Psychologia dla nauczycieli – III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-psy/III |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia dla nauczycieli – III |
Jednostka: | Studium Pedagogiczne |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT KON
KON
ŚR CZ KON
KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Adamiec-Zgraja, Ewa Kempny, Jerzy Lackowski, Mariusz Noga, Krzysztof Piotrowski | |
Prowadzący grup: | Alicja Adamiec-Zgraja, Katarzyna Fundament, Julia Łosiak-Pilch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Zdobycie wiedzy, zrozumienie najważniejszych zagadnień z zakresu spostrzegania społecznego, komunikacji, a także autorefleksji i samorozwoju. Nabycie i doskonalenie umiejętności związanych z procesami spostrzegania społecznego, komunikacji oraz rozwoju osobistego. Nabycie wiedzy i umiejętności pracy z uczniem zdolnym w szkole |
|
Efekty kształcenia: | Student zna i rozumie: a) najważniejsze teorie dotyczące spostrzegania społecznego i komunikacji interpersonalnej; b) uwarunkowania zachowań społecznych wraz z metodami ich usprawniania; c) procesy i role grupowe, reguły współdziałania; d) proces kształtowania postaw, stereotypów, uprzedzeń; e) podłoże i znaczenie barier oraz trudności w procesie komunikowania, a także sposoby radzenia sobie z nimi; f) znaczenie autorefleksji i samorozwoju w pracy w zawodzie nauczyciela; g) najważniejsze źródła stresu, wypalenia zawodowego wraz z działaniami profilaktycznymi w tym zakresie. h) założenia pracy z uczniem zdolnym (Projekt TALENT)) sposoby motywowania i pracy z emocjami ucznia (Projekt TALENT) j) działania wspierające kreatywność uczniów (Projekt TALENT) Student potrafi: a) obserwować zachowania społeczne uczniów oraz trafnie odczytywać ich uwarunkowania; b) rozpoznawać własne zasoby; c) stosować wybrane strategie rozwoju osobistego i zawodowego; d) podnosić poziom własnej wiedzy oraz umiejętności zawodowych; e) radzić sobie w sytuacjach stresu zawodowego i osobistego; f) skuteczne stosować wybrane działania profilaktyki wypalenia zawodowego; g) efektywnie komunikować się z partnerami procesu dydaktycznego. h) działać na rzecz rozwijania zdolności uczniów |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenia przedmiotów Psychologia dla nauczycieli I oraz Psychologia dla nauczycieli II |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Problemy i pytania na zaliczenie przedmiotu będą sprawdzały poziom uzyskanych przez studentów efektów uczenia się. Wymagania podstawowe: a) rozumienie problematyki spostrzegania społecznego oraz komunikacji; b) rozumienie najważniejszych procesów grupowych, w tym ról grupowych, reguł współdziałania i współpracy, kształtowania się postaw, stereotypów, uprzedzeń oraz zachowań dyskryminacyjnych; c) rozumienie przyczyn i umiejętność dostrzegania przejawów trudności w procesie komunikacji z partnerami edukacyjnymi; d) rozumienie źródeł stresu oraz wypalenia zawodowego wraz ze znajomością działań profilaktycznych; e) umiejętność trafnego zastosowania wybranych strategii samorozwoju oraz poznania; f) umiejętność trafnego odczytywania uwarunkowań zachowań społecznych uczniów. g) rozumienie procesu pracy z uczniem uzdolnionym w szkole Obecność na zajęciach i aktywny w nich udział. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Pozytywny wynik zaliczenia pisemnego lub ustnego sprawdzającego wiedzę oraz umiejętność jej wykorzystania do zrozumienia i rozwiązywania problemów wynikających z obowiązków nauczyciela. Forma zaliczenia pisemnego ustalana przez prowadzącego zajęcia. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | E-learning Metody eksponujące - film Metody podające - anegdota Metody podające - opis Metody podające - prezentacja multimedialna Metody podające - wykład informacyjny Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Metody problemowe - metody aktywizujące - gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne) Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków Metody problemowe - wykład konwersatoryjny Metody problemowe - wykład problemowy |
|
Bilans punktów ECTS: | 1,5 (30 godz. kontaktowych + 30 godz. bezkontaktowych) |
|
Skrócony opis: |
Trzecia (ostatnia) część przedmiotu Psychologia dla nauczycieli. W jej ramach analizowane są zagadnienia dotyczące spostrzegania społecznego, procesów społecznych, komunikacji oraz autorefleksji i samorozwoju. |
|
Pełny opis: |
