Paleobiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-513 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Paleobiologia | ||
Jednostka: | Instytut Botaniki | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia organizmów, I st. Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin ![]() Ćwiczenia terenowe, 4 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Madeja, Grzegorz Pacyna | |
Prowadzący grup: | Jacek Madeja, Grzegorz Pacyna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Poznanie sposobów powstawania i zachowania skamieniałości, cech kopalnych organizmów i ich zespołów oraz charakteru zapisu paleontologicznego. Nabycie umiejętności paleobiologicznej interpretacja zapisu kopalnego. |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy: • Student opisuje przebieg procesów fosylizacji oraz nazywa podstawowe formy skamieniałości organizmów. • Student zna metody preparowania, opisywania i interpretacji paleobiologicznej organizmów kopalnych. • Student opisuje przebieg ewolucji świata organizmów oraz zna przyczyny głównych wydarzeń ewolucyjnych. W zakresie umiejętności: • Student potrafi rozpoznać i opisać wybrane skamieniałości. • Student wyciąga wnioski paleobiologiczne, paleoekologiczne i stratygraficzne na podstawie zespołu skamieniałości. • Student wyszukuje literaturę paleobiologiczną krajową i obcą w celach porównawczych materiału kopalnego i jego interpretacji. |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia ćwiczeń jest 80% obecności. Zaliczenie ćwiczeń jest praktyczne w formie rozpoznawania skamieniałości. Każdy student otrzyma do rozpoznania dwa okazy/zdjęcia skamieniałości. Należy podać przynależność systematyczną okazu, wypisać cechy, które pozwoliły na jego zidentyfikowanie, podać jego charakterystykę paleobiologiczną. Do zaliczenie wymagane jest prawidłowe rozpoznanie i opisanie przynajmniej jednej skamieniałości. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia kursu jest zaliczenie ćwiczeń. Zaliczenie kursu odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru z materiału ćwiczeń i wykładów. Wymagane jest uzyskanie minimum 60% punktów. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Nabycie przez studenta wiedzy dotyczącej przebiegu procesów fosylizacji, rodzajów skamieniałości organizmów, metod preparowania, opisywania i interpretacji paleobiologicznej organizmów kopalnych oraz przebiegu ewolucji świata organizmów, głównych wydarzeń ewolucyjnych i wielkich wymierań zostanie sprawdzone pytaniami jednokrotnego wyboru w teście zaliczeniowym kursu (wymagane jest uzyskanie minimum 60% punktów). Nabycie przez studenta umiejętności rozpoznawania i opisywania wybranych skamieniałości oraz wyciągania wniosków paleobiologicznych, paleoekologicznych i stratygraficznych na podstawie skamieniałości zostanie sprawdzone w formie praktycznego zaliczenia ćwiczeń polegającego na rozpoznawaniu skamieniałości i dokonywaniu ich charakterystyki (do zaliczenia wymagane prawidłowe rozpoznanie i opisanie przynajmniej jednej skamieniałości z dwóch). Nabycie przez studenta umiejętności wyszukiwania literatury paleobiologicznej krajowej i obcej w celach porównawczych materiału kopalnego i jego interpretacji zostanie sprawdzone przez przygotowanie przez studentów prezentacji dotyczącej wybranych ekosystemów kopalnych w ramach ćwiczeń. |
|
Metody dydaktyczne: | • Wykład (prezentacja multimedialna) • Wykład konwersatoryjny • Pokaz skamieniałości • Ćwiczenia praktyczne w identyfikacji taksonomicznej skamieniałości na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych i ich interpretacji paleobiologicznej • Pokaz metod preparowania skamieniałości • Dyskusja dydaktyczna |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: • Wykład – 15 h • Ćwiczenia – 16 h • Ćwiczenia terenowe – 4 h Praca własna studenta: • Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń – 5 h • Przygotowanie do zaliczenia kursu – 10 h W sumie: 50 h = 2 ETCS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia i wykłady z wykorzystaniem oryginalnych materiałów skamieniałości z Polski i ze świata. Ćwiczenia w terenie. | |
Pełny opis: |
Wykład: Paleobiologiczna interpretacja zapisu kopalnego. Organizmy kopalne jako żywe organizmy. Sposoby zachowania skamieniałości. Kopalne zespoły oraz charakter zapisu paleontologicznego - fosylizacja, procesy tafonomiczne. Biologiczna i paleontologiczna koncepcja gatunku. Powstawanie gatunków i dużych grup systematycznych widziane przez zapis kopalny. Paleoekologia - podstawowe definicje, podział środowisk morskich i lądowych oraz organizmów je zamieszkujących ze względu na miejsce ich bytowania, biologię i zastosowanie w stratygrafii. Pochodzenie i wczesna ewolucja życia na Ziemi. Życie i ewolucja świata organicznego w fanerozoiku. Główne wydarzenia makroewolucji. Wielkie wymierania. Ćwiczenia: Wybrane ekosystemy paleozoiku, mezozoiku i kenozoiku Polski – charakterystyka występujących organizmów, struktura troficzna, znaczenie ewolucyjne. Budowa morfologiczna i anatomiczna kopalnych organizmów eksponowana na bogatym oryginalnym materiale skamieniałości. Najnowsze odkrycia w polskiej paleobiologii. Ćwiczenia praktyczne w identyfikacji taksonomicznej skamieniałości na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych i ich interpretacji paleobiologicznej. | |
Literatura: |
Literatura uzupełniająca: Dzik J. Dzieje życia na Ziemi. Wprowadzenie do paleobiologii. Wydanie 4, zmienione. Warszawa, 2011. Futuyma D.J. Ewolucja. Warszawa, 2008. Briggs D. E., Crowther P. R. (eds). Palaeobiology II. Oxford, 2001. | |
Uwagi: |
Fakultatywny, zalecany dla ścieżki Biologia organizmów Studia pierwszego stopnia, II, III rok |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.