Genetyka populacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-708 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Genetyka populacyjna | ||
Jednostka: | Instytut Nauk o Środowisku | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WBL-0011-2SO (Biologia 2 stopień; 1 rok + 2 rok) Przedmioty obowiązkowe dla II roku biologii (studia II stopnia) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 90 miejsc ![]() Wykład, 15 godzin, 90 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Wiesław Babik | |
Prowadzący grup: | Wiesław Babik, Adrian Piróg, Katarzyna Tomala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z podstawami współczesnej genetyki populacyjnej. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: Student: • zna najważniejsze modele opisujące działanie mechanizmów ewolucyjnych na skład genetyczny populacji • rozumie podstawy teoretyczne metod stosowanych do wnioskowania o działaniu procesów ewolucyjnych na podstawie zmienności sekwencji DNA Umiejętności: Student: • potrafi przewidzieć, w jaki sposób podstawowe procesy ewolucyjne będą wpływały na skład genetyczny populacji • potrafi interpretować wzorce zmienności genetycznej w kontekście działania głównych mechanizmów ewolucyjnych • potrafi czytać ze zrozumieniem i interpretować publikacje wykorzystujące metody genetyki populacyjnej do wnioskowania o procesach historycznych i adaptacjach Kompetencje społeczne: Student: • ma świadomość fundamentalnego znaczenia genetyki populacyjnej dla współczesnej biologii ewolucyjnej • docenia znaczenie modeli genetyczno-populacyjnych dla interpretacji danych genetycznych u człowieka i innych organizmów, także w kontekście medycznym • potrafi wyjaśnić niespecjalistom korzyści, jakie wynikają ze zrozumienia genetyki populacyjnej • Testy wyboru • Indywidualne rozwiązywanie zadań • Indywidualne i grupowe prezentacje, omawiające najważniejsze aspekty czytanych przez studentów artykułów |
|
Forma i warunki zaliczenia: | • egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, • warunkiem zaliczenia egzaminu będzie uzyskanie 50% + 1 poprawnych odpowiedzi, • warunkiem dopuszczenia do egzaminu będzie zaliczenie konwersatorium, • zaliczenie konwersatorium będzie wymagało zdobycia określonej liczby punktów, które będą przyznawane za aktywność, krótkie sprawdziany pisemne oraz przygotowanie i przedstawienie prezentacji |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | • Testy wyboru • Indywidualne rozwiązywanie zadań • Indywidualne i grupowe prezentacje, omawiające najważniejsze aspekty czytanych przez studentów artykułów |
|
Metody dydaktyczne: | • metody podające: wykład informacyjny, • metody problemowe: wykład konwersatoryjny, • metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, prezentacje własne studentów, • metody praktyczne: ćwiczenia rachunkowe. • egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, • warunkiem zaliczenia egzaminu będzie uzyskanie 50% + 1 poprawnych odpowiedzi, • warunkiem dopuszczenia do egzaminu będzie zaliczenie konwersatorium, • zaliczenie konwersatorium będzie wymagało zdobycia określonej liczby punktów, które będą przyznawane za aktywność, krótkie sprawdziany pisemne oraz przygotowanie i przedstawienie prezentacji |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: wykład – 15 h konwersatorium – 30 h Praca własna studenta: • przygotowanie do zajęć - 10 h • przygotowanie do egzaminu – 25 h • lektura wskazanych przez prowadzącego publikacji – 10 h • przygotowanie prezentacji – 10 h w sumie: 100 h = 4 pkt ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Pełny opis: |
Wykłady: • zmienność genetyczna i jej pomiar • prawo Hardy’ego-Weinberga • sprzężenie i nierównowaga sprzężeń • dryf genetyczny i jego konsekwencje • koalescencja • mutacje i teoria neutralna • modele doboru naturalnego • struktura genetyczna populacji i migracje • interpretacja wzorców zmienności sekwencji DNA (wnioskowanie o historii demograficznej, wykrywanie adaptacji na poziomie molekularnym) • genetyka populacyjna człowieka • genetyka populacyjna w medycynie i ochronie zdrowia Konwersatoria: • dyskusja zagadnień poruszanych na wykładach wraz z przykładami, zadaniami rachunkowymi i wyprowadzeniami najważniejszych wzorów • omawianie publikacji prezentujących najważniejsze koncepcje genetyki populacyjnej, oraz prac ilustrujących zastosowanie tych koncepcji w badaniach na człowieku • prezentacje studentów dotyczące zagadnień poruszanych na kursie, w oparciu o publikacje | |
Literatura: |
Literatura podstawowa (obowiązkowa dla wszystkich studentów): • Futuyma, D.J. Ewolucja. Warszawa, 2008 • Hartl, D.L., Clark, A.G. Podstawy Genetyki populacyjnej. Warszawa, 2008 | |
Uwagi: |
Obowiązkowy; II stopień, II rok |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.