Archeologia - perspektywa ekologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-16 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Archeologia - perspektywa ekologiczna | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WBL-0011-2SO (Biologia 2 stopień; 1 rok + 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-24 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 70 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marek Nowak | |
Prowadzący grup: | Marek Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest zaznajomienie studentów kierunków biologicznych i nauk o ziemi z zarysem archeologii prehistorycznej. Zgodnie z tytułem, zarys ten będzie szczególnie uwzględniał problematykę ekologicznych uwarunkowań prehistorycznych społeczności ludzkich. |
|
Efekty kształcenia: | - Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i terminy archeologiczne związane z archeologią i prehistorią. - Student zna i rozumie miejsce archeologii i prehistorii w naukach biologicznych, humanistycznych i społecznych. - Student zna i rozumie znaczenie poszczególnych etapów rozwojowych prehistorycznych i wczesnohistorycznych społeczności ludzkich. - Student zna i rozumie znaczenie kontekstów środowiskowych podstawowych etapów rozwojowych prehistorycznych i wczesnohistorycznych społeczności ludzkich. |
|
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie na ocenę. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność (80%) i aktywność na zajęciach. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Efekty kształcenia sprawdzane są w ciągu całego semestru poprzez ocenę aktywności studenta na zajęciach, m.in. podczas dyskusji nad zagadnieniami poruszanymi na wykładach i znajdującymi się w zadanej literaturze przedmiotu. Ostateczną formą sprawdzenia wiedzy jest zaliczenie, obejmujące swym zakresem treści przekazywane na wykładzie oraz z zadanej literatury. |
|
Metody dydaktyczne: | wykład problemowy; wykład informacyjny; wykład z elementami konwersatorium; wykład z prezentacją multimedialną |
|
Bilans punktów ECTS: | udział w wykładach – 30 godzin bieżące utrwalanie nabytej wiedzy – 10 godzin obowiązkowa lektura – 15 godzin przygotowanie do zaliczenia – 5 godzin łącznie na moduł – 60 godzin |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
Na początku nastąpi ogólne objaśnienie pojęć takich jak archeologia, prehistoria i kultura archeologiczna. Scharakteryzowane zostaną także podstawowe kategorie źródeł archeologicznych i innych danych, wykorzystywanych w archeologii, jak również stosowane w tej nauce metody badawcze. Przedstawione zostaną ponadto podstawowe kierunki refleksji metodologicznej i teoretycznej w archeologii i prehistorii. Zaprezentowane zostaną wreszcie rudymenty podziałów chronologicznych i kulturowych, wypracowanych na gruncie archeologii. W kolejnym etapie zajęć scharakteryzowane zostaną podstawowe etapy rozwoju społeczności ludzkich w czasach prehistorycznych, a więc: epoka kamienia (paleolit, mezolit, neolit), epoka brązu i epoka żelaza. Charakterystyka ta dotyczyć będzie głównie obszaru kontynentu europejskiego (wraz z szeroko rozumianą strefą śródziemnomorską). W ramach tych charakterystyk szczególny nacisk zostanie położony na kwestie środowiskowych kontekstów, w których funkcjonowały społeczności prehistoryczne i relacji na linii człowiek prehistoryczny-środowisko, a także na zagadnienia paleoekonomiczne, paleoosadnicze i paleodemograficzne. Oczywiście omawiane będą także cechy charakterystyczne najważniejszych kultur archeologicznych (kultura materialna), chronologia, zagadnienia związane z religią i wierzeniami (obrządek pogrzebowy, miejsca kultu), strukturą społeczną i możliwościami w zakresie rekonstrukcji etnicznych i językowych. Ostatnim elementem zajęć będzie prezentacja wybranych przykładów (case studies) badań z zakresu geoarcheologii i archeologii środowiskowej oraz problemów związanych z interpretacją wyników takich badań. