Jagiellonian University in Kraków - Central Authentication System
Strona główna

Developmental Biology

General data

Course ID: WB.SDSP.B-4
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Developmental Biology
Name in Polish: Biologia Rozwoju
Organizational unit: Institute of Zoology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish

Classes in period "2023/2024 academic year" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 60 hours, 50 places more information
Coordinators: Grzegorz Tylko
Group instructors: Magdalena Chadzińska, Małgorzata Duda, Małgorzata Grzesiak, Anna Hejmej, Mariusz Jaglarz, Katarzyna Knapczyk-Stwora, Elżbieta Kołaczkowska, Maciej Pabijan, Rafał Piprek, Zbigniew Polański, Elżbieta Pyza, Agnieszka Rak, Teresa Szklarzewicz, Wacław Tworzydło, Grzegorz Tylko
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Learning mode:

on-site

Learning outcomes of a component:

(in Polish) WIEDZA (P8S_WG)

Doktorant interpretuje złożoność procesów i zjawisk związanych z rozwojem organizmu od molekuł po komórki i tkanki. Ma pogłębioną wiedzę z zakresu specjalności nauk biologicznych opisujących procesy wpływające na rozwój w okresie życia płodowego i po urodzeniu. Doktorant korzysta z najnowszych publikacji polecanych przez prowadzących kurs. Zna zasady planowania badań oraz techniki i narzędzia badawcze stosowane w biologii.

UMIEJĘTNOŚCI (P8S_UW)

Doktorant stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze konieczne do przeanalizowania zachodzących w komórce procesów związanych z rozwojem. Potrafi korzystać z różnych informacji źródłowych w języku polskim i angielskim oraz ma umiejętność krytycznej analizy i selekcji pozyskanych danych. Potrafi dokonać syntetycznej oceny wysłuchanych wykładów i krytycznie odnieść się do zawartości źródeł elektronicznych. Uczestniczy czynnie w dyskusji związanej z przedstawionym tematem.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (P8S_KK)

Doktorant ma świadomość złożoności zjawisk i procesów biologicznych. Stosuje zasadę interpretowania zjawisk i procesów biologicznych ściśle opartego na danych otrzymanych w trakcie prezentowanych doświadczeń in vivo lub in vitro. Potrafi ocenić dorobek naukowy dyscypliny. Śledzi najnowsze osiągnięcia w dziedzinie nauk biologicznych i ma świadomość jej praktycznych zastosowań.


Conditions of gaining credit:

(in Polish) egzamin pisemny – doktorant wybiera trzy spośród pytań ze wszystkich wykładów (poza pytaniami przygotowanymi przez ewentualnego promotora); warunkiem zaliczenia jest obecność na wykładach (patrz Uwagi) oraz uzyskanie 9 pkt./15 pkt. możliwych, przy czym minimalna liczba punktów otrzymana za pytanie musi wynieść 3.

Assessment methods and criteria for this course:

(in Polish) Egzamin pisemny, trzy pytania otwarte; każde z pytań ma wartość 5 pkt., co daje maksymalną liczbę 15 pkt. Próg zaliczenia kursu wynosi 9 pkt., przy czym minimalna liczba punktów otrzymana za każde pytanie musi wynieść 3.

Exam date:

(in Polish) 13 lub 20 czerwca 2024 (do uzgodnienia)

Learning activities and teaching methods - thesaurus:

Expository methods – formal lecture
Expository methods – multimedia presentation

Learning activities and teaching methods:

(in Polish) wykład w formie prezentacji multimedialnej

ECTS estimate:

(in Polish) 60 godz. wykładów; 40 godz. pracy własnej doktoranta

Short description: (in Polish)

Celem kursu jest przedstawienie wybranych zagadnień dotyczących rozwoju zwierząt kręgowych i bezkręgowych, od momentu zapłodnienia przez formowanie się listków zarodkowych, kształtowanie gonad oraz tkanek i narządów somatycznych typowych dla osobnika dorosłego. Procesy przedstawione są na różnych poziomach: molekularnym, strukturalnym i komórkowym, z uwzględnieniem wpływu szeregu czynników kontrolujących właściwy rozwój organizmów. Kurs przedstawia zatem najnowsze wiadomości z szeroko rozumianej biologii rozwoju.

