Anatomia funkcjonalna układu nerwowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-463 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Anatomia funkcjonalna układu nerwowego | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia organizmów, II st. od r. ak. 2019/20 Przedmioty dla programu WBL-0011-2SO (Biologia 2 stopień; 1 rok + 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021"
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 36 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 36 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Janeczko, Zuzanna Setkowicz-Janeczko | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Janeczko, Zuzanna Setkowicz-Janeczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | Student opisuje budowę i funkcjonowanie komórek nerwowych oraz rozumie zależności funkcjonalne między nimi i na poziomie organizmu (K_W09:P1A_W04+++), wykazuje znajomość podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii związanej z ośrodkowym układem nerwowym (K_W13:P1A_W04, P1A_W05+++). Student czyta ze zrozumieniem literaturę z zakresu nauk biologicznych w języku polskim (K_U02:P1U02+++), czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim (K_U03:P1A_U03++), potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin biologii (K_U11:P1A07+++). Student widzi potrzebę uczenia się przez całe życie, jest świadom potrzeby planowania i wykazuje odpowiedzialność za rozwój własnej kariery zawodowej i osobistej(K_K01:P1A_K01, P1A_K05++), jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt, bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia (K_K06:P1A_K06) |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Oceniane jest samodzielne przygotowanie studenta do poszczególnych zajęć. Student potrafiący zintegrować wiedze z ćwiczeń oraz nabytą samodzielnie przystępuje do egzaminu. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Proseminarium: ocena wypowiedzi ustnych i pisemnych. Esej. Wykład: egzamin pisemny po uprzednim uzyskaniu pozytywnej oceny udziału w proseminarium |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład ( wykorzystaniem technik multimedialnych) oraz 15 tygodni 2 godzinnych zajęć proseminaryjnych. Na każde zajęcia student opracowuje zadany temat. W czasie zajęć umiejętności te są weryfikowane i poszerzane. |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach (30h) – 30h Udział w ćwiczeniach (30h) – 30h Przygotowanie do ćwiczeń, kolokwiów, egzaminu – 30+15+20h Suma: 125h |
|
Pełny opis: |
Anatomia układu nerwowego. Komórka nerwowa. Łuk odruchowy. Budowa i czynności układów somatosensorycznych. Układy ruchowe i zaburzenia ich działania. Kora mózgowa i układ wzgórzowo-korowy. Wzrok i słuch. Układ siatkowaty, sen, czuwanie. Układ limbiczny, procesy emocjonalne. Autonomiczny układ nerwowy. Homeostaza. Specjalizacja półkul mózgowych. Ośrodki mowy, afazja. Uczenie się i pamięć. Uszkodzenia mózgu. Zaburzenia wyższych czynności psychicznych. | |
Literatura: |
G.W. Matthews "Neurobiologia" M.J. FitzGerald "Neuroanatomia" W. Traczyk „Fizjologia człowieka w zarysie” oraz literatura podawana na zajęciach | |
Uwagi: |
Kurs odbywa się w latach parzystych (co dwa lata). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.