Treści: I. Teoria spostrzegania społecznego 1. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. 2. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. 3. Procesy grupowe, konflikty. II. Komunikacja 1. Zachowania interpersonalne (agresywne, uległe, asertywne), reguły współdziałania. 2. Procesy komunikacji interpersonalnej (komunikacja werbalna, niewerbalna). 3. Bariery komunikacyjne. 4. Komunikacja w klasie, komunikacja nauczyciel – uczeń. 5. Komunikacja w szkole: nauczyciel – rodzic. 6. Negocjowanie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych, rozwiązywanie problemów. 7. Techniki usprawniające komunikację nauczyciel – uczeń, uczeń – uczeń. III. Zagadnienia autorefleksji i samorozwoju 1. Autoprezentacja. 2. Zasoby własne nauczyciela ich identyfikacja, rozwój, samopoznanie. 3. Stres zawodowy: mechanizmy stresu, stresory. 4. Wypalenie zawodowe. 5. Strategie radzenia sobie ze stresem w szkole, profilaktyka wypalenia w zawodzie nauczyciela. IV Projekt TALENT 1. Modele talentu, diagnoza talentu 2. Emocjonalne i motywacyjne wspieranie uczniów zdolnych 3. Jak rozwijać kreatywność uczniów? |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997) Psychologia społeczna serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka Cz. II r. 6 Berndt Ch. (2018) Tajemnice odporności psychicznej. Jak uodpornić się na stres, depresję i wypalenie zawodowe. Kraków UJ Duda A.K. (2019) Masz prawo do mediacji w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Kordziński J. (2019) Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu nauczycieli. Warszawa: Wolters Kluwer McKay M., Davis M., Farraing P. (2006) Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP Cz. I r.1, Cz. II r. 4, Cz. III r. 10, 12, 16, 19,20 Nakamura R.M. (2011) Zdrowe kierowanie klasą. Motywacja, Komunikacja, Dyscyplina. Warszawa: ABC a Wolters Kluwer business Cz. III r. 7, 8 Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2017) Psychologia kluczowe koncepcje. Warszawa: PWN T.5 r.1.1 – 1.3; r.2.1 – 2.4 Literatura uzupełniająca: Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F. (2011) Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Rebis Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997) Psychologia społeczna serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka Cz.II r. 4 i 5, Cz.III r. 9, Cz. IV r. 13 Bałutowski D. (2019) O co chodzi? Praktyczny przewodnik po komunikacji interpersonalnej. Kraków: Skillset Chybicka A., Puchalska M. (2016) Rozwojownik Poradnik rozwoju osobistego i szczęścia. Sopot GWP Cialdini R.B. (2011) Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego: moc oddziaływania na ludzi i sytuacje. Gliwice: Wydawnictwo Helion Rzędowscy (2018) Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce. Gliwice: Helion Walter G.S., Cookie W.S. (2007) Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk: GWP |
|
Uwagi: |
Syllabus dotyczy zajęć prowadzonych przez dr Krzysztofa Piotrowskiego i dr Katarzynę Fundament |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Adamiec-Zgraja, Katarzyna Fundament, Ewa Kempny, Jerzy Lackowski, Teresa Samek | |
Prowadzący grup: | Julia Łosiak-Pilch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Zdobycie wiedzy, zrozumienie najważniejszych zagadnień z zakresu spostrzegania społecznego, komunikacji, a także autorefleksji i samorozwoju. Nabycie i doskonalenie umiejętności związanych z procesami spostrzegania społecznego, komunikacji oraz rozwoju osobistego. |
|
Efekty kształcenia: | Student zna i rozumie: a) najważniejsze teorie dotyczące spostrzegania społecznego i komunikacji interpersonalnej; b) uwarunkowania zachowań społecznych wraz z metodami ich usprawniania; c) procesy i role grupowe, reguły współdziałania; d) proces kształtowania postaw, stereotypów, uprzedzeń; e) podłoże i znaczenie barier oraz trudności w procesie komunikowania, a także sposoby radzenia sobie z nimi; f) znaczenie autorefleksji i samorozwoju w pracy w zawodzie nauczyciela; g) najważniejsze źródła stresu, wypalenia zawodowego wraz z działaniami profilaktycznymi w tym zakresie. Student potrafi: a) obserwować zachowania społeczne uczniów oraz trafnie odczytywać ich uwarunkowania; b) rozpoznawać własne zasoby; c) stosować wybrane strategie rozwoju osobistego i zawodowego; d) podnosić poziom własnej wiedzy oraz umiejętności zawodowych; e) radzić sobie w sytuacjach stresu zawodowego i osobistego; f) skuteczne stosować wybrane działania profilaktyki wypalenia zawodowego; g) efektywnie komunikować się z partnerami procesu dydaktycznego. |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenia przedmiotów Psychologia dla nauczycieli I oraz Psychologia dla nauczycieli II |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Problemy i pytania na zaliczenie przedmiotu będą sprawdzały poziom uzyskanych przez studentów efektów uczenia się. Wymagania