B1.W4) 12. Uczenie się - przegląd współczesnych koncepcji (B1.W4) 13. Trudności w uczeniu się i ich przyczyny. Metody wspierania procesu uczenia się (B1.W4) 14. Komunikacja w relacji nauczyciel - uczeń (B1.W4) 15. Bariery i trudności w procesie komunikacji i sposoby ich przezwyciężania (B1.W4) |
|
Literatura: |
Zimbardo,P.G., Johnson,R.L. i McCann,V. (2010).Psychologia. Kluczowe koncepcje. Warszawa:PWN. Tomy 1,2,3,4 McKay,M., Davis,M. i Fanning,P.(2006). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk:GWP. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.