Immunologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-662 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Immunologia | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Biologia: przedmioty dla programu WBNZ-n011-0-ZD-6 Przedmioty obowiązkowe dla III roku biologii (studia I stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin ![]() Wykład, 21 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Chadzińska, Joanna Homa, Krzysztof Rakus | |
Prowadzący grup: | Magdalena Chadzińska, Joanna Homa, Katarzyna Kłak, Miriam Mojżesz, Krzysztof Rakus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem kursu jest zapoznanie studentów z: i) anatomią i morfologią układu odpornościowego, ii) przebiegiem wrodzonej i nabytej (komórkowej i humoralnej) reakcji odpornościowej, iii) podziałem i funkcją poszczególnych populacji leukocytów, iv) mechanizmami regulacji przebiegu reakcji odpornościowej. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: student rozumie i potrafi wytłumaczyć znaczenie pojęć stosowanych w immunologii oraz rozumie mechanizmy regulujące przebieg reakcji odpornościowej. Zna aktualny stan wiedzy dotyczącej mechanizmów odpowiedzi wrodzonej i nabytej. Rozumie różnice pomiędzy odpowiedzią na antygeny zewnątrz- i wewnątrzkomórkowe i potrafi wyjaśnić przyczyny tych różnic. Zna i rozumie sposób wykorzystywania w naukach biomedycznych zjawiska pamięci i swoistości reakcji immunologicznych. Rozróżnia typy i funkcje poszczególnych przeciwciał. Rozumie zasady doboru dawców i biorców podczas transplantacji oraz zjawiska nadwrażliwości i autoimmunizacji. Rozumie podstawy tworzenia i działania szczepionek. Potrafi wyjaśnić zależności pomiędzy funkcjonowaniem układu odpornościowego, hormonalnego i nerwowego. Umiejętności: Student czyta ze zrozumieniem literaturę i posługuje się specjalistyczną terminologią z zakresu immunologii oraz zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu aktualnych problemów dotyczących odporności (np. znaczenie szczepień profilaktycznych czy skutki nadużywania antybiotykoterapii). Student potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin biologii i dyscyplin pokrewnych do rozwiązywania problemów badawczych. Student potrafi samodzielnie wykonać proste oznaczenia immunologiczne i rozróżnia morfologię narządów limfatycznych i różnych populacji leukocytów. Postawy: Student wykazuje krytycyzm w przyjmowaniu informacji mających odniesienie do nauk o odporności z literatury naukowej, internetu, i dostępnej w masowych mediach. |
|
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać co najmniej podstawowe wiadomości na temat biologii komórki i fizjologii zwierząt. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | • zaliczenie 3 kolokwiów odbywających się po kolejnym cyklu zajęć laboratoryjnych, dotyczących odpowiednio: (i) komórek odpornościowych i narządów limfatycznych, (ii) odporności wrodzonej i (iii) odporności nabytej. • egzamin w formie testu • warunki zaliczenia jest poprawne odpowiedzenie na 60 % pytań • aktywny udział w zajęciach, w tym w dyskusji dydaktycznej |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Wiedza i umiejętności studenta zostaną sprawdzone podczas cząstkowych kolokwiów odbywających się na ćwiczeniach i podczas egzaminu końcowego. Dodatkowym kryterium weryfikacji efektów kształcenia uzyskanych przez studentów będzie ocena ich wypowiedzi/dyskusja podczas ćwiczeń laboratoryjnych oraz umiejętność rozwiązywania quizów o charakterze immunologicznym. |
|
Metody dydaktyczne: | • metody podające (wykład informacyjny), • metody aktywizujące (gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, praca w grupach, quizy), • metody eksponujące (film/animacja), • metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne) |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: wykład – 21 h ćwiczenia laboratoryjne – 24 h Praca własna studenta: przygotowanie do zajęć - 25 h przygotowanie do egzaminu – 30 h w sumie: 100 h = 4 pkt ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Skrócony opis: |
Wykład i ćwiczenia laboratoryjne | |
Pełny opis: |
Wykłady: Istota działania układu odpornościowego. Główne komponenty układu odpornościowego. Komórki zaangażowane w odporność wrodzoną i nabytą. Narządy limfatyczne centrale i obwodowe. "Szkolenie" i krążenie limfocytów. Odporność wrodzona i nabyta. Mechanizmy odporności nieswoistej. Związane z patogenami wzorce PAMP, receptory wiążące patogeny (PRR), inflamasom. Odczyn zapalny. Fagocytoza, zewnątrzkomórkowe sieci neutrofilowe i mechanizmy cytotoksyczności komórek żernych. Cytokiny. Odporność nabyta: odpowiedź komórkowa i humoralna. Pamięć i swoistość odporności z udziałem limfocytów i przeciwciał. Zalety (szczepienia profilaktyczne) i wady odporności nabytej (autoimmunizacja). Cząsteczki wiążące antygen i organizacja kodujących je genów. Receptory limfocytów T (TCR) i limfocytów B (BCR/Ig). Cząsteczki głównego układu zgodności tkankowej (MHC). Prezentacja antygenów limfocytom. Aktywacja limfocytów. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów. Struktura i funkcje przeciwciał. Regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna. Regionalna odpowiedź immunologiczna. Układ odpornościowy związany z błonami śluzowymi (MALT). Elementy immunopatologii i immunologii klinicznej. Nadwrażliwość (alergie). Zjawiska autoimmunizacyjne. Niedobory odporności (SCID, AIDS). Immunohematologia (grupy krwi; choroba hemolityczna noworodków). Immunologia transplantacyjna (dobór dawców).Immunomodulacja (psychoneuroimmunologia). Immunologia rozrodu. Starzenie się układu odpornościowego. Ewolucja odporności. Ćwiczenia laboratoryjne: Zajęcia laboratoryjne i z użyciem technik multimedialnych (blok sześciu ćwiczeń, po 4h): 1-2) Komórki odpornościowe i narządy limfatyczne - budowa, podział, funkcje. Analiza mikroskopowa budowy morfologicznej centralnych i obwodowych narządów limfatycznych oraz poszczególnych typów leukocytów. Najnowsze wiadomości na temat podziału i roli różnych populacji leukocytów 3-4) Odporność wrodzona: badania przebiegu odczynu zapalnego, aktywność bójcza leukocytów (wybuch tlenowy, aktywność lizozymu, fagocytoza). Rozpoznanie PRR-PAMP 5-6) Odporność nabyta: podział i funkcje limfocytów, budowa i podział: przeciwciał, receptorów limfocytów T i MHC; drogi aktywacji dopełniacza. Pomiar miana przeciwciał. Przetworzenie i prezentacja antygenów wewnątrz- i zewnątrz-komórkowych. | |
Literatura: |
Literatura: Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Stokłosa T. Immunologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017. Fanger M.W., Whelan A., Lydyard P. M. Immunologia. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa, 2021. Immunologia. Podstawowe zagadnienia i aktualności Witold Lasek PWN 2014. | |
Uwagi: |
Obowiązkowy; III rok I stopień |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.