Edukacja ekologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-261 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja ekologiczna | ||
Jednostka: | Instytut Nauk o Środowisku | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia organizmów, I st. Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia środowiskowa, I st. Zarządzanie zasobami przyrody - przedmioty obowiązkowe dla II roku |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 60 miejsc ![]() Wykład, 15 godzin, 60 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Grodzińska-Jurczak | |
Prowadzący grup: | Mariusz Boćkowski, Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Joanna Tusznio | |
Strona przedmiotu: | http://www.eko.uj.edu.pl/ee/kursy.html | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Poznanie nowych zasad planowania, technik i narzędzi badawczych stosowanych w edukacji ekologicznej i kształtowaniu świadomości ekologicznej różnych grup społecznych. |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy: • student zna zasady planowania, techniki i narzędzia badawcze stosowane w edukacji ekologicznej (w tym w szczególności te poświęcone badaniu poziomu świadomości ekologicznej różnych grup społecznych), • student zna ogólne zasady realizacji treści i zadań edukacji ekologicznej przez różne instytucje sektora publicznego i pozarządowego dla różnych grup społecznych, • student wie jak jest edukacja ekologiczna jest realizowana w sektorze kształcenia formalnego i nieformalnego, • student zna techniki i metody popularyzacji wiedzy ekologicznej umiejąc ją praktycznie dostosować do grupy odbiorców, • student zna ogólne zasady finansowania badań oraz projektów wdrożeniowych w zakresie nauk interdyscyplinarnych i międzysektorowych. W zakresie umiejętności: • student umie krytycznie analizować i selekcjonować informacje z różnych dostępnych źródeł • potrafi detalicznie zaplanować i przeprowadzić proste badania ankietowe na zadany temat i krytycznie interpretować ich wyniki, • student umie sformułować i uzasadnić własną opinię na temat praktycznych zastosowań edukacji ekologicznej w życiu, • student potrafi przygotować prezentację wyników projektu badawczego z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i multimediów • student potrafi przeprowadzić zajęcia z edukacji ekologicznej w wybranej grupie odbiorców, • student potrafi zaplanować prostą akcję/kampanię edukacyjno-informacyjną za zakresu edukacji ekologicznej Kompetencje społeczne: • student ma świadomość profitów współdziałania i pracy w grupie jako jej członek a także potrafi kierować pracą małego zespołu, • potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania • potrafi komunikować się z przedstawicielami instytucji różnych sektorów: publicznego i pozarządowego |
|
Wymagania wstępne: | Przynajmniej bierna znajomość jęz. angielskiego, zainteresowanie popularyzacją nauki. Inne przydatne: łatwość pracy w grupie, kontaktu z innymi osobami |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunki zaliczenia wykładu: obecność na wykładach, zaliczenie pisemne na ocenę odbywa się na zakończenie kursu. Ma ono formę testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi i dotyczy problematyki wprowadzanej na kursie. Do zaliczenia mogą przystępować studenci, którzy zaliczyli ćwiczenia. Na ćwiczeniach studenci wykonują projekt. Warunki zaliczenia ćwiczeń: obecność na ćwiczeniach, projekt i ćwiczenia praktyczne - nad projektem zaliczeniowym. Studenci pracują w grupach 4-5 osobowych podczas ćwiczeń. Podczas i poza ćwiczeniami mają możliwość konsultacji z prowadzącym. Tematyka projektu ustalana w porozumieniu z prowadzącym. Zasady pracy oraz kalendarz prac nad projektem podawane są na początku kursu. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | W zakresie wiedzy: test pytania otwarte i zamknięte, zna omawiane zasady planowania i techniki badań stosowane w edukacji ekologicznej Student potrafi zaplanować i przeprowadzić proste badania z zakresu edukacji ekologicznej wśród różnych grup odbiorców przy użyciu prostych metod badań społecznych Student potrafi omówić system kształcenia w zakresie edukacji ekologicznej w sektorze formalnym i nieformalnym Student potrafi zaprojektować i przeprowadzić proste akcje edukacyjne dla różnych grup odbiorców Student ma orientację gdzie należy się ubiegać o finansowanie projektów edukacyjnych Projekt. Samodzielnie wykonany zgodnie z wymaganiami formalnymi i merytorycznymi z zastosowaniem adekwatnych metod i technik. W zakresie umiejętności i kompetencji: Ocena przygotowania i aktywności podczas zajęć, sposobu przedstawiania rezultatów ćwiczeń. Ciągła ocena aktywności w dyskusji, pracy w grupie nad zadanymi podczas zajęć ćwiczeniami. |
|
Metody dydaktyczne: | • Metody podające - prezentacja multimedialna • Metody problemowe - wykład konwersatoryjny • Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków • Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach– 15 h Udział w ćwiczeniach - 15 h Przygotowanie do ćwiczeń czytanie materiałów zaleconych – 5 h Przygotowanie do zaliczenia – 15 h Przygotowanie do egzaminu – 5 h Suma: 55 h = 2 ECTS |
|
Skrócony opis: |
Kurs Edukacja Ekologiczna wyposaża studenta w wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne jak przekazywać wiedzę o środowisku naturalnym i jak kształtować postawy względem niego w zależności od charakterystyki respondenta. | |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Co to jest edukacja środowiskowa? - definicje, trendy krajowe i międzynarodowe. Formalna i nieformalna edukacja ekologiczna. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, instytucje mające statutowy obowiązek edukacji ekologicznej. 2. Metody aktywizujące w edukacji ekologicznej. Akcje i kampanie edukacyjne – planowanie i ewaluacja. 3. Gospodarka odpadami komunalnymi - wiadomości ogólne, przykłady akcji edukacyjnych, analiza materiałów edukacyjno-informacyjnych, rola samorządu lokalnego w zarządzaniu odpadami, efektywność racjonalnej gospodarki odpadami a partycypacja społeczeństwa. 4. System jakości i znakowanie ekologiczne 5. Ruch ekologiczny, rola organizacji pozarządowych w ochronie przyrody. 6. Finansowanie działań w ramach edukacji nieformalnej (instytucje finansujące, rodzaje programów finansowych, jak starać się o fundusze?). 7. Rolnictwo ekologiczne - założenia, audyt, opłacalność, programy finansujące. 8. Badania społeczne w planowaniu edukacji ekologicznej. Metody ilościowe i jakościowe. Kwestionariusz wywiadu, wywiad bezpośredni, badania fokusowe. Badania opinii publicznej. Ćwiczenia: Konstrukcja kwestionariusza wywiadu/ankiety, pilotaż narzędzia, wprowadzenie do analizy danych z badań społecznych. | |
Literatura: |
1. Autorskie wykłady 2. Periodyki: Edukacja biologiczna i środowiskowa, International Research in Geographical and Environmental Education, The Journal of Environmental Education 3. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych 4. Polityka Ekologiczna Państwa 5. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej 6. Ustawa o odpadach 7. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 8. W zależności od tematyki projektu zaliczeniowego (odmienny co roku) w każdej edycji kursu podawana literatura tematu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.