Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia dla nauczycieli – III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-psy/III
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia dla nauczycieli – III
Jednostka: Studium Pedagogiczne
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.50 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Adamiec-Zgraja, Ewa Kempny, Jerzy Lackowski, Mariusz Noga, Krzysztof Piotrowski
Prowadzący grup: Alicja Adamiec-Zgraja, Katarzyna Fundament, Julia Łosiak-Pilch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

Zdobycie wiedzy, zrozumienie najważniejszych zagadnień z zakresu spostrzegania społecznego, komunikacji, a także autorefleksji i samorozwoju.


Nabycie i doskonalenie umiejętności związanych z procesami spostrzegania społecznego, komunikacji oraz rozwoju osobistego.


Nabycie wiedzy i umiejętności pracy z uczniem zdolnym w szkole


Efekty kształcenia:

Student zna i rozumie:

a) najważniejsze teorie dotyczące spostrzegania społecznego i komunikacji interpersonalnej;

b) uwarunkowania zachowań społecznych wraz z metodami ich usprawniania;

c) procesy i role grupowe, reguły współdziałania;

d) proces kształtowania postaw, stereotypów, uprzedzeń;

e) podłoże i znaczenie barier oraz trudności w procesie komunikowania, a także sposoby radzenia sobie z nimi;

f) znaczenie autorefleksji i samorozwoju w pracy w zawodzie nauczyciela;

g) najważniejsze źródła stresu, wypalenia zawodowego wraz z działaniami profilaktycznymi w tym zakresie.

h) założenia pracy z uczniem zdolnym (Projekt TALENT)) sposoby motywowania i pracy z emocjami ucznia (Projekt TALENT)

j) działania wspierające kreatywność uczniów (Projekt TALENT)

Student potrafi:

a) obserwować zachowania społeczne uczniów oraz trafnie odczytywać ich uwarunkowania;

b) rozpoznawać własne zasoby;

c) stosować wybrane strategie rozwoju osobistego i zawodowego;

d) podnosić poziom własnej wiedzy oraz umiejętności zawodowych;

e) radzić sobie w sytuacjach stresu zawodowego i osobistego;

f) skuteczne stosować wybrane działania profilaktyki wypalenia zawodowego;

g) efektywnie komunikować się z partnerami procesu dydaktycznego.

h) działać na rzecz rozwijania zdolności uczniów


Wymagania wstępne:

Zaliczenia przedmiotów Psychologia dla nauczycieli I oraz Psychologia dla nauczycieli II

Forma i warunki zaliczenia:

Problemy i pytania na zaliczenie przedmiotu będą sprawdzały poziom uzyskanych przez studentów efektów uczenia się.


Wymagania podstawowe:


a) rozumienie problematyki spostrzegania społecznego oraz komunikacji;


b) rozumienie najważniejszych procesów grupowych, w tym ról grupowych, reguł współdziałania i współpracy, kształtowania się postaw, stereotypów, uprzedzeń oraz zachowań dyskryminacyjnych;


c) rozumienie przyczyn i umiejętność dostrzegania przejawów trudności w procesie komunikacji z partnerami edukacyjnymi;


d) rozumienie źródeł stresu oraz wypalenia zawodowego wraz ze znajomością działań profilaktycznych;


e) umiejętność trafnego zastosowania wybranych strategii samorozwoju oraz poznania;


f) umiejętność trafnego odczytywania uwarunkowań zachowań społecznych uczniów.


g) rozumienie procesu pracy z uczniem uzdolnionym w szkole


Obecność na zajęciach i aktywny w nich udział.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Pozytywny wynik zaliczenia pisemnego lub ustnego sprawdzającego wiedzę oraz umiejętność jej wykorzystania do zrozumienia i rozwiązywania problemów wynikających z obowiązków nauczyciela.


Forma zaliczenia pisemnego ustalana przez prowadzącego zajęcia.


Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody eksponujące - film
Metody podające - anegdota
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - symulacja
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Metody problemowe - wykład problemowy

Metody dydaktyczne:

E-learning

Metody eksponujące - film

Metody podające - anegdota

Metody podające - opis

Metody podające - prezentacja multimedialna

Metody podające - wykład informacyjny

Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna

Metody problemowe - metody aktywizujące - gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne)

Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków

Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Metody problemowe - wykład problemowy

Bilans punktów ECTS:

1,5 (30 godz. kontaktowych + 30 godz. bezkontaktowych)


Skrócony opis:

Trzecia (ostatnia) część przedmiotu Psychologia dla nauczycieli. W jej ramach analizowane są zagadnienia dotyczące spostrzegania społecznego, procesów społecznych, komunikacji oraz autorefleksji i samorozwoju.

Pełny opis:

Treści:

I. Teoria spostrzegania społecznego

1. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania.

