Roślina a środowisko
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-226 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Roślina a środowisko | ||
Jednostka: | Instytut Botaniki | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia organizmów, I st. Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia środowiskowa, I st. Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin, 15 miejsc ![]() Ćwiczenia terenowe, 15 godzin, 15 miejsc ![]() Wykład, 20 godzin, 15 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Stachurska-Swakoń | |
Prowadzący grup: | Sabina Klich, Józef Mitka, Alina Stachurska-Swakoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | 1. W zakresie wiedzy -Poznanie wpływu i zależności czynników ekologicznych na rośliny takich jak warunki fizyczno-chemiczne, edaficzne, topograficzne czy tolerancja na oddziaływanie czynników środowiska; -Poznanie czynników biotycznych i przystosowań morfologicznych i biologicznych roślin oraz modyfikacji środowiska przez rośliny. 2. W zakresie umiejętności -Praktyczna umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia badań laboratoryjnych dotyczących wpływu niektórych czynników ekologicznych na rośliny (światło, pH roztworu, konkurencja), -Praktyczna umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia zajęć w terenie dotyczących wpływu niektórych czynników ekologicznych na rośliny (ekspozycja, światło, pH gleby), -Umiejętność krytycznego myślenia i wnioskowania. 3.W zakresie kompetencji społecznych - Student potrafi efektywnie pracować w zespole, - Student konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego interpretowania zjawisk i procesów biologicznych zarówno w pracy naukowej, jak i w działaniach praktycznych. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie pisemne na ocenę (test), Warunkiem dopuszczenia do testu jest zaliczenie zajęć laboratoryjnych i terenowych (obowiązkowa obecność na zajęciach oraz opracowywanie wyników badań laboratoryjnych) |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Obecność i czynny udział w zajęciach laboratoryjnych i terenowych, opracowanie pisemne wyników badań laboratoryjnych , pisemny test |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład Ćwiczenia w laboratorium Zajęcia terenowe |
|
Bilans punktów ECTS: | AKTYWNOŚĆ NAKŁAD PRACY udział w wykładach 20h udział w zajęciach laboratoryjnych i terenowych 25h przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 10h przygotowanie do zaliczenia 20h SUMA 75h |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Pełny opis: |
Kurs zawiera wprowadzenie do zagadnień związanych z interakcją pomiędzy roślinami a ich środowiskiem oraz wzajemnych oddziaływań pomiędzy roślinami i innymi organizmami. Zagadnienia te realizowane są w oparciu o cykl doświadczeń laboratoryjnych nad wpływem m.in. roztworu glebowego, temperatury, światła czy wilgotności gleby na kiełkowanie nasion różnych gatunków roślin. Typy ekologiczne roślin, formy współżycia pomiędzy organizmami i wpływ roślin na środowisko poznawane będą w trakcie zajęć terenowych przeprowadzanych w Ogrodzie Botanicznym i w okolicach Krakowa. | |
Literatura: |
Falińska K. 2004 – Ekologia roślin. Wyd. Nauk.PWN Podbielkowski Z., Podbielkowska M. 1992 – Przystosowania roślin do środowiska. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne Kopcewicz J., Lewak S. 2005 – Fizjologia roślin. Wyd. Nauk.PWN Krebs C.J. 2001 – Ekologia Daubenmire R. F. 1973 – Rośliny a środowisko Pomoce otrzymane podczas wykładów i ćwiczeń (m.in. literatura uzupełniająca; pokaz kolekcji materiałów zielnikowych) | |
Uwagi: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.