Życie i ewolucja owadów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-471 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Życie i ewolucja owadów | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia organizmów, I st. Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia środowiskowa, I st. Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin, 18 miejsc ![]() Wykład, 20 godzin, 18 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Stanisław Knutelski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Knutelski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | w odniesieniu do załączonych efektów obszarowych: - wiedza: ma podstawową wiedzę z zakresu życia i ewolucji owadów; zna systematykę, nazewnictwo łacińskie i polskie oraz cechy charakterystyczne najważniejszych grup systematycznych Insecta; rozumie przyczyny różnorodności oraz różnych sposobów życia i strategii ewolucyjnych owadów; opisuje historie życiowe wybranych grup owadów; wie jak owady się przystosowały do różnych środowisk i sposobów życia; zna sposoby rozmnażania się i rozwoju, biotopy oraz sposoby zdobywania pokarmu, zmysły i behawior sześcionogów; wyjaśnia różne interakcji owadów ze środowiskiem oraz innymi organizmami; umie szacować bogactwo gatunkowe i różnorodność owadów w różnych rejonach geograficznych i biotopach oraz określa przyczyn tego zróżnicowania; posługuje się poprawną terminologia entomologiczną; rozumie przyczyny radiacji oraz specjacji owadów; zna metody badań biologii i ewolucji w tym analiz molekularnych; ma wiedzę na temat bioróżnorodności Insekta; potrafi korzystać z zasobów informacji o życiu i ewolucji owadów; interpretuje złożoność procesów i zjawisk wśród sześcionogów; śledzi aktualną literaturę z zakresu entomologii; - umiejętności: stosuje podstawowe techniki, właściwe dla studiowania życia i ewolucji owadów; rozwija spostrzegawczość oraz rejestruje i dokumentuje dane o Insekta; planuje i realizuje projekty badawcze dotyczące problemów życiowych owadów i ich ewolucji; ma umiejętności zdobywania informacji o owadach oraz tworzenia i przedstawiania publicznego prezentacji multimedialnych na wskazany temat; potrafi zadawać pytania i tworzyć hipotezy badawcze; posiada umiejętność krytycznego podejścia do dostępnych w masowych mediach i Internecie informacji odnoszących się do owadów; rozpoznaje czynniki kształtujące życie i ewolucję Hexapoda oraz ich powiązania ekologiczne; jest w stanie stosować właściwe słownictwo i terminologię entomologiczną we właściwych sytuacjach; umie przygotować prezentację oraz zreferować wybrany problem; samodzielnie podnosi poziom wiadomości i umiejętności dotyczących owadów; - kompetencje społeczne: aktywnie uczestniczy w zajęciach kursowych, starannie wykonując powierzone mu zadania; jest otwarty na nową wiedzę i umiejętności; ma świadomość potrzeby badania życia i ewolucji owadów, rozumie znaczenie i potrzebę tego dla poznania ogólnych mechanizmów ewolucji oraz ochrony zdrowia człowieka i jego zasobów naturalnych przed niektórymi gatunkami; ma świadomość znaczenia owadów w ekosystemach i życiu człowieka; rozumie potrzebę poznawania życia owadów oraz finansowania badań entomologicznych jako stymulatora rozwoju gospodarczego; rozumie znaczenie badań empirycznych w wyjaśnianiu zjawisk zachodzących w świecie owadów; zna przyczyny uprzedzeń ludzi do niektórych gatunków Insecta oraz umie uświadamiać i edukować o potrzebie współistnienia tych zwierząt dla dobra całej przyrody i człowieka; potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz indywidualnie; jest w stanie odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania; prawidłowo zdaje pytania i wyciąga wnioski dotyczące życia i ewolucji owadów; potrafi myśleć i działać w sposób logiczny i twórczy. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie z oceną; podstawą zaliczenia kursu jest aktywny udział w wykładach i konwersatoriach oraz przygotowanie jednej prezentacji multimedialnej na wybrany temat i przedstawienie jej w trakcie konwersatorium. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Udział w dyskusji podczas konserwatorium; przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej oraz wykazanie się wiadomościami i umiejętnościami podczas jej przedstawienia na konwersatorium. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady, prezentacje multimedialne, konwersatorium. |
|
Bilans punktów ECTS: | Aktywność nakład pracy Udział w wykładach 20h Udział w konwersatorium 10h Wyszukiwanie informacji na wybrany temat 10h Przygotowanie prezentacji multimedialnej 10h Suma 50h |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Pełny opis: |
Znaczenie i różnorodność owadów; wiek owadów, radiacja Hexapoda; sposoby przemieszczania się Insecta oraz ich wędrówki; odżywianie się, oddychanie, zmysły, komunikacja, zachowanie, instynkty; reprodukcja, rozwój, historie życiowe; adaptacje owadów do życia w specyficznych środowiskach lądowych i wodnych, formy wodne; interakcje: owady-rośliny, owady-grzyby, owady-inne zwierzęta; życie indywidualne i zbiorowe owadów; obrona i atak; populacje owadów; specjacje i ekstynkcje Insecta. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Wigglesworth V.B. Życie owadów. 1977. PWRiL, Warszawa. Biej-Bijenko G.J. 1976. Zarys entomologii. PWRiL, Warszawa. Futuyuma J. 2008.Ewolucja. UW, Warszawa. Treści wykładów oraz materiały dostarczane studentom po każdym wykładzie. Literatura uzupełniająca: Kozłowski MW. 2008. Owady Polski. Multico, Warszawa. Kozłowski MW. 2009. Owady Polski. Chrząszcze. Multico, Warszawa. Mroczkowski M., Kadej M. 2007. Chrząszcze-Coleoptera. (Cz. 23, zesz.23). Piśmiennictwo. 660 pp. Wyd. MiIZ PAN, Warszawa. Program Fauna Europaea (http://www.faunaeur.org/) Razowski J. (red.). 1990-1997. Wykaz zwierząt Polski. Ossolineum, Kraków. Katalogi Fauny Polski – poszczególne grupy systematyczne owadów. Fauna Poloniae – różne grupy systematyczne owadów. Wyd. MiIZ PAN, Warszawa. Klucze do oznaczania zwierząt Polski – różne grupy systematyczne owadów. Wyd. MiIZ PAN, Warszawa. Czasopisma: Polskie Pismo Entomologiczne, Wiadomości Entomologiczne, Genesis, Fragmenta Faunistica, International Journal of Insect Science, European Journal of Entomology. Strona internetowe: KSIB (http://www.ksib.pl/) oraz http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_entomology_journals | |
Uwagi: |
Kurs odbywa się w latach parzystych (co dwa lata). Studia pierwszego stopnia: I rok. Kurs fakultatywny - zalecany. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.