Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia behawioralna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WBNZ-697
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekologia behawioralna
Jednostka: Instytut Nauk o Środowisku
Grupy: Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia organizmów, I st.
Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia środowiskowa, I st.
Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok; 3 rok)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia terenowe, 35 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Nowicki
Prowadzący grup: Piotr Nowicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ocena wliczana do średniej:

tak

Cele kształcenia:

Zrozumienie ewolucyjnych czynników wpływających na zachowania zwierząt; rozwijanie umiejętności projektowania i przeprowadzania prostych badań terenowych oraz krytycznej interpretacji ich wyników.

Efekty kształcenia:

WIEDZA: student rozumie ewolucyjne uwarunkowania zachowań zwierząt, zna podstawowe zasady planowania badań terenowych.


UMIEJĘTNOŚCI: student umie zaplanować i przeprowadzić proste obserwacje lub eksperymenty terenowe testujące zachowania zwierząt, potrafi także zanalizować, zinterpretować i przedstawić w formie pisemnej ich wyniki.


KOMPETENCJE SPOŁECZNE: student jest aktywnym uczestnikiem dyskusji, potrafi pracować w grupie, w tym opracowywać wyniki badań w niewielkim zespole.

Wymagania wstępne:

Brak

Forma i warunki zaliczenia:

Zaliczenie z oceną na podstawie wykonanych krótkich projektów badawczych i napisanych z nich sprawozdań oraz aktywności na zajęciach.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Ocena sprawozdań z wykonanych projektów terenowych, ocena aktywności w dyskusjach podczas planowania projektów, ocena zaangażowania w wykonywanie projektów w terenie.

Metody dydaktyczne:

Metoda projektów (projekty terenowe)

Bilans punktów ECTS:

35 godz. kontaktowych, 15 godz. poświęconych na napisanie sprawozdań

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Biologia, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3
Biologia, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2

Skrócony opis:

Kurs omawia powiązania między ekologią, ewolucją i zachowaniem się zwierząt. Poruszane są takie zagadnienia jak: rola doboru naturalnego w kształtowaniu zachowań zwierząt, sposoby maksymalizacji dostosowania, ewolucja układów socjalnych oraz strategie rozrodcze samców i samic. W czasie zajęć terenowych studenci aktywnie uczestniczą w wykonywaniu krótkich projektów badawczych dotyczących powyższych zagadnień.

Pełny opis:

Kurs omawia powiązania między ekologią, ewolucją i zachowaniem się zwierząt. Poruszane treści obejmują takie zagadnienia jak: rola doboru naturalnego w kształtowaniu zachowań zwierząt, sposoby maksymalizacji dostosowania, przeciwdziałanie ryzyku drapieżnictwa, ewolucja układów socjalnych oraz strategie rozrodcze samców i samic. Ponadto kurs uczy zasad planowania i prowadzenia badań terenowych oraz opracowywania ich wyników.

Literatura:

Krebs JR, Davies NB. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN, Warszawa

Uwagi:

UWAGA: Kurs składa się z 6 spotkań obejmujących wyjścia w teren, głównie w drugiej części semestru letniego.

W razie życzenia i zgodnej chęci uczestników kursu, terminy zajęć można przesunąć na inną porę i dzień tygodnia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b