2. Postawy, stereotypy, uprzedzenia.

3. Procesy grupowe, konflikty.

II. Komunikacja

1. Zachowania interpersonalne (agresywne, uległe, asertywne), reguły współdziałania.

2. Procesy komunikacji interpersonalnej (komunikacja werbalna, niewerbalna).

3. Bariery komunikacyjne.

4. Komunikacja w klasie, komunikacja nauczyciel – uczeń.

5. Komunikacja w szkole: nauczyciel – rodzic.

6. Negocjowanie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych, rozwiązywanie problemów.

7. Techniki usprawniające komunikację nauczyciel – uczeń, uczeń – uczeń.

III. Zagadnienia autorefleksji i samorozwoju

1. Autoprezentacja.

2. Zasoby własne nauczyciela ich identyfikacja, rozwój, samopoznanie.

3. Stres zawodowy: mechanizmy stresu, stresory.

4. Wypalenie zawodowe.

5. Strategie radzenia sobie ze stresem w szkole, profilaktyka wypalenia w zawodzie nauczyciela.

IV Projekt TALENT

1. Modele talentu, diagnoza talentu

2. Emocjonalne i motywacyjne wspieranie uczniów zdolnych

3. Jak rozwijać kreatywność uczniów?

Literatura:

Literatura podstawowa:

Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997) Psychologia społeczna serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka Cz. II r. 6

Berndt Ch. (2018) Tajemnice odporności psychicznej. Jak uodpornić się na stres, depresję i wypalenie zawodowe. Kraków UJ

Duda A.K. (2019) Masz prawo do mediacji w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Kordziński J. (2019) Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu nauczycieli. Warszawa: Wolters Kluwer

McKay M., Davis M., Farraing P. (2006) Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP Cz. I r.1, Cz. II r. 4, Cz. III r. 10, 12, 16, 19,20

Nakamura R.M. (2011) Zdrowe kierowanie klasą. Motywacja, Komunikacja, Dyscyplina. Warszawa: ABC a Wolters Kluwer business Cz. III r. 7, 8

Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2017) Psychologia kluczowe koncepcje. Warszawa: PWN T.5 r.1.1 – 1.3; r.2.1 – 2.4

Literatura uzupełniająca:

Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F. (2011) Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Rebis

Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997) Psychologia społeczna serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka Cz.II r. 4 i 5, Cz.III r. 9, Cz. IV r. 13

Bałutowski D. (2019) O co chodzi? Praktyczny przewodnik po komunikacji interpersonalnej. Kraków: Skillset

Chybicka A., Puchalska M. (2016) Rozwojownik Poradnik rozwoju osobistego i szczęścia. Sopot GWP

Cialdini R.B. (2011) Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego: moc oddziaływania na ludzi i sytuacje. Gliwice: Wydawnictwo Helion

Rzędowscy (2018) Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce. Gliwice: Helion

Walter G.S., Cookie W.S. (2007) Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk: GWP

Uwagi:

Syllabus dotyczy zajęć prowadzonych przez dr Krzysztofa Piotrowskiego i dr Katarzynę Fundament

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Adamiec-Zgraja, Katarzyna Fundament, Ewa Kempny, Jerzy Lackowski, Teresa Samek
Prowadzący grup: Julia Łosiak-Pilch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

Zdobycie wiedzy, zrozumienie najważniejszych zagadnień z zakresu spostrzegania społecznego, komunikacji, a także autorefleksji i samorozwoju.


Nabycie i doskonalenie umiejętności związanych z procesami spostrzegania społecznego, komunikacji oraz rozwoju osobistego.

Efekty kształcenia:

Student zna i rozumie:


a) najważniejsze teorie dotyczące spostrzegania społecznego i komunikacji interpersonalnej;


b) uwarunkowania zachowań społecznych wraz z metodami ich usprawniania;


c) procesy i role grupowe, reguły współdziałania;


d) proces kształtowania postaw, stereotypów, uprzedzeń;


e) podłoże i znaczenie barier oraz trudności w procesie komunikowania, a także sposoby radzenia sobie z nimi;


f) znaczenie autorefleksji i samorozwoju w pracy w zawodzie nauczyciela;


g) najważniejsze źródła stresu, wypalenia zawodowego wraz z działaniami profilaktycznymi w tym zakresie.


Student potrafi:


a) obserwować zachowania społeczne uczniów oraz trafnie odczytywać ich uwarunkowania;


b) rozpoznawać własne zasoby;


c) stosować wybrane strategie rozwoju osobistego i zawodowego;


d) podnosić poziom własnej wiedzy oraz umiejętności zawodowych;


e) radzić sobie w sytuacjach stresu zawodowego i osobistego;


f) skuteczne stosować wybrane działania profilaktyki wypalenia zawodowego;


g) efektywnie komunikować się z partnerami procesu dydaktycznego.



