Podstawy nauk o Ziemi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-392 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy nauk o Ziemi | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Kursy dedykowane dla studentów I roku biologii (studia I stopnia) Przedmioty dla programu WBL-0011-2SO (Biologia 2 stopień; 1 rok + 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Ćwiczenia terenowe, 15 godzin ![]() Wykład, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pietrzak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Pietrzak, Agnieszka Wypych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy i umiejętności zakresu geografii umożliwiających uzyskanie kwalifikacji pedagogicznych do pracy nauczycielskiej w szkole podstawowej jako nauczyciel przyrody. Absolwent kursu zna podstawy astronomii, kartografii, terenoznawstwa i geografii kompleksowej. Potrafi wyróżnić i scharakteryzować elementy środowiska geograficznego oraz zaplanować obserwacje terenowe i doświadczenia przyrodnicze. |
|
Wymagania wstępne: | ukończenie lub w trakcie realizacji kursy w Studium Pedagogicznym UJ: Psychologia, Pedagogika, Emisja głosu oraz Dydaktyka przyrody |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia wykładu jest zdany egzamin pisemny. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest wykonanie następujących zadań w trakcie trwania kursu: - aktywny udział w praktykowaniu różnych technik pracy na ćwiczeniach oraz pomiarów podczas zajęć terenowych (dokumentowanych pisemnie) - wykonanie planu, profilu kauzalnego, dzienniczka obserwacji pogody, modelu - 100% obecności na ćwiczeniach i zajęciach terenowych - uzupełnienie ankiet ‘obserwacji planowanej” podczas zajęć terenowych - poprawne wykonanie zadań podczas egzaminu pisemnego |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające: wykład, praca z tekstem. Metody samodzielnego uczenia się: zajęcia interaktywne z GIS i Internetem; obserwacja kierowana; zajęcia aktywizujące. Metody waloryzacyjne: inscenizacja, obserwacja bezpośrednia. Metody praktyczne: zajęcia terenowe i laboratoryjne; zajęcia muzealne; zajęcia praktyczne (wykonanie modeli). |
|
Bilans punktów ECTS: | 2 ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy i umiejętności zakresu geografii umożliwiających uzyskanie kwalifikacji pedagogicznych do pracy nauczycielskiej w szkole podstawowej jako nauczyciel przyrody. Absolwent kursu zna podstawy astronomii, kartografii, terenoznawstwa i geografii kompleksowej. Potrafi wyróżnić i scharakteryzować elementy środowiska geograficznego oraz zaplanować obserwacje terenowe i doświadczenia przyrodnicze. | |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy i umiejętności zakresu geografii umożliwiających uzyskanie kwalifikacji pedagogicznych do pracy nauczycielskiej w szkole podstawowej jako nauczyciel przyrody. Absolwent kursu zna podstawy astronomii, kartografii, terenoznawstwa i geografii kompleksowej. Potrafi wyróżnić i scharakteryzować elementy środowiska geograficznego oraz zaplanować obserwacje terenowe i doświadczenia przyrodnicze. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Arciszewska E., Dylak S., (red.), 2005, Nauczanie przyrody, CODN, Warszawa. Piskorz S. (red.), 1997, Zarys dydaktyki geografii, PWN, Warszawa. Szpilska A., i in., 2000, Poznajemy tajemnice przyrody: poradnik dla nauczyciela przyrody, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. Świtalski E., 2002, Zajęcia w terenie w nauczaniu geografii, Ofic. Wyd. Turpress, Toruń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.