Hormonalnie czynne związki w środowisku a choroby cywilizacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WBNZ-806 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Hormonalnie czynne związki w środowisku a choroby cywilizacyjne | ||
Jednostka: | Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych | ||
Grupy: |
Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia organizmów, II st. od r. ak. 2019/20 Kursy zalecane w ścieżce kształcenia: biologia środowiskowa, II st. od roku ak. 2019/20 Przedmioty dla programu WBL-0011-2SO (Biologia 2 stopień; 1 rok + 2 rok) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 20 miejsc ![]() Wykład, 15 godzin, 20 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Ptak | |
Prowadzący grup: | Ewa Gregoraszczuk, Anna Ptak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | K_W08- opisuje przebieg procesów fizjologicznych w organizmie oraz rozumie ich znaczenie K_W09- opisuje budowę i funkcjonowanie organizmów na poziomie komórek , tkanek i narządów oraz rozumie zależności funkcjonalne między nimi i na poziomie organizmu K_W13wykazuje znajomość podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii biologicznej K_K03- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania K_U09potrafi przeprowadzać analizę informacji pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski K_K08- wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej |
|
Wymagania wstępne: | KURS ZALECANY OD III ROKU STUDIÓW LICENCJACKICH |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Kurs całoroczny. Poszczególne wykłady przedzielane seminariami dotyczącymi omawianych problemów. 2 kolokwia : 1 po pierwszych 7 wykładach omawiających poszczególne grupy ED 2. następnych 7 wykładach omawiających działania systemowe ED Zaliczenie wykładu na podstawie zaliczeń cząstkowych. Obecności na seminariach obowiązkowa |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Przygotowanie seminarium na podstawie dostępnej literatury po wykładach dotyczących poszczególnych problemów |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach - 15h Udział w seminariach - 30h Przygotowanie do seminarium- 15 h Przygotowanie do zaliczenia – 40h SUMA 51h |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Pełny opis: |
1. Co rozumiemy pod pojeciem "endocrine disruptors" 2. Dioksyny 3. Polichlorowane biphenyle (PCBs) 4. Pestycydy 5. Polibromowane dibenzoetery (PBDEs) 6. Perfluorooktany + inne związki 7. Fitoestrogeny 8. Rozwojowa toksyczność 9. Zaburzenia rozrodu mężczyzn 10. Zaburzenia rozrodu kobiet 11. Działanie kancerogenne 12. Działanie neurotoksyczne 13. Działanie immunotoksyczne 14. Mechanizm działania | |
Literatura: |
Endocrine Disruptors: effects on male and female reproductive systems, RK Naz, CRC Press LLC 1999; Endocrine-Disrupting Chemicals; from basic research to clinical practice, AC Gore, Human Press Inc. 2007 Literatura uzupełniająca- Oryginalne prace naukowe - Pubmed. | |
Uwagi: |
Przedmiot dedykowany również dla Studentów studiów drugiego stopnia kierunku: Ochrona środowiska – ścieżka biologiczna (fakultet). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.