Entomologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-419 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Entomologia ogólna | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia organizmów, I st. Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia środowiskowa, I st. Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021"
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 30 godzin, 18 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 18 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Stanisław Knutelski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Knutelski, Tomasz Pyrcz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy: K_W01: Student rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne, zwłaszcza dotyczące filogenezy organizmów żywych, a w szczególności owadów; K_W10: Student objaśnia uwarunkowania środowiskowe życia organizmów, a szczególności wartości przystosowawcze cech morfologicznych, kluczowych dla owadów; K_W12:Student rozumie mechanizmy ewolucji, a zwłaszcza procesów makroewolucyjnych dzięki którym powstały duże grupy w obrębie owadów , np. Pterygota czy Holometabola. K_W15: Student zna podstawowe zasady rozpoznawania roślin i zwierząt. Jest w stanie na podstawie cech morfologicznych zaklasyfikować danego owada do określonego rzędu czy wyższej jednostki taksonomicznej; K_W21: Student rozumie związki między osiągnięciami nauk biologicznych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z zachowaniem różnorodności biologicznej. Jest wstanie wskazać rolę owadów w funkcjonowaniu życia na ziemi, ich znaczenia jako wektory chorób, szkodniki upraw czy element kontrolujący walkę biologiczną; W zakresie umiejętności: K_U03: Student czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim poszerzające jego stan wiedzy o ewolucji owadów i potrafi te teksty interpretować.. K_U04: Student wykorzystuje dostępne bazy danych informacji naukowej z poszanowaniem prawa autorskiego, na bieżąco śledząc najnowsze osiągnięcia naukowe dotyczące owadów; K_U06: Student wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. W trakcie zajęć terenowych wykonuje ekspertyzy wpływu oddziaływania środowiska na parametry populacji i zespołów owadów; K_U07: Student stosuje na poziomie podstawowym metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Na podstawie własnych eksperymentów terenowych jest w stanie poprawnie analizować wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. K_U13: potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie naukowe problemu lub zadania badawczego z zakresu nauk biologicznych. Każde zadań wykonywanych na zajęciach praktycznych kończy się samodzielnym sprawozdaniem z użyciem dostępnej literatury źródłowej w języku angielskim; W zakresie kompetencji społecznych: K_K02: Student potrafi współdziałać i pracować w grupie jako jej członek, a także kierować pracami niewielkiego zespołu. W trakcie zajęć praktycznych część ćwiczeń wykonywana jest zespołowo na podstawie dostarczonych instrukcji, co wymaga określonego zaplanowania i kierowania. K_K06: Student jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt, bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia. |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie kursu z zoologii bezkręgowców Liczba uczestników kursu nie może przekraczać 18 osób. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie na ocenę na podstawie: Sprawdzianu wiedzy teoretycznej w formie testowej oraz zaliczenia udziału w zajęciach praktycznych na podstawie wykonanych sprawozdań. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Zaliczenie udziału w zajęciach terenowych na podstawie samodzielnie wykonanych sprawozdań. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające – wykład informacyjny Metody praktyczne – ćwiczenia przedmiotowe (zajęcia terenowe) |
|
Bilans punktów ECTS: | Aktywność nakład pracy Udział w wykładach 30 h Udział w zajęciach terenowych 30 h Przygotowanie sprawozdania z zajęć terenowych 15 h Przygotowanie do egzaminu 20 h Suma 95h |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Zajęcia praktyczne w formie zajęć terenowych w Stacji Górskiej UJ w Ochotnicy Górnej (Gorce) odbywać się będą przez trzy dni (piątek – niedziela) w drugim tygodniu maja. Studenci finansują przejazd do Stacji we własnym zakresie. |
|
Pełny opis: |
Poznanie ogólnego planu budowy stawonogów jako konsekwencja wytworzenia szkieletu zewnętrznego. Poznanie ogólnego planu budowy owadów z naciskiem na cechy morfologiczne niezbędne do prawidłowego rozróżniania owadów i pracy z kluczami do oznaczania. Określenie stopnia zmienności oraz homologii pomiędzy poszczególnymi cechami. Poznanie głównych etapów ewolucji owadów i wskazanie cech apomorficznych jako adaptacji do określonych warunków środowiskowych. Zapoznanie się z teoriami objaśniającymi duże współczesne zróżnicowanie owadów na Ziemi (teoria klucza i zamka, koewolucja z roślinami okrytozalążkowymi). Zapoznanie się z metodami kontroli populacji owadów w środowisku naturalnym i agrocenozach. Ocena roli owadów dla życia człowieka i funkcjonowania ekosystemów lądowych. Wykorzystanie owadów w różnych dziedzinach nauki (jako wskaźniki monitoringu środowiskowego, entomologii sądowej, ochrony przyrody). Praktyczne metody szacowania wpływu różnych zjawisk zewnętrznych na elementy środowiska przyrodniczego. Planowanie monitoringu środowiskowego w oparciu o owady słodkowodne. | |
Literatura: |
S Gillot C. 1995. Entomology. Kluwer Academic / Plenum Publishers. Grimaldi D., Engel M.S. 2001. Evolution of the Insects (Cambridge Evolution Series). Cambridge University Press. Gullan P. J., Peter Cranston 2004. , The Insects: An Outline of Entomology. Wiley-Blackwell. Hennig W. 1981. Insect Phylogeny. John Wiley & Sons Ltd. Skalski T. 2004. Entomologia ogólna. Skrypt w wersji elektronicznej. | |
Uwagi: |
Kurs odbywa się w latach nieparzystych (co dwa lata). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.