Środowiska polarne Ziemi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-267 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Środowiska polarne Ziemi | ||
Jednostka: | Instytut Botaniki | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Kursy dedykowane dla studentów I roku biologii (studia I stopnia) Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Osyczka | |
Prowadzący grup: | Marek Drewnik, Henryk Głąb, Piotr Köhler, Piotr Osyczka, Wojciech Szymański, Michał Węgrzyn, Paulina Wietrzyk-Pełka, Wiesław Ziaja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | 1. W zakresie wiedzy: Uczestnik kursu zdobywa wiedzę na temat elementów abiotycznych i biotycznych środowiska przyrodniczego rejonów polarnych (Arktyki i Antarktyki) oraz powiązań między nimi. Student zdobywa wiedzę ogólną z dziedzin geografii, geologii, klimatologii, biologii i ochrony środowiska tych obszarów Ziemi oraz historii odkryć i badań polarnych. Kurs porusza zagadnienia związane z pośrednim i bezpośrednim wpływem działalności człowieka na środowiska polarne oraz z wpływem globalnych zmian klimatycznych na funkcjonowanie ekosystemów polarnych. Interdyscyplinarny charakter wykładów umożliwia poznanie złożoności procesów zachodzących w rejonach polarnych. 2. W zakresie umiejętności: Student umie rozpoznać i opisać charakterystyczne elementy krajobrazu obszarów polarnych, rozpoznawać podstawowych przedstawicieli ogólnie rozumianej flory i fauny poszczególnych obszarów polarnych. 3. W zakresie kompetencji społecznych: Student ma świadomość: negatywnego wpływu antropopresji na funkcjonowanie wrażliwych ekosystemów polarnych, globalnych zagrożeń wynikających ze zmian klimatycznych i związanych z tym procesów recesji lodowców. Student uwrażliwiany jest na konieczność ochrony unikalnych ekosystemów polarnych. Student poznaje relacje człowiek-przyroda w kontekście ekstremalnych warunków środowiska. Student może poznać biografie polarników, ludzi o niezłomnym harcie ducha, ogromnej woli poznania i przeżycia. |
|
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych i dodatkowych |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie w formie pisemnej na ocenę, student otrzymuje do rozwiązania test wyboru obejmujący wszystkie działy tematyczne. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Zaliczenie - koniec semestru |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład (prezentacje multimedialne, filmy) |
|
Bilans punktów ECTS: | Aktywność Nakład pracy udział w wykładach 30 h przygotowanie się do zaliczenia 20 h suma 50 h |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Pełny opis: |
Wykłady poruszające następujące zagadnienia związane z obszarami polarnymi Ziemi:położenie i granice stref polarnych, budowa geologiczna,rzeźba terenu, gleby, klimat, lodowce i proces recesji lodowców, tundra obszarów polarnych – typy fizjonomiczne, biota organizmów kryptogamicznych, flora i fauna, ochrona środowiska, człowiek w środowisku arktycznym, historia odkryć i badań polarnych. | |
Literatura: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu są treści realizowane na ćwiczeniach. Literatura uzupełniająca, wybrane pozycje:Pełna bibliografia polarna (Baza publikacji polarnych) znajduje się w katalogu on-line: http://expertus.ib.uj.edu.pl/expertus/ Bargagli R. 2005. Antarctic Ecosystems. Environmental contamination, climate change, and human impact. – Ecological Studies 175, Springer-Verlag, Berlin – Heidelberg.Herzfeld U.C. 2004. Atlas of Antarctica – Topographic Maps from Geostatistical Analysis of Satellite Radar Altimeter Data. - Springer-Verlag, Berlin – Heidelberg.McGonigal D., Woodworth L. 2005. Antarktyda – biały kontynent. – Muza S.A., Warszawa.Ochyra R., Lewis-Smith R.I., Bednarek-Ochyra H. 2008. The illustrated moss flora of Antarctica. – Cambridge University Press, Cambridge.Przybylak R., Kejna M., Araźny A., Głowacki P. (red.). 2007. Abiotyczne środowisko Spitsbergenu 2005-2006 w warunkach globalnego ocieplenia. – Zakład Klimatologii Instytutu Geografii UMK w Toruniu, Instytut Geofizyki PAN w Warszawie, Toruń.Rakusa-Suszczewski S. 1999. Ekosystem morskiej Antarktyki. Zmiany i zmienność. – Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.Rakusa-Suszczewski S. (red.). 2005. Contribution to the coastal and shelf ecosystem of maritime Antarctic, Admiralty Bay, King George Island. Collected Reprints. – Zakład Biologii Antarktyki PAN, Warszawa.Sourd C. (red.). 1997. Tundra i morza polarne. – Wydawnictwo Delta, Świat Książki.Ziaja W., Skiba S. 2002. Struktura i funkcjonowanie środowiska przyrodniczego Sørkapplandu (Spitsbergen, Svalbard). – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.Ziaja W., Maciejowski W., Ostafin K. 2007. Dynamika krajobrazu północno-wschodniego Sørkapplandu (Spitsbergen, Svalbard). – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | |
Uwagi: |
Studia pierwszego stopnia: I rok. Kurs fakultatywny - zalecany. Przedmiot dedykowany również dla Studentów studiów drugiego stopnia kierunku: Ochrona środowiska – ścieżka biologiczna (fakultet). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.