Full description: (in Polish)

Wykłady kursu obejmują wiele aspektów ogólnie pojętej biologii rozwoju organizmów wielokomórkowych, bezkręgowych i kręgowych. Dotyczą one powstawania komórek linii płciowej żeńskiej i męskiej, charakteru ich nisz oraz lokalizacji i funkcjonowania macierzystych komórek płciowych. Na przykładach odmiennych organizmów, w tym organizmów modelowych Drosophila melanogaster i Mus musculus, omówiane są mechanizmy odpowiedzialne za wyznaczanie pierwotnych komórek płciowych oraz procesy zapewniające odszukanie tkanki docelowej przez pierwotne komórki płciowe. Wskazane są czynniki regulujące migrację komórek, również z ewolucyjnej perspektywy formowania się komórek linii płciowej. Powstające i dojrzałe gonady omawiane są szczegółowo pod kątem ich budowy anatomicznej i struktury, z uwzględnieniem tkanek im towarzyszących. Oogeneza i spermatogeneza zaprezentowane są w odniesieniu do szeregu procesów kontrolowanych przez wiele substancji aktywnych, w tym hormony; same gonady opisane są jako źródło owych czynników aktywnych wpływających na ich funkcje i tkanki całego organizmu. Toteż rola hormonów w rozwoju oraz prawidłowym powstawaniu gonad, mechanizmy i zaburzenia w determinacji płci są także przedmiotem kursu. Kurs prezentuje mechanizmy kontroli zwiększania się liczby komórek płciowych i somatycznych na poziomie molekularnym i strukturalnym, skoro rozwojowi organizmu towarzyszą podziały komórkowe, mitotyczne i mejotyczne. Dodatkowo, część wykładów jest poświęcona partenogenezie, zaletom i wadom owego procesu dla rozwoju niektórych organizmów oraz sposobów zabezpieczania przed nią; rola epigenetycznych mechanizmów, zdolnych do reprogramowania komórek linii płciowej. W świetle najnowszych doniesień, wykłady szkicują też procesy metamorfozy u kręgowców, ontogenezę układu nerwowego oraz immunologicznego, wraz z wpływem infekcji na rozwój organizmów. Wspomniana jest rola niekodującego mikroRNA w regulacji powstawania układu rozrodczego, nerwowego i krwionośnego, jak również znaczenie egzosomów w komunikacji międzykomórkowej podczas formowania się gonad oraz w trakcie ciąży i wzrostu organizmu. Wreszcie, treści kursu zaznaczają rolę symbioz organizmów, które decydują o funkcjonowaniu gonad i rozwoju niektórych grup zwierząt, tj. przeżuwaczy, gadów, owadów, pozostających w różnej lokalizacji i odmiennie dziedziczonych. Kurs sięga również po informacje dotyczące rozwoju człowieka, uwzględniając psyche w ostatecznym kształtowaniu dojrzałego organizmu.

Bibliography: (in Polish)

Wykaz aktualnej literatury przekazywany jest przez prowadzącego na początku lub końcu wykładu

Notes: (in Polish)

Wykłady dla uczestników Szkoły Doktorskiej Nauk Ścisłych i Przyrodniczych (4 ECTS)

Koordynator: dr hab. Grzegorz Tylko, prof. UJ

Termin wykładów: czwartek, godz. 8.30–10.00

Miejsce: Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych, ul. Gronostajowa 9, sala 0.14 (parter)

Obecność obowiązkowa, dozwolone dwie nieobecności, z których jedna musi być usprawiedliwiona (np. zwolnienie lekarskie, certyfikat z odbytego szkolenia/konferencji/szkoły letniej lub zimowej, praca na rzecz UJ itp.)

TERMIN WYKŁADOWCA TYTUŁ

29.02.2024 prof. dr hab. Zbigniew Polański „Partenogeneza naturalna i eksperymentalna, zjawisko napiętnowania genomu ssaków”

07.03.2024 prof. dr hab. Zbigniew Polański „Epigenetyczne reprogramowanie komórek linii płciowej”

14.03.2024 prof. dr hab. Zbigniew Polański „Regulacja cyklu komórkowego w mejozie i mitozie oraz mechanizmy zapobiegające aneuploidiom płodowym”

21.03.2024 prof. dr hab. Anna Hejmej „Hormonalna determinacja płci” cz. I

04.04.2024 dr hab. Małgorzata Grzesiak „Hormonalna determinacja płci” cz. II

11.04.2024 prof. dr hab. Elżbieta Kołaczkowska „Neutrofile i ich NET a etapy rozwoju osobniczego”

18.04.2024 prof. dr hab. Magdalena Chadzińska „Ontogeneza układu odpornościowego”

25.04.2024 prof. dr hab. Elżbieta Pyza „Ontogeneza układu nerwowego”

09.05.2024 prof. dr hab. Elżbieta Pyza „Ontogeneza układu nerwowego”

16.05.2024 dr hab. Agnieszka Rak, prof. UJ „Rola adipokin w regulacji rozrodu na osi podwzgórze-przysadka-jajnik”

23.05.2024 dr hab. Iwona Wronka, prof. UJ „Rozwój psychosomatyczny naczelnych”

06.06.2024 dr hab. Iwona Wronka, prof. UJ „Rozwój osobniczy człowieka”

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Jagiellonian University in Kraków.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c