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa - Kaczanowski P., Kozłowski J.K., Wielka Historia Polski. Tom 1: Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), Kraków 1998. - Kozłowski J.K., Wielka historia świata. Tom 1, Świat przed „rewolucją” neolityczną, Kraków 2004. - Renfrew C., Bahn P., Archeologia, teoria, metody, praktyka, Warszawa 2002. - J. Śliwa (red.), Wielka Historia Świata. Tom 2: Stary i Nowy Świat. Od rewolucji neolitycznej do podbojów Aleksandra Wielkiego, Kraków 2005. - Wrzesiński J. (red.), Popiół i kość. Funeralia Lednickie, spotkanie IV, Sobótka-Wrocław 2002. - Urbańczyk P. (red.), The Past Societies. Polish Lands From the First Evidence of Human Presence to the Early Middle Ages. volumes 1 – 5. Warszawa 2016/2017. Literatura uzupełniająca Literatura podstawowa - Kaczanowski P., Kozłowski J.K., Wielka Historia Polski. Tom 1: Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), Kraków 1998. - Kozłowski J.K., Wielka historia świata. Tom 1, Świat przed „rewolucją” neolityczną, Kraków 2004. - Renfrew C., Bahn P., Archeologia, teoria, metody, praktyka, Warszawa 2002. - J. Śliwa (red.), Wielka Historia Świata. Tom 2: Stary i Nowy Świat. Od rewolucji neolitycznej do podbojów Aleksandra Wielkiego, Kraków 2005. - Wrzesiński J. (red.), Popiół i kość. Funeralia Lednickie, spotkanie IV, Sobótka-Wrocław 2002. - Urbańczyk P. (red.), The Past Societies. Polish Lands From the First Evidence of Human Presence to the Early Middle Ages. volumes 1 – 5. Warszawa 2016/2017. Literatura uzupełniająca - Czarnecka K., Struktura społeczna ludności kultury przeworskiej, Warszawa 1990. - Dąbrowski J., Polska przed trzema tysiącami lat. Czasy kultury łużyckiej, Warszawa 2009. - Gamble C., The Palaeolithic Societies of Europe, Cambridge 1999. - Harding A., European Societies in the Bronze Age, Cambridge 2000. - Kaczanowski P., Przemiany osadnicze na ziemiach polskich u schyłku starożytności [w:] P. Kaczanowski, M. Parczewski (red.), Archeologia o początkach Słowian. Materiały z konferencji, Kraków, 19-21 listopada 2001, Kraków 2005, 215-227. - Kolendo J., Świat antyczny i barbarzyńcy, t. I i II, Warszawa 1998. - Kruk J., Wzory przeszłości. Studia nad neolitem środkowym i późnym, Kraków 2008. - Kruk J., Milisauskas S., Rozkwit i upadek społeczeństw rolniczych neolitu, Kraków 1999. - Nowak M., Drugi etap neolityzacji ziem polskich, Kraków 2009. - Przybyła M.S., Mittel- und Südosteuropa in der zweiten Hälfte des 12. Jh. v. Chr. – Die Klimakrise von 1159-1141 BC und deren Wiederspiegelung in Fundmaterial (Europa środkowa i południowo-wschodnia w 2 połowie XII w. przed Chr. – kryzys klimatyczny lat 1159-1141 BC i jego odbicie w zapisie źródeł archeologicznych), Sprawozdania Archeologiczne 58 (2006), 21-92. - Milisauskas S., Kruk J., Pipes M.-L., Haduch E. 2016. Neolithic Human Burials Practices. The Interpretation of Funerary Behaviors at Bronocice. Kraków. - Milisauskas S., Kruk J., Pipes M.-L., Makowicz-Poliszot D. Butchering and Meat Consumption in the Neolithic. The Exploitation of Animals at Bronocice. Kraków 2012. - Kruk J., Lityńska-Zając M., Milisauskas S. Gospodarka roślinna w neolicie. Studium przypadku / Neolithic plant cultivation at Bronocice. Kraków 2016. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.