Ekologia behawioralna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-697 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologia behawioralna |
Jednostka: | Instytut Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia organizmów, I st. Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia środowiskowa, I st. Przedmioty dla programu WBL-0011-1SO (Biologia 1 stopień; 1 rok; 2 rok; 3 rok) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN TER
TER
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 35 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Nowicki | |
Prowadzący grup: | Piotr Nowicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Zrozumienie ewolucyjnych czynników wpływających na zachowania zwierząt; rozwijanie umiejętności projektowania i przeprowadzania prostych badań terenowych oraz krytycznej interpretacji ich wyników. |
|
Efekty kształcenia: | WIEDZA: student rozumie ewolucyjne uwarunkowania zachowań zwierząt, zna podstawowe zasady planowania badań terenowych. UMIEJĘTNOŚCI: student umie zaplanować i przeprowadzić proste obserwacje lub eksperymenty terenowe testujące zachowania zwierząt, potrafi także zanalizować, zinterpretować i przedstawić w formie pisemnej ich wyniki. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: student jest aktywnym uczestnikiem dyskusji, potrafi pracować w grupie, w tym opracowywać wyniki badań w niewielkim zespole. |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie z oceną na podstawie wykonanych krótkich projektów badawczych i napisanych z nich sprawozdań oraz aktywności na zajęciach. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Ocena sprawozdań z wykonanych projektów terenowych, ocena aktywności w dyskusjach podczas planowania projektów, ocena zaangażowania w wykonywanie projektów w terenie. |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda projektów (projekty terenowe) |
|
Bilans punktów ECTS: | 35 godz. kontaktowych, 15 godz. poświęconych na napisanie sprawozdań |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Biologia, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3 |
|
Skrócony opis: |
Kurs omawia powiązania między ekologią, ewolucją i zachowaniem się zwierząt. Poruszane są takie zagadnienia jak: rola doboru naturalnego w kształtowaniu zachowań zwierząt, sposoby maksymalizacji dostosowania, ewolucja układów socjalnych oraz strategie rozrodcze samców i samic. W czasie zajęć terenowych studenci aktywnie uczestniczą w wykonywaniu krótkich projektów badawczych dotyczących powyższych zagadnień. |
|
Pełny opis: |
Kurs omawia powiązania między ekologią, ewolucją i zachowaniem się zwierząt. Poruszane treści obejmują takie zagadnienia jak: rola doboru naturalnego w kształtowaniu zachowań zwierząt, sposoby maksymalizacji dostosowania, przeciwdziałanie ryzyku drapieżnictwa, ewolucja układów socjalnych oraz strategie rozrodcze samców i samic. Ponadto kurs uczy zasad planowania i prowadzenia badań terenowych oraz opracowywania ich wyników. |
|
Literatura: |
Krebs JR, Davies NB. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN, Warszawa |
|
Uwagi: |
UWAGA: Kurs składa się z 6 spotkań obejmujących wyjścia w teren, głównie w drugiej części semestru letniego. W razie życzenia i zgodnej chęci uczestników kursu, terminy zajęć można przesunąć na inną porę i dzień tygodnia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.