Biogeochemia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-407 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0510) Biological and related sciences
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Biogeochemia | ||
Jednostka: | Instytut Nauk o Środowisku | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia organizmów, I st. Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia środowiskowa, I st. Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 20 miejsc ![]() Wykład, 15 godzin, 20 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Maria Niklińska | |
Prowadzący grup: | Beata Klimek, Maria Niklińska, Łukasz Sobczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | - w zakresie wiedzy: Słuchacz zna podstawowe procesy ekologiczne na poziomie ekosystemów i biosfery i interpretuje je jako zjawiska biogeochemiczne; rozumie znaczenie ewolucji drogą doboru naturalnego; zna problemy ochrony przyrody i środowiska o charakterze biogeochemicznym. Rozumie rolę organizmów (szczególnie mikroorganizmów) w kształtowaniu warunków w biosferze, w tym klimatu. - w zakresie umiejętności: potrafi posługiwać się pojęciami, wielkościami i jednostkami z domeny fizyki i chemii w odniesieniu do procesów ekologicznych i biogeochemicznych; potrafi wyszukiwać i krytycznie selekcjonować źródła naukowe w domenie biogeochemii. - w zakresie kompetencji społecznych: Zajmuje krytyczne stanowisko wobec pseudonaukowych wypowiedzi i argumentów na temat bilansów biogeochemicznych i zmian klimatycznych; Odróżnia ustalenia nauki od postulatów ideologicznych; akceptuje istnienie naukowych kontrowersji i rozumie potrzebę i rozstrzygania ich wyłącznie metodami naukowymi; akceptuje istnienie różnych systemów wartości i rozumie potrzebę znajdowania kompromisu w oparciu o argumenty naukowe. |
|
Wymagania wstępne: | Kurs podstawowy ekologii ogólnej |
|
Forma i warunki zaliczenia: | - Aktywny udział w konwersatoriach (dopuszczalne 2 nieobecności) - Przygotowanie jednego opracowania na podstawie literatury i prezentacja na seminarium (25%) - Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru i pytania otwarte) 75% |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | ... |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, konwersatorium, prezentacja studencka |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach: 15h Udział w konwersatoriach: 15h Przygotowanie prezentacji: 20h Przygotowanie do egzaminu, egzamin: 30h Suma: 80h |
|
Pełny opis: |
1. Geochemia a biogeochemia. 1.1. Dynamika geochemiczna: krążenie materii w biosferze, źródła energii; cykl hydrologiczny; 1.2. Potrzeba wyodrębnienia biogeochemii; życie jako mechanizm krążenia materii w biosferze; skład chemiczny żywych organizmów. 2. Życie jako reakcja redoks 2.1. Biologiczne reakcje redoks; znaczenie biologiczne pierwiastków przyjmujących różne stopnie utlenienia (O,C,N,S,Fe); 2.2. Strategie metaboliczne różnych organizmów; 2.3. Biogeneza i życie poza Ziemią. 3. Domena biogeochemii 3.1. Środowiska biogeochemiczne: atmosfera, ocean, gleba. Stan obecny, historia, dynamika; 3.2. Metody badań biogeochemicznych: lokalne (bilanse biogeochemiczne ekosystemów), globalne (metody satelitarne), historyczne (izotopy stabilne). 4. Cykl węgla 4.1. Produkcja pierwotna; 4.2. Dekompozycja; 4.3. Bilans węgla 5. Pierwiastki biogenne 5.1. Czynniki ograniczające produktywność lądów i oceanów, znaczenie N, P, K, Ca, Fe; nawożenie, zanieczyszczenia. Prawo czynników ograniczających Liebiga, czynniki klimatyczne; 5.2. Obieg fosforu i innych biogenów (K, Ca, Mg i in.); 5.3. Eutrofizacja 6. Cykl azotu 6.1. Znaczenie reakcji redoks. Amonifikacja, nitryfikacja, denitryfikacja, wiązanie azotu; 6.2. Biogeochemiczna rola mikroorganizmów, symbioza 7. Cykl siarki 7.1. Znaczenie reakcji redoks; 7.2. Paleobiogeochemia siarki; 7.3. Siarka w atmosferze: naturalne lotne związki siarki. Kwaśne deszcze. Efekty klimatyczne. 8. Metale ciężkie w biosferze. Biomagnifikacja; 9. Ekosystemy 9.1. Cykle biogeochemiczne w ekosystemach lądowych (gleba, roślinność, zwierzęta lądowe); 9.2 Cykle biogeochemiczne w ekosystemach wilgotnych i wodnych (bagna i torfowiska, jeziora, rzeki i strumienie, morza) 10. Biogeochemia biosfery 10.1. Nierównowagowa atmosfera Ziemi; pojecie równowagi termodynamicznej i równowagi dynamicznej; 10.2. Stałość a stabilność procesów (skład wody morskiej). 11. Biogeochemia a klimat. 11.1. Znaczenie biogeochemii dla klimatu Ziemi (sprzężenia zwrotne); 11.2. "Global change" - zmiany klimatu w związku z biogeochemii. Ozon, efekt cieplarniany, wpływ aerozoli na zmiany albedo; 11.3. Biosfera jako układ zintegrowany. Krytyka hipotezy Gai. Człowiek w biosferze. | |
Literatura: |
- Podręcznik ekologii J. Weiner "Życie i ewolucja biosfery", rozdziały 4,5,6,7 Uzupełniające: - Paul E.A., Clark F.E., Mikrobiologia i biochemia gleb. Wyd. UMCS, Lublin 2000. - Mugaszewski Z.M., Gałuszka A. Podstawy geochemii środowiska, rozdz. 9. - Teksty pomocnicze wskazane do poszczególnych tematów, udostępnione na stronie internetowej kursu (www.eko.uj.edu.pl/weiner) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.