Wymagania wstępne:

Zaliczenia przedmiotów Psychologia dla nauczycieli I oraz Psychologia dla nauczycieli II

Forma i warunki zaliczenia:

Problemy i pytania na zaliczenie przedmiotu będą sprawdzały poziom uzyskanych przez studentów efektów uczenia się.


Wymagania podstawowe:


a) rozumienie problematyki spostrzegania społecznego oraz komunikacji;


b) rozumienie najważniejszych procesów grupowych, w tym ról grupowych, reguł współdziałania i współpracy, kształtowania się postaw, stereotypów, uprzedzeń oraz zachowań dyskryminacyjnych;


c) rozumienie przyczyn i umiejętność dostrzegania przejawów trudności w procesie komunikacji z partnerami edukacyjnymi;


d) rozumienie źródeł stresu oraz wypalenia zawodowego wraz ze znajomością działań profilaktycznych;


e) umiejętność trafnego zastosowania wybranych strategii samorozwoju oraz poznania;


f) umiejętność trafnego odczytywania uwarunkowań zachowań społecznych uczniów.


Obecność na zajęciach i aktywny w nich udział.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Pozytywny wynik zaliczenia pisemnego lub ustnego sprawdzającego wiedzę oraz umiejętność jej wykorzystania do zrozumienia i rozwiązywania problemów wynikających z obowiązków nauczyciela.


Forma zaliczenia pisemnego ustalana przez prowadzącego zajęcia.

Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody eksponujące - film
Metody podające - anegdota
Metody podające - opis
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Metody problemowe - wykład problemowy

Metody dydaktyczne:

E-learning

Metody eksponujące - film

Metody podające - anegdota

Metody podające - opis

Metody podające - prezentacja multimedialna

Metody podające - wykład informacyjny

Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna

Metody problemowe - metody aktywizujące - gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne)

Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków

Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Metody problemowe - wykład problemowy

Bilans punktów ECTS:

1,5 (30 godz. kontaktowych + 30 godz. bezkontaktowych)

Skrócony opis:

Trzecia (ostatnia) część przedmiotu Psychologia dla nauczycieli. W jej ramach analizowane są zagadnienia dotyczące spostrzegania społecznego, procesów społecznych, komunikacji oraz autorefleksji i samorozwoju.

Pełny opis:

Treści:

I. Teoria spostrzegania społecznego

1. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania.

2. Postawy, stereotypy, uprzedzenia.

3. Procesy grupowe, konflikty.

II. Komunikacja

1. Zachowania interpersonalne (agresywne, uległe, asertywne), reguły współdziałania.

2. Procesy komunikacji interpersonalnej (komunikacja werbalna, niewerbalna).

3. Bariery komunikacyjne.

4. Komunikacja w klasie, komunikacja nauczyciel – uczeń.

5. Komunikacja w szkole: nauczyciel – rodzic.

6. Negocjowanie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych, rozwiązywanie problemów.

7. Techniki usprawniające komunikację nauczyciel – uczeń, uczeń – uczeń.

III. Zagadnienia autorefleksji i samorozwoju

1. Autoprezentacja.

2. Zasoby własne nauczyciela ich identyfikacja, rozwój, samopoznanie.

3. Stres zawodowy: mechanizmy stresu, stresory.

4. Wypalenie zawodowe.

5. Strategie radzenia sobie ze stresem w szkole, profilaktyka wypalenia w zawodzie nauczyciela.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997) Psychologia społeczna serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka Cz. II r. 6

Berndt Ch. (2018) Tajemnice odporności psychicznej. Jak uodpornić się na stres, depresję i wypalenie zawodowe. Kraków UJ

Duda A.K. (2019) Masz prawo do mediacji w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Kordziński J. (2019) Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu nauczycieli. Warszawa: Wolters Kluwer

McKay M., Davis M., Farraing P. (2006) Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP Cz. I r.1, Cz. II r. 4, Cz. III r. 10, 12, 16, 19,20

Nakamura R.M. (2011) Zdrowe kierowanie klasą. Motywacja, Komunikacja, Dyscyplina. Warszawa: ABC a Wolters Kluwer business Cz. III r. 7, 8

Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2017) Psychologia kluczowe koncepcje. Warszawa: PWN T.5 r.1.1 – 1.3; r.2.1 – 2.4

Literatura uzupełniająca:

Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F. (2011) Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Rebis

Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997) Psychologia społeczna serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka Cz.II r. 4 i 5, Cz.III r. 9, Cz. IV r. 13

Bałutowski D. (2019) O co chodzi? Praktyczny przewodnik po komunikacji interpersonalnej. Kraków: Skillset

Chybicka A., Puchalska M. (2016) Rozwojownik Poradnik rozwoju osobistego i szczęścia. Sopot GWP

Cialdini R.B. (2011) Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego: moc oddziaływania na ludzi i sytuacje. Gliwice: Wydawnictwo Helion

Rzędowscy (2018) Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce. Gliwice: Helion

Walter G.S., Cookie W.S. (2007) Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk: GWP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c