Ekologia ewolucyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-79 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia ewolucyjna | ||
Jednostka: | Instytut Nauk o Środowisku | ||
Grupy: |
Kursy obowiązkowe w ścieżce kształcenia: biologia organizmów, II st. od r. ak. 2019/20 Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia środowiskowa, II st. od roku ak. 2019/20 Przedmioty dla programu WBL-0011-2SO (Biologia 2 stopień; 1 rok + 2 rok) Zarządzanie zasobami przyrody - przedmioty fakultatywne |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021"
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 16 godzin, 40 miejsc ![]() Wykład, 14 godzin, 40 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Rutkowska | |
Strona przedmiotu: | http://www.eko.uj.edu.pl/ekol-ewol | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: Interpretuje procesy i zjawiska za pomocą praw/narzędzi z pogranicza ekologii i ewolucji [P2A_W01]. Zna teorie i metodologię decydującą o postępie tych nauk [P2A_W02]. Posługuje się prostymi modelami graficznymi i matematycznymi do opisywania zjawisk z zakresu ekologii ewolucyjnej [P2A_W06]. Potrafi formować przewidywania wynikające z hipotez badawczych i planować proste eksperymenty [P2A-W07]. Umiejętności: Poddaje krytycznemu i konstruktywnemu osądowi prezentowane informacje [P2A_U03]. Potrafi przedstawić w formie prezentacji artykuł naukowy opublikowany w anglojęzycznym czasopiśmie naukowym [P2A_U07, P2A_U08, P2A_U10]. Kompetencje społeczne Współpracuje z innymi podczas przygotowywania prezentacji [P2A_K02, P2A_K08]. W sposób odpowiedzialny planuje swoją pracę [P2A_K03]. |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczony kurs Ewolucjonizmu |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Forma zaliczenia: zaliczenie pisemne na ocenę Obecność na zajęciach jest wymagana przynajmniej raz w semestrze, ponieważ każdy uczestnik kursu ma obowiązek przedstawić jedną prezentację. Przez cały semestr można zdobywać punkty, które wliczają się do oceny końcowej. Punkty można uzyskać za: oddanie zadania domowego (1 pkt), zgłoszenie gotowości do prezentacji zadania (1 pkt). Zadań domowych jest 10, co daje szansę zdobycia w ciągu semestru 20 pkt. Za egzamin pisemny, który odbywa się w sesji można maksymalnie uzyskać 30 pkt. Do zaliczenia kursu na ocenę dostateczną należy zebrać przynajmniej 25 pkt. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Wiedza sprawdzana jest na egzaminie za pomocą pytań testowych i pytań otwartych, które obejmują zarówno działania matematyczne jak i sporządzenie rysunku. Umiejętność krytycznej i konstruktywnej oceny przedawnionych informacji sprawdzana jest za pomocą tekstu, w którym należy poprawić błędy. Wygłoszenie prezentacji przez zespół składający się z 2-3 osób jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu. Umiejętność planowania pracy jest weryfikowana poprzez warunki zaliczenia kursu, zgodnie z którymi student albo systematycznie zbiera punkty za robienie zadań domowych w ciągu semestru, albo decyduje się na zaliczenie w oparciu o punkty możliwe do uzyskania na egzaminie. Ponadto, ponieważ połowę punktów za zadnia można uzyskać jeżeli zgłosi się gotowość ich prezentacji, studenci kształtują umiejętność tłumaczenia swojej pracy innym. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Metody dydaktyczne: | Kurs odbywa się przez cały semestr, raz w tygodniu, zajęcia trwają dwie godziny. Większość zajęć rozpoczyna się od 5-cio minutej prezentacji rozwiązania nieobowiązkowego zadania domowego przez osobę zgłaszającą się na ochotnika. Pozostały czas przeznaczony jest na wykład i konwersatorium. Konwersatoria opierają się na treści wykładów oraz na prezentowanych przez studentów (około 20 minut) orginalnych artykułach naukowych związanych z tematyką wykładu. Prowadzący są dostępni do konsultacji w godzinach pracy. |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach (14h) 10h Udział w konwersatoriach (16h) 10h Przygotowanie zadań domowych 15h Przygotowanie prezentacji 10h Przygotowanie do egzaminu 15h Suma 60 |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Pełny opis: |
• Teoria ewolucji jako nauka empiryczna, • Czynnik bezpośredni i ultymatywny, • Koncepcja dobra gatunku i dobór grupowy, • Tragedia wspólnot, • Optymalizacja ewolucyjna, • Dobór krewniaczy i dostosowanie włączne, • Teoria gier, strategie ewoulcyjnie stabilne, • Altruimz i kooperacja bez pokrewieństwa, • Zmienność jako adaptacja, • Genetyczne podstawy zachowań, • Ewolucja płciowości i dobór płciowy, • Proporcja płci potomstwa, • Ewolucja strategii życiowych, • Ewolucyjne mechanizmy stażenia się, • Populacja w przestrzeni: metapopulacjia i biogeografia wysp, • Dynamika liczebności populacji Powyższe zagadnienia są prezentowane w oparciu o klasyczne eksperymenty i odkrycia, a także przykłady z najnowszej literatury. Część tematów ilustrowana jest modelami matematycznymi. Studenci są zachęcani do logicznego i krytycznego myślenia oraz do żywej dyskusji. | |
Literatura: |
Podstawowe: • „Ekologia ewolucyjna“ A. Łomnicki Uzuplełniające: • „Ewolucja“ DJ. Futuyma – wybrane rozdziały • „Samolubny gen“ R. Dawkins – wybrane rozdziały Artykuły naukowe m.in z Trends in Ecology and Evolution, Nature, Science (ok 8-12) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.