podstawowe: a) rozumienie problematyki spostrzegania społecznego oraz komunikacji; b) rozumienie najważniejszych procesów grupowych, w tym ról grupowych, reguł współdziałania i współpracy, kształtowania się postaw, stereotypów, uprzedzeń oraz zachowań dyskryminacyjnych; c) rozumienie przyczyn i umiejętność dostrzegania przejawów trudności w procesie komunikacji z partnerami edukacyjnymi; d) rozumienie źródeł stresu oraz wypalenia zawodowego wraz ze znajomością działań profilaktycznych; e) umiejętność trafnego zastosowania wybranych strategii samorozwoju oraz poznania; f) umiejętność trafnego odczytywania uwarunkowań zachowań społecznych uczniów. Obecność na zajęciach i aktywny w nich udział. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Pozytywny wynik zaliczenia pisemnego lub ustnego sprawdzającego wiedzę oraz umiejętność jej wykorzystania do zrozumienia i rozwiązywania problemów wynikających z obowiązków nauczyciela. Forma zaliczenia pisemnego ustalana przez prowadzącego zajęcia. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | E-learning Metody eksponujące - film Metody podające - anegdota Metody podające - opis Metody podające - prezentacja multimedialna Metody podające - wykład informacyjny Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Metody problemowe - metody aktywizujące - gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne) Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków Metody problemowe - wykład konwersatoryjny Metody problemowe - wykład problemowy |
|
Bilans punktów ECTS: | 1,5 (30 godz. kontaktowych + 30 godz. bezkontaktowych) |
|
Skrócony opis: |
Trzecia (ostatnia) część przedmiotu Psychologia dla nauczycieli. W jej ramach analizowane są zagadnienia dotyczące spostrzegania społecznego, procesów społecznych, komunikacji oraz autorefleksji i samorozwoju. |
|
Pełny opis: |
Treści: I. Teoria spostrzegania społecznego 1. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. 2. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. 3. Procesy grupowe, konflikty. II. Komunikacja 1. Zachowania interpersonalne (agresywne, uległe, asertywne), reguły współdziałania. 2. Procesy komunikacji interpersonalnej (komunikacja werbalna, niewerbalna). 3. Bariery komunikacyjne. 4. Komunikacja w klasie, komunikacja nauczyciel – uczeń. 5. Komunikacja w szkole: nauczyciel – rodzic. 6. Negocjowanie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych, rozwiązywanie problemów. 7. Techniki usprawniające komunikację nauczyciel – uczeń, uczeń – uczeń. III. Zagadnienia autorefleksji i samorozwoju 1. Autoprezentacja. 2. Zasoby własne nauczyciela ich identyfikacja, rozwój, samopoznanie. 3. Stres zawodowy: mechanizmy stresu, stresory. 4. Wypalenie zawodowe. 5. Strategie radzenia sobie ze stresem w szkole, profilaktyka wypalenia w zawodzie nauczyciela. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997) Psychologia społeczna serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka Cz. II r. 6 Berndt Ch. (2018) Tajemnice odporności psychicznej. Jak uodpornić się na stres, depresję i wypalenie zawodowe. Kraków UJ Duda A.K. (2019) Masz prawo do mediacji w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Kordziński J. (2019) Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu nauczycieli. Warszawa: Wolters Kluwer McKay M., Davis M., Farraing P. (2006) Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP Cz. I r.1, Cz. II r. 4, Cz. III r. 10, 12, 16, 19,20 Nakamura R.M. (2011) Zdrowe kierowanie klasą. Motywacja, Komunikacja, Dyscyplina. Warszawa: ABC a Wolters Kluwer business Cz. III r. 7, 8 Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2017) Psychologia kluczowe koncepcje. Warszawa: PWN T.5 r.1.1 – 1.3; r.2.1 – 2.4 Literatura uzupełniająca: Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F. (2011) Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Rebis Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997) Psychologia społeczna serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka Cz.II r. 4 i 5, Cz.III r. 9, Cz. IV r. 13 Bałutowski D. (2019) O co chodzi? Praktyczny przewodnik po komunikacji interpersonalnej. Kraków: Skillset Chybicka A., Puchalska M. (2016) Rozwojownik Poradnik rozwoju osobistego i szczęścia. Sopot GWP Cialdini R.B. (2011) Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego: moc oddziaływania na ludzi i sytuacje. Gliwice: Wydawnictwo Helion Rzędowscy (2018) Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce. Gliwice: Helion Walter G.S., Cookie W.S. (2007) Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk: GWP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.