Anatomia człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-474 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Anatomia człowieka | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) Przedmioty obowiązkowe dla II roku biologii (studia I stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021"
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin, 85 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 85 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Iwona Wronka | |
Prowadzący grup: | Iwona Wronka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem kursu jest poznanie prawidłowej budowy układów oraz narządów ciała człowieka oraz podstaw anatomii funkcjonalnej. |
|
Efekty kształcenia: | Zna budowę anatomiczną organizmu człowieka. Opisuje prawidłową budowę narządów i układów narządów także w aspekcie rozwojowym i funkcjonalnym. Rozumie zasady współdziałania narządów i układów narządów w organizmie. K_W09 +++ (P1A-W04), K_W13+ Umie rozpoznawać podstawowe struktury anatomiczne i prawidłowo stosuje nomenklaturę anatomiczną K_U12 +++ (P1A_U08) Stosuje zasady bioetyki w odniesieniu do szczątków ludzkich. K_K04 ++ (P1A_K04) |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Na ocenę końcowa składają się punkty uzyskane z zaliczenia ćwiczeń i wykładów Zaliczenie z ćwiczeń - kolokwium pisemne na ostatnich ćwiczeniach, opis na przygotowanych schematach budowy poszczególnych kości. Za ocenę 3 - student uzyskuje 1 punkt, za każdy wyższy stopień o 1 punkt więcej (maksymalnie za ocenę bardzo dobry z ćwiczeń - 5 punktów). Egzamin z wykładów- test jednokrotnego wyboru, obejmujący 48 pytań. Do uzyskania oceny pozytywnej 3.0 konieczne jest uzyskanie minimum 31 punktów, łącznie z wykładów i ćwiczeń. czas trwania zaliczenia: 60 min.; termin: sesja letnia, ustalany przez opiekuna roku. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Ćwiczenia: ocenianie ciągłe na podstawie przygotowania do bieżących zajęć z zakresu podanego w harmonogramie ćwiczeń. Kolokwium końcowe pisemne. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Metody dydaktyczne: | wykład - prezentacja multimedialna ćwiczenia - pokaz preparatów i modeli anatomicznych |
|
Bilans punktów ECTS: | aktywność nakład pracy udział w wykładach 30 h udział w ćwiczeniach 10 h przygotowanie się do ćwiczeń 8 h przygotowanie się do zaliczenia z ćwiczeń - 10 przygotowanie się do egzaminu 30 h udział w egzaminie 2 h suma 90 h |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Pełny opis: |
Wykłady: 1.Ogólna budowa organizmu człowieka i reguły opisu: płaszczyzny, symetria, asymetria, topografia narządów.Budowa połączeń kości. Połączenia kości szkieletu osiowego. Szczegółowa charakterystyka wybranych stawów: ramiennego, łokciowego, biodrowego, kolanowego. 2.Układ mięśniowy: Budowa mięśni szkieletowych. Mięśnie głowy, klatki piersiowej, brzucha, obręczy barkowej i kończyny górnej, obręczy biodrowej i kończyny dolnej. 3.Układ pokarmowy: budowa i funkcja otrzewnej; charakterystyka i funkcja poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego. Gruczoły przewodu pokarmowego; ślinianki, wątroba, trzustka. Drogi żółciowe i pęcherzyk żółciowy. Krążenie wrotne. 4.Układ oddechowy: rozwój, górne drogi oddechowe, krtań, tchawica, drzewo oskrzelowe, budowa płuc. Unaczynienie płuc. Mechanika oddychania. 5.Układ krwionośny: budowa szczegółowa serca: Naczynia krwionośne, mały i duży obieg krwi: naczynia krwionośne zaopatrujące narządy i okolice ciała. Układ limfatyczny: narządy limfatyczne, krążenie limfy. Budowa śledziony 6.Układ moczowy: lokalizacja i budowa nerki, nefron; unaczynienie nerek; drogi wyprowadzające mocz: moczowody, pęcherz moczowy. 7.Narządy rozrodcze: męskie i żeńskie. 8.Gruczoły dokrewne: budowa anatomiczna, topografia, funkcja: przysadki, tarczycy, przytarczyc, nadnerczy, trzustki, gonad. 9.Centralny układ nerwowy: mózgowie: kresomózgowie, móżdżek, pień mózgu; komory mózgu, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego. 10.Układ nerwowy obwodowy somatyczny: nerwy czaszkowe, nerwy rdzeniowe; sploty nerwowe. Układ nerwowy autonomiczny – podział i topografia. 11.Narządy zmysłów: budowa gałki ocznej, narządy towarzyszące. Narząd węchy i smaku – lokalizacja kubków smakowych. Narząd słuchu i równowagi – budowa ucha zewnętrznego, środkowego wewnętrznego. Powłoka wspólna. Ćwiczenia: 1. Szkielet osiowy – kręgosłup, klatka piersiowa 2. Szkielet kończyny górnej 3. Szkielet kończyny dolnej. 4. Budowa mózgoczaszki. 5. Budowa twarzoczaszki. Na ćwiczeniach wykorzystuje się preparaty anatomiczne suche (kości), modele anatomiczne | |
Literatura: |
Bochenek A., Reicher M. Anatomia człowieka PZWL (wyd. po 1964 r.) Bertolini R., Leytert G., Atlas anatomii człowieka VEB Georg Thieme, Leipzig (dowolne wydanie) Sokołowska_Pituchowa M. (red.), 2003, Anatomia człowieka Skawina A. (red.), 2003, Anatomia prawidłowa człowieka, wyd. UJ Ignasiak Z., 2007. Anatomia układu ruchu. Elsevier Urban&Partner, Wrocław Ignasiak Z., 2008. Anatomia narządów wewnętrznych i układu nerwowego. Elsevier Urban&Partner, Wrocław | |
Uwagi: |
biologia, studia stacjonarne I stopnia, II rok obowiązkowy dla ścieżki biologia organizmów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.